Gå til innhold

1. gangsgravid <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Så god taktikk for å lære ham å sovne selv! Så mye krøll som dere har hatt rundt mating er det kanskje ikke så rart at han ikke er klar før nå?

For en møkkakjerring hun Lisa virker som da! Må ikke høre på sånne. Tror nok du har veeeeeeldig godt av å komme deg ut litt uten E, det er nok mentalhygiene for dere begge :) Ser på naboen nedfor her med en datter med kolikk, hun kommer seg aldri noe sted... DEt er ikke sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Natt til i går var trasig. Poden hadde jo fått smaken på å få sove oppå folk :glare:

Han sovnet i armene mine til jeg la han ned i egen seng. Da sov han enten max 30 minutter eller våknet til og ble LYS våken. Resultat var ny byssing i 20 minutter og samme regla på nytt igjen.

Sånn gikk nå natta....

Jeg fikk han til å sove 2 runder på 1 time hver gang, og da fikk jeg HELE 30 minutter søvn hver gang :sjokkert:

Veldig tydelig at han ikke ønsket å ligge utstrekt på ryggen ALENE (!) i senga si. :jolie:

Og egne meninger og staheta tror jeg muliggens kommer fra meg..... :fnise:

Det var en laaaaaang natt. Og på dagtid i går så var det nesten samme regla hele dagen der også. Eneste forskjellen er at jeg kan legge han på krabbeteppet med noen leker hengende over, så er han "opptatt" i 10 minutter. Nok tid til at jeg rekker å skynde meg å lage litt mat og ta med inn på stua. Så er det å unngå skrikinga med å få han over i vippestolen og vippe mens jeg spiste frokost :fnise:

Dro heldigvis til ei venninne rundt 12 og ble der til rundt 15. Da furtet han så og si hele tiden. Sovnet til 2-3 ganger og fikk sove HELE 5-10 minutter hver gang.... Teite lille E!

Vel hjemme igjen så fikk jeg (takk lov!) servert middag av L mens E var i vippestolen sin. Etter middagen tok L med seg poden i kjellern så jeg fikk sove 2 timer i fred på soverommet uten mulighet for å høre barnegråt. Det trengtes!!!!

Så var det å hoppe i dusjen når jeg våknet til. Det blir ikke mye dusjing som nybakt mamma (skrekk og gru altså), og får det vel til ca hver 3 dag. På dag 3 tyr jeg til tørrshampoo på morran og får dusjet på kvelden når L kommer hjem :danse:

Når jeg lå å sov så hadde E ventet hele 4 timer fra forrige matrunde til han fikk. Da gikk det ned hele 180 ml MME :sjokkert: Kontra gode 120 som er snittet.

E var fortsatt LYS våken etter det.

Ble liggende å plundre litt for seg selv en halvtimes tid mens jeg og L så tv, før han fikk bittelitt mere mat, pakket dyna rundt seg, smokken og vi satte på uroen over senga. Da gikk det 10 minutter før han var i drømmeland. For seg selv altså :sjokkert: :sjokkert: UTEN at jeg måtte bysse han i søvn! :vetikke:

Han sov hele 4 timer til han klynket til igjen. Da fikk jeg ordnet mat før han våknet skikkelig. Spiste seg ferdig for 10 minutter siden og sovnet på skuldra mi mens jeg prøvde å få han til å rape.

La han ned i senga si og han ligger der enda. Er ikke lys våken, men har kommet med noen klynk mens jeg sitter her på naborommet :fnise:

Fikk også snakket med modern i gårkveld om at vi må endre koserutinene deres med E, og hun var helt enig når jeg forklarte hvordan det siste døgnet hadde vært. De små lærer utrolig fort hva de liker eller ikke, og han har definitivt skjønt at det er deilig å sove på oss. Senga er jo kjip i forhold til det ! :laugh:

Håper (kryss fingra og BANK i bordet) at han nå er tilbake i sin egen rutine med å sove i senga si. Er forbredt på at det kan bli mye "jobb" med å få det på plass igjen i helga, men det er jeg i grunn klar for :)

Svigermor kommer kl 07 i morgen tidlig (i dag?) for å passe han mens jeg leverer bil på verksted.

Modern kommer på formiddagen for å være litt barnevakt mens jeg får sove noen timer :)

Regner med at jeg prøver å få ryddet huset og vasket/støvsugd før helga mens hun er her.

Og ikke minst, jeg skal få pyntet til advent!

Ikke til jul, fått streng beskjed av L av at vi ikke må hente frem nissene enda :ler: DET er vist forbeholdt den siste uken før juleaften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja fant forresten ut i dag at det var gratis massasje å sette seg under vippestolen :fnise:

Er ikke DET søtt, så vet ikke jeg :laugh:

841_10152296286190436_1220812385_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, smart bikkje :) Han tåler fint å ha fått baby i hus eller?

Krysser fingre for at E finner soverutinen sin igjen :)

Ja han bryr seg ikke nevneverdig om lille E :)

Eneste vi merker på bikkja er at han synes det er fryktelig morro å prøve å kidnape lekene til E :fnise:

Ting varierer som vanlig her hjemme.

E har begynt å spise mye mere de siste dagene (opp til 180 ml pr. måltid) og sover lengre når han først (!) sovner.

Jeg hadde et lite sammenbrudd i dag tidlig når jeg var alene med E. Følte meg som verdens verste mamma som ikke klarte å få barnet mitt til å sove. I tillegg verdens verste kjæreste. Har 0 sexlyst og kjenner at jeg kvier meg for å kose og være intim med L. Ikke fordi at det er noe galt, men fordi jeg føler at jeg villeder han og han får forhåpninger om sex, når det i grunn er totalt uaktuelt.... :(

Underlivet mitt kjennes rart ut. Det er ømt og sårt enda, og jeg har en konstant nedtrykks-følelse.

Vi har prøvd noen ganger med sex, men det er vondt så fort vi prøver. Det ender som regel med at jeg ikke klarer at han trenger inn i meg engang. Og han har jo sine behov...

Og dersom jeg tenker at jeg skal være real å "hjelpe til" litt, så er jeg så trøtt og sliten av jeg sovner nermest ifra hele situasjonen :grine:

Det toppet seg ganske mye i dag tidlig og jeg ble i grunn sittene å grine for meg selv en times tid...

Dagen i dag har vært bedre og vi har vært på besøk til tanta og onkelen til L. Koselig det, men jeg var stuptrøtt og vi dro hjem igjen etter 2 timer der.

Vel hjemme så pakket vi inn noen julegaver sammen.

Snakket litt med L om at jeg var så overtrøtt at det ville være veldig vanskelig å ta meg av E i natt. Dermed tok han E og jeg fikk sove litt.

På vei til senga var jeg på do (som vanlig), og kjente de vanlige ubehagene i underlivet.

Tenkte at for en gangs skyld så kunne jeg jo sjekke litt og ta en "undersøkelse" av meg selv.

Oppdaget til min skrekk at jeg har fått fremfall der nede, såkalt cystocele på fremre veggen.

Gikk litt i kjellern da, og fikk ikke sove på en times tid. Ble mye snørr og tårer igjen...

Altså vil det ta eeeevigheter før vi klarer å ha et normalt samliv igjen, og det er stor sjanse for at man må operere for å få ting tilbake på plass...

Det forklarer en del da, så det er greit å vite hva som har vært galt.

Sovnet til slutt rimelig utslitt og fikk sove 2 timer. Våknet til igjen, sutret litt for meg selv og sov nye 4 timer :sjokkert:

Helt utslitt og ødelagt i kroppen!

Våknet rundt 02 i natt :)

L satt å så film og E sov i senga på stua. Da var det ca 20 minutter til han ville våkne til og være sulten igjen.

L la seg til å sove og jeg begynte å surfe nett etter info om fremfallet.

Finner så utrolig mye, og de ønsker som regel ikke å operere før etter tidligst 1 år :glare:

Man skal også være ferdig med barn før de gjør noe med det...

Og man anbefaler mye bekkenbunnstrening for å prøve å la naturen gå sin gang og at ting går på plass igjen.

Jeg kommer aldri (ALDRI!) til å føde igjen, så argumentet med barn utgår.

Jeg kommer forsåvidt heller ikke til å vente 1 år med å klare å fungere i hverdagen med samliv og generell selvfølelse, så jeg får sjekke muligheten for å gjøre det privat dersom det blir nødvendlig.

Knipeøvelser gjør jeg mye av hver dag, men jeg får bare trappe opp enda mere og gjøre det dobbelt så mye...

Lille poden fikk mat for en times tid siden, ble bysset i 25 minutter (lengre enn vanlig) og har nå sovnet igjen i senga på stua.

Jeg vurderer å trille senga hans til soverommet å prøve å sove litt til...

Er fortsatt trøtt, og merker godt at kroppen trenger å hente seg inn etter de siste 6 ukene.

Skal til kontroll til legen på fredagen og skal spørre om henvisning til gynekolog.

E skal på kontroll til legen/helsesøstra på tirsdagen så da får vi vel veid han og tatt en kontroll. Tror han surfer rett igjennom kontrollen, han er jo frtisk og rask :) Vokst MASSE har han også...

En kjedelig og litt trist dag.

Det blir så masse tanker i ettertid at å finne ut av framfallet.

Vil L klare å vente 1 år med sex?

Hvordan vil det påvirke forholdet vårt?

Vil vi noen sinne finne tilbake til det samlivet/sexlivet vi engang hadde?

Tidligre hadde vi jo et fantastisk godt sexliv og jeg savner det masse. Kroppen min har bare slått av en form for bryter og ønsker ikke det lengre. Vil det vedvare lenge?

I tillegg til at jeg ikke rent fysisk klarer å ha sex så føler jeg meg skikkelig usexy og fæl fysisk også.

Ser at graviditeten har slitt hardt på kroppen.... :sur:

Magen er stor og "vassen", lårene større enn tidligre, puppene blitt flatere og jeg har tørre lepper hele tiden..

Det var et lite syteinnlegg fra meg :tristbla:

Føler meg langt nede for tiden og merker at den gamle usikkerheten og depresjonen sniker rundt hjørnene. Jeg kan heldigvis prate med L om det, så håper at jeg klarer å unngå det...

Får muliggens ta meg en tur til jordmor igjen å snakke med henne, hun vet en del om tidligre problemer og at jeg har vært deprimert. Vet hun er obs på fødselsdepresjon, men jeg ser det ikke helt selv.

Merker bare at jeg distanserer meg mere fra E og L for tiden og ønsker kun å sove og hvile....

:grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huffda, sånn skal da ingen måtte ha det :( Håper at det blir bedre om litt :hug:

Takker.

Håper virkelig det blir bedre jeg også, synes det har vært nok motgang i det siste i grunn... :vetikke:

Klarer ikke å nyte barseltiden, og er redd for at det vil være et stort savn å ha gått glipp av senere i livet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, du har hatt litt å stri med synes jeg. Men, det går seg nok til snart, håper dere får ei fin adventstid :hug:

:hug:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Hva sier L om komplikasjonen som har oppstått etter fødsel, da? Virker som dere kan prate godt sammen, og nå er vel det viktigere enn noengang? Ikke sett sex foran tryggheten og kjærligheten. Han vil jo helt sikkert hjelpe deg slik at du kan få behandling.

Å vente ett år hørtes jo helt vanvittig ut! Og som du sier, det dreier seg jo ikke bare om sex, men selvfølelse også.

Uff, nå har jeg vondt av deg, søta!

At du distanserer deg er IKKE bra, men det faktum at du merker det selv, er veldig fint!!

Få time så raskt du kan hos jordmor, hun hørtes veldig ålreit ut.

L og E elsker deg, ikke glem det!! :klemmer:

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Hva sier L om komplikasjonen som har oppstått etter fødsel, da? Virker som dere kan prate godt sammen, og nå er vel det viktigere enn noengang? Ikke sett sex foran tryggheten og kjærligheten. Han vil jo helt sikkert hjelpe deg slik at du kan få behandling.

Å vente ett år hørtes jo helt vanvittig ut! Og som du sier, det dreier seg jo ikke bare om sex, men selvfølelse også.

Uff, nå har jeg vondt av deg, søta!

At du distanserer deg er IKKE bra, men det faktum at du merker det selv, er veldig fint!!

Få time så raskt du kan hos jordmor, hun hørtes veldig ålreit ut.

L og E elsker deg, ikke glem det!! :klemmer:

:hjerte:

:hug:

L støtter meg fullt ut og sier at det ikke er noe som helst problemer med å måtte vente på sex og slikt. Vi klarer å være intime og kjærlige likevel. Det er mere meg selv og mine egne tanker som er problemet... :vetikke:

Jeg har lest en god del på nettet nå, og innser at et år kanskje er i verste tilfellet. Som regel går ting seg litt til innen 6 mnd og operasjonsvurdering er etter et år tidligst.

Knipeøvelsene skal maximeres og gjøres mye mere enn jeg gjør nå.

Fikk snakket med mamma nettopp om dette, og hun fikk også litt fremfall etter fødsel. Til henne gikk det seg til helt av seg selv. Fikk også noen tips om å massere arret etter syingen morgen og kveld, slik at selve arret blir mere tøyelig og mykt.

Hun snakket også litt omkring dette med et samlig og sexuelt samliv. Er litt rart og merkelig å høre slikt fra sin mor, men igjen så har mamma undervist mye omkring temaet handicapet og sexliv. Hun kan det... Rart....

Jeg er forholdsvis bevist på meg selv, og er forbredt på at depresjonen kan komme tilbake.

Jeg føler meg mye lettere til sinns etter å ha pratet med mamma (og grått strie strømmer), så jeg håper på at jeg klarer å jobbe meg igjennom denne også ved hjelp av støtte fra mamma og L :)

Sist gang klarte jeg å jobbe igjennom det med å sende mail med mamma daglig. Ikke at vi snakket om det høyt (var for vondt), men at jeg kunne uttrykke meg skriftlig.

Denne gangen er det litt lettere å snakke om det, og de vet begge to om det på forhånd hva jeg har vært igjennom. Da blir det litt lettere å åpne de dørene igjen...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten vært flink i dag hittil og prøvd så godt jeg kan å kose litt mere med E og leke litt. Merker ikke mye respons til han, men vet også at jeg ikke kan forvente stort når han kun er 6 uker.

Jeg er forvirret over banneren min, det står 1 mnd og 3 uker... Sist stod det en uke for lite! Og det er når jeg legger inn fødselsdatoen hans..

Dumme banner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoor klem til deg...:-) godt at du har så fin mann som støtter deg og du kan snakke med. Og mødre - hva skulle vi gjort uten?! Tusen takk for at mammaer finnes:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stoor klem til deg...:-) godt at du har så fin mann som støtter deg og du kan snakke med. Og mødre - hva skulle vi gjort uten?! Tusen takk for at mammaer finnes:-)

:hjerte:

Mammaer er best! Foruten snille kjærester da selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp lagt ned lille poden i senga si etter en runde med mat :)

Han sov 3 timer før han våknet og var sulten, og spiste 140 ml før han sovnet igjen. Ble gående å vugge på han i armene et kvarters tid på stua :)

Skikkelig stemning nå!

Stjerneklart ute, måneskinn på vannet rett utenfor huset, julegavene ligger ferdig innpakket på stuebordet og venter på å bli sortert :laugh:

Jeg elsker jula!

Og jeg føler meg bittelitt bedre mamma som har klart å få poden til å legge seg/sovne 2 ganger i kveld/natt :)

For en liten tass som ikke ønsker å sove for tiden, så hjelper det litt på selvtillitten at jeg har fått det til uten å bli super-utålmodig med han :danse:

Mamma kommer en tur i morgen (i dag?) for å avlaste meg litt.

Håper på å få sove noen timer mens hun duller med barnebarnet sitt, og at jeg kan få komme igang med å få gjort barnerommet til skikkelig BARNErom. Nå har det vært mest oppbevaring for småen ettersom han har senga inne på vårt rom. Leker med tanken om å flytte han på eget rom om ikke altfor lenge, og vil ha inn en enkeltseng der i tillegg. Da kan jeg eller L legge oss der om det er mye uro om natten og vi trenger å sove ut i ro.

Masse tanker om natten gitt ;)

Har også sendt mld til venninna mi som venter i april om at hun skal få låne barnesengene våre dersom hun ønsker det. Vi har jo både Troll Bedside Crib, og Troll Monica Vugge.

Bedside crib på soverommet og vugga på stua.

Natta! :veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det var godt med et par ekstra armer igår, ja. Fikk du sovet ut litt? :)

Høres ut som ting går litt lettere nå? :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk sovet 1 1/2 time når mamma var her i går, det var supergodt :)

Skulle gjerne ha sovet enda mere, men hun kom ikke før rundt 11 og L kom hjem fra jobb rundt 15.

Faren til L skulle ha blitt 66 år i går, men døde dessverre av hjerteinfarkt i mars for 2 1/2 år siden. Så når han kom hjem fra jobb så kjørte vi til kirkegården å tente lys for han :)

Etter en tur på kirkegården utnyttet vi tiden med barnevakt og kjørte for å spise middag ute!

Deilig å kunne gjøre det bare oss to :)

Vi fikk pratet en del og det var godt. Vi har dessverre blitt et "slikt par" som snakker 90% av baby under middagen :fnise: Haha. Og jeg som trodde vi skulle klare å ikke bli slik?

Baby er og blir altoppslukende.... :fnise:

E var lys våken mesteparten av gårsdagen. Hadde en del vondt i magen og det var tydelig at han slet med magen og avføringen. Siste gang han hadde noe brunt i bleia var på søndagen rundt 20 på kvelden.

Han sovnet rundt midnatt i går og sov 3 timer. Mat og så ny liten dupp på 30 minutter. Etter det var han fryktelig urolig og hadde mye vondt. Ble gående å bysse og prøve å roe han ned siden 4 i natt :kalle:

Er så vondt å se at han sliter sånn.

Ga han litt malt i maten rundt 4 i håp om at det kunne hjelpe til litt. Fikk litt malt i maten kl 8 og 12 i dag også.

Skulle på helsestasjonen til legen og 6 ukers-sjekk i dag. Når vi kom dit var legen blitt syk, men helsesøstra tok over timene for legen.

Poden veier nå 5.8 kg (2 kg opp siden fødselen!) og var frisk og rask.

Hun la han på magen med hendene oppunder skuldrene for å se om han var sterk, og han reiser seg helt opp med hodet og overkroppen. Det var vist ikke så vanlig at de klarte før de nærmet seg 3 mnd :danse:

Altså er lille klumpen min supersterk! :laugh:

Hun spurte litt omkring det med om å bli mamma og føleslene rundt det, og jeg var ganske ærlig om det. Fikk snakket litt sammen og hun tilbød meg å ordne med samtale med en psykolog som jobber med fødselsdepresjoner.

Så jeg regner med at jeg får en time i neste uke eller uken etter det... :)

Det blir godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å tenne lys :hjerte: 66år ja, det er altfor tidlig å gå bort :(

Men det hørtes ut som dere hadde en nydelig kveld igår :hjerte: Så deilig med barnevakt!! Skjønner godt at praten blir mye baby, ja ;) Er nok ikke så lett å gjøre annet enn å løse hverdagen så godt man kan, så da er det herlig å kunne få litt tid til hverandre :jepp: Flinke, dere!!

Så herlig at han er så sterk! Slik som han vokser opp, så skal han vel bli litt av en arbeidskar, eller hva? :laugh:

Veldig bra at du får snakket ut litt! Det kommer til å lette masse, tenker jeg! Det blir braaaa!! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proppen løstnet rundt 14 i dag og da fant han endelig litt ro i kroppen :)

Sovnet rundt 16 og da fikk jeg en times søvn også. Høyst etterlengtet søvn!

Han var såpass urolig at jeg ikke fikk sove lengre. Da hadde L kommet hjem og vi fikk spist middag før småen ble sulten.

Spiste hele 180 ml (!) i sted og fylte bleien til randen med mere bæsj :fnise:

Uvirkelig hvor glad man kan bli for avføring?

Det er vel DA man skjønner at man har blitt mor... :fnise:

Håper han får en god natt med søvn nå som ting har passert i systemet og han ikke har så mye knip lengre :)

Nå skal jeg drikke et stoooort glass med varm solbærsirup i håp om at forkjølelsen kan slippe taket. Kjedelig å snufse konstant og være tett. Ikke lett å holde seg våken om natten da :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at bæsjen kommer :) Regner med at dere har prøvd å massere han på magen...

Blir nok bra med time hos psyk, kan gjøre underverker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...