Gå til innhold

1. gangsmamma <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Dette får være mitt forsøk på å ordne en dagbok om livet som mor, og meg selv :fnise:

Jeg er nå blitt 29 år og bor med min samboer på 32. Vi har vært samboere i 2 år og vært i lag i snart 2 1/2 år. Det gikk fort når vi først møttes pga jobb og lite tid til hverandre dersom vi ikke bodde sammen.

Han er mannen i mitt liv! Ingen over eller ved sidenav!

Vi skulle egentlig vente til våren 2012 med å prøve å få barn. Dette snakket vi om i November 2011 en gang. Etter hvert som Desember kom ønsket sambo mere barn og var "klar" for dette. Han kunne gå å se på barn som lekte med foreldrene sine ute i snøen og glede seg til den dagen det var hans tur wub.gif

Ettersom vi ikke hadde noe utgangspunkt for å vite hvor lang tid det ville ta før det klaffet, begynte vi som prøvere i desember.

På nyåret 2012 opplevde vi en SA 1 uke etter at TR skulle vært her.

Det var tungt og vondt for oss, spesielt meg :snurt: Kroppen sa liksom stopp....

Da var det bare å prøve igjen :yvonne:

Jeg hadde mensen den 10.01 og EL den 23.01. Positiv test 09.02

18 Oktober 2012 ble vi foreldre til en vakker gutt som heter Emil.

Han er en rolig kar som er enkel å ha med omkring. Sitter som regel i ro og studerer verden, foruten når han er sulten og da kommer som regel ikke maten fort nok ;)

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første mann (kvinne :fnise: ) :hoppendeglad:

Kjekt med ny bok :nigo: Her kommer jeg til og følge godt med :jepp: Er jo masse ting jeg må lære meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første mann (kvinne :fnise: ) :hoppendeglad:

Kjekt med ny bok :nigo: Her kommer jeg til og følge godt med :jepp: Er jo masse ting jeg må lære meg ;)

Hurra for første innlegget! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger med her også :)

Vil følge dere videre i ny dagbok, kjempefint tidspunkt - nytt år, ny bok! :)

:icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Influensaen henger så utrolig godt i gitt :(

Var heldig å fikk sove noen timer på ettermiddagen i går når svigermor passet Emil for meg. L var på jobb og strødde omkring i Tr.heim. Er fryktelig glad for at jeg ikke er brøytemannskap når jeg ser kaoset som har vært den siste uken. Litt kjipt at gubben er det enkelte dager også, iallefall når man får hjem et spøkelse med slørete blikk etter 20 timer i traktoren... :sjokkert:

Mamma kom en tur i gårkveld og ønsket så gjerne å bade og legge lille barnebarnet sitt. Vi takket ja til det ettersom vi ikke hadde spist middag før hun kom. Så vi fikk spist mat og ryddet litt hjemme mens hun dullet omkring.

Emil sovnet rundt 21 etter å ha spist 240 (!) ml Nan. Altfor mye... Han er jo oppe i den mengden pr. måltid nå, og jeg er i tvil hva vi kan gjøre for at han føler seg mere mett uten de samme mengdene med melk. Det er jo fortsatt mange dager til jeg kan få tak i helsesøster for å prate litt om det :glare:

Jeg og L sovnet rundt midnatt en gang. L sover på madrass på barnerommet og har gjort det i 2 netter før i natt. Han hoster så utrolig mye og er redd for å vekke Emil med hosteføykene sine.

Er virkelig vondt å høre han hoste så han brekker seg :( L altså, ikke Emil.

Trodde at lille klumpen holdt på å våkne i sted, så jeg stod opp og lagde klart mat og slikt.

Kom tilbake på soverommet og han sover tungt enda :vetikke:

Prøvde å stryke han på kinnet for å se om han sov tungt eller lett, og null reaksjon.

Fantastisk bra at han sover så lenge :laugh:

Men hva skal jeg finne på nå som jeg er lys våken da?

Kan jo stusse over at han sover flere timer i strekk når mamma legger han enn meg...

Hva gjør hun anderledes? Tror det kan være at hun ikke nødvendigvis gir han all melka med en gang, tar mange små kosepauser med smokken og slik :)

Da sovner han gjerne før han er proppfull av mat.

Leste ei på barselgruppa slet med overspising med ungen sin som fikk kun mm, han var så glupsk. Når han endelig fikk kun flaske hos mormora si så sov han mye lengre og bedre fordi han hadde ikke fyllt magen sin så mye og fort.

Mulig det er noe å tenke på for Emil også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med overspising i bakhodet så våknet lille rakkern 04.45. Nå står det i grunn at forrige innlegget mitt ble lagt ut om 3 minutter da :vetikke:

Dulla litt og han drakk 50 før raping, 60 etter. Tilbød han så smokken og bysset litt.

Smokken er han ikke veldig glad i, så den spyttet han ut innen et lite minutt. MEN han fortsatte å sove inn...

Bysset i 10 minutter og han sovnet.

Kun drukket 110 ml kontra 200-240 ved andre matinger.

Er dog litt usikker på om han sovnet ifra maten, skulle gjerne fått i han bittelitt mere...

Får se hvor lenge han sover nå da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var overhode ikke overspising på gang her i heimen nei :fnise:

Våknet etter 45 minutter og var sulten. Spiste kun 40 ml før han sovnet igjen (jaha?) og sov 30 minutter før han våknet sulten IGJEN. Den gangen drakk han 110 ml og startet dagen :vetikke:

Håpte at L kunne ta han noen timer på morran så jeg fikk sove, men han måtte ut på jobb for å strø. Glatte veier og gamlehjem i tr.heim tydeligvis... Teite veier ;)

Så da var det meg og lillemann da!

Vi har herjet litt på lekematta, tittet på juletreet, skravla litt, flira og han sov en dupp rundt 12 på 45 minutter. Da drakk han 110 ml før han sovnet og våknet ILLsint og sulten igjen!

Han må virkelig slutte å sovne ifra maten sin synes jeg :fnise:

Han drakk hele 300 ml (oj!) for 30 minutter siden, og virker enda sulten. Jeg tørr ikke å la han få noe mere nå, lille magen kan da ikke ha plass til så mye?

Tror også vi må prøve en annen velling/grøtpulver. Den vi har nå er fra Hipp og smaker banan og fersken. Jeg prøvde å gi litt av det i dag og da skar han alskens grimaser. Håpte det kun var konsistensen og ikke smaken, så jeg silte av alle klumpene og ga kun "melka" på flaske. Drakk 3 sug før han brakk seg. Første gangen var det bare brekningsgrimaser, ga han flaska igjen og etter 2-3 sug så kastet han opp alt sammen! Hele måltidet !

Jeg misstenker at han ikke liker smaken.. Så L skulle kjøpe med en ris og hvete fra Nestle for å prøve den isteden :)

Svigermor var innom igjen (lei av henne, ja!) med "unnskyldningen" om at hun ville ha råd til hvilken gråfarge hun skulle ha på garnet hun skal strikke til Emil med. Helt ok det altså, men det er alltid et eller annet slik at hun kan komme på besøk :)

Hun er ganske søt altså og vil bare godt, men akk SÅ lei jeg er av å alltid ha henne rundt meg!

Hun bor jo så å si i vinduene og følger med på ALT som skjer på bruket. Vet hvem som kom og kjørte når, hva de hadde på seg, hva alle har gjort i løpet av dagen og ringer L sikkert 2-5 ganger pr. dag for å prate. Nesten så hun vet ting før jeg tenker på det selv :sjokkert:

Fryktelig slitsomt i lengden med svigermor som nærmeste nabo. Praktisk og greit, men også konstant overvåket.

Når hun kom så måtte jeg jo tilby noe, som jeg gjør. Tok gjerne te.

Da lå Emil på lekematta si og gurglet til noen leker. Hadde ligget alene å lekt i en halvtime og var suuuuperflink!

Før det lå han i vugga å herja i 15 minutter.

Fortalte det til svigers om at når jeg plukka han opp fra vugga så gliste han skikkelig når han så meg, og hun mente at; ja det var vel fordi han vant den kampen.

Hun mener at babyer så liten vet å utnytte foreldrene sine. Og tydeligvis at jeg er for kjapp til å ta han opp og ha han i armene...

JEG derimot mener at babyer ikke har noe annet språk enn gråt og sutring. Etter hvert så lærer man seg godt hva de forskjellige lydene betyr og han kan godt ligge å sutre uten at jeg tar han opp. Men når han begynner å nærme seg hyling og bæljing, da hører jeg det godt på de siste 10 sukkene at det vil komme. Erfaring med eget barn heter det!

Så hun kan bare ti still :glare:

Jeg blir faktisk litt provosert av folk som mener at babyer bare har godt av å skrike, for det har de ikke! Sutre, ja, men ikke skrike.

De er slik for en grunn. Sjekk bleia, mat eller så er det nærhet og ensomhet.

Mitt lille utbrudd for dagen i dag :fnise:

Gleder meg til middag om en times tid,pinnekjøtt :hjerte:

Mamma var å leverte til oss i gårkveld, og det blir bare SÅ godt! Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor mener forresten at vi burde gi Emil masse grøt/velling. Ikke det "skvipet" av noen usle t-skjeer som vi har begynt å introdusere han med.

Svigermora til min svigerinne (altså hennes datter) hadde tatt seg friheten til å gi sønnen hennes masse grøt når han var på overnatting rundt 10-12 uker gammel. Enn det?

Bare gjøre slikt uten å snakke med mora?

Svigermora mi mente at det måtte til, og at lille Philip ble SÅ mye bedre av at andre bestemora gjorde det, likevel om det var bak ryggen til svigerinna mi.

Jeg mener det er uhørt! Hadde noen gjort slikt mot meg og min sønn, uansett hvor gode intensjone, så hadde de ikke (IKKE) fått passe han igjen.

Var ganske streng å sint når jeg sa det, og så at svigermora mi ble litt rar.

Dersom hun hadde planer om noe slikt, så bør hun iallefall revurdere det nå!

Dersom det skjer, så er det uaktuelt at hun får passe han igjen! :sinnatagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var feiringene igang gitt :)

Det smeller rundt husveggene og det var bare å glemme å få en times søvn før natta ja :fnise:

Emil kastet opp hele måltidet som L ga han rundt 19, og det viste seg at det var kommet med en tut til flaskene i str 4 :sjokkert: Han bruker 2`er til daglig... Stakkaren har nærmest druknet i melk gitt :fnise:

Han drakk 120 etter bading og sovnet. Våknet igjen etter 30 minutter.

Tull at jeg ikke får han til å drikke mere når han først er i gang. Siste døgnet har vært bare rot!

Småspising hele tiden og et gigantisk måltid i blandt! :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gromgutten sover gjennom alle rakettene og har ikke gjort stort utav seg :danse:

Ser på babycallen at han har opp øyene i ny og ne, men ligger stille. Regner med at det er slik spedbarn sover?

L var en tur på kirkegården med mora si i kveld. Det er tungt for henne som enke enkelte dager, og nyttårsaften er en av dem.

Hun var helt på gråten når hun sa takk for at jeg lot han bli med henne. Som om jeg noen sinne ville nektet dem det? :)

Hun er nå søt da!

Er fryktelig søtt at L må spørre meg "om lov" før han gjør ting om dagene nå. Veldig godt i.o.m at vi har en liten tass. Så er det faktisk mulig å si nei dersom lillen er syk, dårlig eller det er noe annet :)

NÅ vil jeg legge meg! Natta!

Godt nyttår alle sammen!

Jeg tror og VET at 2013 blir et fantastisk år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt nyttår, søte :klemmer:

Så herlig at Emil sover :Nikke: det gjør ikke tassen i magen her ;) Men det går fint. Har nettopp lagt oss, så da roer han seg som regel også.

Hvor gamle er de når de kan begynne med grøt? 4-5 mnd?

Helt enig med deg; småttiser skal ikke ligge og skrike :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nyttår, søte :klemmer:

Så herlig at Emil sover :Nikke: det gjør ikke tassen i magen her ;) Men det går fint. Har nettopp lagt oss, så da roer han seg som regel også.

Hvor gamle er de når de kan begynne med grøt? 4-5 mnd?

Helt enig med deg; småttiser skal ikke ligge og skrike :riste:

Optimalt skal de ikke bynne med grøt før de er 4 mnd ja.

Men igjen så skal de ikke passere 1 L mme heller, og da er det vist dummere med for mye mme enn å ha en grøtskje i melka for å gi litt metthetsfølelse...

Må få en samtale med helsesøstra om noen dager for å finne ut hvor mye jeg kan gi og hvor ofte. Liker ikke å måtte ty til grøtpulver når han er så liten nei :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søta, hvordan går det? :)

Håper dere har noen herlige dager i det ferske året!

Hey du :)

Har ikke hatt tid til å skrevet noe i går gitt. Emil hadde økedøgn fra tirsdags morgen. Mat hver 1.5 - 3 timer hele døgnet :jolie: Phu!

Sovnet heldigvis "normalt" rundt 22 i gårkveld og sov 8 timer i strekk :)

Vi testet babykino i går og så Life Of Pi. Herlig film :) Og eksemplarisk Emil! :danse:

Nå er vi på farten ut døra for jeg skal til legen en tur. Har slitt med hoste i 2 uker nå, og nå er det blitt så ille at jeg sliter med å sove. Hoster så jeg brekker meg om natta og harker og styrer. Dumme lungen og halsen...

Etter det skal vi på Sparkjøp for å handle klær til poden!

De selger janus-ull og andre ull-merker. Så jeg håper (kryss fingrene!) for at salget har startet og vi kan finne noen gode kupp :)

Modern blir med også!

Og det er 3 plussgrader og all snøen har regnet bort i bartebyen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer!!! Oi! Så deilig da, bare synd at du er dårlig i halsen din :klem:

Kjipt at all snø er borte.. Er jo koselig med vinter litt til iallfall.

Her har det vært stort snøfall i natt, og under lurer isen.. Er ikke noe særlig det heller. Ikke for de gravide, iallfall..!

Life of pi har jeg kjempelyst til å se! Er ganske sikker på at den er fin, ja!!

Kos og klem til deg og Emil med ønske om en ull-rik dag :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en skikkelig koselig dag med Emil i går :)

Jeg gikk i grunn bare rundt og var SÅ stolt av lille rakkern ;)

Dagen startet etter 8 timer søvn om natta for han. Jeg fikk 4 timer, men mere enn jeg er vant til :danse:

Time til legen rundt 11 for meg selv, lungevirus og medisin måtte til.

Så møtte jeg på mamma på cafè. Hun passet han litt mens jeg gikk til apoteket. Kom tilbake og mamma var litt småstresset. Emil skrek og hun fikk han ikke til å roe seg ned. Holdt på å lage mat til han.

Jeg lo litt og sa at han ikke var sulten, sikkert bare kjedet seg eller savnet mora si :fnise:

Hun var ikke overbevist så lagde ferdig maten hans. Jeg kidnapa han imens og kasta han litt oppe i lufta og herja litt. Da ble han smørblid og seg selv igjen. Fikk tilbud om mat og var overhode ikke sulten :laugh:

Kjente jeg måtte le litt da, begynner å kjenne han såpass. Var nok bare overtrøtt og lei av å sitte stille på fanget.....

Etter å ha spist litt kjørte vi til Sparkjøp. Hadde jo fått beskjed om at de har SÅ masse ullklær til barn der. Joda, de har det fra str 70/80 og oppover....

Fikk kjøpt noe smått til han, men mesteparten er for stort akkurat nå. Kjøpte med en del i str. 70, det er jo hva han kommer til å bruke innen noen få uker.

De har dog mere utvalg av samme merke på Obs på lade ;) Haha. Og mindre str. der :)

Må heller en tur dit innen neste uke tror jeg....

Kjørte så mamma hjem og vi la nesen hjemover selv. Kom hjem til ferdig middag og en fornøyd Lasse !

Kvelden gikk med på det vanlige i grunn. Ble sittende å prate noen timer før vi ryddet kjøkkenet og vasket/steriliserte flasker.

Hadde planer om å starte leggerutinene kl 20 istedenfor 18, men vi glemte tiden og begynte først kl 21 :sjokkert:

Emil sovnet ca kl 23.

Våknet såvidt av at Lasse dro på jobb rundt 4 i natt og bråvåknet av Emil rundt 7. Han ropte ikke eller skrek, men laget en kjempehøy gryntelyd!

Første tanken som slo meg var; "Ånei, vil han virkelig ikke sove mere enn noen timer i natt heller?!?"

Så på klokken først etterpå og innså at det var 8 timer siden han sovnet :fnise:

Superobservang mamma altså :sjokkert:

Lå og duppet ca 20 minutter før jeg stod opp og laget klar maten hans. Det var stille på soverommet hans i mellomtiden. Når jeg så gikk inn for å hente han så sov rakkern igjen :vetikke:

Lot være å kjøle ned maten (lages på 40 grader) og surfet litt nett. Gikk 15-20 minutter før han begynte å våkne til og da var jo kl 07.30. Når jeg så henta han så strekte han seg masse og virket overhode ikke våken likevel :fnise: Raring!

Våknet til litt når jeg la han på stellebordet og skifta bleie da.

Drakk ikke masse mat, men ca 150 ml.

Merker at han blir mer og mer bestemt nå! Helt fram til forrige uke så var det lett å "snike i han" de siste ml før han sovnet, men nå blir han mer og mer uenig eller enig med slikt.

F.eks om han begynner å sovne etter kun 60 ml, så må jeg holde han våken for at han skal spise nok mat. Ellers våkner han etter bare noen minutter og skjønner ikke hvor det ble av maten :plystre: Teiting.

Var ikke noe problem å holde flasketuten i munnen hans under de små pausene tidligre, men nå er han så sterk og bestemt at han kan finne på å bare kaste seg til siden så flaska går i bakken....

Så skvetter han av lyden og blir frustrert fordi flaska ikke fortsatt er i munnen :fnise:

Så jeg må tviholde på flaska når han begynner å bli "liksom-mett". Haha!

Er dette en smakebit på framtiden? Bestemt og forvirra over egne avgjørelser? Haha! Er virkelig til å le av :icon_lol:

Nå har han sovnet igjen og jeg er nygjerrig på hvor lang denne duppen blir.

Som regel er det max 1 times søvn etter den lengre natt-søvna.

Og han pleier å være så urolig at jeg ikke får sove pga alle lydene han lager...

Men nå ligger han muse stille og ikke rører seg.

Tror jeg skal ta sjansen på å legge meg igjen jeg også :biggrin:

Kjenner jeg synes at det virkelig var på tide at han lærte seg å sove litt! Men dersom han allerede i en alder av 11 (wow, tia går fort!) uker sover natta igjennom, så var det i grunn egentlig verdt å ha noen utrolig dårlige uker til å begynne med.

Mange babyer vil ikke sove natta igjennom før de blir 1 eller 2 år liksom....

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...