Gå til innhold

1. gangsgravid <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Det er ingen tror jeg som blir så glad for bæsjebleier som mødre til unger med mageknip :fnise: Ser det på kolikkmammaen i nabohuset også! krysser fingre for at magen til E stabiliserer seg!

Så bra at du får time til samtale, det kan være godt i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ohh...

Max sammenbrudd i dag :trist:

Får skrive om det i morgen når jeg får litt avlastning igjen.... :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tanker :hug:

Fra lørdags kveld hadde E forstoppelse og mye vondt i magen.

Søndag begynte vi på malt igjen og fortsatte utover mandagen.

Til slutt på mandagen så løstnet den verste proppen og han fikk sove så og si for første gang igjen på en times tid. Mandag og tirsdag gikk med små dupper på max 1 time og mye vondt i magen.

Han lå og sparket febrilsk med bena og sutret hele døgnet.

Det kom litt avføring igjen på tirsdagen også, men fortsatt mye vondt i magen.

Onsdagen ble det faktisk i overkant for mye for meg. Mamma kom innom en tur på kvelden for å passe E når vi leverte ene bilen til service (droppe nøklene og parkere bilen).

Rett før vi gikk ut døra så så jeg bikkja igjen (!) stjele kattematen!

Jeg kjefta på han, han la seg på rygg og jeg knipsa han på nesa. Det var i overkant for den lille reka av en terrier, og han nappa/bet tilbake. Fikk en fin flenge på ene underarma mens han lå ser med tenna blottet.

Det fikk vel i grunn begeret mitt til å flyte over og alle følelsene jeg har kjent på siden fødselen ramla ut med en gang...

Sambo og jeg kjørte hver vår bil bortover til verkstedet og jeg var strengt tatt ikke langt unna å bare kjøre videre og skru av mobilen min. Kjøre en eller annen plass for meg selv å sitte i stilhet.

Fikk tatt meg sammen og kom meg avgårde i riktig retning etter litt bal...

Ble sittende å prate meg L i noen timer i bilen. Snørr, tårer og mye vonde følelser dukket opp.

Jeg føler meg totalt misslykket i alt. ALT!

Jeg fikk ikke min egen sønn til å slutte å gråte, jeg fikk han ikke til å sove, jeg fikk ikke til å være en god kjæreste til L, og tillogmed bikkja likte meg ikke.

Tror ALDRI jeg har vært så langt nede noen gang før :grine:

Når man nærmer seg 4 døgnet med bare noen få timer søvn, så kan enhvert sunn fornuft forsvinne :(

Ting kjentes bedre etter å ha fått pratet ut om det.

Den natten sov E 3 timer og jeg fikk 2. L var så real at han utsatte jobb på morgenen så jeg fikk sove 3 timer til.

Fortsatt ikke uthvilt, men det ble bittelitt lettere...

I går kom mamma (Fantastiske mamma :hjerte:) og passet E halve dagen. Jeg fikk sove 2 timer på dagtid mens de dulla og småsov litt på stua.

Modern forstår godt at jeg ikke klarer å hente meg inn når sniken ikke sover mere enn små dupper på ala 20 minutter av gangen.

Så den teorien om å sove når babyen sover gjelder kun dersom babyen faktisk sover på dagtid!!! :sjokkert:

Dagene går i surr og jeg roter meg bort i egne tanker.

Kjennes ut som om alt er galt og jeg ikke klarer noe som helst.

På mandagen var vi også på besøk til helsesøstra og tirsdagen til legen med E på 6ukers kontroll.

Han er frisk og rask og fryktelig sterk.

Han følger fint blikk-kontakt og følger med på ting som skjer omkring...

Det tror jeg er pga hans generelle utvikling, ikke nødvendigvis fordi jeg har gjort noe for det :(

I natt har han utrolig nok sovet 6 timer, ikke sammenhengende, men stykket opp.

Altså har jeg fått fantastiske 5 timer! :danse:

Vi har snakket litt omkring om L skal ta en dag i uken å være hjemme for å avlaste meg litt. Iallefall til ting stabiliserer seg litt... Forhåpentligvis så klarer E å sove på natten og litt på dagen igjen, og da får jeg også hvilt litt...

Gleder meg til helga nå, da får jeg sove ut litt :)

Kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det høres tungt ut, tr.heimspia! Glad du har en god L og mamma som støtter deg når det blir som verst! Du skal ikke bli utmattet, dersom det finnes andre alternativer og L egentlig kan være hjemme innimellom..

Godt at du har fått sovet litt i natt, da :klemmer: Håper det fortsetter slik!! Også håper jeg at magevondten til lillen gir seg snart :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på min egen 6ukers-kontroll i dag også (7 uker i går) og fikk sjekket ståa nedentil.

Jeg har gruet meg en del til legetimen og vært redd for å få "dommen" om et ødelagt underliv og et ikke-eksisterende sexliv i en evighet!

Det er vondt i sjela å ha en flott kjærest som merkelig nok (!) tenner på kroppen min etter en tung graviditet, men ikke får slippe til fordi det er for ømt og vondt nedentil.

Tanker om at han vil finne noen andre og en veldig usikkerhet dukker opp når man ikke klarer å tilfredsstille mannen sin på verken den ene eller andre måten.

Sex har jo vært uaktuelt, og jeg har hatt 0 energi for å "hjelpe til" med noe som helst... :(

Han sier jo, som den flotte mannen han er, at det ikke gjør noe. Det er jo kun en periode og han elsker meg såpass at vi klarer dette.

Uansett så er tankene der om at man ikke klarer å være den kjæresten som gubben fortjener å ha...

I dag til legen så forklarte jeg hva jeg selv følte og kjente og hun sjekket grundig.

Den ømheten jeg har kjent mot "beinet" i underlivet er bekkenspalten. Hvor bekkenet har åpnet seg under fødselen. Den er litt forslått og øm.

Selve "framfallet" som jeg tenkte på er vist bare en litt hoven slimhinne :sjokkert:

Hun mente at den lille utposingen der var noe som "alle" fikk etter en fødsel...

Ingen som har fortalt meg at underlivet faktisk blir annerledes etter fødselen på den måten. Bah...

Hun mente at for å være 7 uker siden fødselen så var alt veldig fint og bra. Ting var som det skulle og jeg måtte (siterer henne): La gubben slippe til litt nå. :fnise:

Hun mente at det ville være litt ømt til å begynne med, men det ble ikke bedre jo lengre man ventet... :laugh:

Jeg kjenner meg 10 kg lettere allerede :laugh:

Var også innom kiropraktoren og fikk knekt litt på bekkenet. En del spenninger rundt ytterkanten av bekkenet mot hoftene som vi skal behandle litt.

Jeg skal gå tur hver dag som jeg elsker å gjøre, og trene mere mage framover.

Det har vært skikkelig kaldt her oppe den siste uken så jeg har ikke fått trillet tur med småen. Og det er dumt fordi han sover så godt i vogna si.

I dag var det "kun" - 8 grader, så vi har gått tur en times tid og han sover nå i vogna :)

Det kan virke som om ting er litt på bedringens vei nå.

Det varierer fra time til time, og dag til dag.

En ting er sikkert, jeg har en fantastisk mamma som alltid stiller opp, og en kjærste som jeg elsker fryktelig mye :)

Jeg følte meg så lettet til sinns at jeg kjøpte ei flaske Fresita på polet :hjerte:

Så kanskje (!) kan vi få tatt et glass i helga og kose oss litt som kjærester :)

Jeg har time til psykolog ang. fødselsdepresjon neste uke, og uken etter skal jeg i samtale med en pedagog som jobber med mor og barn-kommunikasjon og samhold.

Fram til nå har jeg jo ikke klart å nyte tiden med E, det har alltid vært et eller annet og jeg har ikke fått hvile på 7 uker. Det tar på og når energien blir så lav så går det utover vårt samhold.

Han har smilt masse til meg i går og i dag, så det kan virke som om han merker at mora er ved litt bedre mot igjen også :)

Jeg jobber mye med å prøve å kose meg litt med han, men det går bare hittil i små doser.

Blir så sinna og skuffa over meg selv at jeg ikke klarer å nyte tiden.

E fortjener å ha en mor som vil tilbringe mest mulig tid med han, ikke ei som synes det er fryktelig deilig å få lov å slippe han og heller ha stillhet rundt seg... :(

Vi klarer det nok etter hvert, men det er en lang vei å gå kjenner jeg..

Da hjelper det MASSE å ha en så blid liten gutt som kan smiske seg frem med masse små smil :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det høres tungt ut, tr.heimspia! Glad du har en god L og mamma som støtter deg når det blir som verst! Du skal ikke bli utmattet, dersom det finnes andre alternativer og L egentlig kan være hjemme innimellom..

Godt at du har fått sovet litt i natt, da :klemmer: Håper det fortsetter slik!! Også håper jeg at magevondten til lillen gir seg snart :hjerte:

:hug:

Og du kommer med gode ord som vanlig. Gode og snille Nuttapia :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mange :klemmer:

INGEN tjener godt på å se sine kjære, eller seg selv, bli helt utslitt! Synes disse 7 ukene har vært tunge nok for deg og dere. :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at kontrollen fikk tatt litt vekt av skuldrene dine! Håper det ordner seg framover!

Takk Rhiannon! :)

Hvordan er livet som høygravid og snart mamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper virkelig det går seg til litt framover for dere, dere har hatt noen tunge uker. Det er helt forståelig at man ikke klarer å nyte tida fullt ut når man er så sliten! :klem: Godt du har så mye god støtte rundt deg og en smilende liten gutt. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Rhiannon! :)

Hvordan er livet som høygravid og snart mamma?

Hehe, det ¨går godt :) Det skjer ingenting! Jeg er på det punktet nå at jeg er strålende fornøyd hvis jeg får kommet meg ut av huset og sett folk :fnise: Så håper jeg slipper å gå over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite pust av glede og friskt mot her :)

Vi hadde en koselig handletur i gårkveld, og passet på være hjemme til leggetid til E. (kl 19 senest).

Jeg ga han først mat så han var god og mett, så badet jeg han :)

Han ELSKER å bade! Vi kjøpte jo egentlig med et slikt innlegg for baljen, men den blir bare i veien. Det beste er at han får ligge å flyte i vannet mens jeg holder ei hånd bak nakken hans. Da får han ører og hele seg under vann (utenom brystkassa). Der kan han ligge til vannet blir litt kaldere (10 minutter) og gurgle og kose seg :danse:

Etter badingen var det på med pysjen.

L fikk da ta over slik at jeg fikk ordnet småting som må være på plass før "nattevakta".

Han var ikke særlig intr. og engasjert i å få lagt eller få E til å sove, og ble mer eller mindre sittende å bare se tv mens poden lå å plundra i senga si. Det er ok at han skal plundre og være alene altså, men ikke når vi skal prøve å få han til å sove. Måtte rett å slett ta over og gjøre det siste (pakke inn i "burrito-wrap" og bysse/riste/gynge). Da tok det kun 15 minutter før han sovnet...

Prøvde å si til L at vi må prate om leggerutinene og dersom han ser at det han gjør ikke fungerer, så må han spørre om hjelp/råd. Det fungerer ikke at det er kun jeg som får han til å sove.

Fikk også hatt en liten prat omkring at L virker ikke særlig intr. i å delta i kveldsrutinene eller aktiviteter med E når han kommer hjem fra jobb. Da er det jo greit for dem å ha litt tid sammen før E skal sove. Samt at jeg trenger litt egentid. Han skjønner jo det, men synes ikke det er noe særlig morro med E når han er så liten som nå. Det går ikke ann å leke eller gjøre noe spesielt med han...

Regner med at det går seg til etter hvert som E blir litt større :)

Var iallefall greit å få pratet ut om det med en gang.

E sovnet rundt 22.30 i gårkveld og sov 4 timer :sjokkert:

Jeg og L sovnet rundt 23.30 eller nærmere midnatt. Følte meg pigg og våken når han skulle få mat i natt.

Sovnet fint inn etter det igjen og sov nye 2.5 timer.

Etter den siste matingen ble han urolig. Mageknip og sov bare en halvtimes tid før han lå å ynket seg i senga med masse lyder.

Planen var at L skulle ta E på morgenen så jeg fikk sove ut. Fikk tuppet L i rumpa og tatt småen :fnise:

Han kom tilbake etter en halvtime litt spak og lurte på om jeg kunne ta E litt likevel, han var smådårlig.

Jeg tok over poden og L gikk rett på do. Stakkaren kastet opp så det jomet... Dårlig ja :(

Tok like gjerne over småen og kommanderte L tilbake i senga for å hvile seg.

Vi tror at det er pga at han spiste noe reker i majones i gårkveld, de må ha vært dårlige.

Jeg ble sittende å gynge på småen en times tid mens jeg hørte på julesanger. Dermed fikk han ligge på magen sin, over magen min. Det hjelper godt mot mageknipen :)

Etter det så fikk han litt mat igjen før jeg vekte L rundt 10.

Nå har jeg hatt en god og lang dusj og en frokost i ro og fred :) Gutta boys er i kjelleren og om jeg skal gjette så ser L tv og E sitter i vippestolen sin...

Liker ikke at L bruker vippestolen så mye på han, men litt går greit :)

Under frokosten så har jeg klart å bite av en større bit av en jeksel... :(

Faen altså!

Nå må jeg få time til tannlegen før jul... HATER tannlegen! :grine:

Men det er bedre enn at det blir et stygt hull...

Regner med at det er ringvirkningen av graviditeten og han har ikke kunne sett det på forrige kontroll ettersom jeg var gravid og vi ikke kunne ta bilder... Bah :)

Nå skal vi pynte til jul snart!!! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er litt dumt med dagen er at lille søte poden min har blitt forkjølet :glare:

Han hoster mye og er tett i nesa. Har heldigvis ikke noe feber...

Regner med jeg må en tur til legen med han på mandagen dersom det ikke går over i morgen, må også få sjekket munnen hans. Har mistanker om at han har fått tilbake trøska, har et hvitt belegg i munnen....

:vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det ¨går godt :) Det skjer ingenting! Jeg er på det punktet nå at jeg er strålende fornøyd hvis jeg får kommet meg ut av huset og sett folk :fnise: Så håper jeg slipper å gå over!

Haha, ja husker godt den tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at leggerutinene begynner å funke! Du får sette L i gang så han også får et forhold til guttungen :) Men har også hørt det, at det er noen fedre som ikke ser moroa i det når de er så små. Nå som E begynner å 'prate' mer med dere blir det kanskje endringer i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at leggerutinene begynner å funke! Du får sette L i gang så han også får et forhold til guttungen :) Men har også hørt det, at det er noen fedre som ikke ser moroa i det når de er så små. Nå som E begynner å 'prate' mer med dere blir det kanskje endringer i det :)

Ja jeg regner med at når E vokser til så blir det forholdet sterkere.

Nå er det jo kun mat, søvn og såvidt litt fokusering med blikket som er greia.. Er liksom ikke kommet veldig frem at det er en liten person :)

Det vises for meg som er med han 24/7, men ikke helt for faren som gleder seg til å leke og herje med han ;)

Tror ikke tiden går fort nok til når han kan ta med småen på skogsturer og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...