Gjest Badabing Skrevet 6. september 2012 #61 Skrevet 6. september 2012 Men..så er det ikke alt vitenskapen har funnet helt ut av enda.. (ME vet man lite om hvordan man skal kurere, diverse autoimmune sykdommer, irritabel tarm osv. Mange med nettopp disse lidelsene mener å føle seg bedre ved kostholdsendringer) Og noe er gammel "vitenskap" i andre land, bare ikke ut fra vårt perspektiv; biomedisin. Kinesisk medisin, ayurveda, unani osv. Man skal selvfølgelig utvise en sunn skepsis, og man skal vite litt hva man inntar. Husker svært mange brukte johannesurt for en tid tilbake, før det til slutt ble allmennt kjent at det var kontraindisert når man brukte hormonprevensjon. Man må ikke tro at alt man kan kjøpe på helsekost er sunt og trygt. Jeg har ikke forsøkt detox selv, men kjenner folk som har hatt nytte av det. Og detox er et element i ayurveda. Jeg er i grunnen en skeptiker selv, og lo av all alternativ medisin til jeg ble overtalt til å forsøke akupunktur mot senebetennelse. Holder alle dere som er så negative her inne dere til de offisielle kostholdsrådene hver eneste dag? Det er ikke så enkelt, men superfood gjør det enklere i en hektisk hverdag. Så lenge man ikke bytter ut vanlig mat med pulver så klart. Sunn skepsis; ja. Avfeie alt fordi det er ukjent for en; nei. 3
Gjest Mor Nille Skrevet 6. september 2012 #62 Skrevet 6. september 2012 Det skal i alle fall bli interessant å se programmet til Hellstrøm !
Vulpes Skrevet 6. september 2012 #63 Skrevet 6. september 2012 Nå kan ikke jeg så mye som denne supermaten, men mye av det som omtales som supermat/superfood er vel laget av bær, grønnsaker, alger o.l.? Jeg har ingen problemer med å se for meg at mye av dette inneholder store mengder av sunne næringsstoffer og vitaminer Men at trenden har tatt litt av er veldig mye mulig. Det er alltid folk som litt vel ivrig slenger seg på slike trender, og det blir dessuten litt ironisk om folk som lever generelt usunt plutselig skal bruke haugevis av penger på superfoods. Da er det nok bedre å skifte ut det vanlige hverdags-kostholdet. Det blir litt i samme baner som at en som propper i seg med sukker og usunn mat hver dag er livredd E-stoffer. Ganske ironisk. 1
2shy Skrevet 6. september 2012 #64 Skrevet 6. september 2012 Og fordi han er kokk, har han peiling på mat. Å være kokk betyr at man kan lage mat, det betyr ikke at man nødvendigvis vet effekten all mat har på mennesket, slik en ernæringsfysiolog vil ha. Helstrøm har en veldig fin egenskap med seg selv, og det er at på tross av at han bare er utdannet kokk så klarer han å i programmet sitt, behandle mennesker utover bare det som går på kostholdet. Han klarer å endre disse menneskene sine tanker til mat. Deres forhold til mat. Som i det lange løp, er en endelig løsning, det som består. Å endre kostholdet i noen dager, noen uker, vil være en kortsiktig løsning. Å endre et menneskets syn på mat, kosthold og helse er mye viktigere. Og i programmene jeg har sett med Hellstrøm har jeg sett at han har klart å inspirere mennesker til å tenke på mat som en helt naturlig ting. Han beviser at det trenger ikke være avansert, man trenger ikke kjøpe avanserte verktøy eller ingredienser. Man kan bare ta det man har, et smått utgangspunkt, og gjøre det om til noe godt og enkelt som også gir kroppen mye. Det er en veldig fin egenskap. Jeg er helt enig med deg! Før de fancy navnene ble tatt i bruk, kalte man det vanligvis diare. Om du drakk renset vann med høy ph, har du rett og slett blitt lurt opp i stry. Vann som er basisk, er pent nødt til å inneholde oppløste metall-ioner (uæææh!), ellers ville det vært nøytralt (ph på 7). Ett eksempel på en vannløsning som holder høy ph, er for eksempel kaustisk soda i vann. Namnam. Hadde ikke kroppen vært istand til å rense seg selv, hadde du rett og slett vært dau. Det fins folk som virkelig sliter med "rensingen" sin, for eksempel de med kronisk nyresvikt. De må ha dialyse. Det detox kan tilby, har jeg svart på øverst. Så du mener du ble alvorlig syk av kjøtt, poteter og litt øl? Det tror jeg faktisk ikke noe på, no offence.. Eller litt offence da, men i all alvorlighet. Du ble altså alvorlig syk, og superfood reddet livet ditt? Detox har lite å gjøre med å sitte å bæsje litt. Det er først når man går på en så kraftig detox at man skjønner hvor mye avfallsstoffer man har i kroppen. Sett hvordan en narkoman opplever avgiftning av rusmidler? Der har du et lite bilde av hvordan det er å virkelig avgifte kroppen for "møkk". Jada, man bæsjer også, men det er den lette delen ved det. Jeg sier ikke at kroppen ikke renser seg selv på noe som helst plan, selvsagt gjør den det. Men når gir kroppen forutsetninger som om den skulle vært en søppelbøtte, så klarer den absolutt ikke hente seg inn, og det hoper seg opp med avfallsstoffer. Sukker, hvete, tilsetningsstoffer, aspartam, palmeolje, alkohol, smaksforsterkere, ferdigmat, røyk, osv osv...det kommer til et punkt hvor kroppen sier stopp. Jeg levde på det folk liker å kalle "et normalt kosthold". Nei jeg sa ikke at superfood reddet livet mitt, jeg rørte knapt superfood, foruten grønne pulver. Superfood er langt mer enn pulver...råkakao, bær, osv. Jeg beskrev nøyaktig hva jeg gjorde for å bli frisk, tilskudd av grønne pulver var en del av det.
2shy Skrevet 6. september 2012 #65 Skrevet 6. september 2012 Nå kan ikke jeg så mye som denne supermaten, men mye av det som omtales som supermat/superfood er vel laget av bær, grønnsaker, alger o.l.? Jeg har ingen problemer med å se for meg at mye av dette inneholder store mengder av sunne næringsstoffer og vitaminer Men at trenden har tatt litt av er veldig mye mulig. Det er alltid folk som litt vel ivrig slenger seg på slike trender, og det blir dessuten litt ironisk om folk som lever generelt usunt plutselig skal bruke haugevis av penger på superfoods. Da er det nok bedre å skifte ut det vanlige hverdags-kostholdet. Det blir litt i samme baner som at en som propper i seg med sukker og usunn mat hver dag er livredd E-stoffer. Ganske ironisk. Supermat er veldig dyrt, absolutt. Jeg kjøper sjelden supermat (bortsett fra da hvetegress ca hver 2-3 mnd), fordi man får svært mye næring fra grønnsaker som man får langt billigere på Meny (og der har de også stort sett et greit utvalg i økologiske varer). Brokkoli, avokado, spinat, persilleblad, lime, spirer, hvitløk, osv osv..supermat så det holder
Gjest Mor Nille Skrevet 6. september 2012 #66 Skrevet 6. september 2012 Supermat er veldig dyrt, absolutt. Jeg kjøper sjelden supermat (bortsett fra da hvetegress ca hver 2-3 mnd), fordi man får svært mye næring fra grønnsaker som man får langt billigere på Meny (og der har de også stort sett et greit utvalg i økologiske varer). Brokkoli, avokado, spinat, persilleblad, lime, spirer, hvitløk, osv osv..supermat så det holder Tror du økologisk mat er bedre ? Det er likedan, men ikke utsatt for sprøytemidler. Det betyr at det trengs 30% større areal for å dyrke økologisk mat enn på tradisjonell måte. Fordi så mye må kastes. 30% større areal for å få den samme mengden mat ut til butikkene, betyr også 30% mer drivstofforbruk på bondens traktor/skurtresker.
Gjest Badabing Skrevet 6. september 2012 #67 Skrevet 6. september 2012 Tror du økologisk mat er bedre ? Det er likedan, men ikke utsatt for sprøytemidler. Det betyr at det trengs 30% større areal for å dyrke økologisk mat enn på tradisjonell måte. Fordi så mye må kastes. 30% større areal for å få den samme mengden mat ut til butikkene, betyr også 30% mer drivstofforbruk på bondens traktor/skurtresker. Eh.. Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Og bedre for hva da? Klimaet? Miljøet? Dyrene? Kroppen?
Gjest Mor Nille Skrevet 6. september 2012 #68 Skrevet 6. september 2012 Eh.. Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Og bedre for hva da? Klimaet? Miljøet? Dyrene? Kroppen? Ja, jeg vet hva jeg snakker om. Økologisk mat er bedre hvis du reagerer på sprøytemidler, ellers ikke. Hvis du er redd for noe, bør du heller bekymre deg for e-stoffer. Jeg hadde en gang en liste over e-stoffer, hva det egentlig er. Sjekk ut om du har e-202 og e-212 som konserveringsmiddel i noe du har i huset. Det er tilsatt nesten all mat. Det er SVOVELFORBINDELSER.
Gjest Filleproletiet Skrevet 6. september 2012 #69 Skrevet 6. september 2012 Å være kokk betyr at man kan lage mat, det betyr ikke at man nødvendigvis vet effekten all mat har på mennesket, slik en ernæringsfysiolog vil ha. Jeg er helt enig med deg! Detox har lite å gjøre med å sitte å bæsje litt. Det er først når man går på en så kraftig detox at man skjønner hvor mye avfallsstoffer man har i kroppen. Sett hvordan en narkoman opplever avgiftning av rusmidler? Der har du et lite bilde av hvordan det er å virkelig avgifte kroppen for "møkk". Jada, man bæsjer også, men det er den lette delen ved det. Jeg sier ikke at kroppen ikke renser seg selv på noe som helst plan, selvsagt gjør den det. Men når gir kroppen forutsetninger som om den skulle vært en søppelbøtte, så klarer den absolutt ikke hente seg inn, og det hoper seg opp med avfallsstoffer. Sukker, hvete, tilsetningsstoffer, aspartam, palmeolje, alkohol, smaksforsterkere, ferdigmat, røyk, osv osv...det kommer til et punkt hvor kroppen sier stopp. Jeg levde på det folk liker å kalle "et normalt kosthold". Nei jeg sa ikke at superfood reddet livet mitt, jeg rørte knapt superfood, foruten grønne pulver. Superfood er langt mer enn pulver...råkakao, bær, osv. Jeg beskrev nøyaktig hva jeg gjorde for å bli frisk, tilskudd av grønne pulver var en del av det. Det faktum at du sier at kroppen "lagrer" avfallsstoffer som sukker, hvete, ferdigmat osv tar jo all kredibilitet vekk i fra det du sier. Hør på ordet "avfallsstoffer". Det er ting kroppen kvitter seg med. Dessuten, kroppen LAGRER ikke sukker, tvert i mot. For et bissart eksempel. Sukker er jo det stoffet kroppen er raskest designet for å forbruke. Enkelte kjemiske tilsetningsstoffer som aspartam, kvikksølv, PCB (ikke et tilsetningsstoff dog) er stoffer som lagres i kroppen, og som er farlig over en viss mengde. Det er for øvrig en annen diskusjon, men det er skremmende å tenke på at disse kjemiske "cocktailene" går igjennom placenta og videreføres til barn i fosterlivet. Barn som blir født i dag blir født med like mye kjemikalier i kroppen som deres foreldre har når de lager barn. Bare tenk på hvor mye kjemikalier disse barna vil ha når de blir 30. Spørs om vi ikke klarer utrydde oss selv i løpet av bare noen få generasjoner til. Det har vist seg at vi som er menn på 20-30 i dag, bare er halvparten så mye mann som våre fedre. Vår sædkvalitet er halvparten så god. I Danmark har de studert en skremmende økning i antall barn som blir født tvekjønnede 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #70 Skrevet 6. september 2012 Ja, jeg vet hva jeg snakker om. Økologisk mat er bedre hvis du reagerer på sprøytemidler, ellers ikke. Hvis du er redd for noe, bør du heller bekymre deg for e-stoffer. Jeg hadde en gang en liste over e-stoffer, hva det egentlig er. Sjekk ut om du har e-202 og e-212 som konserveringsmiddel i noe du har i huset. Det er tilsatt nesten all mat. Det er SVOVELFORBINDELSER. Svovelforbindelser i seg selv er ikke et skummelt ord. Vi har da svovelforbindelser i kroppen også, det finnes blant annet i enzymer og aminosyrer. Anonym poster: 03d6ebbcc4800dee2cbd2c199badcde1 2
Gjest Badabing Skrevet 6. september 2012 #71 Skrevet 6. september 2012 Ja, jeg vet hva jeg snakker om. Økologisk mat er bedre hvis du reagerer på sprøytemidler, ellers ikke. Hvis du er redd for noe, bør du heller bekymre deg for e-stoffer. Jeg hadde en gang en liste over e-stoffer, hva det egentlig er. Sjekk ut om du har e-202 og e-212 som konserveringsmiddel i noe du har i huset. Det er tilsatt nesten all mat. Det er SVOVELFORBINDELSER. Jeg bruker så og si ikke ferdigprodukter. Men du svarte ikke på det jeg spurte om. For min del er det nemlig ikke bare viktig med min egen kropp, men også hvordan dyrene behandles og at sprøytemidler er forurensende og dreper bier. Og at jeg vil holde inntaket av sprøytemidler til et minimum siden vi får i oss så masse annet dritt som er vanskelig å unngå. Det er ikke slik at jeg kun kjøper økologisk, men er det tilgjengelig, velger jeg alltid det. Jeg har aldri vært allergisk mot noe som helst, men jeg ser ikke hvorfor det er negativt at man forsøker å unngå sprøytet mat. 1
Gjest Badabing Skrevet 6. september 2012 #72 Skrevet 6. september 2012 Filleproletiet: du motsier deg selv?
Gjest Mor Nille Skrevet 6. september 2012 #73 Skrevet 6. september 2012 Svovelforbindelser i seg selv er ikke et skummelt ord. Vi har da svovelforbindelser i kroppen også, det finnes blant annet i enzymer og aminosyrer. Anonym poster: 03d6ebbcc4800dee2cbd2c199badcde1 Vi har jern i kroppen også, og noen lider av jernmangel. Man kan også bli forgiftet av for mye.
Gjest Mor Nille Skrevet 6. september 2012 #74 Skrevet 6. september 2012 Jeg bruker så og si ikke ferdigprodukter. Men du svarte ikke på det jeg spurte om. For min del er det nemlig ikke bare viktig med min egen kropp, men også hvordan dyrene behandles og at sprøytemidler er forurensende og dreper bier. Og at jeg vil holde inntaket av sprøytemidler til et minimum siden vi får i oss så masse annet dritt som er vanskelig å unngå. Det er ikke slik at jeg kun kjøper økologisk, men er det tilgjengelig, velger jeg alltid det. Jeg har aldri vært allergisk mot noe som helst, men jeg ser ikke hvorfor det er negativt at man forsøker å unngå sprøytet mat. Vet du noe som helst om landbruk ? Hva er "økologisk kjøtt" ? Med unntak av om planter er sprøytet eller ikke, om om høner er frittgående eller ikke, er det fint lite forskjell. Annet i definering og markedsføring. Får du biffkjøtt fra Argentina, har hver okse hatt et område på strl. med en fotballbane å beite på, men det markedsføres ikke som "økologisk". Sprøytemidler på planter er noe av det siste du bør bekymre deg om. Det er mye mer bekymringsfullt med alle kjemikaliene som er i ferdigmat/halvfabrikat. Og jeg skal si deg hvorfor. For 40 år siden var det nesten ikke allergikere i landet, og nesten ikke e-stoffer i maten. I dag er bruken av e-stoffer mangedoblet, og en av ti eller deromkring er allergikere.
Gjest Filleproletiet Skrevet 6. september 2012 #75 Skrevet 6. september 2012 Filleproletiet: du motsier deg selv? Eh nei? Det er forskjell på stoffer. Man trenger ikke spise aspartam og kvikksølv fordi man har et normalt kosthold. Mange tilsetningsstoffer er ikke farlige heller. Man må skille mellom klinten og hveten her. Når alternativfolk som ikke har peiling babler om "svovelforbindelser" uuuhhh, så farlig, så beviser bare det hvor utrolig lite slike folk kan om biologi og kjemi.
Gjest Badabing Skrevet 6. september 2012 #76 Skrevet 6. september 2012 Vet du noe som helst om landbruk ? Hva er "økologisk kjøtt" ? Med unntak av om planter er sprøytet eller ikke, om om høner er frittgående eller ikke, er det fint lite forskjell. Annet i definering og markedsføring. Får du biffkjøtt fra Argentina, har hver okse hatt et område på strl. med en fotballbane å beite på, men det markedsføres ikke som "økologisk". Sprøytemidler på planter er noe av det siste du bør bekymre deg om. Det er mye mer bekymringsfullt med alle kjemikaliene som er i ferdigmat/halvfabrikat. Og jeg skal si deg hvorfor. For 40 år siden var det nesten ikke allergikere i landet, og nesten ikke e-stoffer i maten. I dag er bruken av e-stoffer mangedoblet, og en av ti eller deromkring er allergikere. For meg er det viktig at hønene har mer plass og at kalven får mer tid hos mor. Jeg misliker sterkt det industrielle dyreholdet, Og produksjon av sprøytemidler er ekstremt forurensende. Du kan ikke si at det er derfor. Det kan også være pga sprøytemidler og at det er mer gift i maten, det er ikke noe som underbygger det du skriver, annet enn at du føler på deg at det er e-stoffene/konserveringsmidlene. På meg virker du like ekstrem som de som tror at acai og spirulina kurerer alt. Og jeg velger som sagt ikke økologisk kun pga min egen kropp.
Gjest Mor Nille Skrevet 6. september 2012 #77 Skrevet 6. september 2012 Eh nei? Det er forskjell på stoffer. Man trenger ikke spise aspartam og kvikksølv fordi man har et normalt kosthold. Mange tilsetningsstoffer er ikke farlige heller. Man må skille mellom klinten og hveten her. Når alternativfolk som ikke har peiling babler om "svovelforbindelser" uuuhhh, så farlig, så beviser bare det hvor utrolig lite slike folk kan om biologi og kjemi. Mange stoffer kan være relativt ufarlige isolert sett. Men kombinert med mange andre ( nå snakker jeg e-stoffer ) kan de være skadelige på sikt. Ikke på kroppen din, men på barna du får. Forøvrig, som allergiker lager jeg all mat fra bunnen av selv. Ordentlig mat. Så kan alternativfolka spise pulvershake og granbar for min del.
Gjest Mor Nille Skrevet 6. september 2012 #78 Skrevet 6. september 2012 For meg er det viktig at hønene har mer plass og at kalven får mer tid hos mor. Jeg misliker sterkt det industrielle dyreholdet, Og produksjon av sprøytemidler er ekstremt forurensende. Du kan ikke si at det er derfor. Det kan også være pga sprøytemidler og at det er mer gift i maten, det er ikke noe som underbygger det du skriver, annet enn at du føler på deg at det er e-stoffene/konserveringsmidlene. På meg virker du like ekstrem som de som tror at acai og spirulina kurerer alt. Og jeg velger som sagt ikke økologisk kun pga min egen kropp. Jeg orker ikke spa frem all dokumentasjon på dette nå midt på natta, men vil anbefale deg å kontakte NAAF ( Norges astma allergi forbund ). Der kan du få mye informasjon. http://www.naaf.no/
Gjest Badabing Skrevet 6. september 2012 #79 Skrevet 6. september 2012 (endret) Eh nei? Det er forskjell på stoffer. Man trenger ikke spise aspartam og kvikksølv fordi man har et normalt kosthold. Mange tilsetningsstoffer er ikke farlige heller. Man må skille mellom klinten og hveten her. Når alternativfolk som ikke har peiling babler om "svovelforbindelser" uuuhhh, så farlig, så beviser bare det hvor utrolig lite slike folk kan om biologi og kjemi. Jeg er enig. Det er bare det at man faktisk ikke kan si at kroppen kvitter seg med alt. Vi kjenner heller ikke til hvordan kroppen skiller ut alle nyere tilsatte stoffer i det vi inntar. Jeg regner med at 2shy tenker på at mye sukker, gjær og hvete som dessverre er vanlig i dagens kosthold muligens fører til en oppblomstring av candida i tarmen. Det er mye usikkerhet rundt dette hos legene, men mange med IBS merker at de får mindre problemer med dette etter en detox. Og at normalfloraen i tarmen på en eller annen måte kan forstyrres, er de aller fleste enige i. Biola anbefales ofte, og enkelte farmasøyter anbefaler probiotika.. Endret 6. september 2012 av Badabing
Gjest Badabing Skrevet 6. september 2012 #80 Skrevet 6. september 2012 Mange stoffer kan være relativt ufarlige isolert sett. Men kombinert med mange andre ( nå snakker jeg e-stoffer ) kan de være skadelige på sikt. Ikke på kroppen din, men på barna du får. Forøvrig, som allergiker lager jeg all mat fra bunnen av selv. Ordentlig mat. Så kan alternativfolka spise pulvershake og granbar for min del. Det var du som nettopp ble referert til som "alternativfolka".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå