Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei det er riktig å skrive hverken i den betydningen at f.eks. Det er hverken slik eller slik, men at verken var at man hadde vondt...Trodde jeg, men så var det visst rett å skrive hverken uten h også.

Dette er et par sider siden, men allikevel:

jeg leste i norskboka mi på vgs (og bet meg merke i det fordi jeg syns sånt er gøy) at både "hverken" og "blandt" er riktig rettskrivning anno 1960-70. Etter opprettelsen av språkrådet i 1972 ble en del ord forandret, blant annet disse to. Så på korrekt bokmål heter det faktisk "verken" og "blant", men siden den eldre generasjon og bøker fra før dette fortsatt skriver ordene på den gamle måten er det fort gjort å plukke det opp selv også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et par sider siden, men allikevel:

jeg leste i norskboka mi på vgs (og bet meg merke i det fordi jeg syns sånt er gøy) at både "hverken" og "blandt" er riktig rettskrivning anno 1960-70. Etter opprettelsen av språkrådet i 1972 ble en del ord forandret, blant annet disse to. Så på korrekt bokmål heter det faktisk "verken" og "blant", men siden den eldre generasjon og bøker fra før dette fortsatt skriver ordene på den gamle måten er det fort gjort å plukke det opp selv også. :)

Men "hverken" står fremdeles i ordboken, "blandt" gjør ikke.

Skrevet

Har en som alltid sier "ner" i stedet for ned; "tar du den ner, feks. Veldig irriterende.

Talemåten er dialekt. Finner du det irriterende, synes jeg synd på deg...

Fra en som snakker tilnærmet riksmål.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Men "hverken" står fremdeles i ordboken, "blandt" gjør ikke.

Gjør det? :overrasket: Kanskje det har blitt sidestilt uten at jeg fikk det med meg? Jeg prøver i hvert fall å skrive "verken" konsekvent.

Jeg må ofte tenke meg om når jeg skal skrive "abonnement". Jeg har veldig lyst til at det skal skrives "abbonement" i stedet, for det ser mer riktig ut selv om det er feil. Og uansett hvordan man skriver "tunnel" (tunel, tunell, tunnell, tunnel) så ser det feil ut. Tunnel er et rart ord.

Er det flere som la merke til da "irritabelt" slo gjennom som erstatning for "irriterende" for noen år siden? Jeg hadde så lyst til å bjeffe "du syns det var irriterende, ikke irritabelt" hver gang noen sa det. :opplysende:

... apropos Trond Giske: det er faktisk 100 % riktig Trondheimsdialekt å si "sje" i stedet for se. Det ER faktisk dialekt og ikke talefeil, for i så fall har 180 000 mennesker talefeil... Selv blander jeg mellom se, sje og sjå pga. dialektforvirring. Jeg bor med en østlending og henger med nordtrøndere på skolen.

EDIT: der slo jeg til med en da/når-feil! Flaks at jeg oppdaget den før noen andre gjorde det ;)

Endret av Surriball
Skrevet (endret)

Jeg må ofte tenke meg om når jeg skal skrive "abonnement". Jeg har veldig lyst til at det skal skrives "abbonement" i stedet, for det ser mer riktig ut selv om det er feil. Og uansett hvordan man skriver "tunnel" (tunel, tunell, tunnell, tunnel) så ser det feil ut. Tunnel er et rart ord.

Enig og enig. Håpløse ord :sukk:

Endret av Gjesten
Skrevet

Skal dere absolutt skrive i alle fall, så er det slik det skrives. I ett skrives det iallfall!

Jeg får angst av mennesker som skriver "jaffal" !

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

Enig, og "vaffal".

• Liker 3
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg skvetter når jeg hører politikere, f.eks. Giske, snakker om at noe "skjer" mens jeg må høre hele sammenhengen før jeg innser at det han mente var verbet "å se".

Som nevnt, Giske er trønder og mange trøndere sier å sje i stedet for å se. Det er ikke en språkfeil.

Skrevet

Får fnatt når noen blander mistenksom og mistenkelig.

Nei, det finnes ikke mistenksomme biler eller annonser!

• Liker 4
Gjest Ludovie
Skrevet

Men jaffal og vaffal er da vel stort sett sånt som man skriver for gøy? For eksempel for å høres litt naiv ut. Vaffal er det sånn at mange av mine venner gjør det på Facebook og lignende steder.

• Liker 2
Skrevet

Den gjelder for flere her, dessverre. *sukker tungt* Og jeg har til og med slått av autokorrektur for den finner på så mye annet rart. Blir like flau hver gang jeg griper meg selv i å gjøre den feilen.

Et "ferskt" ord som irriterer meg noe vanvittig er "forsovet". Det er helt greit hvis noen faktisk har forsovet seg, men når meningen skal være "for så vidt" så protesterer alle rettskrivningssansene mine. :kjefte:

Den "venninde" utgaven av ordet "venninne" har også ergret meg lenge. Det var sikkert greit å skrive det i 1882 eller så, men det er ikke riktig nå.

Hvordan kan det ergre? Mange av oss (eller de fleste) utaler ordet som venninde, og da er det mest naturlig å skrive det slik også. Jeg har følt meg tvunget til å skrive "venninne" men for meg er det helt sprøtt da jeg ikke noen gang hører uttalen "venninne".

• Liker 1
Skrevet

Men jaffal og vaffal er da vel stort sett sånt som man skriver for gøy? For eksempel for å høres litt naiv ut. Vaffal er det sånn at mange av mine venner gjør det på Facebook og lignende steder.

Ja, problemet er at det er så mange "gøyale" former at snart ingen vet hva som er korrekt lenger!

• Liker 2
Skrevet

Som nevnt, Giske er trønder og mange trøndere sier å sje i stedet for å se. Det er ikke en språkfeil.

Nei, men det er for meg et argument hvorfor vi bør ha et normert talesprog som burde brukes f.eks. av politikere. Jeg blir så distrahert av dialektene at det forstyrrer budskapet. (Det kan være en fordel når det gjelder Giske, da!)

Gjest Ludovie
Skrevet

Nei, men det er for meg et argument hvorfor vi bør ha et normert talesprog som burde brukes f.eks. av politikere. Jeg blir så distrahert av dialektene at det forstyrrer budskapet. (Det kan være en fordel når det gjelder Giske, da!)

Jeg på min side blir distrahert når jeg kommer over former som "sprog", "efter" og "kuen". Mener du da også at dette er et argument mot at det skal være tillatt å bruke dem?

• Liker 4
Skrevet

Hvordan kan det ergre? Mange av oss (eller de fleste) utaler ordet som venninde, og da er det mest naturlig å skrive det slik også. Jeg har følt meg tvunget til å skrive "venninne" men for meg er det helt sprøtt da jeg ikke noen gang hører uttalen "venninne".

Du burde vel i grunnen si venninne også, selv om ordboken ikke kan tvinge deg til det.

• Liker 1
Skrevet

Visst (hvis)....

:kjefte:

Visst er vel lov på nynorsk? og nynorsk er ikke dialekt.

Skrevet

..eller sier "voffor?" for hvorfor..får meg til å tenke på en hund...

• Liker 2
Skrevet

Visst er vel lov på nynorsk? og nynorsk er ikke dialekt.

Nei, ikke i betydningen hvis/dersom.

Skrevet

Jeg på min side blir distrahert når jeg kommer over former som "sprog", "efter" og "kuen". Mener du da også at dette er et argument mot at det skal være tillatt å bruke dem?

Jeg må innrømme at jeg nylig fant ut at "sprog" var en tillatt form og fra da av har jeg begynt å skrive den på nær trass, siden alle har begynt å dyrke egne dialekter. Uansett vil du trolig ikke høre forskjellen i tale om en person sier "språk" eller "sprog". På den annen side, jeg ville aldri ha sagt noe annet enn "kuen" i normal tale.

Men uansett, at du også blir distrahert, understøtter jo bare at vi burde normere talesproget!

Jeg er i alle fall glad for at KG forbyr innlegg på dialekt som er utrolig slitsomt og irriterende å lese.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg nylig fant ut at "sprog" var en tillatt form og fra da av har jeg begynt å skrive den på nær trass, siden alle har begynt å dyrke egne dialekter. Uansett vil du trolig ikke høre forskjellen i tale om en person sier "språk" eller "sprog". På den annen side, jeg ville aldri ha sagt noe annet enn "kuen" i normal tale.

Men uansett, at du også blir distrahert, understøtter jo bare at vi burde normere talesproget!

Jeg er i alle fall glad for at KG forbyr innlegg på dialekt som er utrolig slitsomt og irriterende å lese.

"Sprog" er da slett ikke tillatt, i følge UiO og språkrådets ordbok på nett!

Jeg er for øvrig glad for at vi ikke har et normert talespråk i Norge. Irritasjonen over enkelte dialekter overgås lett av begeistringen jeg føler for mangfoldet i språket vårt! Dessuten tror jeg nordmenn vinner på å høre så mange ulike dialekter fordi vi blir flinkere til å se koblinger til dansk, svensk, tysk, islandsk og nederlandsk (og sikkert flere språk).

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...