Gå til innhold

"Abort" for menn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er da ikke fullstendig urimelig å forlange at en mann tar ansvar for sitt eget barn? Han kan jo også slik det er i dag drite fullstendig i barnet, det er dessverre ikke lovpålagt å være en god sosial far for sitt barn.

Men er det ikke da positivt at moren i slike tilfeller kan finne en ny og "bedre" far til barnet sitt? Dvs en som ønsker å ta det ansvaret? Jeg vil tro det er ganske belastende å vokse opp med en far som ikke vil ha noe med deg å gjøre, men som velger å være vanskelig hver gang du skal fornye passet ditt.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er barnet et resultat av morens valg om å sette det til verden. Faren har ikke noe han skulle sagt i valget om å sette barnet til verden, og da er det fullstendig urimelig å forlange at han skal ta ansvar for dette valget.

Han var med på å skape "problemstillingen" i utgangspunktet. Det er fullstendig urimelig å forlange at dette er noe kvinnen skal løse alene.

• Liker 4
Gjest strykebrett
Skrevet

Men er det ikke da positivt at moren i slike tilfeller kan finne en ny og "bedre" far til barnet sitt? Dvs en som ønsker å ta det ansvaret? Jeg vil tro det er ganske belastende å vokse opp med en far som ikke vil ha noe med deg å gjøre, men som velger å være vanskelig hver gang du skal fornye passet ditt.

Dette skjer jo i aller høyseste grad i de tilfeller der folk benytter seg av sæddonorer. Barnet har en far som har valgt å ikke ha ansvar for det, hverken konomisk eller på andre måter.

Om dette er så riktig kan jo diskuteres, men at det blir så himmelvid forskjell på om sæddoneringen foregikk ved samleie eller i en klinikk skjønner ikke jeg. I begge tilfeller er det jo kvinnen som har bestemt seg for å sette barn til verden uten at sæddonor er med i beslutningen. At han da i det ene tilfellet får betalt, og i det andre må betale, er jo ganske underlig spør du meg.

Skrevet

Dette er faktisk noe alle menn bør gjøre, uavhengig av om de er redde for å bli far i dag. Plutselig skjer det noe som gjør at man ikke kan bli far.

Hvor lenge kan man fryse ned sæden før den går ut på dato?

Ganske mange år, iallfall 10 +.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom over denne videoen, som jeg synes var interessant.

Kvinnen bør selvfølgelig få lov til å bestemme over sin egen kropp, og ingen skal tvinge henne til å bli mor dersom hun ikke ønsker det. Det er kvinnens kropp, og om hun vil sette barnet til verden eller ikke er hennes valg. Men bør ikke fedre i det minste få lov til å bestemme at dersom kvinnen setter barnet til verden, så får hun ikke økonomisk støtte (han må selvfølgelig si i fra om dette innen god tid før fødselen).

Eller er det så enkelt som at dersom menn ikke ønsker å bli far, så bør de ikke ha sex? Prevensjon er tross alt ikke en bombesikker beskyttelse.

Nei, han har hatt seksuelt samkvem med kvinnen og dermed samtykket. Ingen kan tvinge noen til å gjennomgå en abort, det er umoralsk. Vil han ikke ha barn får han la være å ha sex.

• Liker 1
Gjest Regza
Skrevet

Nei, han har hatt seksuelt samkvem med kvinnen og dermed samtykket. Ingen kan tvinge noen til å gjennomgå en abort, det er umoralsk. Vil han ikke ha barn får han la være å ha sex.

Kan også vri det til at om kvinner ikke klarer ta abort så får de la være å ha sex intill de finner noen som faktisk vil ha ungen deres.

Denne tråden får meg til å føle meg utrulig takknemlig for at jeg ikke er mann.

• Liker 2
Skrevet

Kan også vri det til at om kvinner ikke klarer ta abort så får de la være å ha sex intill de finner noen som faktisk vil ha ungen deres.

Denne tråden får meg til å føle meg utrulig takknemlig for at jeg ikke er mann.

Eller så enkelt som; alle som over enhver tvil ikke har kapasitet eller ønske til å ta seg av et barn, bør avstå fra sex.

• Liker 1
Gjest Regza
Skrevet

Eller så enkelt som; alle som over enhver tvil ikke har kapasitet eller ønske til å ta seg av et barn, bør avstå fra sex.

Eller sterilisere seg.

• Liker 1
Skrevet

Eller sterilisere seg.

Nei,det er en mikroskopisk sjanse for å bli gravid likevel.

Gjest Regza
Skrevet

Nei,det er en mikroskopisk sjanse for å bli gravid likevel.

Greit, fjerne egglederne da. Ingen produksjon av egg, ingen graviditet.

Skrevet

Greit, fjerne egglederne da. Ingen produksjon av egg, ingen graviditet.

Om man aldri skal ha barn/er ferdig med barn og ikke ser noe i veien for å komme i overgangsalderen, så ja. Men jeg tviler på at noen i Norge hadde utført et sådant inngrep. Enklere å la vær å ha sex.

Skrevet (endret)

Men slik er det jo ikke: Er du kvinne har du faktisk rett til å ha et seksualliv selv om du er helt fast bestemt på at du ikke skal ha barn. For blir du gravid kan du avslutte graviditeten. Slik er det ikke for menn. Derfor er din likestilte visjon ikke et bilde av dagens samfunn, men av et samfunn der hverken menn eller kvinner kan avslutte en graviditet.

I vårt samfunn er det ikke slik for begge kjønn, i vårt samfunn er det slik at kvinner har rett på et seksualliv uten å risikere et ufrivillig foreldreskap, mens mannen ikke har tilsvarende rett. Det er helt klart et problem i forhold til rettferdighet for mannen. Når vi har fått abortloven er det jo nettopp fordi kvinner ikke finner seg i at de må ha valget mellom å leve i kyskhet og å risikere å bli forelder uten å ønske det.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Gjest Regza
Skrevet

Om man aldri skal ha barn/er ferdig med barn og ikke ser noe i veien for å komme i overgangsalderen, så ja. Men jeg tviler på at noen i Norge hadde utført et sådant inngrep. Enklere å la vær å ha sex.

Men herregud så kjedelig. Jeg vil heller ta en abort i året enn å gå uten sex.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Ingen har krav på et sexliv (med andre enn seg selv).

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ingen har krav på et sexliv (med andre enn seg selv).

Men kvinner har krav på å kunne ha sex med den hun vil (forutsatt at denne vil ha sex med henne) uten å måtte risikere å bli mor. Mens menn per i dag etter manges mening ikke har en tilsvarende rett og i motsetning til kvinner etter abortloven må velge mellom ufrivillig farskap og et liv i total kyskhet.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Men kvinner har krav på å kunne ha sex med den hun vil (forutsatt at denne vil ha sex med henne) uten å måtte risikere å bli mor. Mens menn per i dag etter manges mening ikke har en tilsvarende rett og i motsetning til kvinner etter abortloven må velge mellom ufrivillig farskap og et liv i total kyskhet.

Menn slipper å ta stilling til om de skal ta abort eller ikke. Dette er en vanskelig beslutning for mange kvinner, og det å bli ufrivillig gravid kan være en svært belastende situasjon.

Menn kan velge å ha sex med dem de vil uten prevensjon, og ikke "risikere" annet enn å måtte betale en sum penger til avkommet i 18 år. Kvinner risikerer moralsk og sosial fordømmelse, enten man velger abort (som fortsatt er tabubelagt i store deler av samfunnet) eller om man velger å beholde en "lausunge".

Så nei, likestilt blir det nok ikke.

• Liker 2
Skrevet

Menn burde SELVSAGT hatt all rett til å fraskrive seg et farsskap. Hva om en mann faktisk bruker kondom, men noe skjer og dama blir gravid, beholder ungen og han blir far ufrivillig? Nei, jeg personlig synes at likestilling på dette området har gått for langt. Kvinner har valget om å bli mor, mens evt far må bare leve med konsekvensene, det er helt feil i mine øyne. Dersom en kvinne ble gravid og ville beholde, far ikke ville bli far, skulle han hatt mulighet til å fraskrive seg farsskap og dermed også betaling for en unge han ikke hadde villet være far til.

• Liker 2
Skrevet

Men slik er det jo ikke: Er du kvinne har du faktisk rett til å ha et seksualliv selv om du er helt fast bestemt på at du ikke skal ha barn. For blir du gravid kan du avslutte graviditeten. Slik er det ikke for menn. Derfor er din likestilte visjon ikke et bilde av dagens samfunn, men av et samfunn der hverken menn eller kvinner kan avslutte en graviditet.

Teoretisk sett, ja. Men det strider mot mine prinsipper, ergo lever jeg uten sex. Det kalles å ta ansvar. Det et er ikke ansvar å ta en abort i året. Det er egoisme.

Men herregud så kjedelig. Jeg vil heller ta en abort i året enn å gå uten sex.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Menn slipper å ta stilling til om de skal ta abort eller ikke. Dette er en vanskelig beslutning for mange kvinner, og det å bli ufrivillig gravid kan være en svært belastende situasjon.

Menn kan velge å ha sex med dem de vil uten prevensjon, og ikke "risikere" annet enn å måtte betale en sum penger til avkommet i 18 år. Kvinner risikerer moralsk og sosial fordømmelse, enten man velger abort (som fortsatt er tabubelagt i store deler av samfunnet) eller om man velger å beholde en "lausunge".

Så nei, likestilt blir det nok ikke.

Hvis du tenker deg om forstår du at dette er retorisk vissvass og forsøk på å snakke seg bort. Kvinner kan nemlig også "slippe" denne tunge valgmuligheten i forhold til abort i en del land, nemlig i de land der kvinnen ikke har selvbestemt rett til abort. I slike samfunn har kvinnen nøyaktig samme valg som menn har i vårt samfunn: Lev i total kyskhet, så kan du være trygg på at du ikke får et ufrivillig barn. Det er veien som fører frem både for menn i Norge i 2012 og for kvinner i land der kvinnen ikke har rett til å bestemme om hun skal få stoppet svangerskapet.

Når vi har fått en abortlov er det nettopp fordi kvinner i Norge ikke finner seg i at dette skal være valget: Man vil både kunne ha sex og være helt trygg på at man ikke blir forelder mot sin vilje. Og dette har kvinnene i vårt land fått menn med på, slik at dette per i dag er virkeligheten for alle norske kvinner. Mens norske menn stiller på linje med kvinner i de land der man ikke har selvbestmet abort: Vil du ikke risikere å bli forelder mot din vilje? Lev i total kyskhet, det er den eneste mulighet du har.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Gjest Regza
Skrevet

Teoretisk sett, ja. Men det strider mot mine prinsipper, ergo lever jeg uten sex. Det kalles å ta ansvar. Det et er ikke ansvar å ta en abort i året. Det er egoisme.

Å unngå å gjøre noe i frykt for at noe kan skje er ikke å ta ansvar, det er rett å slett å unngå livet.

Som å ikke kjøre bil for å unngå at man en eller annen kan kan ende opp med å kjøre på noen eller kræsje.

Jeg vil ha sex, det er digg, det beriker mitt liv. Skulle uhellet være ute og jeg blir gravid så er jeg villig til å ta abort. Men det er ikke noe jeg går rundt å bekymrer meg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...