Snop Skrevet 4. oktober 2012 #201 Skrevet 4. oktober 2012 Store Norske Leksikon sier forøvrig at jernmangelanemi har sunket de siste årene og ikke økt. Hvor de har tallene fra, vet jeg ikke.
Lutetium 71 Skrevet 4. oktober 2012 #202 Skrevet 4. oktober 2012 Du har absolutt et poeng ettersom mange jenter spiser mindre kjøtt enn gutter, og/eller et mindre totalt matinntak. Men nå har det seg jo også sånn at kjøttforbruket har blitt fordoblet siden 1950, så jeg kjøper ikke teorien din helt Poeng. Men typen kjøtt man spiser har nok også forandret seg, hvor mange spiser jevnlig f.eks lever idag? Som nevnt er det relativt lite jern i hvitt kjøtt, sammenlignet med rødt kjøtt og innmat. Godt mulig samene som sverger til tradisjonelt kosthold knasker på ei rype innimellom, men de spiser nok mer reinsdyrkjøtt + innmat. Når det er sagt, hadde jeg nylig en veid kostregistrering på meg selv i 4 dager hvor jeg spiste både kjøtt og grovt brød, likevel klarte jeg ikke nå opp til de daglige anbefalingene for jern. Så man trenger ikke å være veggis for å slite med å nå opp til de høye grensene for kvinner i fruktbar alder Hvilken type kjøtt satset du på? Jern fra korn er også verre å ta opp, enn fra kjøtt. Siden det ikke er av hemjerntypen. 1
Snop Skrevet 4. oktober 2012 #203 Skrevet 4. oktober 2012 Poeng. Men typen kjøtt man spiser har nok også forandret seg, hvor mange spiser jevnlig f.eks lever idag? Som nevnt er det relativt lite jern i hvitt kjøtt, sammenlignet med rødt kjøtt og innmat. Godt mulig samene som sverger til tradisjonelt kosthold knasker på ei rype innimellom, men de spiser nok mer reinsdyrkjøtt + innmat. Hvilken type kjøtt satset du på? Jern fra korn er også verre å ta opp, enn fra kjøtt. Siden det ikke er av hemjerntypen. Så vidt jeg kan huske er det rødt kjøtt som har økt mest, synes å huske det var sånn ettersom Helsedirektoratet river seg litt i håret på grunn av nettopp det Jeg husker ikke hvilket kjøtt jeg spiste alle dagene, men jeg husker jeg hadde taco den ene dagen Poenget mitt var at jeg spiste helt normalt disse dagene, altså ikke noe vegetarkost, og lå likevel godt under, og tror ikke jeg er alene om det. Ja, hemjern tas opp i mindre grad, men spiser man store mengder grovt brød blir det likevel både en stor og viktig kilde. Jeg tror også at anbefalingene for jern tar høyde for variasjoner i blant annet biotilgjengelighet, de gjør i hvert fall det på andre næringsstoffer. Uansett blir det påstand mot påstand med ren gjetting fra både meg og deg om vi skal snakke om forekomst av jernmangelanemi og eventuell årsak ettersom ingen av oss faktisk kan vise til noen tall. Men skal vi likevel først gjette, så tror jeg ikke vegetarkost er hovedårsaken til jernmangelanemi i det vestlige samfunnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå