Gå til innhold

1. gangsgravid <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Dette får være mitt forsøk på å ordne en graviditetsdagbok :fnise:

Jeg er nå blitt 29 år og bor med min samboer på 32. Vi har vært samboere i 1 1/2 år og vært i lag i snart 2 år. Det gikk fort når vi først møttes pga jobb og lite tid til hverandre dersom vi ikke bodde sammen.

Han er mannen i mitt liv! Ingen over eller ved sidenav!

Vi skulle egentlig vente til våren med å prøve å få barn. Dette snakket vi om i November en gang. Etter hvert som Desember kom ønsket sambo mere barn og var "klar" for dette. Han kunne gå å se på barn som lekte med foreldrene sine ute i snøen og glede seg til den dagen det var hans tur :rodmer:

Ettersom vi ikke hadde noe utgangspunkt for å vite hvor lang tid det ville ta før det klaffet, begynte vi som prøvere i desember.

På nyåret opplevde vi en SA 1 uke etter at TR skulle vært her.

Det var tungt og vondt for oss, spesielt meg :snurt: Kroppen sa liksom stopp....

Da var det bare å prøve igjen :yvonne:

Jeg hadde mensen den 10.01 og EL den 23.01. Positiv test 09.02

Nå er jeg dermed 5 + 1 på vei :yvonne:

-Brystene er større og fryktelig øm.

-Jeg merker en knipefølelse i magen til enhver tid.

-Hyppig vannlating, spesielt om natten! (huff)

- Fryser veldig lett

- og har fått en voldsom appetitt!

Ellers så har vi ikke fortalt det til noen enda, men jeg har ei mor som driver å spør hele tiden.

Det er ikke noe morro å måtte prøve å dekke over sannheten.

Mest sannsynligvis kommer vi til å fortelle foreldre og søsken dette innen en ukes tid, og vente med venner og bekjente til etter uke 12.

Jeg har min første legetime på fredagen om 2 dager! Har masse spørsmål, hovedsakelig med tanke på vektreduksjon.

Jeg har vært flink og gått ned 11 kg siden i sommer og har som vane å gå ned 200-500 g pr. uke.

Er litt usikker om jeg får lov til å fortsette med dette eller om jeg bare må finne meg i å gå opp de kg igjen :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter på jobb nå, har en 8timersvakt.

Er så utrolig kvalm.... :filer:

Middagen ble spist for 1 times tid siden og jeg er kjempeoppblåst, vondt i magen og dødstrøtt!

Rart at uansett hvor mye jeg sover så er jeg trøtt... Får liksom aldri sovet ut helt og blir uthvilt...

Sambo er litt forvirra over at jeg er så slapp... Det er ikke lett å nødvendigvis forklare han at kroppen er litt på en snurr akkurat nå.

Jeg har forsåvidt jobbet i samme turnus som jeg går nå i over 8 mnd og alltid begynt på jobb kl 14.30.

I dag var jeg OVERBEVIST om at jeg startet kl 15.00 og kom sent på jobb... Bah!

Når jeg er på jobb så spør jeg hvordan jeg jobber datoen ***** og får beskjed om at nei, da har jeg jo ferie?!?!

Surrehue på jobb!

føler som om jeg bare går rundt meg selv i dag...

gleder meg til å finne :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag i dag.

5 + 2.

dagen i dag startet med et brak! Herlige 8 timer søvn i natt som TRENGTES!

Masse energi og vasket litt hus, ute å trente hesten, tid til bikkja og tillogmed å rive litt gammelt gulvbelegg på vaskerommet som skal pusses opp :gjeiper:

Sitter nå på jobb og har herlige 30 minutter igjen til jeg skal hjem !

Fortalte til ei venninne i dag som bor i Danmark at jeg er gravid! Hun ble kjempeglad på våre vegne! Hører også med i historien at hun synes jeg har funnet en fantastisk mann og er glad for meg der også :rodmer:

De siste 3 timene på jobb har vært litt vanskelige. Diare, magekramper og kvalme.....

Kjennes nesten ut som en matforgiftning.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 + 3

Første besøk til legen i dag :jepp:

Fikk beskjed om at jeg kan fortsette med en rolig vektnedgang på mellom 200 til max 500 g pr. uke :gjeiper: Godt å høre! Da skal jeg iallefall slippe å legge på meg de 10 kg jeg har vært flink til å bli kvitt siste halvåret :yvonne:

Ellers fikk jeg med boken "gravid for første gang" og fikk bestilt første svangerskapskontroll i starten av april. Da er jeg 13 uker på vei (rett etter påske)

Fikk nr til jordmor som jeg også fikk ordnet, og der skal jeg inn på slik fellesmøte for førstegangsfødende i slutten av april :yvonne:

Spennende tid framover!

Det som var litt frustrerende som jeg IKKE har lest på nett eller hørt noe om er at jeg ikke får spise spekemat eller kjøtt som ikke er varmebehandlet. Adios salami..... :kjefte: Det var dumt! Iallefall siden jeg har et ganske fast opplegg på mat i.l.a dagene pga vektreduksjonen....

Går vel greit fram til lille spiren kommer :rodmer:

Så nå skal jeg sette meg å lese litt i boken og bare glede meg til tiden framover!

Får lov til å ri og trene hest fram til barnet kommer høyere og mere ut av magen, så får vi se ann den tiden også :)

Ellers har vi funnet ut at det kan være litt upraktisk å reise 3 uker til USA i Juni som litt småtykk gravid dame, så da ble nok den ferien utsatt noen år.

Noen gode forslag til ferie vi kan gjøre her i norge isteden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 + 3

Første besøk til legen i dag :jepp:

Fikk beskjed om at jeg kan fortsette med en rolig vektnedgang på mellom 200 til max 500 g pr. uke :gjeiper: Godt å høre! Da skal jeg iallefall slippe å legge på meg de 10 kg jeg har vært flink til å bli kvitt siste halvåret :yvonne:

Ellers fikk jeg med boken "gravid for første gang" og fikk bestilt første svangerskapskontroll i starten av april. Da er jeg 13 uker på vei (rett etter påske)

Fikk nr til jordmor som jeg også fikk ordnet, og der skal jeg inn på slik fellesmøte for førstegangsfødende i slutten av april :yvonne:

Spennende tid framover!

Det som var litt frustrerende som jeg IKKE har lest på nett eller hørt noe om er at jeg ikke får spise spekemat eller kjøtt som ikke er varmebehandlet. Adios salami..... :kjefte: Det var dumt! Iallefall siden jeg har et ganske fast opplegg på mat i.l.a dagene pga vektreduksjonen....

Går vel greit fram til lille spiren kommer :rodmer:

Så nå skal jeg sette meg å lese litt i boken og bare glede meg til tiden framover!

Får lov til å ri og trene hest fram til barnet kommer høyere og mere ut av magen, så får vi se ann den tiden også :)

Ellers har vi funnet ut at det kan være litt upraktisk å reise 3 uker til USA i Juni som litt småtykk gravid dame, så da ble nok den ferien utsatt noen år.

Noen gode forslag til ferie vi kan gjøre her i norge isteden?

Jeg spiste salami under svangerskapet, bare ikke i store mengder:) Går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste salami under svangerskapet, bare ikke i store mengder:) Går nok bra.

:klemmer: takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 + 1 :rodmer:

Spiren sitter og jeg begynner å føle litt mere ro om at dette skal gå bra.

Vi tenker å reise til USA i juni og da vil jeg være ca 21 uker på vei.

Legen sier at det skal gå bra såfremt jeg er frisk og rask fram til avreise.

Vi tenker å gå mye turer, sykle, padle og kose oss.

Er det noen som har noen tanker omkring å reise så langt når man er 5 mnd på vei? :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en liten spire!! :hoppendeglad:

Jeg fant ut i dag at jeg også har en liten spire i magen - 3+4 :rodmer:

Høsbaby er stas!!

Stor klem til deg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med en liten spire!! :hoppendeglad:

Jeg fant ut i dag at jeg også har en liten spire i magen - 3+4 :rodmer:

Høsbaby er stas!!

Stor klem til deg :klemmer:

Gratulerer så mye! Fantastiske nyheter! :klemmer:

Ja høstbaby blir stas, slipper midtsommer og midtvinters. Første sommeren kan de gjøre noe annet enn kun gråte og ligge ved puppen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Fantastiske nyheter! :klemmer:

Ja høstbaby blir stas, slipper midtsommer og midtvinters. Første sommeren kan de gjøre noe annet enn kun gråte og ligge ved puppen :rodmer:

Så sant, så sant :) Tenk så koselig når vi skal lære krabatene å gå neste sommer/høst :rodmer: Huff, har en tendens til å tenke litt langt frem i tid :fnise:

I tillegg trengem man ikke så mange nye klær når man er gravid på sommeren! Slipper å kjøpe lag på lag på lag i størrelse kjempediger :fnise: Mye positivt her ;)

Ha en strålende dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 + 6 :jepp:

Ting går bra. Ingen kvalme og ingen veldige ubehag.

Brystene sluttet å være ømme forrige uke, men er ømme igjen i dag. Virker som om det varierer en del fra dag til dag :filer:

Ikke noe mere gass i magen.

En del strekkinger/murringer i magen/livmoren enda.

Tidlig Ultralyd er om 2 uker og vi GLEDER OSS!!! :yvonne:

Jeg har fortalt det til min beste venninne nå, og hun var overlykkelig på våre vegne!

I dag har jeg brukt noen timer på å lese her inne på forumet ang. forslag til handleliste, div. utstyr og slikt :fnise:

Tidlig ute med det!

Barnas hus har vel noe salg framover, så greit å følge med litt....

Nå skal jeg på jobb og blir der i 10 timer :kjefte: Altfor lange dager!

Ellers er det kosetid for meg selv på onsdagen, da skal jeg til Spaa og ordne neglene mine igjen :rodmer: rett å slett ELSKER å få lagt på nye akryll-negler. Det blir en time med bare min egen fokus og nyte å bli litt dullet med :jepp:

Fordi jeg fortjener det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 + 0 i dag!

Kjenner jeg har 0 matlyst....

Våknet for 1 times tid siden, og får ikke ned noe.

Småkvalm og ikke lyst på noe....

Spørs om jeg "jinkset" noe i går?

I gårkveld og i natt har jeg forresten satt ny fiserekord i følge samboer :eeeh::flau::legrine:

Full gjennomgang der ja....

Bra jeg ikke har en overfølsom mann :erter:

Nå skal jeg smøre meg noen knekkebrød å se en film. Warhorse kanskje....

Godt å ha fri på formiddagen før jobb. Burde egentlig vasket hus, men føler ikke for det i dag :lol: kanskje i morgen? :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste menstruasjon startet tirsdag, 10. januar 2012

Befruktning fant sted rundt tirsdag, 24. januar 2012 (+ 14 dager)

Du er nå 7 uker + 0 dager inn i svangerskapet.

Fosterets alder er ca 5 uker + 0 dager

De viktigste organene er ferdig utviklet: tirsdag, 27. mars 2012 (+ 77 dager)

Risikoen for spontan abort avtar fra: tirsdag, 03. april 2012 (+ 84 dager)

Fosterbevegelser bør være merkbare: tirsdag, 29. mai 2012 (+ 140 dager)

Fødselpermisjon starter: tirsdag, 25. september 2012

Anslått termindato er tirsdag, 16. oktober 2012 (+ 280 dager)(legen sier 18. oktober)

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 + 3 :rodmer:

Føler meg ganske oppblåst for tiden, og dermed også en liten mage. Det er ikke lengre like lett å "suge inn magen" for å ikke vise noe, og dermed blir det litt annerledes.

tror ingen ser det på meg likevel, i.o.m at jeg er en del overvektig :sjenert: haha!

Men kjenner jeg er litt stolt av magen min likevel, og ikke like redd for at den skal "vises" om dere skjønner?

gleder meg til det ikke er noe tvil om hva bollemagen egentlig betyr :gjeiper:

Ellers er jeg småkvalm, men ikke noe oppkast. takk lov! *krysse fingrene for at det vedvarer*

Jeg er sliiiiiiten om dagene. Alt tar energi og jeg merker jeg har mye mindre å gå på.

Vi er midt i oppussing av huset, og alt av ytterkledning er tatt av på 3 vegger. Disse er kledd med presenning for å skjerme for de verste regnbygene. Fantastisk morro når det blåser storm ute? :kjefte: Dæh, lite søvn! :nei:

I tillegg har samboer fått noe lungevirus og er ganske dårlig. Så da må jeg ta meg av stakkaren i tillegg til å være sliten selv.

Sier jeg selv at huset er ganske forsømt.... :trist:

Heldigvis har jeg verdens mest fantastiske mor! Hun kommer hjem til oss for å hjelpe til med småting. F.eks har vi ikke vaskemaskin for øyeblikket pga oppussingen, så hun tar med skittentøyene hjem og vasker for oss :rodmer: Snilleste mamman min!

rydder litt hus og vasker kjøkken osv.

Vet ikke hva vi skulle gjort uten henne de siste 3 ukene.

Først 1 uke med sorg pga at jeg mistet hesten min, så 2 uker med max slapphet pga baby....

ting går ser helt sikkert til etter hvert :) Og vi GLEDER oss til oppussingen er ferdig!

Da har vi fått etterisolert hele huset, ny ytterkledning, nye vinduer med sprosser i, ny stue med nye møbler + peis!

Akk å sukk, det skal bli SÅ DEILIG! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 + 4 :rodmer:

Natt til fredag var første dagen jeg følte jeg fikk en god søvn noen timer siden graviditeten. Eneste som vekket meg var 1 gang pga pressenningen.

Jeg håpte at det ville være ok med søvn natt til i dag også, men har løpt på do hver 1 1/2 time i hele natt... TRØTT NÅ!

Håper at kanskje blæra mi kan være litt snillere med meg i natt så jeg får sove litt :kjefte:

Irriterende å såvidt sovne, før den knurrer igjen!

Teite blære...

Ellers har jeg merket en del til "rar luktesans" i dag. Jeg går å lukter ting hele tiden som ikke andre gjør... Når jeg reagerer på noe, trenger ikke nødvendigvis noen andre å lukte det? :skratte:

Kanskje jeg begynner å bli tullerusk? :sjenert:

Nå skal jeg finne senga en times tid, før jeg hopper i dusjen og finner senga for natten :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 + 5 :rodmer:

Lite søvn i natt også... Den evige tissetrangen!

Darn it!

Ellers er formen rimelig ok :jepp:

Halvveis i arbeidsdagen nå, og gleder meg til noen fridager! :gjeiper:

Vi har begynt å tenke på navn såvidt, og jeg liker godt navnet Emma og Lucas :yvonne:

Skal høre med sambo når jeg kommer hjem hva han synes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...