Larsern Skrevet 22. mars 2012 #141 Skrevet 22. mars 2012 Får si som en kompis av meg som er rundt 1.70, "hvis typen ikke er god nok fordi han er for kort, så er det faen meg på tide hun jekker seg ned". 1
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #142 Skrevet 22. mars 2012 Mener du virkelig å påstå at biologisk nedarvede preferanser er absurde? Hvorfor henger du deg så opp i dette? Han mener det virker plausibelt at gener spiller en rolle (jeg er forsåvidt enig), og ingen av dere er spesielt interessert i å gjøre innsatsen det kreves for å dokumentere det, så han kan vel igrunnen anta det, enn så lenge. Det er jo ikke som om det er noe inderlig på spill, eller for den saks skyld som om du eller noen andre kommer med noen solide motargumenter. Plausibelt? Anta? Les formuleringen hans én gang til. Han KONSTATERER rett og slett at disse preferansene er biologiske. Det er noe helt annet enn å si at denne tesen er plausibel, eller å anta at den er riktig. Han sier det som om det er en vedtatt sannhet. Jeg for min del utelukker IKKE at biologi spiller en rolle, i tillegg til at den kan være sosialt innlært. Uten at jeg tør si noe nærmere om årsaksforklaringen, jeg er ikke evolusjonsbiolog/psykolog eller spesialist i human befolkningsgenetikk. Men dette er noe helt annet enn å bastant hevde at det skyldes biologi, eller miljø. Greit at dette er et diskusjonsforum, men det er lov å ha en viss ydmykhet for komplekse årsakssammenhenger likevel.
Okapi Skrevet 22. mars 2012 #143 Skrevet 22. mars 2012 PS. Det ER også et problem i seg selv at kvinner lettere slipper unna med å ha dårlig selvtillit enn menn gjør. Det er dobbeltmoralsk og urettferdig. Hva legger du å "slippe unna?" Tenker du på fritak fra kritikk? Det er forsåvidt kanskje litt kjipt, men kritikk kan svares på. Om du tenker på "unngå motstand i livet", kan jeg vel bare si at dette ikke har noe med moral å gjøre, og at livet aldri har pretendert å være rettferdig.
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #144 Skrevet 22. mars 2012 Jeg må si det begynner å bli slitsomt at alle tråder som streifer innom tema "kvinnelige preferanser" skal ende opp i den evinnelige generaliseringen og hudflettingen av oss kvinner som grupper. Jeg har mang en gang undret meg hvorfor noen av de mannlige brukerne i det hele tatt orker å utsette seg selv for dette forumet. Noen synes jo å ikke like kvinner i det hele tatt. En form for selvskading? selvsdestruktivitet? Seriøst, i denne verden har vel alle LOV til å måtte ha så mange preferanser og krav - endog - ifht det annet kjønn som man måtte ønske. Og samme hva som måtte være grunnlag for disse preferansene, dårlig selvtillitt, perfeksjonistiske karaktertrekk ... whatever. Dette gjelder kvinner så vel som menn. Blir det for mye og for urealistisk er det jo en selv som ender opp med sitt eget skjegg i postkassa. Eller kanskje man bare vil være alene for resten av livet? Er jo legitimt dette og. Jeg har svart tidligere her at jeg ikke tror det er høyden som spiller den store forskjellen for hvorvidt en mann ender opp alene eller i evig partnerskap, jeg skal likevel legge til at det nok kan være et pluss med høyde, fordi mange kvinner liker dette. Akkurat som et fint ansikt, veldefinerte muskler, intelligens, sjarm, selvsikkerhet, snillhet ... og hvanåenn kvinner som gruppe eller som enkeltmenneske kan finne på å preferere, kan være plusser. Det samme gjelder jo for oss damene, enkelte kvaliteter vi kan være i besittelse av kan gi oss plusser eller minuser på sjekkemarkedet. Jeg synes også menn er i sin fulle rett til å ha preferanser og stille krav til den kvinnen de evt skulle gifte seg med. Det er ingen som forbyr dere noe som helst. Men vi har også lov til å stille spørsmål ved preferansene deres hvis de er absurde. Ikke sant?
Okapi Skrevet 22. mars 2012 #145 Skrevet 22. mars 2012 Mener du virkelig det er absurd om en kvinne foretrekker en mann som er høyere enn henne selv? 2
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #146 Skrevet 22. mars 2012 (endret) Hva legger du å "slippe unna?" Tenker du på fritak fra kritikk? Det er forsåvidt kanskje litt kjipt, men kritikk kan svares på. Om du tenker på "unngå motstand i livet", kan jeg vel bare si at dette ikke har noe med moral å gjøre, og at livet aldri har pretendert å være rettferdig. 1. Ja, med slippe unna mener jeg nå hovedsakelig fritak fra kritikk. Selv om den kan svares på er det mildt sagt merkelig at vi menn hele tida skal ha kravet på oss om å ha god selvtillit, mens en del kvinner ikke synes det gjør noe om de har dårlig selvtillit. Mener du det er rett og rimelig at disse stiller andre krav til oss enn til seg selv? Jeg synes ikke. 2. Det du sier om at ulike livslodd ikke har med moral å gjøre er høyst diskutabelt. Såklart, hvis du svelger Robert Nozick sin tese med hud og hår så gir det mening. Men det er da mange som eksempelvis hevder at alle har krav på likeverdig helsehjelp eller skolegang selv om livets lotteri gjør noen sykere enn andre og noen mindre lærenemme enn atter andre - selv om disse da legger større beslag på offenlige midler enn andre. 3. For øvrig er det finurlig at du ikke svarte på det jeg skrev FØR mitt PS, som tross alt var hovedsaken i den posten. Endret 22. mars 2012 av Flanør
Okapi Skrevet 22. mars 2012 #147 Skrevet 22. mars 2012 Plausibelt? Anta? Les formuleringen hans én gang til. Han KONSTATERER rett og slett at disse preferansene er biologiske. Det er noe helt annet enn å si at denne tesen er plausibel, eller å anta at den er riktig. Han sier det som om det er en vedtatt sannhet. Jeg for min del utelukker IKKE at biologi spiller en rolle, i tillegg til at den kan være sosialt innlært. Uten at jeg tør si noe nærmere om årsaksforklaringen, jeg er ikke evolusjonsbiolog/psykolog eller spesialist i human befolkningsgenetikk. Men dette er noe helt annet enn å bastant hevde at det skyldes biologi, eller miljø. Greit at dette er et diskusjonsforum, men det er lov å ha en viss ydmykhet for komplekse årsakssammenhenger likevel. Dude, dette er ikke et forskningsprosjekt, det er et diskusjonsforum med en forholdsvis uformell tone. Om man sier "kvinners preferanse for høye menn er biologisk betinget" er ikke dette nødvendigvis noen dogmatisk sannhet, og kan godt være en ren antakelse. Jeg er forsåvidt tilhenger av en viss klarhet i påstander, men akkurat her må man nesten kunne leve med å putte inn en "jeg synes" eller "jeg tror" alt etter behov. 1
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #148 Skrevet 22. mars 2012 Dude, dette er ikke et forskningsprosjekt, det er et diskusjonsforum med en forholdsvis uformell tone. Om man sier "kvinners preferanse for høye menn er biologisk betinget" er ikke dette nødvendigvis noen dogmatisk sannhet, og kan godt være en ren antakelse. Jeg er forsåvidt tilhenger av en viss klarhet i påstander, men akkurat her må man nesten kunne leve med å putte inn en "jeg synes" eller "jeg tror" alt etter behov. Unødvendig post, all den stund jeg allerede har sagt at dette er et diskusjonsforum hvor kravene til etterrettelighet er så som så. Likevel mener jeg S40 godt kan modifiserer påstanden sin, eller belegge den. Det er faktisk ikke så mye forlangt.
Okapi Skrevet 22. mars 2012 #149 Skrevet 22. mars 2012 1. Ja, med slippe unna mener jeg nå hovedsakelig fritak fra kritikk. Selv om den kan svares på er det mildt sagt merkelig at vi menn hele tida skal ha kravet på oss om å ha god selvtillit, mens en del kvinner ikke synes det gjør noe om de har dårlig selvtillit. Mener du det er rett og rimelig at disse stiller andre krav til oss enn til seg selv? Jeg synes ikke. Ålreit, skjønner. Igjen, det er jo kjipt, ikke noe å si på det. Du kan selvsagt påpeke at dette er urettferdig, og sikkert få medhold om du presenterer saken din bra (kanskje en justering av den generelle tonen din hadde vært til hjelp her). Likevel tror jeg det er begrenset hvor langt du kan komme. At kvinner slipper lettere unna med slikt koker jo ned til det vanlige problemet med tilbud og etterspørsel, og i kjønnsmarkedet er kvinner verdt mer enn menn. Med mindre man klarer å stable på beina en slags verdensomspennende mannebevegelse med mål å gjenopprette denne balansen, tror jeg dette bare er noe man må leve med. 2
lys Skrevet 22. mars 2012 #150 Skrevet 22. mars 2012 Det er ingen som forbyr dere noe som helst. Men vi har også lov til å stille spørsmål ved preferansene deres hvis de er absurde. Ikke sant? Alt er lov, men hvis man allerede på forhånd har bestemt seg for hvordan det er og hvorfor det er slik, og bruker side opp og side ned på å kverne om akkurat det, blir det irriterende. Men hvem kan egentlig bedømme om en preferanse er absurd? Alle preferanser kan vurderes som absurde for de som ikke innehar slike preferanser selv, og motsatt, men i bunn og grunn er det jo den enkeltes sak. 3
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #151 Skrevet 22. mars 2012 Mener du virkelig det er absurd om en kvinne foretrekker en mann som er høyere enn henne selv? Nei, for å være presis er ikke dette absurd i seg selv, i hvert fall ikke mer enn min preferanse for lavere kvinner (same shit). Men det ER absurd hvis preferansen er såpass sterk at den overskygger alt annet, f.eks. at hun konsekvent velger bort lavere menn selv om andre egenskaper hun liker er på plass. DET er absurd.
lys Skrevet 22. mars 2012 #152 Skrevet 22. mars 2012 1. Ja, med slippe unna mener jeg nå hovedsakelig fritak fra kritikk. Selv om den kan svares på er det mildt sagt merkelig at vi menn hele tida skal ha kravet på oss om å ha god selvtillit, mens en del kvinner ikke synes det gjør noe om de har dårlig selvtillit. Mener du det er rett og rimelig at disse stiller andre krav til oss enn til seg selv? Jeg synes ikke. Dette er noe jeg stadig ser her inne. Hvor urettferdig det er for dere menn! Kan ikke dere bare begynne å stille krav om at kvinner skal ha god selvtillit da? Skal kvinner ta ansvar for alt? 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 22. mars 2012 #153 Skrevet 22. mars 2012 Du kan ikke mye om kvinner hvis du virkelig tror at de med lav selvtillit, går rundt å syns at det er helt ok. At menn likevel blir sammen med kvinner med lav selvtillit skyldes nok mye at hun prøver å skjule det. Er hun for lav, går hun med høyhæla sko, hun farger håret, sminker seg, soler seg, går med klær som skjuler de skavanker hun mener å måtte ha.... 1
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #154 Skrevet 22. mars 2012 Ålreit, skjønner. Igjen, det er jo kjipt, ikke noe å si på det. Du kan selvsagt påpeke at dette er urettferdig, og sikkert få medhold om du presenterer saken din bra (kanskje en justering av den generelle tonen din hadde vært til hjelp her). Likevel tror jeg det er begrenset hvor langt du kan komme. At kvinner slipper lettere unna med slikt koker jo ned til det vanlige problemet med tilbud og etterspørsel, og i kjønnsmarkedet er kvinner verdt mer enn menn. Med mindre man klarer å stable på beina en slags verdensomspennende mannebevegelse med mål å gjenopprette denne balansen, tror jeg dette bare er noe man må leve med. Ja, dette var jo edruelig nok. Men selv om de faktisk kan tillate seg å være usikker selv så har det jo noe for seg å påpeke kvinners dobbeltmoral når de krever eller ønsker en selvsikker mann. Det er i seg selv ganske morsomt å snakke med kvinner om dette face to face, og å se når det går opp for dem at de faktisk er dobbeltmoralske. Enda morsommere er det når de skal forsøke å begrunne sine double standards: "naturen har bestemt at menn skal være selvsikre osv". Indirekte snakker de jo dritt om sitt eget kjønn da, at kvinner skal være usikre og svake.
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #155 Skrevet 22. mars 2012 Alt er lov, men hvis man allerede på forhånd har bestemt seg for hvordan det er og hvorfor det er slik, og bruker side opp og side ned på å kverne om akkurat det, blir det irriterende. Men hvem kan egentlig bedømme om en preferanse er absurd? Alle preferanser kan vurderes som absurde for de som ikke innehar slike preferanser selv, og motsatt, men i bunn og grunn er det jo den enkeltes sak. Ja og nei. Ingen kan nektes å ha en preferanse, men ingen kan heller nektes å stille spørsmål ved den. Ok, jeg skjønner det med kverninga. Det kan være irriterende. Men for min del liker jeg at folk stiller spørsmål ved handlingene og motivene mine, og ber meg begrunne dem. Da lærer jeg noe nytt. Og de må gjerne spørre igjen når jeg ikke forandrer meg. Selv om jeg blir irritert så skal jeg ikke få slippe unna med det hvis jeg gjør noe dumt. Jeg antar da at andre også liker å høre når de tenker irrasjonelt.
Okapi Skrevet 22. mars 2012 #156 Skrevet 22. mars 2012 Hvorfor er det dobbeltmoralsk å ønske en partner med egenskaper en ikke innehar selv? 1
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #157 Skrevet 22. mars 2012 Dette er noe jeg stadig ser her inne. Hvor urettferdig det er for dere menn! Kan ikke dere bare begynne å stille krav om at kvinner skal ha god selvtillit da? Skal kvinner ta ansvar for alt? Hvis Okapi har rett i at kjønnsmarkedet er deres så kan dere kreve hva som helst uansett hvor absurd eller urettferdig det er, og uten at dere kan tilby det samme selv, og likevel komme unna med det. Har vi motkrav kan dere fint bare le av oss, og si at vi aldri får dem innfridd, fordi dere kontrollerer dette markedet. Da er det kanskje bedre å diskutere litt her inne, og be dere begrunne dobbeltmoralen noen av dere måtte ha. Men du: hvorfor ikke prøve å lytte til denne klagingen over urettferdighet? Jeg skjønner det er irriterende når det er hakk i plata, men hvorfor avvise klagene uten videre?
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 22. mars 2012 #158 Skrevet 22. mars 2012 Hvorfor er det dobbeltmoralsk å ønske en partner med egenskaper en ikke innehar selv? Skjønner ikke helt det jeg heller. Hvis man bare skal kunne pares opp med en som innehar akkurat de samme egenskapene som en selv så hadde det vært ganske så kjedelig. 2
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #159 Skrevet 22. mars 2012 Hvorfor er det dobbeltmoralsk å ønske en partner med egenskaper en ikke innehar selv? Spørs hvilken. Jeg kan ikke stille med pupper, altså er ikke kravet om pupper dobbeltmoralsk. Men det ville vært dobbeltmoralsk av meg å kreve at hun tjener mer enn meg, er penere enn meg, har bedre personlighet enn meg. Det dreier seg om gjensidighet, reciprocity: jeg kan ikke kreve mer av andre enn de av meg.
Flanør Skrevet 22. mars 2012 #160 Skrevet 22. mars 2012 Skjønner ikke helt det jeg heller. Hvis man bare skal kunne pares opp med en som innehar akkurat de samme egenskapene som en selv så hadde det vært ganske så kjedelig. Se mitt svar i post 159.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå