Gå til innhold

1. gangsgravid <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Phu!

Da er enda en dag med stress og masse morro over!

Barnedåpa er ferdig og lille E har fått masse (!) fint!

Det mest praktiske vi fikk til E på juleaften var noe ullklær til minstemann. Svigermor hadde strikket en nydelig fanadrakt til han str 6 mnd. Den passet såvidt og vi hadde den på i dag når vi dro til kirka :fnise:

Etter å ha tatt den av så var det klart at vi ikke kan bruke den mere.... Den var kjempetrang i lengden til han og klemte i skrittet. Ikkje bra...

Han er så utrolig lang :sjokkert:

Ei jente til som ble døpt i dag og hun var 4.5 mnd. De var like lange... :sjokkert:

Bestemora til hu andre jenta løp så og si rundt seg selv og styra og ordna. Foreldrene kan ikke ha vært eldre enn 18-20 år, og det var ingen tvil om at bestemora styrte showet der i gården :fnise:

Hadde min mor oppført seg sånn så tror jeg at jeg regelrett hadde måtte smekka til henne.. :laugh:

E fikk mat rett før vi gikk inn i kirka, og sov seg igjennom egen dåp. Flinke lille poden til mamman sin :)

Etter dåpen var det hjemom for å lufte bikkja, før vi dro hjem til foreldrene mine for å spise sodd og være sosial. Det var stor-suksess med festen og alle spiste både sodd og haugevis med kaker.

Når E ble sulten så tok jeg han med på soverommet til mamma og ga han mat der. Kjenner det var veldig godt å være litt i stillhet gitt :fnise:

Koselig med så masse oppmerksomhet og folk, men jeg liker meg en del i fred og ro jeg i grunn :)

Synes det er deilig med stillhet rundt meg, og merker mye til at jeg savner den roen som jeg fikk med å ha hest. Det å kunne dra til stallen og ikke prate til noen i heletatt. Bare meg og hesten og kroppsspråket vårt :hjerte:

Jeg ble sittende på rommet når noen av gjestene dro og det var veldig behagelig :danse:

Fikk en del penger av folk (rike lille rakkern nå!), leker, rørospledd, reinsskinn-tøffler og brodern hadde ordnet en egen konto til E som et fond. Den får litt penger hvert år og blir frigjort til han når han blir 18 :) Supert gjort av han!

Etter alle hadde dratt så la jeg meg for å sove en liten dupp som ble 2 timer. DEILIG!

I går fikk jeg også mye flott! Av sambo fikk jeg en ny tursekk fra Norrøna som var fyllt med turutstyr som vi manglet! Han vet at min egen sekk er veldig slitt og sitter ikke optimalt på ryggen min, så nå er jeg klar for sommeren! Flinke gubben :)

Det beste vi fikk begge to var 2 hotellovernattinger av foreldrene mine :hjerte:

Altså at vi har fått 2 netter på hotell uten E, alene som kjærester :laugh:

En i januar og en i februar!

Da er besteforeldrene barnevakt og vi får ha natten alene!

Regner med at vi finner ei helg og koser oss. Drar lørdags morgen og har hele dagen, natt i hotellrom og hotellfrokost på søndagen :danse:

Gleder meg allerede!

Tror i grunn at 30årsfeiringen min i år blir på hotell med ingen andre enn sambo gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen

På juleaften kom mensen snikende. Når jeg la meg på lillejuleaften så var jeg veldig svimmel, men tenkte ikke stort over det. Våknet på juleaften fortsatt like svimmel (+ svimmel under nattens matinger). Rundt lunsj-tider så merket jeg blod på dopapiret og jeg kunne med glede innse at mensen var kommet tilbake :)

Jeg sier med glede pga spiralen som jeg skal ha inn i januar :fnise: Ikke at det er særlig morro med mensen nei...

Optimalt bør man være 1 uke etter mensen når man setter inn spiralen, jeg vil da være ca 10 dager etter :) Super timing slik sett!

Men

mensen etter en fødsel er litt annerledes :vetikke:

Ikke har jeg hatt noen menssmerter slik jeg alltid har slitt med, og mengden blod har vært 3 ganger så mye. Guffent å måtte skifte ob så ofte, men det er nok også med at jeg ikke har brukt slikt på et år nå ca ;)

Har vært litt svimmel, men det er i grunn alt...

Emil

Lille godklumpen hadde noen veldig fine dager og netter fram til juleaften.

Natt til den 22 og 23 så sovnet han rundt 20, mat rundt 01-02 og sov nye 4 timer etter det :) Fantastisk flink liten gutt!

På juleaften så var han litt mere urolig, våknet etter en time og måtte bysses på nytt igjen, men da sov han 2 timer etterpå. Gode 3 timer mellom maten natten igjennom.

1 juledag så var han super på dagtid (som alltid) men våknet hver 2.5 timer hele natta. Sutret litt, men avføringen var fortsatt fin.

2 juledag var vi på middag til L sin onkel og tante. Vi dro hjem i kjent stil og ville være hjemme til leggingen rundt 19. Da sovnet han etter 45 minutter med vugging (!) kontra vanlige 10-20 min. Våknet etter 2 timer og ble liggende å vri seg og viste skikkelig ubehag.

Hele natt til i dag har jeg hatt en liten tass i armene med magekramper og skikkelig vondt. Var ikke mye tvil om at det var magen som var synderen igjen. Håpte i det lengste at det kun var uro, men innså på morgenkvisten at vi ikke kom utenom at det var forstoppet :(

Han var jo på do i går på morgenen, men tydelig at det var noe som plaget han.

Vi var tomme for sviskesaft og hadde kun sviskemos i skapet. Prøvde å blande det i melka hans, men det ble for tykt for han å drikke gjennom tuten. Prøvde da å gi han på ei lita Avent-skje.

Svisker over alt :fnise: Men han gliste og sprella og viste tydelig at han syntes det var gøy og godt å få fra skje :laugh:

Fikk 3 små t-skjeer som vi brukte 10 minutter på å få i oss. Han har jo aldri spist med skje før, så det tar tid å lære seg det. Imellom noen dråper i munnen fikk han melk for å svelge ned.

Begynte med å la han sitte i vippestolen å spise, men han ble så ivrig at han vippet hele tiden. Litt vanskelig å treffe lille munnen når han herjer ;) haha!

Så da ble det opp i fanget isteden.

Kl 09 så tok L over så jeg fikk sove 2 timer. Da hadde småen gjort ifra seg og virket fornøyd med det :)

L kjørte en tur å brøytet over veien vår som hadde blåst igjen før jeg fikk sove 2 timer til.

Rundt 15 kom ei venninne på besøk. Hun er ung og har ikke barn, så hun ble litt for lenge for min smak ;)

Har ikke hjerte til å kaste henne ut vettu...

Mamma kom rundt 16 og jeg fikk sove noen timer igjen :)

Emil sovnet rundt 17.30 etter et døgn uten søvn, og våkner først nå. Lurer på hva natten vil bringe nå gitt...

Stakkar lille poden min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen søvn natt til fredag nei :(

Var en tur til legen med han i dag og fikk ikke noe særlig hjelp. Kom inn til han ene legen jeg overhode ikke liker på legekontoret. Han var overhode ikke intr. i å hjelpe og printet kun ut noe papirer om barn og matvaner. Drittkail...

Proppen løstnet iallefall når vi kom hjem igjen etter en del runder med sviskesaft.

Snille mamman min kom og avlastet litt på kvelden igjen.

L var ute å brøytet etter det store snøfallet i hele går. Stakkaren jobbet 20 timer i strekk og var helt ferdig når han kom hjem.

Jeg er potte tett og ligger med influensa.. Fantastisk morro :sjokkert:

Emil har sovet 3 timer i kveld nå etter å ha kastet opp alt som gikk ned. Tror han er sliten stakkaren...

Gruer meg til de neste dagene med syk baby og syk kropp selv...

Men!

Jeg hadde min første treningsøkt siden fødselen i dag :danse:

Godt mulig at det er hvorfor influensaen slo til så sterkt dog...

Intervalltrening i 30 minutter med barnevogn! Full fart rundt runden vår. Jeg pleier å rusle den runden på ca 50 minutter i rolig tempo og gjorde den unna på 30 i dag :danse:

Nå får enten småen våkne og få mat, ellers så sovner jeg igjen.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fortsette å skrive likevel om det ikke virker som om noen leser eller noe slikt :vetikke:

Emil sov 7 timer i strekk natt til i dag. Våknet og drakk gode 210 ml før han sovnet igjen. Da sov han kun 1 time før han ble urolig. L stod opp med han så jeg fikk sove litt til.

Han sov vel en liten runde på 1 time før 12, en times tid fra ca 14-15 og har nå sovet en times tid i vogna ute.

Fikk trillet meg en liten tur i dag også til tross for influensaen og elendig form. Godt å få litt frisk luft! :)

L har vært å handlet mengder (!) med lano, tøymykner og vaskemidler på Felleskjøpet i dag. Er nå en tur å handler litt grøtpulver til Emil.

Vi tenkte å prøve med en halv t-skje i melka til kvelds...

Snakket med naboen tidligre i kveld. Hun er nå ca 17 uker på vei med tvillinger og jobber på barne intensiven på sykehuset. Jobber for det meste med premature barn og barn med store problemer (f.eks tarmene på utsiden osv osv). Fortalte henne hvor mye Emil veier nå (7 kg) og hvor mye mme han spiser (ca 1.2 - 1.5 L i døgnet) og hun var enig om at det var litt for mye.

Grunnen til at man ikke ønsker at man starter for tidlig med grøt er fordi det blir en erstatning for melka, og de dermed kan få mangel på vitaminene og slikt som er i mme.

Hun mente at vi sikkert kunne prøve med en skje i melka for å se om han ble litt mettere.

Hun lurte også på hvorfor vi ikke hadde prøvd med Lactulose for forstoppelsen. Sa at legen var imot det og da lo hun litt. De brukte det en del på sykehuset dersom det trengtes. Kun noen få ml dog.

Så jeg tror jeg kan tørre å prøve det ved neste forstoppelse...

Ellers så er formen ELENDIG og hele kroppen verker... Endelig bra at L er hjemme i helgen også, så vi er to som tar oss av småen :(

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert:

Her er oversikten over matinntaket til Emil i dag:

Kl 07.00 210 ml

Kl 10.00 170 ml

Kl 12.30 100 ml

Kl 14.30 270 ml (!!)

kl 19.00 240 ml

Hittil i dag 990 ml Nan!

Det skal jo gies max 1 L mme pr. døgn :sjokkert:

Prøvde for nygjerrigheten sin skyld å se om han ble mett av fri tilgang forrige måltid, men turte ikke gi mere enn 270 (!) ml. Redd han bare ville kaste opp etter så mye! Fortsatt sulten.... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prosjekt grøtpulver med blandet resultat :vetikke:

Blandet 1/2 t-skje grøtpulver i 200 ml ferdig blandet Nan først. Emil strevde lenge med å drikke, fordi det blir jo litt tykkere melk som skal igjennom samme tuten.

Bruker tut nr 2 fra Dr. Browns til daglig. Prøvde så tut nr 3 og innen han fikk tilbake flaska så var han så sinna på å ikke få ut nok mat at han ikke prøvde den noe særlig. L fant fram en gammel tut nr 1 og skulle skjære et lite hull i fronten på den. Ga den til Emil og han slukte 20 ml på 5-10 sekunder. Det er altfor fort!

Endte som mistanken vår, at han kastet opp alt sammen igjen. Rubbel og bit, brakk seg lenge for å få opp alt sammen.

Når jeg rengjorde flasken etterpå så jeg at det hadde blitt et mye større hull enn planlagt med kniven, så det var ikke noe rart det kom så fort!! Stakkar liten...

Blandet til ny mat og brukte en 3`er-tut å tilbød han. Blandet i 1/4 t-skje grøtpulver som fikk ligge i 50 grader vann i 2 minutter først for å bli ekstra løst opp. Da drakk han 140 ml før han sovnet. Hadde ikke sjans til å få i han noe mere mat. Borte var han...

Rigget til babycall`en og dro ned i tv`stua for å se KonTiki.

Fikk sett 45 minutter av filmen før han våknet og var sulten igjen. Som jeg trodde (rare gutten!) så hadde han sovnet ifra maten og var ikke mett.

Blandet nye 1/4 grøtpulver i melka og samme tut. Drakk 80 ml før han sovnet. Da er jo totalen 220 ml som tidligre. Fortsatt for mye...

Når han da sovnet rundt 22 så sov han til 03.30 nå :) Det er supert!

Drakk 200 ml nettopp før jeg fikk til nød bysset han til søvn igjen. Han kunne sikkert drukket litt til, men det var den mengden som var gjort istand. Ville ikke legge han på stua og lage mere når han først var så trøtt, da våkner han så fort. Vi får se innen noen timer om de siste ml var nødvendige for søvnen eller ikke... :vetikke:

Fryktelig trasig å ta seg av lillemann om natten som syk mor altså!

Snørra renner, jeg nyser, hoster og svetter konstant. Svetta bare rant når jeg bysset på han :trist:

Kjedelig når han akkurat har sovnet til og jeg får et hoste/nyseanfall. Jippi, SÅ morro å vekke han igjen da liksom!!

Håper det gir seg snart :)

Er iallefall bedre enn i går, såvidt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får titte ut av min anonyme boble kun for gleden av å vise dere et bilde jeg synes ble så fint fra dåpen :)

Meg, L og Emil. Med dåpskjolen som svigermor har sydd av brudekjolen sin.

DSC_0828_zps987ad974.jpg

Og et bilde av Emil under middagen. Synes han ser så mye eldre ut enn 9 uker på dette bildet :vetikke:

DSC_0930_zps231b1fdb.jpg

Her er bestemora med hennes øyesten :laugh:

emil-daringp2_zpsa47227ef.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig dåpskjole, gutt og par :rodmer:

Spennende å lese om matingen, så får vi se om jeg får hentet ut noen gode råd fra deg senere :Nikke:

Max 1 liter inntak per dag, ja.. Var det slik at dere har forsøkt å blande til litt tykkere melk på kveldstid? Velling, heter det vel.. Er det grøtpulver man bruker da?

Oi, skjønner nå at detta bør jeg lære meg ;)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig dåpskjole, gutt og par :rodmer:

Spennende å lese om matingen, så får vi se om jeg får hentet ut noen gode råd fra deg senere :Nikke:

Max 1 liter inntak per dag, ja.. Var det slik at dere har forsøkt å blande til litt tykkere melk på kveldstid? Velling, heter det vel.. Er det grøtpulver man bruker da?

Oi, skjønner nå at detta bør jeg lære meg ;)

:klemmer:

Takk :)

Vi prøvde å blande litt tykkere melk for første gang i gårkveld ja. Med grøtpulver.

Velling heter det vel når det er litt tykkere enn vanlig melk tror jeg, men ikke tykk nok som grøt.

Småen sov urolig i 30 minutter av og på med søvn/våken/lyder og slikt. Var tydeligvis enda sulten.

Tok han opp igjen og tilbød han mat, drakk 100 ml igjen :sjokkert:

Det er 300 ml på under 1 1/2 time! Herregud!

Prøvde å bysse for å få han til å sove igjen, men han var helt vill. Sprella, vræla og var sprutrød i ansiktet :vetikke:

Jeg tror det var fordi magen var proppfull og dermed gjorde at det ble ømt?

Måtte hive inn håndkleet etter å ha hatt han i 2 timer med uro, så da fikk L stå opp mens jeg fikk sove litt.

Ble vekt kl 10 av L, da hadde Emil vært urolig helt siden han tok over rundt 6 i natt....

Hadde gitt han 1/2 t-skje grøtpulver blandet med Nan på en Easytran-sprøyte og det likte han vist. Fikk også 80 ml Nan på egen flaske. Så trodde han (les: Trodde!) at Emil kanskje kunne klare å sove litt og la han i vugga. I kjent Emil-stil så ble han LYS våken og ble liggende å bælje igjen.... :(

Når jeg stod opp så laget jeg istand mere Nan for han så veldig sulten ut. Drakk 160 ml og virket veldig sinna. Drakk noen slurker, så hyla han litt og drakk noen til. Virket som om han var sinna fordi det var "bare Nan" i flaska :fnise:

Vet ikke om det stemmer, men han virket sulten og nektet å drikke mere fra flaska. Ble bare sint når jeg tilbød han mere flaske likevel om han holdt på å svelge hele knyttneven... Raring!

La han i vippestolen sin mens jeg laget frokost og da roet han seg litt ned. Har nå sittet i den en halvtimes tid :)

Regner med jeg prøver litt velling igjen neste måltid, men må nesten finne ut hva jeg skal gjøre med tuten... Det kommer jo ikke så mye igjennom en vanlig tut når det blir små korn i melka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) så fine bilder,også så søt gutt da :) går d ann å ta d i en blender ell no da? Så du får knust d skikkelig? Vet ikke om d går ann jeg,men et lite forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine paret! Og for et nydelig hår du har! Jeg har også litt rødskjær, men ikke så mye som du. Har forgjeves prøvd mange ganger å få slik farge som du, men har gitt opp, tror håret er litt for mørkt til at det kan farges slik.

Enig i at Emil ser eldre ut enn 9 uker, vaksinj kar;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) så fine bilder,også så søt gutt da :) går d ann å ta d i en blender ell no da? Så du får knust d skikkelig? Vet ikke om d går ann jeg,men et lite forslag :)

Et godt forslag det, skal prøve :)

Fine paret! Og for et nydelig hår du har! Jeg har også litt rødskjær, men ikke så mye som du. Har forgjeves prøvd mange ganger å få slik farge som du, men har gitt opp, tror håret er litt for mørkt til at det kan farges slik.

Enig i at Emil ser eldre ut enn 9 uker, vaksinj kar;-)

Takker :)

Har endelig sluttet å farge håret og latt min egen farge gro etter å ha farget over det røde i mange år :)

Syntes ikke det var morro å være rødhåret når jeg var yngre, men nå setter jeg veldig pris på det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor var innom rundt 12tiden for en prat.

Ble så Emil fikk litt grøt på skje og melk imellom skjeene. Det fungerte ganske greit, men han var fortsatt veldig sulten og ble ikke mett.

Hun ønsket gjerne å passe han så jeg fikk sove litt. Deilig :danse:

Har nå fått 3 timer søvn! Det trengtes virkelig!

Skal få i meg noe mat og vaske flaskene hans før jeg stikker bortom og henter han igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...