Gå til innhold

Udødelige språkfeil


MrSmith

Anbefalte innlegg

Tør nesten ikke svare her nå etter å ha lest hele tråden med slike heftige diskusjoner, så jeg svarer som Anonym...

Men sier meg enig i at "desverre" - eller enda verre: "desværre" - får meg til å gremmes hver eneste gang!

Det jeg derimot sørger mest over, er at "ham" er på vei ut av språket. Det høres for meg helt meningsløst ut at: "Han spurte han om hjelp"???

"Han spurte ham om hjelp" er da mer nyansert, og definerer vel bedre hvem som skal hjelpe hvem?

I forhold til engelsk, er norsk lite nyansert. Faktisk foretrekker jeg å lese bøker av engelske forfattere på originalspråket - rett og slett for å få med meg nyansene. Vær så snill, ikke gjør norsk mer blodfattig enn det allerede har blitt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tør nesten ikke svare her nå etter å ha lest hele tråden med slike heftige diskusjoner, så jeg svarer som Anonym...

Men sier meg enig i at "desverre" - eller enda verre: "desværre" - får meg til å gremmes hver eneste gang!

Det jeg derimot sørger mest over, er at "ham" er på vei ut av språket. Det høres for meg helt meningsløst ut at: "Han spurte han om hjelp"???

"Han spurte ham om hjelp" er da mer nyansert, og definerer vel bedre hvem som skal hjelpe hvem?

I forhold til engelsk, er norsk lite nyansert. Faktisk foretrekker jeg å lese bøker av engelske forfattere på originalspråket - rett og slett for å få med meg nyansene. Vær så snill, ikke gjør norsk mer blodfattig enn det allerede har blitt...

Nå er det tillatt å bruke "han" i objektsform, men jeg er enig i at det høres bedre ut med "ham."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken av disse to feilene jeg synes er mest irriterende: Å spørre et spørsmål eller ta selvmord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken av disse to feilene jeg synes er mest irriterende: Å spørre et spørsmål eller ta selvmord?

Jeg mener ikke å kuppe deg, men en feil i samme gate er "å stille spørsmålstegn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å kuppe deg, men en feil i samme gate er "å stille spørsmålstegn".

Det går bra, men det hjalp meg ikke nærmere en konklusjon. Bruk av dedikere der det skal være dedisere og donor når man mener donator, eller omvendt er også fæle feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det går bra, men det hjalp meg ikke nærmere en konklusjon. Bruk av dedikere der det skal være dedisere og donor når man mener donator, eller omvendt er også fæle feil.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

"Han spurte ham om hjelp" er da mer nyansert, og definerer vel bedre hvem som skal hjelpe hvem?

Tja? Hvem som skal hjelpe hvem her, kommer jo tydelig frem av ordrekkefølgen. På samme måte som i "Per spurte Ola om hjelp". I tidligere tider var det også kasus på substantiv i norsk, men det at de forlengst har forsvunnet, klarer jeg ikke helt å se at skal ha innvirket på graden av nyanser i språket.

I forhold til engelsk, er norsk lite nyansert. Faktisk foretrekker jeg å lese bøker av engelske forfattere på originalspråket - rett og slett for å få med meg nyansene.

Alle oversatte tekster er mindre nyanserte enn originalene. Når man skal oversette, blir man hele tiden stilt overfor valg om man skal få til et mest mulig godt og idiomatisk språk, eller om man skal få med mest mulig fra originalteksten, noe som gjerne fører til et unødig "overlesset" språk, med informasjon som kan oppfattes som overflødig.

Det er alltid best å lese tekster på originalspråket, med andre ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b) at du selv har lært fremmedspråk uten å studere grammatikk. Det første er jeg som sagt enig i, uten at jeg på noen som helst måte mener at dette er noe argument for at grammatikkundervisning i skolen er unødvendig. Det andre er helt uinteressant i en slik diskusjon. Dersom man skal lage en studie som ser på sammenhenger mellom ulike faktorer, må man jo ha mer enn én informant. Ellers kan jeg f.eks. hevde at røyking ikke fører til lungekreft, ettersom jeg kjenner en røyker som levde til han ble 90 uten å få det.

Kan bare ikke la deg slippe unna med en så grov metodisk feil: Dersom du hele livet kun har sett hvite svaner er det nok at du en dag får øye på en sort for å konkludere med at ikke alle svaner er hvite. Men du har kanskje aldri vært innom logikkfaget. La nå meg få være denne sorte svanen så freden igjen senker seg, og jeg kan drømme meg bort og tro at jeg er et unikt individ med unike evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Kan bare ikke la deg slippe unna med en så grov metodisk feil: Dersom du hele livet kun har sett hvite svaner er det nok at du en dag får øye på en sort for å konkludere med at ikke alle svaner er hvite. Men du har kanskje aldri vært innom logikkfaget. La nå meg få være denne sorte svanen så freden igjen senker seg, og jeg kan drømme meg bort og tro at jeg er et unikt individ med unike evner.

Skal dette nå plutselig begynne å handle om min utdanningsbakgrunn? For øvrig har jeg selvfølgelig i likhet med alle andre som har studert på universitetet "vært innom logikkfaget", som du kaller det. Både gjennom ex.phil, og i andre sammenhenger. Og sånn bortsett fra dette - poenget ditt var???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Gammel, men fin tråd 😂 Irriterer meg veldig over "hærlig", "olderforeldre" og "Frankriket"...

Anonymkode: 06cb1...eb8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forsovet" for "for så vidt"... Eller når folk skriver "som sakt"🙄

Anonymkode: d5f61...877

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...