Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Ikkje" er nynorsk for "ikke". Jeg kan ikke forstå at "stillas" i det hele tatt kan få en sj-lyd.

Men de sier jo "ikkje" mange steder hvor de ikke skriver nynorsk.

Det er mange ord som blir tillagt lyder på dialekt, som de ikke har skriftlig. For å ta noen tilfeldige eksempler som ramlet i hodet mitt:

"For" som blir til "førr" (som i "for mye")

"Hvorfor" som blir til "koffør"

"Snø" som blir til "sny"

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Men de sier jo "ikkje" mange steder hvor de ikke skriver nynorsk.

Det er mange ord som blir tillagt lyder på dialekt, som de ikke har skriftlig. For å ta noen tilfeldige eksempler som ramlet i hodet mitt:

"For" som blir til "førr" (som i "for mye")

"Hvorfor" som blir til "koffør"

"Snø" som blir til "sny"

Alle disse eksemplene er dialektord. Jeg forstår ikke hva du vil frem til?

Skrevet

Alle disse eksemplene er dialektord. Jeg forstår ikke hva du vil frem til?

Jeg forstår ikke hvorfor "stilarsj" også kan være et dialektord?

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor "stilarsj" også kan være et dialektord?

Jeg mente at jeg ikke forstår hvorfor "stilarsj" ikke kan være et dialektord, på lik linje med de andre dialektordene som ble nevnt.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg kjenner flere som forveksler veske og væske, altså kan de fint finne på å skrive til meg at de har fått seg ny toalettvæske :blink:

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere som forveksler veske og væske, altså kan de fint finne på å skrive til meg at de har fått seg ny toalettvæske :blink:

Jeg får ny toalettvæske hver gang jeg tapper ned, jeg. Skjønner ikke at det skal være noe å skryte av :fnise:

• Liker 6
Skrevet

Feil bruk av ett. Dette er en feil som har tatt helt av de siste årene. Jeg ser den overalt, både her inne og ellers. Og den kan dukke opp som en gjentakende feil i ellers feilfrie tekster. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig?

Ett er et TALLORD, ikke en artikkel!

Ett skal kun brukes når man vil poengtere antall.

Eksempel:

a) I går kjøpte jeg et hus!

b) I går kjøpte jeg ett hus!

Setning a) forteller at du har kjøpt et hus..

Setning b) poengterer at du har kjøpt ett hus, og ikke to eller femten.

• Liker 5
Skrevet

En(ufrivillig) morsom feil er at mange helt ubegrunnet frykter at alt skal gå til dundas. Kanskje de skriver Dundas og ser for seg et land langt borte, eller kanskje de assosierer dundas med noe som dundrer og smeller..uansett, riktig uttrykk er "ad undas" og betyr "gå til grunne".

• Liker 2
Skrevet

Jeg mente at jeg ikke forstår hvorfor "stilarsj" ikke kan være et dialektord, på lik linje med de andre dialektordene som ble nevnt.

Stilarsj er dialekt her jeg bor, og samme med blitsj for blitz (noe jeg også har fått litt reaksjoner på fra folk fra andre steder i landet).

• Liker 1
Skrevet

Stilarsj er dialekt her jeg bor, og samme med blitsj for blitz (noe jeg også har fått litt reaksjoner på fra folk fra andre steder i landet).

Hvor i landet er dette?

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir oppgitt hver gang venninnene mine ser rart på meg når jeg sier "Tenerife." For jeg uttaler den siste e-en. Så selv om det er jeg som sier det rett, blir jeg sett på som sær. :sprettoy:

Opplever den samme selv!

I tillegg til alt annet som er nevnt her så irriterer jeg meg over folk som sier "Østerrisk" i stedet for "Østerriksk".

Skrevet

Du mener altså her f.eks. som 'lj' i 'vilje' eller 'balje'? Hvorfor komme med eksempler fra engelsk, når vi har akkurat den samme konsonantsekvensen i norsk?

Jeg snakker ikke spansk, så jeg vet ikke hvilken av lydene det skal være, men lj-lyden i million og vilje/balje er vel ikke lik? Ikke sånn jeg uttaler det i alle fall. Million-lyden er lenger fremme i munnen? Eller er det bare noe jeg har vent meg til kanskje? :fnise:

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg snakker ikke spansk, så jeg vet ikke hvilken av lydene det skal være, men lj-lyden i million og vilje/balje er vel ikke lik? Ikke sånn jeg uttaler det i alle fall. Million-lyden er lenger fremme i munnen? Eller er det bare noe jeg har vent meg til kanskje? :fnise:

Hehe. Det stemmer. I engelsk har man "mørk l" her, mens man i norsk (og i spansk) ikke har det. (Og den rent artikulatoriske forskjellen mellom disse to er at man ved "mørk l" hever den bakre delen av tunga opp mot bløtganen som ligger helt ganske langt bak i munnen, mens man ved "lys l" ikke gjør det.)

Så dermed er /l/ i "million" en dårligere illustrasjon av artikulasjonen av "Mallorca" enn det f.eks. /l/ i "vilje" er. Årsaken til at akkurat "million" blir brukt i engelskspråklig litteratur, er at det tross alt, for engelsktalende, er denne uttalen av /l/ som ligger nærmest slik /l/ blir uttalt av (mange) spansktalende i dette ordet.

• Liker 1
Skrevet

Balsfjord? Har hørt mange nordkjosinger si blitsj, og det har jeg aldri hørt noen andre si. :)

Skrevet (endret)

Trakkasering og kanibal skjærer litt i mine øyne.

Det heter trakassering og kannibal.

Forresten ser det ut til at sikkelig har kommet for å bli, dessverre. Ser for meg store dammer av sikkel når jeg ser det ordet.

Endret av Rød3
  • Liker 2
Gjest madeleinee
Skrevet (endret)

Må si meg enig med mange av dere, men spesielt den brukeren som nevnte "syntes" og "synes". Den feilen slår meg like hardt hver gang. Oi, det minte meg på en ting, folk som skriver "vær" i stedet for "hver". Er selv redd for at jeg har noen skrivefeil, men prøver å unngå det så best som mulig. Har blitt godt oppdratt av min mor, håper jeg. Var hvert fall hun som terpet meg på kj-lyden.

Endret av madeleinee
  • Liker 1
Skrevet

Nok en vanlig feil i et uttrykk: å "se mellom fingrene med"..det riktige uttrykket er "se gjennom fingrene med". Ikke så rart at mange tar feil her. (Betyr sånn omtrent å være klar over noe, men la det passere uten å bry seg).

Skrevet (endret)

Gjennom og mellom er noe folk har store problemer med, har jeg lagt merke til. Hvorfor?

Edit: Typo

Endret av Tekola
Skrevet

Jeg synes forøvrig det er rart at de tror e-en skal være stum. For det skal den ikke, verken i spansk eller norsk. Så om de ikke vil uttale e-er i slutten av et ord, kan de lære seg fransk.

Hehe, jeg er en av de som alltid har sagt Tenerife med stum e ... har ikke tenkt på det en gang.

Irriterer meg over alle som bruker stum e i italienske ord som lasagne og bolognese som om de er franske ord, og det er jo litt samme greia.

• Liker 1
Skrevet

Den aller verste feilen jeg ser er "venninde" med D!

Da blir jeg rett og slett flau. Grøss..

Ingen grunn til å bli flau. Denne formen er (heldigvis) tillatt : http://www.riksmalsforbundet.no/Default.aspx?ID=81&q=venninde

Selv klarer jeg ikke å slutte skrive "blandt" i stedet for blant.

heldigvis så retter i hvert fall word det automatisk :gjeiper:

Dette er en tidligere form: http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalte.aspx?PID=136&M=NewsV2&Action=1&NewsId=85

Til tross for at den gikk ut for lenge siden, henger den fortsatt igjen i sproget (ja, tillatt!).

Personlig, syns jeg det er direkte pinlig med voksne som snakker som småbarn:

Skj/ shj - i stedet for kj. Det virker som at flertallet under 35 år har store problemer, og også selv eldre som tydeligvis har lært av sine tenåringsbarn.

Tror mange av disse uttalefeilene skyldes den horrible, men bevisste sprogpolitikken, der det er blitt tabu å moderere talesproget i mot skriftsproget. Vi har ikke et normert talesprog!

Selvfølgelig kan enhver snakke på sin egen dialekt på sitt hjemsted, men hvis man har en betydningsfull stilling eller flytter til en annen by, burde det være del av normal dannelse at man luker ut de mest spesielle sproglige særformene, - av hensyn til andre.

Jeg syns vi har styrt mot et dialekthelvete. Stakkars utlendinger som prøver å lære seg norsk. Det var bedre før da rikspolitikere og andre prominente personer, og ikke minst NRK snakket tilnærmet som skriftsproget.

Nå har det blitt fritt frem. Ingenting er forbudt. Alle kan skylde på sine egen (private) dialekt.

Jeg må innrømme at jeg skvetter når jeg hører politikere, f.eks. Giske, snakker om at noe "skjer" mens jeg må høre hele sammenhengen før jeg innser at det han mente var verbet "å se".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...