Gå til innhold

1. gangsgravid <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Vi var på helsestasjonen rundt kl 13.30. Småen ble klett naken til hans ergelse. Han synes vist det er litt ekkelt å være naken i offentligheten, noe jeg er helt enig med! Så etterpå at det var flere som brukte et teppe rundt babyen så den ikke ble helt naken og kald... Det vet vi til neste gang :)

Vekta viste 20 g opp siden søndagen! :Nikke: Altså betyr det at han får i seg nok mat og har begynt å snu kurven slik at han legger på seg igjen nå! BRA!!!!! :danse:

Fikk også pratet litt med ene helsesøstra om amming og vekta. Jeg syntes selv at melka ikke hadde kommet skikkelig, og når jeg f.eks pumpet av på en pupp så kom det kun 50 ml. Helsesøstra mente at det var bra nok :)

Godt å få bekreftet det!

L mente at jeg var flink liten ammeku når vi kom til bila etterpå :fnise:

Ble så vi kjørte hjem til foreldrene mine etter helsestasjonen. Det var på tide at småen fikk mat igjen og de ønsket å si hei til barnebarnet sitt :)

De fikk dulle litt med han i noen minutter før jeg lånte dobbelsenga og ammet. Etter amminga så sovnet selvfølgelig småen og jeg også... Første gang at han fikk sove i senga sammen med meg mere enn bare innsovingen. Og det var veldig deilig å ha han ved puta midt på senga :)

Rørende å våkne til å se rett på han :hjerte:

Etter litt søvn mens L handlet så dro vi hjemover igjen. Ammet litt mere når vi kom hjem før det ble middag rundt 19. Da hadde vi ikke spist siden frokost kl 08 :kari: Glemmer å spise oppe i alt som skjer....

Melkesprengen kom snikende i går. Til slutt var puppene så store og harde at man skulle trodd at jeg hadde fått puppene til pamela anderson :fnise: Herreguuuuuuuuuuuud så store de er !

Konkluderte med at jeg må pumpe av en del melk for å unngå å ha så vondt i dem.

Småen ammet i nesten 1 time på høyre pupp i går innen 2 timer, så den ble ganske behagelig etterpå. Imens han ammet høyre så pumpet jeg venstre.

Og i natt når han ammet venstre så pumpet jeg høyre :)

Det er litt både og å pumpe av en del melk. Dumt fordi da opprettholder jeg eller skaper mere melk, men samtidig så må jeg jo klare å fungere normalt uten å ha puls i puppene og at de er så vonde at jeg er livredd for å legge dyna over dem.... :fnise:

Amminga i natt gikk supert :) Han sovnet som vanlig igjen ved puppen og sov nye 3 timer.

Det virker som om de siste 12 timene har han selv begynt å våkne etter ca 2 1/2 - 3 timer :)

Jeg stiller fortsatt vekkeklokka etter hver amming på 3 timer slik at jeg vet når han MÅ vekkes om han ikke har våknet selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen større planer for i dag. L har sovet i hele natt utenom 5-10 minutter hvor han skiftet på småen mens jeg masserte litt på puppene. Så han er oppe å herjer som vanlig :)

Når jeg ammer så raser han rundt i huset som ei lita "husmor" og ordner ting. Kommer med mat og drikke til meg og gjør småting som han liker :)

Tenkte å trille en liten tur i vogna i dag ! Ikke noe langt, men kanskje opp veien! Få litt frisk luft og ha vår første jomfrutur i vogna :danse:

L ønsket at vi kunne gjøre det sammen når han kommer tilbake fra en tur til byen. Tror han ønsker å være med på mest mulig som den stolte pappan han er :hjerte:

Og det å sulle med barnevogn og bikkja er litt morro da :)

Han er en tur å henter deler til en henger vi skal reparere etter at jeg tok livet av den i fjor vinter :nocomment:

Eneste som er litt dumt nå er at jeg har blitt potte tett og forkjølet.. :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst!!!! :danse:

Vekta i dag er 11.1 kg mindre enn før fødsel!

Jeg har fortsatt langt å gå før jeg er der jeg var for 9 mnd siden, men jeg er nå der jeg var sommeren 2011. Og jeg vet og husker godt hvordan jeg ble kvitt kg da :)

Deilig å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at det går bra med dere og at ammingen går bra :)

Kan skjønne at L er kjempestolt og vil være med på det meste, koselig at han vil ta mest mulig del i det også da!

Ikke verst! Skal se resten av kiloene bare renner av i takt med ammingen i tiden fremover! :)

Masse god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig lesing :) Godt å se at dere har kommet i gang med rutiner og amming :jepp: Har morsfølelsen kommet, eller? Virker jo sånn ut fra lesingen :)

Kos dere :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så koselig å lese at alt går fint med dere! Så herlig at ammingen går bra, og at lille E sover godt! Tenk, nå er dere 3!! Plutselig så er det slik!! For en rar følelse det må være :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har det vært kaos i lille hjemmet :(

E ville ikke finne søvnen, og dro ut ammingen til 3 timer... Herlig å være oppe med puppen sprengfull og frustrert baby fra 2 til 5 :grine:

Har tidenes melkespreng for tiden og prøver å pumpe av litt før han legges til puppen.

Det er ikke alltid så lett å time riktig, for når han våkner da skal han ha pupp TVERT.

Ligger å kaver og herjer i gode 5 minutter før han finner roen og suger normalt.. hver bidige gang.

Merker godt at han har vondt i magen så det er jo årsaken... Stakkar :Gjesp:

Får skikkelig sprelling med bena og tar spenntak og sparker ifra, da kommer det små bulder og brak i bleia! Etter at fisen er ute så er han rolig igjen til det bygger seg opp enda en gang...

Vondt i morshjertet å se han så fortvilet over magevondt...

Han sovnet etter ca 20-30 minutter amming gjentatte ganger, men hver gang vi skulle flytte på han til senga si eller høyere opp i vår seng så våknet han. Ny runde med amming i 20 min og samme regla på nytt igjen.

Husket til slutt på noe ei venninne sa om datteren hennes og prøvde det.

Vi har en liten ammemadrass til E, så jeg plasserte han på denne mens jeg ammet liggende. Når han da sovner inn, så slipper vi å flytte han så mye og han mister ikke varmen han ligger på. Da er det bare å flytte hele underlaget under han :)

Skjønner det på en måte.. Sovner på en god og varm plass og blir lagt på et nytt kaldt underlag?!?!? FOR noe tull :fnise:

Venter på helsesøster som skal komme hit nå om en liten halvtime. Håper på å få noen gode tips på hvordan å bli kvitt melkesprengen og magesmertene hans... :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar lille babymagen.. :hug: Og sprengpuppene! Uffamei, håper du får noen gode råd hos JM!

De ammemadrassene har jeg hørt snakk om at er helt fantastiske! Desverre for oss, så har vi litt for liten seng til å få plass til babyen sammen med oss, MEN babysenga kan åpnes på siden, så jeg tror jeg skal skjære til bena på senga, slik at den passer helt inntil vår, så klarer vi kanskje å finne en slags løsning på at det ikke blir for kaldt når han blir flyttet på.

Vet at det hjelper å "pumpe" babyen litt hvis de har luftsmerter, men det "trikset" kan du jo sikkert allerede! Min eks-svigerinne visste ikke det, og lillegutten hennes hadde så smerter i magen. Så pumpet jeg ham, og da forsvant luften gitt!! Virker som alle små, nyfødte sliter litt med magen sin! Det er kanskje ikke så rart!

Ønsker dere en god dag, håper dere får slappet av og sovet litt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det hjelper å "pumpe" babyen litt hvis de har luftsmerter, men det "trikset" kan du jo sikkert allerede! Min eks-svigerinne visste ikke det, og lillegutten hennes hadde så smerter i magen. Så pumpet jeg ham, og da forsvant luften gitt!! Virker som alle små, nyfødte sliter litt med magen sin! Det er kanskje ikke så rart!

Fortell :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han ligger på ryggen, så ta tak rundt anklene hans og bøy bena opp mot magen, slik at knærne kommer i bøy over magen på ham.. (som å sitte på huk, lissom) Oi, var vanskelig å forklare.. Men, hmmm.. Skjønte du det kanskje?

Også retter du bena ut, også "pumper" du igjen. Gjør det noen ganger, også masserer du magen hans lett.

Maltekstrakt er også bra, men vet ikke om bittesmå kan få det :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Nuttapia :)

I gårkveld kom foreldrene mine på besøk. De er ganske tuppete i.o.m at dette er deres første barnebarn. Det startet med at E begynte å våkne når de kom. Sa til mamma at de kunne holde han mens jeg gjorde meg klar for å amme, men jeg ville at han skulle komme til puppen FØR han begynte å gråte og ble for sulten. Nja... De ble gående å dulle og sulle med han, måtte flere ganger si at nå måtte de komme og jeg hørte godt at han ble mer og mer sutrete. Det hjelper dessverre IKKE å prøve å bysse en baby som kun tenker på mat!

Fikk han til slutt opp i fanget for å amme og da skulle mamma på død og liv se på alt! Stå over og seeeee på at han tok puppen, kommentere alt og prøve å prate med meg.

Lille E brukte nesten 10 minutter på å finne roen ved puppen :( Likte det ikke i heletatt.

Etter at han hadde fått nok pupp så pleier han å falle i søvn. Så han ender opp med å slippe puppen selv å sove videre på fanget mitt.

Dersom han ønsker å rape/fise/gulpe eller tømme blære/tarm, så gjør han det som regel under veis i ammingen og gir ganske tydelige signaler på det.

Når han da sovnet ved puppen og jeg pakket han inn i teppet sitt så mente modern at han måtte jo få lov til å rape. Før jeg viste ordet av det hang han over skuldra hennes :frustrert:

Selvfølgelig våknet han da, fordi han har vent seg til å få lov å sovne i fanget når han er ferdig og mett.

Ble ikke sutrete, men veldig våken.

Da ble det jo SÅ morro for besteforeldrene å snakke/dulle/gå med han :vetikke:

Han virket jo ikke irritert eller noe slikt, så vi tenkte ikke stort over det....

Pappa skal jo ta masse bilder, og har fått beskjed flere ganger om å IKKE ha på blits for E reagerer på det og synes det er ekkelt. Det gikk ok på de første 10 bildene, men neste sekund når jeg snur meg så står de å tar bilder igjen, MED blits! ARGGGG!!!!!

Ble først litt overrasket og viste ikke hvordan jeg skulle reagere. Så ble jeg i grunn bare skuffet....

Heldigvis dro de like etter det, og lille E lys våken.

Så fra de dro (kl. 22) og fram til 04 i natt så fant han ikke søvnen overhodet! Pupp, bleie og byssing, intet fungerte.

Vi ble tillogmed så desperate at vi prøvde med smokke, men han var ikke superintr. i det... :vetikke:

Er veldig tydelig at han MÅ få ha sine egne rutiner. Virket som om han ikke fant roen fordi det hadde vært for mye styr på kvelden. At den søvnen han skulle hatt fra 20-22 ikke ble kompansert og han ble overtrøtt.

I ettertid ser vi begge to (L og meg) at vi skulle sagt stopp lenge før.

Så nå framover så får de ta bilder UTEN blits når han sover. De kan få holde han og dulle de 2 minuttene mens jeg gjør meg klar for amming, ellers så får de vente.

De skal få herje så mye de vil med han når han får en døgnrytme og klarer å regulere søvn og mat. Men slik det er nå så vet jo ikke E når på døgnet det er.

Hadde en fin ammestund i dag tidlig igjen heldigvis, og han brukte som vanlig 3-4 min med å finne roen på puppen. Håper det betyr at vi er tilbake til normalen igjen :)

Han har iallefall sovet 2,5 timer etter puppen og regner med at han våkner snart nå :)

Fryktelig stolte og glade besteforeldre, og jeg elsker dem masse. Men det er som om de går med skylapper og kun ser lille E.

Tror jeg skal ta en prat med modern om det etter hvert.....

Bah! :Nikke:

Og gjett hva jeg våknet til i dag!!! :danse:

Hurra, hurra hurra!!

DET ER HVITT OG SNØ UTE :hjerte:

Jeg ELSKER vintern!!! :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom jeg skal tenke positive tanker (som jeg liker best ;) ) Så kom jeg meg inn i ene turbuksa mi i dag :danse: :danse: :danse: :danse: :danse: :danse: :danse: :danse: :danse: :danse: :danse:

Så nå passer 3 fjellbukser igjen! HURRA!!!

Og om jeg må si det selv, så synes jeg at rumpa så smashing ut i den :fnise: Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner utblåsningen din, søte! :klem: Snakk med dem, de skjønner sikkert! Forklar dem hvordan rutinene er, og hva konsekvensen blir dersom de ikke er med på å støtte det.

Men ellers så er de sikkert stupforelska i lille E og viser sikkert stolt frem bildene av lille barnebarnet til alle som kommer innom dem! Er det ikke sånn det er da, med tullete besteforeldre, at de ikke ser noe annet enn lille nye verdensborgeren? :hjerte:

Kos dere med snø, her er den ikke velkommen før i desember, og kan gjerne forsvinne i utgangen av februar ;):fnise:

Ha en fin dag, hilser fra sparketassen i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må vel bare prate med dem om det :)

Er ikke morro å måtte ta opp ting som er "feil" uansett, men skjønner at jeg må begynne en plass... Kommer vel til å bli mye som må sies ja eller nei til i årene som kommer :fnise:

Svigermor var innom i sted og vi fikk pratet litt sammen. Hun er så god og varm :hjerte:

Jeg begynte selvfølgelig å gråte når jeg fortalte om hvor teit jeg synes at mine egne foreldre var i går :trist:

Hun skjønner meg veldig godt og var helt enig. Det skal være ro rundt baby nå og meg, samt ammingene.

Jeg skulle amme når hun var her også, og hun satt helt stille og sa ikke noe spesielt. Var bare rolig.

Lille E styret ikke ved puppen i kveld og vi fikk en superfin ammestund :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nommin se på han da :) Han er så nydelig, trheimspia!! Hva står det på lua hans tro?

Du må nesten bare sette ned foten ja, når de ikke tar hensyn... Men det er innmari kjedelig med besteforeldre som ikke tenker seg om. Så bra at svigermor er super da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikker på at det er godt ment fra foreldrene dine - klart det er stas!!! Husker første tantebarnet mitt, jeg gikk rundt i ukesvis, for ikke si månedsvis, og var stormforelska. Det føltes ihvertfall slik. Og hvordan er det da med første barnebarn?! Og de tåler helt sikkert at du gir beskjed om at nå er det ammetid, og nå er det ro osv.

Går seg nok til, skal du se:-)

Kjempestas å ha besteforeldre til gullgutten som er superengasjert, det er ikke alle forunt... Kjenner flere som ikke har samme forholdet, og de er nok et savn.

Kos deg med den lille - skal drømme om når det er min tur jeg nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønn han er!! :rodmer: Heldige dere er som har fått babyen på utsiden. :) Skjønner at du blir frustrert over foreldrene dine, men de forstår det sikkert hvis du tar en prat med dem. De ble sikkert bare litt overivrige. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig han er :rodmer: Huff, frustrerende med all den innblandingen.. Men de skjønner det vel hvis du sier det til dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...