AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #1 Skrevet 20. mars 2012 Jeg kom over denne videoen, som jeg synes var interessant. Kvinnen bør selvfølgelig få lov til å bestemme over sin egen kropp, og ingen skal tvinge henne til å bli mor dersom hun ikke ønsker det. Det er kvinnens kropp, og om hun vil sette barnet til verden eller ikke er hennes valg. Men bør ikke fedre i det minste få lov til å bestemme at dersom kvinnen setter barnet til verden, så får hun ikke økonomisk støtte (han må selvfølgelig si i fra om dette innen god tid før fødselen). Eller er det så enkelt som at dersom menn ikke ønsker å bli far, så bør de ikke ha sex? Prevensjon er tross alt ikke en bombesikker beskyttelse. 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #2 Skrevet 20. mars 2012 vis jeg var blitt gravid med en mann å han ikke ville være pappa..så hadde jeg ikke tvunget han.men jeg har ikke hatt sex alene å blitt gravid så vil han ikke ha barn(samme med damer) bruker man prevensjon. i flere tilfeller blir abort brukt som en slags form for prevensjon,har en venninne som gjorde det.tåpelig. men er uansett noe å tenke på dette temaet her. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #3 Skrevet 20. mars 2012 Abort som prevensjon er tåpelig, enig i det. Men kondombruk er jo ikke 100% sikker prevensjon. Spørsmålet er om en mann skal tvinges av staten til å betale barnebidrag i 18 år dersom dama bestemmer seg for å føde barnet i slike tilfeller. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #4 Skrevet 20. mars 2012 synes han skal få slippe,men alikevel kommer en slikt system til å bli utnyttet? eller blir ting mye bedre? for når dama blir gravid blir det jo til ingenting...hun kan ikke treffe på dette barnet i etter tid ,ikke se bilder av det osv. men om mannen vil ta "manne-abort" så lever jo fortsatt barnet.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #5 Skrevet 20. mars 2012 om mannen vil ta "manne-abort" så lever jo fortsatt barnet. Jeg forstår ikke problemstillingen...
Anglofil Skrevet 20. mars 2012 #6 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Kommer an på omstendighetene føler jeg. Hvis det er en kvinne som lurer en mann, blir gravid og krever barnebidrag i etterkant så synes jeg lite om det. Samtidig, man bør være påpasselig selv med å bruke prevensjon og det er ikke bare kvinnens ansvar. Er derimot mannen fullstendig klar over at kvinnen f.eks ikke bruker prevensjon og allikevel velger å ha sex, så synes jeg det er helt kurant at mannen tar ansvar for sine handlinger. Og det gjelder også i de tilfellene hvor man kanskje har vært sammen i mange år, kvinnen er den som beskytter seg gjennom p-piller og det plutselig en dag fører til graviditet. Det er ikke bare-bare å gjennomføre en abort, ihvertfall ikke mentalt, ergo er det helt naturlig at mannen også tar ansvar. Det er ikke slik at kvinnen er alene om å lage et barn. Edit: Sånn rent personlig vil jeg bare si det at hadde jeg blitt gravid nå med min mann så vet jeg neimen meg ikke hva jeg hadde gjort. For i utgangspunktet føler jeg meg ikke klar for barn, og ikke har jeg lyst på barn enda heller. Samtidig, jeg ønsker meg et barn, men jeg ville aldri gått inn for et barn på nåværende tidspunkt. Jeg ville selvsagt lyttet til min mann, og jeg vet at han ganske sikkert ikke vil ha barn nå, så det hadde nok blitt en tung avgjørelse for meg, jeg tar ikke lett på en abort hvis jeg kan si det slik. Det viktigste for mitt vedkommende er dog at barn fortjener å være ønsket (da av begge parter), og til syvende og sist hadde vel det vært viktigst ift hvorvidt jeg hadde beholdt barnet eller ikke. Mvh Yvonne Endret 20. mars 2012 av Yvonne 6
Meridian Skrevet 20. mars 2012 #7 Skrevet 20. mars 2012 Ja, jeg syns mannen skal få ta abort om kvinnen kan ta abort. Sånne tilfeller gjelder vel gjerne ved ONS eller ved useriøse forhold. Da ønsker iallfall ikke mannen å bli gravid, mens noen kvinner ønsker å bli gravid fordi hun får økonomisk støtte, eller hun ikke klarer å ta abort. Om mannen i sånne tilfeller kan ta abort, så vil jo ikke kvinnen få noe økonomisk støtte av mannen - dette kan føre til at færre kvinner blir tilfeldig gravid med en uskyldig mann? Og det er jo bare bra? 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #8 Skrevet 20. mars 2012 jeg mener bare at han mulig vil møte barnet i etter tid helt tilfeldig på butikken osv. men når kvinner tar abort blir det jo borte... det e rjo en viss forskjell der. men det er kansje bare jeg som hadde synes det hadde vært ubehagelig. selv om det forsåvidt skjer når han betaler bidraget og men ja;p haha tror jeg er litt trøtt XD og det er jo ganske urett at kvinnen har det siste ordet og han må bare gjøre som hun sier .altså han kan velge å ikke ha noe med barnet å gjøre men må alikevel betale i 18 år... 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #9 Skrevet 20. mars 2012 Ja, jeg syns mannen skal få ta abort om kvinnen kan ta abort. Altså, han skal selvfølgelig ikke få lov til å ta fysisk abort, men han bør kunne si fra seg forsørgeransvaret i god tid før fødselen. Det er dessverre slik i dag at kvinnen kan skyve staten foran seg og kreve barnebidrag fra faren selv om hensikten ikke var å lage barn. Hun kan være utspekulert og ha ONS med menn som hun dermed lurer til å bli far. Jeg mener det er lite klokt av en mann å ha ONS, men like fullt mener jeg det er galt av staten å tvinge han til å betale barnebidrag i 18 år mot sin vilje. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #10 Skrevet 20. mars 2012 Er derimot mannen fullstendig klar over at kvinnen f.eks ikke bruker prevensjon og allikevel velger å ha sex, så synes jeg det er helt kurant at mannen tar ansvar for sine handlinger. Hvordan skal staten bevise at det ikke ble brukt prevensjon? Jeg er enig med dame i videoen i at mannen bør kunne frasi seg forsørgeransvaret i alle tilfeller, så lenge det gjøres i god tid før fødselen. 1
Anglofil Skrevet 20. mars 2012 #11 Skrevet 20. mars 2012 Altså, han skal selvfølgelig ikke få lov til å ta fysisk abort, men han bør kunne si fra seg forsørgeransvaret i god tid før fødselen. Det er dessverre slik i dag at kvinnen kan skyve staten foran seg og kreve barnebidrag fra faren selv om hensikten ikke var å lage barn. Hun kan være utspekulert og ha ONS med menn som hun dermed lurer til å bli far. Jeg mener det er lite klokt av en mann å ha ONS, men like fullt mener jeg det er galt av staten å tvinge han til å betale barnebidrag i 18 år mot sin vilje. Jeg er forsåvidt helt enig med deg, jeg kan selv ikke fatte at kvinner kan være så frekke at de kan lure menn på en slik måte. Samtidig, mennene kan også skylde seg selv, så jeg synes vel egentlig ikke synd på noen parter. De jeg synes mest synd på er de som kanskje har vært sammen lenge (vel, si over 2-3 år), slik som min mann og meg, som i alle år har brukt prevensjon, for så å oppleve at de blir gravide. Det må være utrolig tungt og vanskelig å måtte ta en avgjørelse hvis man da ikke ønsker barn, men samtidig synes det er vanskelig med en abort. Jeg føler veldig på den selv. Man kan liksom ikke legge skylden på noen i slike tilfeller, for begge har jo hatt sex med viten og vilje, og det er ikke kvinnens feil at hun har blitt gravid, ihvertfall ikke intensjonelt. Mvh Yvonne 1
Anglofil Skrevet 20. mars 2012 #12 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Hvordan skal staten bevise at det ikke ble brukt prevensjon? Jeg er enig med dame i videoen i at mannen bør kunne frasi seg forsørgeransvaret i alle tilfeller, så lenge det gjøres i god tid før fødselen. Det er da ikke statens sitt ansvar? Det er derimot mannen sitt ansvar å bruke kondom hvis han er usikker og ikke ønsker å lage barn, ihvertfall hvis han har ons med en fremmed. Mvh vonne Endret 20. mars 2012 av Yvonne 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #13 Skrevet 20. mars 2012 Jeg er forsåvidt helt enig med deg, jeg kan selv ikke fatte at kvinner kan være så frekke at de kan lure menn på en slik måte. Samtidig, mennene kan også skylde seg selv, så jeg synes vel egentlig ikke synd på noen parter. De jeg synes mest synd på er de som kanskje har vært sammen lenge (vel, si over 2-3 år), slik som min mann og meg, som i alle år har brukt prevensjon, for så å oppleve at de blir gravide. Det må være utrolig tungt og vanskelig å måtte ta en avgjørelse hvis man da ikke ønsker barn, men samtidig synes det er vanskelig med en abort. Jeg føler veldig på den selv. Man kan liksom ikke legge skylden på noen i slike tilfeller, for begge har jo hatt sex med viten og vilje, og det er ikke kvinnens feil at hun har blitt gravid, ihvertfall ikke intensjonelt. Mvh Yvonne Her mener jeg også at mannen bør kunne frasi seg forsørgeransvaret. Men det er lite trolig at han vil gjøre det. Hvis jeg var glad i jenta ville jeg nok blitt med i dette tilfellet, selv om jeg i utgangspunktet ville ønsket at hun bestemte seg for å ta abort.
Anglofil Skrevet 20. mars 2012 #14 Skrevet 20. mars 2012 (endret) Her mener jeg også at mannen bør kunne frasi seg forsørgeransvaret. Men det er lite trolig at han vil gjøre det. Hvis jeg var glad i jenta ville jeg nok blitt med i dette tilfellet, selv om jeg i utgangspunktet ville ønsket at hun bestemte seg for å ta abort. Så med andre ord skal ikke menn stå til ansvar for sine handlinger? Hvis man tror det "bare" er å ta abort tar man veldig feil. Og jeg vil tro at hvis man blir gravid, spesielt der hvor man har vært lenge sammen, og ikke ønsker det, så vil det føles tungt for begge parter, ikke bare for mannen. Jeg ville ihvertfall følt det som en ekstremt stor byrde, man føler i grunn at uansett hva man gjør så blir det feil. Jeg er ingen abortmotstander, bare for å ha sagt det, men jeg ville funnet det ekstremt vanskelig mentalt å utføre en abort. Jeg ville ihvertfall føltes det urettferdig om min mann kunne bare si fra seg forsørgeransvaret mens jeg ble stående igjen med et barn. For selv om man fysisk sikkert ganske enkelt kan gjennomføre en abort, så har det litt med hva det gjør med deg som person, spesielt når det ikke er selvvalgt. Mvh Yvonne Endret 20. mars 2012 av Yvonne 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #15 Skrevet 20. mars 2012 Det er mannen sitt ansvar å bruke kondom hvis han ikke ønsker å lage barn Javisst, men spørsmålet er om han skal pålegges forsørgeransvar mot sin vilje.
Anglofil Skrevet 20. mars 2012 #16 Skrevet 20. mars 2012 Javisst, men spørsmålet er om han skal pålegges forsørgeransvar mot sin vilje. Vel, kvinnen blir jo det, så hvorfor ikke mannen? Da tenker jeg på i tilfeller som jeg har beskrevet over her, jeg snakker ikke om kvinner som bevisst går inn for å lure menn. Mvh Yvonne 8
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #17 Skrevet 20. mars 2012 Så med andre ord skal ikke menn stå til ansvar for sine handlinger? Er en kvinne som tar abort en som ikke tar ansvar for sine handlinger? Jeg mener nei. Og på samme vis er ikke en mann som velger å frasi seg forsørgeransvar en som ikke tar ansvar for sine handlinger. Jeg ville ihvertfall føltes det urettferdig om min mann kunne bare si fra seg forsørgeransvaret mens jeg ble stående igjen med et barn. Hvis du har veldig mye imot å ta abort tidlig i svangerskapet så bør du kanskje ikke ha sex før du ønsker barn.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #18 Skrevet 20. mars 2012 Vel, kvinnen blir jo det, så hvorfor ikke mannen? Da tenker jeg på i tilfeller som jeg har beskrevet over her, jeg snakker ikke om kvinner som bevisst går inn for å lure menn. Mvh Yvonne Kvinnen påtvinges ikke forsørgeransvar, hun står fritt til å ta abort. Det er faktisk kvinnen som bestemmer om barnet i det hele tatt skal bli født. 1
Anglofil Skrevet 20. mars 2012 #19 Skrevet 20. mars 2012 Er en kvinne som tar abort en som ikke tar ansvar for sine handlinger? Jeg mener nei. Og på samme vis er ikke en mann som velger å frasi seg forsørgeransvar en som ikke tar ansvar for sine handlinger. Hvordan klarer du å legge det frem som at en kvinne som tar abort uansvarlig? For jeg har aldri ment det. Jeg er veldig for abort, poenget er at det er forskjell på hva man prinsipielt mener og hva man føler, tenker og mener når man plutselig står i den situasjonen selv. Hvis du har veldig mye imot å ta abort tidlig i svangerskapet så bør du kanskje ikke ha sex før du ønsker barn. Som sagt, i utgangspunktet er jeg ikke i mot abort, men hvorvidt jeg kan gjennomføre en abort er vanskelig for meg å vite, så lenge jeg aldri har vært i den situasjonen. Og man kan jo snu litt på det: hvis mannen ikke ønsker å ta risken ved å få forsørgeransvar for et barn, så bør han heller ikke ha sex. Ergo: dette gjelder for begge parter, ikke bare kvinnen. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2012 #20 Skrevet 20. mars 2012 Hvordan klarer du å legge det frem som at en kvinne som tar abort uansvarlig? Hun er ikke det. Og det er ikke en mann som tar "abort" heller. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå