Gå til innhold

"Abort" for menn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi bare må innse at biologien gjør at dette aldri kommer til å bli helt rettferdig. Når skal en mann skulle kunne si fra seg farskapet, hvis noe sånt skulle bli en realitet? Etter to måneder? Fire? Etter et år, når han finner ut at det familielivet ikke var så kult likevel? Den eneste realistiske løsningen jeg ser er at begge parter signerer et skriv for hvert enkelt samleie som stadfester hva de to partene akter å gjøre i tilfelle graviditet. På den måten kan det ikke bli noen usikkerhet eller muligheter til å skifte mening.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror vi bare må innse at biologien gjør at dette aldri kommer til å bli helt rettferdig. Når skal en mann skulle kunne si fra seg farskapet, hvis noe sånt skulle bli en realitet? Etter to måneder? Fire? Etter et år, når han finner ut at det familielivet ikke var så kult likevel? Den eneste realistiske løsningen jeg ser er at begge parter signerer et skriv for hvert enkelt samleie som stadfester hva de to partene akter å gjøre i tilfelle graviditet. På den måten kan det ikke bli noen usikkerhet eller muligheter til å skifte mening.

Du milde! Den ideen var faktisk ikke ille, om den hadde vært bombesikker i praksis. Godt teoretisk innslag, det skal du ha :takke:
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du milde! Den ideen var faktisk ikke ille, om den hadde vært bombesikker i praksis. Godt teoretisk innslag, det skal du ha :takke:

Ja, vet at det er helt idiotisk men samtidig har jeg ikke hørt så mange gode, gjennomførbare ideer. Bare syting om hvor urettferdig det er.

AnonymBruker
Skrevet

Eksempelet du nevner syns jeg er hårreisende, uten at jeg har undersøkt denne loven. Han skal selvfølgelig ikke stå som far om det ikke er hans barn, og i motsetning til denne trådens tema så syns jeg eksempelet du nevner helt klart diskriminerer menn.

Eksempelet 'waco' nevner er høyst aktuelt, og loven er akkurat slik han legger frem saken.

Lov om barn og foreldre (barnelova)

Kapittel 2. Kven som er mor, far eller medmor til barnet

§ 3. Farskap eller medmorskap etter ekteskap

Som far til barnet skal reknast den mannen som mora er gift med ved fødselen.

Altså vil mannen som er gift med ei kvinne automatisk bli regnet som barnet far, helt uavhengig av om han faktisk er det. Så må mannen selv kjøre sak for å bevise det motsatte.

Det er på siden av diskusjonen i denne tråden, men like fullt noe som setter lys på hvor skjev fordelt lovverket er. :popcorn:

Skrevet

Eksempelet 'waco' nevner er høyst aktuelt, og loven er akkurat slik han legger frem saken.

Lov om barn og foreldre (barnelova)

Kapittel 2. Kven som er mor, far eller medmor til barnet

Altså vil mannen som er gift med ei kvinne automatisk bli regnet som barnet far, helt uavhengig av om han faktisk er det. Så må mannen selv kjøre sak for å bevise det motsatte.

Det er på siden av diskusjonen i denne tråden, men like fullt noe som setter lys på hvor skjev fordelt lovverket er. :popcorn:

Helt enig, mye i lovverket som ikke er rettferdig.

Samtidig ,man får ikke et mer rettferdig lovverk ved også å ødelegge de punktene som er fornuftige. Da må man heller ta punkt for punkt til vi er i mål med alt.

Skrevet

flair, jeg var nok litt skarp. beklager det. Men sånn er det når jeg sitter hjemme og skal løse verdensproblemer!

Men det kan jo ikke være sånn at kvinner synes det er urettferdig at det er kvinner som blir gravide?

:)

Neida. Vi syns ikke det vet du :)

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde vært en god løsning.

Skrevet

I forhold til barn har mor ALLE rettigheter. En ektemann er ikke en gang som part å regne når det kommer til om hans kone skal ta abort eller ikke. Hun kan gjennomføre abort uten å konsultere sin ektemann, og det skjer.

Fedre ønsker en langt sterkere juridisk stilling i forhold til egne barn, men lovverket plasserer absolutt alle rettigheter hos mor. Dermed får man en soleklar logisk brist.

Det er uhørt å kunne pålegge en mann et juridisk ansvar når han ikke har rettigheter. Det betyr i praksis at man får ansvar for ANDRES beslutninger og handlinger, og det er helt uhørt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I forhold til barn har mor ALLE rettigheter. En ektemann er ikke en gang som part å regne når det kommer til om hans kone skal ta abort eller ikke. Hun kan gjennomføre abort uten å konsultere sin ektemann, og det skjer.

Fedre ønsker en langt sterkere juridisk stilling i forhold til egne barn, men lovverket plasserer absolutt alle rettigheter hos mor. Dermed får man en soleklar logisk brist.

Det er uhørt å kunne pålegge en mann et juridisk ansvar når han ikke har rettigheter. Det betyr i praksis at man får ansvar for ANDRES beslutninger og handlinger, og det er helt uhørt.

Jalp! Fantastisk, nå satte du ord selve den kritiske del av den total manglende likestillingen, - dersom kona til en kar puler på en fremmed og blir gravid med han fremmedes sperm er fremdeles karen regnet som far, - og må da selvsagt betale bidrag. Loven tar høyde for at kvinner kan være horer. Og om en mann forsørger kona si ta gjør alt for at hun skal føde felles barn så kan kona ta abort som hån og på impuls og helt uten mannens innblanding, han har ingenting han skulle ha sagt allikevel. Føder hun, er han tvunget til og betale bidrag i en masse år.

Men og påpeke at det er skjevheter i loven som skaper disse mistilpasninger gjør at man blir ansett for og være en kvinnehater som har en irrasjonell grunn til og hate kvinner.

Endret av waco
AnonymBruker
Skrevet

Fascinerende at de fleste mennene her inne er mer opptatt av å ha rett til å frasi seg barna sine enn å kjempe for retten til å få være far. Jeg synes det er urettferdig at mange fedre blir nedprioritert som forelder til fordel for mødrene. Det er derimot ikke urettferdig at menn ikke kan "abortere" et barn som er født og er deres eget kjøtt og blod.

Når det gjelder det at fedrene ikke har noen innvirkning på om de blir fedre uønsket eller ikke, kan jeg derimot skjønne at det føles urettferdig. Jeg ville ikke selv ønsket å bli mor hvis far til barnet ikke ønsket å bli far, fordi jeg ikke ønsker å stå alene med alt ansvaret for barnet. Men hadde jeg likevel født barnet, hadde jeg ønsket at far likevel skulle ha kontakt med barnet. Det virker ulogisk, jeg vet det. Men i det barnet blir født, er det barnets rettigheter og behov som teller mer enn foreldrenes. Og barn har behov for to foreldre.

Jeg er så enig, jeg er så enig.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Synes det burde vært mulig, ja. Ingen bør bli far mot sin vilje.

Anonym poster: cb63e146cc95d070dffec83f1a4931ee

• Liker 1
Gjest gnækvåg
Skrevet

http:Det er kvinnens kropp, og om hun vil sette barnet til verden eller ikke er hennes valg.

Men det er ikke kvinnen sin kropp og barnet er allerede er satt til 'verden'.

Man burde være preventativ dersom man ikke ønsker barn, men i enkelte tilfeller burde det være fritak. F.eks om hun har spytta det ut og sprøyta det inn igjen på badet eller noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet
Man burde være preventativ dersom man ikke ønsker barn, men i enkelte tilfeller burde det være fritak. F.eks om hun har spytta det ut og sprøyta det inn igjen på badet eller noe sånt.

Så...

Dersom mannen ikke ønsker barn må han bruke prevensjon.

Men dersom kvinnen ikke ønsker barn trenger hun ikke bruke prevensjon, for hun kan alltids ta angrepille eller abort. Er det likhet?

Anonym poster: b7df896e8858c4882f59f4a3fd0b6646

Gjest Bandit
Skrevet

Ang mitt mannesyn:

Så lenge forutsetningene ikke er like (kun kvinnen som er berørt fysisk og psykisk), så kan det aldri bli helt likt.

Herregud. Det er helt klart at du aldri har sittet der som mann og sett med beundrende kjærlighet bort på sin kjære der hun sitter og puster og peser som en hval i sofaen bare hun skal nå fjernkontrollen. Det er helt klart du aldri har opplevd mannens side av det hormonhelvete han må igjennom. Det er helt klart at du aldri har vært nødt til å dra flere kilometer midt på natta for kjøpe en av hennes mange diller, som hun bare MÅ ha akkurat DER og da. Det også klart at du aldri har måtte gå ut av ditt eget skinn for å gjøre den siste tiden så komfortabel for fruen som mulig. Det er også klart at du aldri har sittet der og tittet på magen og blitt litt lei fordi du ikke har samme muligheten til å knytte bånd som det mor har. I tillegg har man skrekken for at dette irrasjonelle vesenet kan få fullstendig noia og bare forlate deg, og i verste fall kan du bare drite en lang pinne i å få se ungen noen gang. Selvsagt er mannen berørt psykisk.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Herregud. Det er helt klart at du aldri har sittet der som mann og sett med beundrende kjærlighet bort på sin kjære der hun sitter og puster og peser som en hval i sofaen bare hun skal nå fjernkontrollen. Det er helt klart du aldri har opplevd mannens side av det hormonhelvete han må igjennom. Det er helt klart at du aldri har vært nødt til å dra flere kilometer midt på natta for kjøpe en av hennes mange diller, som hun bare MÅ ha akkurat DER og da. Det også klart at du aldri har måtte gå ut av ditt eget skinn for å gjøre den siste tiden så komfortabel for fruen som mulig. Det er også klart at du aldri har sittet der og tittet på magen og blitt litt lei fordi du ikke har samme muligheten til å knytte bånd som det mor har. I tillegg har man skrekken for at dette irrasjonelle vesenet kan få fullstendig noia og bare forlate deg, og i verste fall kan du bare drite en lang pinne i å få se ungen noen gang. Selvsagt er mannen berørt psykisk.

Jeg ser deg for meg. :skratte:

Skrevet

Mulig det er siste rest av gravidhormoner, men jeg ble utrolig rørt av dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...