Gå til innhold

1. gangsgravid <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

I går var vi forsåvidt en tur på helsestasjonen igjen for å veie småen.

Han veier nå ca 4 kg (+ noen gram) :danse:

Det betyr at han hadde lagt på seg nesten et halvt kg på ei ukes tid :fnise: Tjukken!

Så jeg produserer tydeligvis fløte istedenfor melk :fnise: Haha!

HERLIG å vite at han legger på seg masse, så slipper vi å vekke han hver 3-4 time hele døgnet :) Nå kan han få regulere søvnen sin litt mere selv og vi ble kun rådet til å unngå for lange soverunder på dagtid pga at de lettere kan få en dårlig nattesøvn da :)

Etter helsesøstra dro jeg til Ammepoliklinikken på St.Olavs og fikk super hjelp av ei jordmor som jeg også hadde under fødselen :)

Hun kjente meg igjen og vi fikk pratet litt omkring fødselen også. Super dame! :)

Med samme merkelige humor som meg :fnise: Ble en del knising og morro under den timen :fnise:

Var på besøk til gamlingene etter sykehuset, og de fikk lov å holde/kose og leke med barnebarnet sitt :)

Litt lettere å "gi faen" i at han ble herjet opp når jeg viste at jeg klarer å gi han mat etterpå :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at det går mye bedre nå! :klemmer: Godt han legger på seg, og at melken din er god som fløte!!

Håper dere har en strålende dag idag også :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går mye bedre nå! :klemmer: Godt han legger på seg, og at melken din er god som fløte!!

Håper dere har en strålende dag idag også :blomst:

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er så misunnelig! Tenk at du har gutten din på utsiden!

Greier snart ikke å vente lengre på snuppa mi jeg assa.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det ene, så kommer det andre :sjokkert:

Begynte å få veldig vondt i begge brystene i går og natt til i dag så var lille E fryktelig urolig. Var utrøstelg hele kvelden og natta. Masse vondt i magen og når han sovnet så våknet han igjen innen 30 minutter.

Smertene i brystene var ikke forbeholdt brystvorten som å være sår og øm, men det går innover i puppen...

Jeg har i tillegg fått soppinfeksjon nedentill etter antibiotikakuren.... Jippi liksom?!?!

Så ei amming i dag tidlig ble kun på flaske fordi puppene var så sykt vonde.

Skulle jo til ammepoliklinikken igjen kl 11 i dag.

Fikk sjekket puppene og småen, og vi har vist fått sopp på puppene og i munnen hans :vetikke:

Veldig vanlig når man har fått det nedentil også...

Så nå er det behandling av både meg og småen :)

Han sov en runde på 3 timer i dag på dagtid hvor jeg fikk 1.5 time søvn selv.

Det trengtes etter ei natt uten søvn.

Nå er han i gang igjen og det virker som om han har vond mage igjen...

Jeg tror at det blir ei lang natt i natt også :(

Stakkar lille babyen min :hjerte:

Fikk til å amme igjen i sted, og da tok han begge puppene og var fortsatt sulten. Har nå fått litt flaske og vi får krysse fingrene for at han muliggens får sove?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det ble en roligere natt i natt og at dere har fått litt søvn. Ikke morsomt når de små har vondt i magen nei!

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og litt mere uthvilte foreldre :danse:

Fikk sove 2 runder på 2.5 timer i natt :danse: Hurra!!!!

Og jeg som sov bortimot 9 timer hver natt som gravid :fnise:

Småen har fortsatt litt vondt i magen sin, men jeg merker at han er litt bedre nå. I natt gikk ammingen helt greit. Puppene er fortsatt veldig ømme pga soppen. Ene ammingen i gårkveld strigråt jeg når han tok venstre puppen :fnise: Kjentes ut som om noen stakk kniver i puppen.... Det måltidet fikk han flaske så puppene fikk hvilt seg litt og jeg pumpet isteden.

En liten raptus i natt, men det tok likevel "bare" 45 minutter før han så sovnet :)

I dag tidlig har han hatt en ENORM apetitt, tok begge puppene + litt fra flaske :sjokkert:

Tror han har en tendens til å sovne ifra maten (puppen), så da våkner han igjen innen kort tid fordi han er sulten igjen :vetikke:

Etter siste ammingen nå så skiftet jeg bleie og pakket han inn i Moby Wrap`en.

Han syntes ikke det var SÅ supergøy, men etter at jeg gikk litt omkring i huset i 10 minutter så sovnet han :)

Så nå sover han så søtt i wrapen sin like under haka mi :hjerte:

L er en tur på butikken for å handle mat og ikke minst saft :fnise: Jeg er så SYKT tørst for tiden. Drikker 750 ml saft nesten til hver amming. Merkelig hvor kroppen er desperat etter vann :laugh:

Antar at jeg trenger såpass mye pga melka :)

L skal tilbake til jobb neste onsdag/torsdag og det blir rart å være alene med småen. Gruer meg litt og gleder meg litt også... Gleder meg til å lære Emil bedre å kjenne, men samtidig gruer jeg meg til å være helt alene. Nå har jo L kommet med mat, drikke og hjulpet meg med å flytte han når han har sovnet. Jeg må vel lære meg noen småtriks for å gjøre det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at murringene er hele tiden, men gjerne vondest rundt ammingen. Fullt mulig det er at den trekker seg sammen, jeg trodde bare at den kanskje var ferdig med det etter 2 uker (?)

Anitibiotikaen er garrantert årsaken til sopp her. Det skjer hver bidige gang jeg får antibiotika at jeg får sopp nedentil i hvertfall :(

Er så vondt å amme nå at det blir kun flaske på småen i helga. Prøvde å amme igjen i gårkveld etter en flaskemating for å hvile puppene litt, og jeg endte opp med hysterisk gråt og fryktelig vondt. Og da hadde han riktig sugeteknikk og gjorde "alt riktig" :(

Når jeg endelig føler at jeg behersket ammingen ok så gikk det bare et døgn før det ble så vondt at jeg kvier meg for å amme...

Er det ikke det ene så er det det andre! :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vennen :hug: Ikke noe godt å lese at du må slite sånn!! Men så lenge han tar flaske, så er vel det det beste alternativet, inntil du kan få noe videre hjelp?

:klemmer::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, vennen :hug: Ikke noe godt å lese at du må slite sånn!! Men så lenge han tar flaske, så er vel det det beste alternativet, inntil du kan få noe videre hjelp?

:klemmer::hjerte:

Ja han er heldigvis glad i flaska :)

Det ordner seg nok på en eller annen måte, det tar bare litt tid.... :vetikke:

Etter "lunsjen" til småen rundt 12 i dag så heiv vi han i vogna og trillet en liten tur :)

Herlig oppholdsvær og 8 plussgrader! :danse:

I dag klarte jeg å gå hele 50 m lengre enn sist gang :fnise:

Var likevel litt i overkant, og jeg ble kjempeøm i bekkenet ned den siste lille bakken hjem etterpå... :sjokkert:

Kroppen trenger en del tid for å komme seg tilbake til hvor den skal være.

Jeg minner meg selv på hele tiden at ting tar tid, og at bekkenet trenger minst 6 uker før det er noenlunde litt stabilit igjen. Det kan ta over 4 mnd, men minimum 6 uker :vetikke: Time will show.

Småen sovnet i vogna (som vanlig, deiiiilig med risting), og har nå sovet 2 timer på terrassen :danse:

I mellomtiden har jeg og L fått litt tid for oss selv :) Spist en god lunsj sammen, jeg har fått vasket 2 klesvask, ryddet i huset og L er ute å brenner søppel.

Regner med at han våkner snart nå igjen, så det er vel ikke mye vits i å starte å pumpe før L kommer inn :)

Er spent på om han vil klare å finne søvnen igjen etter en så lang dupp....

De sier jo at søvn avler søvn, men jeg er litt skeptisk ;)

Jeg er iallefall lys våken etter en god natts søvn..... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at han sover så godt i vogna si!

Ha en deilig lørdagskveld, kos dere masse med lille E og hverandre :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayay... hvor skal man begynne?

Dagene går i ett for tiden. På godt og vondt.

Lille E har 0 døgnrytme og har virket veldig utilpass den siste uken :(

Jeg tror selv at det er pga soppen og at jeg har gått på antibiotika ei ukes tid....

Han kan gjerne holde det gående i 5-6 timer før han sovner utmattet og utslitt.

Er vondt i et mammahjerte å se at han sliter så mye med magevondt og uro... :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakar dere begge!

Kan godt være at han reagerer på antibiotikaen ja! krysser fingre for at det snart går bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagboken har virkelig fått lide den siste uken gitt ;)

På søndagen var jeg ENDELIG ferdig med antibiotikakuren så nå øyner jeg et håp om å bli kvitt soppen! :glare:

Det siste døgnet har E ønsket mat og kos ca hver 1 - 2 timer :vetikke:

Ingen søvn på meg eller L gitt.. Eller, jo L får sove litt mens jeg duller med småen :fnise:

Håper på en bedre natt som kommer nå. Som regel har han hatt en urolig periode rundt 20 - 4 om natten med varierende tid. I går var det fra omkring 22 til 03....

Erfaringer som nybakt mamma:

- Babyer er søte, når de sover eller er stille :fnise:

- Volumknappen er synonym med hvor lang tid det tar å gjøre klar maten. Om det er en pupp som lett kommer fram så er det lite lyd, om man må gjøre klar flaske (som vi har måttet den siste uken) så stiger volumet i takt med at maten blir klar.

- Takk lov for Libero Mats :laugh: Slike engangsmatter man legger over stellebordet.

Dersom noen her trenger tips til innkjøp, kjøp dette! Koster omkring 15 kr for en pakke på 5-6 matter. Dersom småtten tisser og/eller bæsjer over ALT på stellematten, så slipper man billig unna kontra å måtte vaske hele stellebordet. Kastes i bleiebøtten med resten :)

- Libero bleier er IKKE like bra som pampers nr 2 :laugh: Og det er fakta!

Vi har en pakke libero som jeg trodde på forhånd at var bra, og L tenkte at den må vi jo bruke opp. Resulterte for N`te gang med bæsj som tøt ut ved lårene til E før jeg måtte kaste de siste bleiene for at L ikke skal finne de siste :fnise:

- Stellebord og naken unge = høyrisiko!

En ting med å ha en sønn er tissen som ELSKER friluft :fnise: Det er ikke som på film at han tisser i taket og overalt, men det sildrer godt ja! Og i tillegg så ELSKER lille søtingen (Søt i dette tilfellet?) å bæsje i friluft også.

Spesielt godt når han hadde diarè her i forrige uke :sjokkert:

Kort fortalt måtte jeg skifte alt jeg hadde på meg, samt vaske veggen på vaskerommet, alt mens lille E lå og gliste. Deilig å bli kvitt trykket ja!

- Amming er noe herk.

Når E tar puppen med riktig teknikk så er det ikke vondt og jeg følte (les: FØLTE) at det var veldig koselig. Så kom det sopp på puppen og trøske (sopp) i munnen hans, og det kjennes ut som 10 kniver som stikkes inn i puppen når han suger. I tillegg til brystvorte som har fått sår og er dermed også vond...

Regner meg at jeg skal inn til ammepoliklinikken igjen i morgen for å spørre om hjelp igjen. Jeg har jo måtte gitt han MM på flaske den siste uken pga smertene i puppene, og nå synes ha n at puppen er mye kjedeligre enn flaska :( Teit, men det var vel dømt til å skje...

- Raping er superviktig! Vi har nå lært oss at E MÅ rapes regelmessig under mating for å unngå for mye magevondt. Jeg har tidligre lagt han over skuldra og synes at det er mest effektivt. Helt til han spydde ut ALL maten som en kanon! Her snakker vi i samme stil som fulle folk spyr på tv altså :sjokkert:

Det var tydeligvis fullt i lille magen, og ALT kom opp igjen. Jippi! Senga så ikke uuuuut, samtlige puter, laken og dyner måtte vaskes og byttes ut :fnise:

Ikke nok med det, men når vi så skulle gi mere mat igjen noen timer senere, så skjedde det samme igjen!

Har nå lært oss at han drikker ca 100 - 120 ml pr måltid. Dersom han herjer og styrer etter det så er det som regel kos eller bleie han sutrer over :) IKKE prøv å pakk i han mere dersom man ikke vil skifte på senga igjen. Samt kjøpe ny overtrekksmadrass når ammeperioden er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

- Ammeinnlegg er fantastisk bra !

Jeg har tidligre brukt Medela sine innlegg og liker de veldig godt! I dag når jeg var på apoteket så kjøpte jeg med avent sine som et forsøk. De er litt billigre, og nå med soppen så må jeg skifte innlegg HVER gang jeg skal pumpe/amme.

Ammeinnlegg gjør at det er litt mykere for brystvorten å være mot en bh, og man unngår dermed gnissing. I tillegg er det selvfølgelig utrolig praktisk for lekkasjer, som skjer ofte....

- Ammebh med spiler ser MYE bedre ut når man skal ut i offentligheten! Da kan man ha litt struttepupper igjen og føle seg fiiiiiin :fnise: Når jeg er hjemme går jeg med en spileløs boob-bh. Utrolig praktisk å sove med den, av samme grunn som ammeinnleggene, mindre gnissing av puppene mot dyna og unngå lekkasjer i hele senga :ler:

- Ammetåke eller ei, man har fortsatt en kjærest/samboer/mann som ønsker å være "kjærester" :hug:

Min er fryktelig nedprioritert for tiden :fnise:

Han er syk på kos og oppmerksomhet og som en liten valp :laugh: Skjønner veldig godt at han vil at vi skal være "oss" enda, men han får så mye mere søvn enn meg om dagene/nettene. Så når litjkaren sovner så vil jeg så utrolig gjerne sove istedenfor å kysse og kose :Gjesp: Stakkar L !

Han skjønner det på mange måter, men liker det ikke... Har vært snill og god med han til den grad jeg har hatt energien, men det er ikke mange minuttene før jeg sover nei :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Stingene er borte vekke og jeg føler meg normal nedentil :)

Hadde det ikke vært for soppen og logisk nok sårheten pga denne, så hadde vi trolig prøvd oss på sex igjen nå. Vet at L er superivrig og gleder seg som en liten unge til å få lov til det igjen :fnise: haha!

Gleder meg selvfølgelig selv også, men jeg mistenker at han har hatt de tankene en del mere enn meg de siste ukene :fnise:

- Det er utrolig hvor mye energi man kan få av hele 3 timer søvn! :sjokkert:

- Babyer lager MASSE lyder når de sover. Lett og dyp søvn går om hverandre og det høres OFTE ut som om han våkner, men da har han bare laget søvn-lyder :vetikke: Fryktelig forvirrende når man som hormonbombe av en mamma våkner til hvert minste klynk! :sjokkert:

- Det er fryktelig praktisk å unngå besøk i denne perioden ;)

Jeg liker at det er stille og rolig hjemme. Vil helst ikke ha besøk for tiden foruten meg selv og L.

Svigermor er til stadighet innom (så og si daglig!) for å si hei og slikt. I går måtte jeg bli streng og si at jeg fikk prate med henne en annen dag og at det ikke passet noe særlig. Da gikk hun, og har ikke vært her i dag :) Det er litt godt.

Hun er jo fryktelig rolig og snill, men jeg har litt nok med mine egne tanker til tider. Da trenger jeg ikke å måtte fortelle om alt og ingenting hele tiden :)

- Lille E har begynt å feste blikket på ting annet enn ansiktene våre nå :)

I dag fulgte blikket hans flasken når jeg tok den fra høyre til venstre og vise versa! Morro å se utvikling!

- E er fryktelig sterk. Han har allerede ved 2 anledninger sparket ifra i hendene mine så han har stått i oppreist stilling i noen sekunder. Det er altfor tidlig og er nok bare tilfeldig.

- Ikke alle babyer liker å bade. E liker ikke noe særlig å bade...

I badestamp ligger han helt stiv i kroppen med vid åpne øyne! Han er rolig men ikke behagelig.

Vi kjøpte en Tummy Tub for å prøve til han, og den sutret han bare når han kom nedi.

Det sies å skal være så bra for magen og babyene med en Tummy Tub, men hittil er jeg glad for at vi kjøpte den brukt :fnise:

Håper han liker vann bedre etter hvert siden vi skal på bla. babysvømming på nyåret :)

- Middag er luksus!

Vi rekker kanskje å spise 2-3 middager i løpet av uken :( Dagene går i ett og det er sjeldent man får timet maten med når E sovner.

- Jeg har kjøpt og begynt å lese boken "sove uten gråt" som veldig mange annbefaler. Håper den skal kunne hjelpe oss å få en bedre soverutine i dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik ser magen ut 19 dager etter fødsel :)

Har fått et lite "heng" på magen og fortsatt en del fett der, men den er ikke så dum som utgangspunkt :)

Etter19dager1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...