Gå til innhold

1. gangsmamma <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Medisin mot senebetennelse bør vel strengt tatt ikke gå utover nattesøvnen. Usjamei! Skjønner du blir frustrert, ja!!

Prøve å være så våken du kan idag da, så sovner du som en dupp til kvelden..

SÅ deilig at Emil sover så godt nå, da!! Det er jo veldig herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medisin mot senebetennelse bør vel strengt tatt ikke gå utover nattesøvnen. Usjamei! Skjønner du blir frustrert, ja!!

Prøve å være så våken du kan idag da, så sovner du som en dupp til kvelden..

SÅ deilig at Emil sover så godt nå, da!! Det er jo veldig herlig! :)

Har tidligre gått på 250 mg tabletter av Naproxen mot senebetennelsa og fungert supert. Nå prøvde vi 500 mg, og det fungerer ikke :vetikke:

Fikk faktisk til å sove 10 minutter når Emil tok sin første dupp nå nettopp :)

Tror det er fordi jeg ikke har tatt Naproxen i dag!

Og snart kommer mamma en tur! Hun skal trille litt med Emil mens jeg drar til legen for bandasje-skifte på foten.

Og det har kommet snøøøøø i natt :hjerte: MASSE snø!!! Hurra!!!!!

Eneste jeg ikke liker med snøen er at Lasse må jobbe da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mere medisiner på meg i dag og det kjennes bedre ut i hodet og værre i arma :vetikke:

Modern kom rundt 11. Da hadde Emil vært våken i kun 40 minutter siden forrige dupp og var stuptrøtt igjen. Merket godt at han hadde sovet for lite om natta.

Pakket på han ullklærne og ut i vogna. Ble så stående å trille på gårsdplassen mens vi pratet litt og han sovnet.

Så dro jeg til legen og fikk skiftet bandasje på tåa. Teit at jeg må gå med det 1 uke til... Det betyr at jeg fortsatt ikke får plass i vanlige sko før neste uke :(

Altså lite turgåing med Emil. Dritt!

Da ryker vel babysvømminga for meg på torsdagen også! :(

Får vel sitte på sidelinja å se på jeg da..... :plystre:

Gromgutten sov 3 timer i vogna si før han våknet. Fikk litt mat og lekte med bestemora. Da fikk jeg fantastiske 2.5 timer med søvn! Hurra!!!!

Våknet til og spiste litt mat, så var det legging til Emil.

Rakkern sovnet fra maten rundt 19 og ble lagt rett i senga si.

Våknet 19.30 og var uthvilt. Fikk da litt mere mat og ble døsig. Tilbake i senga si skikkelig trøtt, men ikke sovende.

Var en test for å se om han klarer å finne søvna si selv.

Tok 5-10 minutter med smokke-suging så sov han :)

Sover enda!

Gudene vet hvor lenge han sover i natt nå, men jeg hadde iallefall nok energi til at jeg kunne tatt noen runder med å plukke han opp og roe ned for så å legge han i senga igjen dersom det var behov for det :)

Kjedelig å starte med slikt når man er utslitt.

Rart hvor opplagt jeg er etter 2 døgn med bare 2.5 timer søvn?!?!?!

Haha!

Får vel prøve å sove litt igjen snart, Lasse skal dra på jobb igjen rundt 01 i natt for å prøve å brøyte ferdig før folk kommer på jobb :)

Natta nå?

Og kanskje (hurra??) får jeg sms av Nuttapia om at det er en Nuttegutt på vei :vetikke::danse: :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, senebetennelse er så innmari drittvondt.. Har hatt det i begge armer selv, og jeg klarte ikke å røre meg på 6 uker uten å hyle omtrent.. Begynner å bli noen år siden det, da, men skal være forsiktig nå som det kommer en liten krabat som jeg skal løfte mye på.

Håper Emil sover godt, og ikke minst DU!

Kanskje nuttegutten vil ut nå som han vet han kan få sin egen dato? :laugh:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:veslejenta:

Sovnet rundt midnatt etter å ha skravlet hull i hodet på Lasse...

Emil våknet rundt 2 så da gjorde jeg også det :)

Fått maten sin, og ligger nå å spreller i senga si. Håper at han klarer å finne søvna si selv igjen, men kjenner jeg er usikker med tanke på energinivået på sparkingen hans.... :sjokkert:

Drakk 160 ml før han ble for trøtt til mere, så det kan jo være håp?

Ellers har jeg endelig fått overtalt Lasse til å reise bort ei helg. Ikke at jeg vil bli kvitt han altså :fnise:

men jeg vet så utrolig godt hvor mye han ønsker å dra til Femundsløpet å se på, og inn til lavvo-campen er det 1.5 time på ski.

Bekkenet mitt tåler ikke den turen pr. dags dato, så da må det bli uten meg :vetikke:

Og han er ikke veldig lysten på å dra ifra meg og Emil. Han vet godt hvor slitsomt det kan være å ha Emil 24 timer i døgnet, og bare at jeg får en times fri på ettermiddagene betyr en del.

Så jeg avtalte med gamlingene at jeg kan ringe dem dersom jeg trenger noe avlastning, og de blir i byen i helga (drar til hytta på søndag isteden). Da følte Lasse seg mere komfertabel med å dra.

Så fredag til lørdag eller søndag så blir vi alene hjemme :vetikke:

Blir sikkert litt rart, og kanskje litt godt også?

Kjenner litt at vi trenger litt tid hver for oss i blandt. Kjenne at man savner hverandre osv :)

Nå er rakkern ute å brøyter igjen, og jeg krysser fingrene for noen timer mere søvn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayay. Ble totalt 4 timer søvn i natt på meg :veslejenta:

Kjenner veldig godt at jeg har noe å ta igjen etter helga ja... fysj!

Emil våknet til og startet dagen 06.15 i dag. Altfor tidlig spør du meg... :sjokkert:

Så dagen har ikke blitt helt som den pleier, han er nå på sin 3 dupp og har sovet i 1 times tid ute i vogna si.

Lasse kom hjem fra jobb rundt 7 og skulle "bare sove noen timer" så skulle jeg få sove litt før han dro til byen en tur. Jadda...

Han våknet rundt 13 når jeg måtte minne han på at han måtte stå opp for å dra om ikke altfor lenge :vetikke:

Kjempemye dupp på meg altså :(

Spurte han i grunn kun om 1 ting og det var om han kunne trille en tur med Emil så han fikk sovne. Lasse mumlet et eller annet og sovnet vist igjen. Så da var det bare for meg å kle på rakkern og trille selv da. I crocs, men operert tå.. Hurra!!!! :(

Når jeg så kom inn igjen så var Lasse i dusjen. Han kunne kommet ut å tatt over når han så meg trille frem og tilbake på gårdsveien X antall ganger da!

Kjenner jeg ble litt småsur på han... Unødvendig når han sier en ting, og så gjøre noe helt annet...

Jeg har iallefall fått spist litt mat nå når Emil sover, og lakkert neglene :)

Liker ikke at Emil skal måtte lukte neglelakk.....

Så er det bare å vente på at Lasse kommer tilbake da. Mellom 16 og 17 en gang sikkert...

Lite vits i å legge seg for å sove da, når jeg må være opp igjen rundt 18 for kveldsrutinene til Emil !

Fysj, ble ikke noe særlig artig dag i dag gitt :)

Jaja...

Får håpe på ei natt med bedre søvn i dag, og kanskje mere opplagt i morra?

Og Lasse må lære seg kveldsrutinene! Har sagt det til han flere ganger.

Men nå må han faktisk det.

Jeg skal (!!) ha en kveld i uken hvor jeg kan dra å holde på litt med hest etter hvert. Når Lasse kommer hjem rundt 16 og kveldsstellet starter rundt 18, så rekker ikke jeg det. Da må han legge Emil den kvelden jeg er borte.For jeg er hjemme igjen tidligst kl 19/20 når jeg først kommer meg ut døra rundt 17-17.30 (etter middag).

Og en dag i helgene hvor jeg kan dra i dagslys, da må han lære seg alle rutinen med søvn og maten osv.

Så nå må han i grunn trå til litt mere framover :)

Jeg vil også ha et lite liv utenom hjem og baby! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers så har vi pratet litt løst omkring at vi ønsker å reise litt i verden.

Jeg kunne godt tenkt meg å reise i 6-12 mnd. Gjerne hele Asia og denne siden av atlantern.

Lasse er mere vag på det. Han ønsker å reise, men ikke for så lenge.

Mener at det vil gå utover pensjonen vår når vi blir gammel. Hele 700 kr pr. mnd mister vi om vi reiser et år :fnise:

Til helvette med 700 kr spør du meg.....

Jeg kan heller droppe å kjøpe godis når jeg blir gammel for å spare inn de pengene da!

Og jeg regner med at innen vi er gamle og grå, så har vi såpass til kapital å ta av at det ikke spiller noen rolle...

Kjenner jeg må jobbe litt med tankene hans for å få han med på det. Er jo ikke vant til å tenke så langt framover i tid, og vil gjerne reise, men er for usikker.

Jeg har en familie som reiser hele tiden. Brodern reiste jorda rundt i 8 år, men var alene.

Gamlingene tok med meg på 1 år og brodern på 3 år og reiste i bobil i 1 år. Bryllupsreisen deres gikk til Afrika i 5 mnd. Vi har reist 3 mnd på selbåt når jeg var 5 år...

Og de reiser enda verden rundt så mye de kan.

Lasse mener at vi kan jo ikke se alle plassene før vi blir gamle, for da er det ikke noe mere å glede seg til.

Ehh.... Say what?

Om vil skulle reist i morgen, så ville vi ikke rekke å se hele verden innen 10 år en gang :)

Sorry kjære, DET argumentet må jeg pisse på :fnise:

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdagen gikk med på sosialt lite barseltreff :)

Emil startet dagen på fantastisk tidlige 06.30 :vetikke:

Ville ikke sove duppen rundt 8-9, og vi dro på treff rundt 10.

Da lå han blid og fornøyd på sofaen og pratet en times tid før han ble overtrøtt (logisk nok?).

Pakket han så inn i vogna og stod på tunet og trillet litt/vugget til han sovnet.

Da sov han gode 3 timer :) Hurra!

Fikk låne ene babycallen til Lisa som man kan legge i vogna. MYE enklere enn slik jeg har det med å måtte se til han hvert 10 minutt :danse:

Så jeg tror at det blir kjøp av en slik babycall her også. TENK hvor mye jeg kunne fått gjort om jeg kunne sluppet å se til han hele tiden da? Og han hadde fått respons så fort han våknet og ikke måtte ligge eventuelt noen minutter å sutre/skrike?

:) Ja takk!

Etter den lange duppen fikk han litt mere mat, så kjørte vi hjemover.

Og han var så FLINK i bilen! :danse: Ingen sutring eller brøling som har vært vanlig lenge nå!

Kom hjem til deilig ferdig middag :danse:

Emil fikk en liten dupp rundt 4-5tiden og sov en times tid :danse:

Lasse tok kveldsrutinene for 1 gang :danse: Jeg var med og snakket han igjennom hvilke rutiner jeg har lært han osv, så sovnet Emil for natta rundt 21.

Ingen større hendelser og dagen gikk jevnt og trutt. Jeg var skikkelig trøtt på dagen, men fikk ikke tid til noen dupp. Skulle gjerne fått en liten halvtimes tid iallefall...

Blir vel lettere når Lasse etter hvert føler seg tryggere på leggingen og slikt. Da kan jeg ta en dupp når han f.eks bader Emil osv. :)

Sovnet rundt 23 og våknet av en brølende Emil rundt 3. Opp å lage mat, rusle inn på rommet hans, sette på nattlampa og tenkte at han var sulten. Da sov han enda :fnise:

Kanskje han drømte?

Rusle tilbake til rommet da, slå av lyden på babycall og satse på at jeg hørte han når han faktisk våknet.

05.40 ringte vekkeklokka til Lasse, 06.00 våknet Emil :veslejenta:

Kan egentlig ikke klage på det da, rakkern sov jo 9 timer i strekk :danse:

Er bare jeg som er trøtt etter helga.... :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt småfurten liten Emil i dag. Ville ikke ligge på babygymmen sin som han pleier å gjøre en del. Lå bare å sutret. Så nå har han sittet i vippestolen på kontoret med meg mens jeg har surfet nett. Vipper han med foten mens jeg holder på, og når jeg så ned nå så har han startet sin 1 dupp for dagen :fnise:

Snakket såvidt med Lisa og Torunn i går om soverutiner på de små. Lisa si kan jo sove 12-15 timer om natta med noen få måltid imellom (ammer). Så når lille Lotte våkner så kan hun godt være våken til kvelden igjen, med kanskje 1 dupp midt på dagen :sjokkert:

Ble litt sjokkert når hun sa det, for de små skal vel strengt tatt ha ca 3-4 dupper i løpet av en dag når de er under 4 mnd.... Men hun om det :)

Torunn legger ned litja si når hun ser at hun blir litt trøtt, men det blir ca 2-3 dupp om dagen.

Jeg er rimelig nazi på duppene, og Emil skal (!) sove igjen innen ca 2 timer fra siste dupp, hele dagen. Så han får ca 3 små dupper på 30 minutter (noen kan bli opp til 1 time) og en lang dupp rundt 12 som pleier å være mellom 2 og 3 timer.

Da er han smørblid mesteparten av dagen og sover hele natta :)

Alle barn er jo forskjellige, men for at hjernen skal utvikle seg i tempoet som er tiltenkt så må babyen få nok søvn.

Emil har jo også holdt det gående i flere dager uten noe mye søvn, men det er jo ikke bra!

Jeg har jo fått en helt annen baby etter nye rutiner enn vi hadde tidligre :)

Gleder meg til han klarer å følge rutinene enda bedre med fast tid for å stå opp og faste tider for å duppe. DA kan jeg også starte å duppe litt om dagene :)

Hurra til den dagen kommer! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har ikke vært hær på 1 uke nå :danse:

Ringte i sted for å invitere til middag på søndagen og spurte litt vagt om Emil var våken nå?

Så jeg inviterte henne over på kaffe ;)

Føler at det blir på mine premisser da!

Hun har jo ikke sett rakkern på ei uke, så da er det på tide å komme innom igjen :)

Hurra for at jeg fikk muligheten til å bestemme selv om jeg ville ha besøk! :danse: :danse: :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig at du er sjef over eget hjem - det skulle jo bare mangle ;)

Synes det høres veldig bra ut med rutinene dere har nå, jeg! :jepp: Deilig at lilegutt sover så mye bedre om natta nå! Lasse er kjempeflink som deltar på kveldsrutinene! Slik skal det være her i huset også, for da har jo pappen kommet hjem fra jobb, og da får han bidra med bading og legging, slik at mor kan gjøre ting hun trenger å gjøre. Viktig å være litt kjærester også :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke sant :laugh:

Nå kjennes det ut som om jeg virkelig kan starte å nyte permisjonen og lille nurket mitt :hjerte:

Jeg har energi til å rose mannen min opp i skyene for det han gjør, jeg har energi til å være datteren jeg ønsker å være til foreldrene mine, og ikke minst mamman jeg ønsker å være til Emil :hjerte:

Åååååhhh nå kjennes ting bare SÅ mye bedre ut!

Nå ligger tassen på lading på sofaen mens mora danser rundt til knallhøy musikk på kontoret!

Kjøkkenet er blåst fint og rent, flaskene ligger og skal vaskes, mens rumpa vrikker rundt!

ENN at jeg skulle være SÅ glad for å kjenne mine egne hofter og bekken fungere igjen da :sjokkert::pasha:

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig lesing!

:)

Og så bra at svigermoren din tar litt avstand, slitsomt når noen skal springe ned døra opp til flere gnager daglig :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig lesing!

:)

Og så bra at svigermoren din tar litt avstand, slitsomt når noen skal springe ned døra opp til flere gnager daglig :Nikke:

:icon_lol:

For en sovebaby du plutselig har fått! ;)

Ja når mora endelig skjønte hvor viktig det var med rutiner og mye søvn, så løstnet ting masse gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gårkveld var det babysvømming igjen.

Siden jeg ikke kan i vann pga tåa, og Lasse måtte brøyte (masse deilig snø) så måtte jeg egentlig avlyse. Heldigvis var modern superglad for å få spørsmål om hun ville bade med Emil :)

Så da møtte vi på bestemora på kvelden og de to gikk i bassenget :)

Jeg stor på kanten med en pose på foten :skratte: Så sikkert KJEMPESØT ut ! :vetikke:

Emil storkoste seg der han plasket rundt og lå på både mage og rygg.

På slutten av timen så fikk de som ønsket det la instruktøren duppe de små under vann. Fikk ingen opplæring enda på hvordan man gjør selve "duppet" med babyen, men de voksne som var med fikk lov til å låne dykkemasker og se under vann hvordan babyen var :) Så var det opp på skuldra til foreldrene og få litt trøst og lek :)

Regner med at siden det kun var 2 dagen på kurs, så får vi vite slikt etter hvert :)

Noen babyer ble redde og gråt masse mens andre ble litt usikre. Emil brydde seg ikke nevneverdig. Så litt forskrekket ut når han kom opp, men sutret ikke eller noe slikt :)

Blir vel tryggere under vann etter hvert :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble egentlig altfor sent for han i går. Var hjemme rundt 21 og da kom naboen (onkel til Emil) innom for å slå av en kjapp prat. Før jeg fikk tatt med meg rakkern på soverommet for å legge han så hadde onkelen allerede satt seg i sofaen med Emil og slo av en prat. Ikke så lett å være streng å si at nå må han legge seg, så da gikk det et kvarter ekstra der også.

Han var vel ganske overtrøtt, så hver gang han begynte å sovne i armene mine og jeg la han ned, så ble han LYS våken og ville ikke sove. Tok hele 4 forsøk før han til slutt sovnet kl 22 :jolie:

Heldigvis la vi oss ganske kjapt selv også, og sovnet vel rundt 23 en gang. 01 våknet jeg av vekkeklokka til lasse og 05 våknet jeg av rakkern som brølte til. Titta på babycam`en i 2 minutter og innså at han sovnet igjen. Så da gjorde jeg også det :danse:

Våknet igjen like etter av en Emil som lå å pratet kjempehøyt! Trodde i hodet mitt at det var bare noen minutter etter,men da var klokken 06.50 :danse:

Hurra!!!!

Planla at han skulle få sove bittelitt lengre etter at han fikk mat, så vi prøvde igjen med en "nattrutine" med mørkt rom og rolig stemning. Etter halve flaska fortært så startet bablinga :fnise:

Det er neimen ikke enkelt å prøve å holde et foredrag med flaska i munnen altså :laugh:

Så da var det bare å innse at dagen hadde startet!

Tenkte å prøve å endre bittelitt på rutinene nå, slik at alle duppene blir i vognbaggen. Der sover han litt tettere rundt kroppen, og han vil da ha en fast plass å sove på.

Tror det kan være ok for han det :)

Emil hadde en liten dupp fra 09.45 til ca 10.10 og ligger nå å prater med lekene sine i babygymmen :fnise:

Han er bare så skjønn :hjerte:

Og jeg har fått dusjet etter å ha pakket foten inn i X antall poser og teipet som en helt. Foten ble ikke bløt heldigvis :)

Blir vel ikke mere dusjing før mandagen nå, da kan jeg ta av bandasjen og fortsette med en vanlig rytme igjen :)

Og nå skal jeg faktisk ta meg tid til å føne håret i dag :biggrin: DET er sjeldent jeg har tid til gitt!

Men siden Emil er så selvgående så tror jeg det kan gå i dag :)

Hurra!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er skummelt med første duppen i vannet, asså.. Stakkars små! :fnise:

Herlig at han er så skravlete :hjerte: Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er skummelt med første duppen i vannet, asså.. Stakkars små! :fnise:

Herlig at han er så skravlete :hjerte: Hihi

Ja kjeften er sjeldent stille nå for tiden :)

SÅ søt da vettu!

Emil har atter en gang pakket fingrene SÅ langt baki kjeftn som fysisk mulig, og brakk seg.

Herregud, når begynner de å lære at det ikke lønner seg å ha fingrene baki drøvvelen?

:fnise:

Urkomisk på en måte, og frustrerende fordi da går jo enten vippestolen eller lekematta i vasken, igjen!

Og klær går det mengder av!

Han er så rar, og søt :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med litt andre bilder enn bare de vanligste som "alle" tar :fnise:

:hjerte:

IMG_6474.jpg

IMG_6467.jpg

IMG_6451.jpg

IMG_6448.jpg

IMG_6402.jpg

SÅ morro å ta litt skikkelige bilder av rakkern nå :):fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...