Gå til innhold

Udødelige språkfeil


MrSmith

Anbefalte innlegg

Irriterer meg grenseløst over at folk skriver genitivsapostrofer der de ikke skal være. Det florerer av disse over alt, spesielt på nettet. Er vel den uunngåelige påvirkningen fra engelsk som er årsaken, men det kan ikke gjentas nok ganger - det skrives ikke Kari's hus, men Karis hus. Hvis det er snakk om Elias' hus, derimot, bruker man apostrof. Med mindre man skriver på nynorsk, såklart :)

(sånn, måtte få ut litt irritasjon... :fnise:)

Ikke nok med at mange bruker den apostrofen, men det virker som enda flere bruker denne her ´. Altså Kari´s hus. Det er verre.

Endret av Rød3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nok med at mange bruker den apostrofen, men det virker som enda flere bruker denne her ´. Altså Kari´s hus. Det er verre.

Eller de som klarer å droppe apostrofen, men i stedet bruker "Kari sitt hus" :sjokkert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Eller de som klarer å droppe apostrofen, men i stedet bruker "Kari sitt hus" :sjokkert:

Hehe. Jeg håper du tuller nå. Det er da ingenting i veien med "Kari sitt hus".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange valgfrie alternativer er det vel bare latterlig unødvendig av deg å bruke ord som faktisk ikke kan velges?

Du ignorerte meg sist jeg sa det, men "sprog" står fremdeles ikke i ordboka...

Jeg trives godt med å forholde meg til riksmålsordboken! :nigo: (..siden du insisterer på et svar. Hadde du forventet en mer interessant forklaring?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jeg håper du tuller nå. Det er da ingenting i veien med "Kari sitt hus".

Jo, det er det. Det heter "Karis hus".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sukk: Jeg vet godt at det ikke heter Kari's hus på norsk, men det burde det gjort. I det tilfellet er jeg for en forandring av ordboka. Kan man godta at det skrives "pøbb" i stedet for "pub", så kan man jaggu innføre noe så logisk som en genitivapostrof også. :kjefte:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Jo, det er det. Det heter "Karis hus".

Ikke på nynorsk, der er "Kari sitt hus" foretrukket, dersom omskriving ikke er mulig, selv om genitivs 'S er lov sammen med personnavn. Det er også noen dialekter hvor det er mest korrekt å si "Kari sitt hus"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det å dele opp ord som egentlig skulle være sammensatt, har fått en epidemisk utbredelse, må jeg si at jeg alltid har følt det ville være beste løsning å sette sammen ord med bindestrek.

Ordene har ellers en tendens til å bli lange og vanskelige å lese, og det er også vanskelig å finne "delingspunktet" umiddelbart.

Noen andre som har hatt samme tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på nynorsk, der er "Kari sitt hus" foretrukket, dersom omskriving ikke er mulig, selv om genitivs 'S er lov sammen med personnavn. Det er også noen dialekter hvor det er mest korrekt å si "Kari sitt hus"

Eller "huset til Kari".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruken av "sitt" er vel sterkt preget av tysk? Mener å huske at det var derfor norsklæreren min mente at vi ikke skulle bruke det, fordi det ikke var god språkføring i noen av målformene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på nynorsk, der er "Kari sitt hus" foretrukket, dersom omskriving ikke er mulig, selv om genitivs 'S er lov sammen med personnavn. Det er også noen dialekter hvor det er mest korrekt å si "Kari sitt hus"

Men nå snakker vi om skriftspråk. Det er to offisielle norske skriftspråk: Bokmål og nynorsk. Så hva man sier på dialekt er ikke relevant. Jeg burde kanskje spesifisert at jeg snakker om bokmål, men det gjør jeg altså. Og på bokmål skal man ikke si "Kari sitt hus".

Endret av Gjesten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det å dele opp ord som egentlig skulle være sammensatt, har fått en epidemisk utbredelse, må jeg si at jeg alltid har følt det ville være beste løsning å sette sammen ord med bindestrek.

Ordene har ellers en tendens til å bli lange og vanskelige å lese, og det er også vanskelig å finne "delingspunktet" umiddelbart.

Noen andre som har hatt samme tanker?

...nei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Macha Mong Ruad

Og på bokmål skal man ikke si "Kari sitt hus".

Garpegenitiv er lov på begge målformer, etter hva jeg kan se, men mindre brukt på bokmål, siden den egentlig er et vestlandsfenomen. Tråden handler både om skrift og talespråk, og det med dialekter var ment mest som en tilleggsopplysning, men også litt for å vise at det er noe som sies utenfor sandkassa.

At en form kommer fra nedertysk er etter min mening en tullete grunn til å unngå den, siden nedertysk påvirkning er noe vi uansett ikke kommer utenom i moderne norsk. Grunnen til at akkurat denne genitivsformen ble uglesett var også at den ikke hadde noen parallell i dansk.

Litt om garpegenitiv:

http://sprakrad.no/nb-no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Eldre/Garpegenitiven/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Garpegenitiv er lov på begge målformer, etter hva jeg kan se, men mindre brukt på bokmål, siden den egentlig er et vestlandsfenomen. Tråden handler både om skrift og talespråk, og det med dialekter var ment mest som en tilleggsopplysning, men også litt for å vise at det er noe som sies utenfor sandkassa.

At en form kommer fra nedertysk er etter min mening en tullete grunn til å unngå den, siden nedertysk påvirkning er noe vi uansett ikke kommer utenom i moderne norsk. Grunnen til at akkurat denne genitivsformen ble uglesett var også at den ikke hadde noen parallell i dansk.

Litt om garpegenitiv:

http://sprakrad.no/nb-no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Eldre/Garpegenitiven/

Nemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det å dele opp ord som egentlig skulle være sammensatt, har fått en epidemisk utbredelse, må jeg si at jeg alltid har følt det ville være beste løsning å sette sammen ord med bindestrek.

Ordene har ellers en tendens til å bli lange og vanskelige å lese, og det er også vanskelig å finne "delingspunktet" umiddelbart.

Noen andre som har hatt samme tanker?

...nei?

Hva er poenget med å svare "nei"? Og hva skal spørsmålstegnet bety? Kunne du ikke bare latt være å fylle opp tråden?

(Føles av og til som man bare diskuterer med fjortiser her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bruke genitiv s-en? Jeg brukte det alltid da jeg var liten, og læreren terpet på at det skulle være sitt, ikke en s på slutten av ordet. Hun sa at det var slikt de skrev før, ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...