Gå til innhold

Kvinner


Steinar40

Anbefalte innlegg

Er det der innenfor din definisjon av likestilling, altså? :klo:

Sikkert ikke likestilling sett ifra et kvinnelig ståsted, nei :smoke:

Kvinner ser bare den siden av likestillingen der de selv får fordelene. Hva kan det komme av mon tro? ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg skrev i et tidligere innlegg; Et godt menneske har empati, respekt og forståelse for at mennesker er forskjellige individer, uansett kjønn/hudfarge/religion osv. Et godt menneske er såpass reflektert at h*n unngår generaliseringer. Et godt menneske ønsker å videreutvikle seg, forbedre seg, hele tiden.

Du har åpenbart mangelfullt utviklede empatiske evner, mangler respekt og forståelse for mennesker som individer på tvers av kjønn, generaliserer over en lav sko, og ønsker ikke å forandre deg på noen måte ettersom du tydeligvis anser deg selv som er ganske komplett menneske. Blant annet.

Så du mener med andre ord at et godt menneske ikke vet noe som helst om seg selv? Og heller lar alle andre bestemme hvordan man skal leve livet sitt?

Jeg kaller slike folk for sauer :smoke: hehe

Glimrende eksempel. *facepalm*

Hva om ingen av dem vil skifte dekk på bilen?

Likestilling handler om atskillig viktigere ting enn dekkskifte. Jeg kan skifte dekk på egen hånd, men om det kommer dinglende en mann med bedre håndlag og større interesse, har ingen kvinner imot å overlate oppgaven til ham.

Bombe! :ler:

Akkurat som at de fleste menn ikke har noe imot at dama tar en runde med skurekluten, eller fikser klesvaska etc. :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke likestilling sett ifra et kvinnelig ståsted, nei :smoke:

Kvinner ser bare den siden av likestillingen der de selv får fordelene. Hva kan det komme av mon tro? ;) hehe

Så du mener at likestilling handler om at kvinner skal gjøre ting de ikke har lyst til, og selv om mannen ønsker å gjøre det, så er det kvinnen som skal gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at likestilling handler om at kvinner skal gjøre ting de ikke har lyst til, og selv om mannen ønsker å gjøre det, så er det kvinnen som skal gjøre det?

Tja, vi kan jo heller sette hele spørsmålsstillingen på hodet.

Handler likestilling om at menn skal gjøre ting de ikke har lyst til?

Isåfall forstår du kanskje at likestilling ikke er like populær hos alle menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi kan jo heller sette hele spørsmålsstillingen på hodet.

Handler likestilling om at menn skal gjøre ting de ikke har lyst til?

Isåfall forstår du kanskje at likestilling ikke er like populær hos alle menn?

Hæ?

Likestilling handler jo ikke om at menn eller kvinner må gjøre ting de ikke liker.

Likestilling handler om at begge kjønn skal ha samme MULIGHETER og RETTIGHETER. At man ikke forskjellsbehandles på grunnlag av kjønn.

:kari:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Likestilling handler jo ikke om at menn eller kvinner må gjøre ting de ikke liker.

Likestilling handler om at begge kjønn skal ha samme MULIGHETER og RETTIGHETER. At man ikke forskjellsbehandles på grunnlag av kjønn.

:kari:

hehe Joda, i teorien er det sikkert sånn, men i praksis kan det bli sånn at folk må gjøre saker og ting de ikke liker eller er noe flinke til.

På den annen side er vel fortsatt mange mannfolk sånn at de rett og slett ikke gjør det de ikke vil. Så da blir det kvinnene som må gjøre det allikevel, hvis det skal bli gjort.

Er vel dette man kaller "den sterkes rett" i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe Joda, i teorien er det sikkert sånn, men i praksis kan det bli sånn at folk må gjøre saker og ting de ikke liker eller er noe flinke til.

På den annen side er vel fortsatt mange mannfolk sånn at de rett og slett ikke gjør det de ikke vil. Så da blir det kvinnene som må gjøre det allikevel, hvis det skal bli gjort.

Er vel dette man kaller "den sterkes rett" i praksis.

Dette er bare babbel i mine øyne.

I teorien er det sikkert sånn? Likestilling er et begrep, med tilhørende definisjon. Hverken mer eller mindre.

Kan du forklare hvorfor likestilling gjør at folk må gjøre saker og ting de ikke liker, eller ikke er flinke til?

At noen menn nekter å gjøre plikter i en husholdning, og at kvinnen dermed ender opp med å måtte gjøre det, har ingen verdens ting med likestilling å gjøre. Det har noe med umodne menn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at empati er en dårlig egenskap. Men det kan bli for mye av det gode også, ja.

Når det gjelder kontroll så mener jeg altså at det skal finnes en gylden middelvei. Som i praksis betyr at man kommuniserer og samarbeider. Som igjen betyr at dama ikke alltid får viljen sin når det blir for dumt.

Dersom du mener man kan ha for mye empati, så forstår du ikke hva empati er.

Dersom du mener at kontroll er veien å gå for å få til et samarbeid, dersom du går ut fra at man må kontrollere for å oppnå samarbeid og kommunikasjon, og tror at i et forhold så handler det om at den andre IKKE skal få viljen sin, så har du misforstått en god del, gitt. Du bruker ord du har hørt er riktige i en gitt sammenheng, men forstår ikke hva de faktisk innebærer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare babbel i mine øyne.

I teorien er det sikkert sånn? Likestilling er et begrep, med tilhørende definisjon. Hverken mer eller mindre.

Kan du forklare hvorfor likestilling gjør at folk må gjøre saker og ting de ikke liker, eller ikke er flinke til?

Ja, pga forventninger. Likestillingen skaper forventninger om at menn skal bidra på områder der mange menn ikke er interesserte i å bidra. Mannen vil ikke og da blir dama skuffet.

Sånn sett var det mye enklere før når kjønnsrollene var fastlagte ifra fødselen av. Ulik oppdragelse av kjønnene gjorde resten.

Alle visste hva som var forventet av dem.

At noen menn nekter å gjøre plikter i en husholdning, og at kvinnen dermed ender opp med å måtte gjøre det, har ingen verdens ting med likestilling å gjøre. Det har noe med umodne menn å gjøre.

Det har med intern maktkamp i parforholdet å gjøre. Den sterkes rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pga forventninger. Likestillingen skaper forventninger om at menn skal bidra på områder der mange menn ikke er interesserte i å bidra. Mannen vil ikke og da blir dama skuffet.

Sånn sett var det mye enklere før når kjønnsrollene var fastlagte ifra fødselen av. Ulik oppdragelse av kjønnene gjorde resten.

Alle visste hva som var forventet av dem.

Det har med intern maktkamp i parforholdet å gjøre. Den sterkes rett.

Nå dreier likestilling seg mest om kvinnens rettigheter, at vi er sidestillt med mannen. Jeg forventer ikke at mannen skal re opp senga og lage middag hvis dette er helt mot hans person, men at han istedet vasker bilen, klipper plen, o.l. I noen hjem er det omvendt, kvinnen foretrekker å klippe plen/måke snø, og han foretrekker matlaging o.l. Poenget er at det skal være en balanse, ikke hvilket kjønn som gjør hva.

Ja jeg og alle har skjønt at du hadde foretrukket å leve på 50-tallet hvor kvinnene gikk hjemme med forkle og møtte mannen med hjemmelagde kjøttkaker hver dag, og snakket kun når hun ble snakket til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pga forventninger. Likestillingen skaper forventninger om at menn skal bidra på områder der mange menn ikke er interesserte i å bidra. Mannen vil ikke og da blir dama skuffet.

Sånn sett var det mye enklere før når kjønnsrollene var fastlagte ifra fødselen av. Ulik oppdragelse av kjønnene gjorde resten.

Alle visste hva som var forventet av dem.

Jeg er glad det ikke er slik lengre. Nå er det heller en fordeling basert på rettferdighet og hva slags ferdigheter/kunnskaper partnerne har, og ikke utelukkende pga kjønn. Forøvrig bryr det meg ingenting hvordan andre ordner sitt samliv, så lenge begge er fornøyd.

Til og med menn må pent innse at en del av det å bli voksen, er å måtte gjøre ting man ikke har lyst til. Dermed er det ingenting som heter "vil ikke" (som en trassete 3-åring), når det gjelder ting som må gjøres i en husholdning. Noe annet er umodent.

Det har med intern maktkamp i parforholdet å gjøre. Den sterkes rett.

Et forhold skal ikke og bør ikke, være en intern maktkamp, men samarbeid og fellesskap til begges beste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du mener man kan ha for mye empati, så forstår du ikke hva empati er.

Eller så forstår ikke du hva empati er.

Dersom du mener at kontroll er veien å gå for å få til et samarbeid, dersom du går ut fra at man må kontrollere for å oppnå samarbeid og kommunikasjon, og tror at i et forhold så handler det om at den andre IKKE skal få viljen sin, så har du misforstått en god del, gitt. Du bruker ord du har hørt er riktige i en gitt sammenheng, men forstår ikke hva de faktisk innebærer.

Uten kontroll så er det kaos.

Men det betyr jo ikke at man skal måtte detaljstyre voksne oppegående folk. Da er det noe alvorlig feil.

Som f.eks med et såkalt ødeland. Med slike individer er det noe alvorlig feil. Som man helst styrer helt unna. Men hvis det ikke er mulig så må man altså sørge for å få deres pengeforbruk under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så forstår ikke du hva empati er.

Hva er din definisjon av empati, og når mener du at et menneske har for mye empati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer ikke at mannen skal re opp senga og lage middag hvis dette er helt mot hans person, men at han istedet vasker bilen, klipper plen, o.l.

Og her kan det fort bli litt problematisk så lenge dama vil bestemme når han skal gjøre det ;)

Ja jeg og alle har skjønt at du hadde foretrukket å leve på 50-tallet hvor kvinnene gikk hjemme med forkle og møtte mannen med hjemmelagde kjøttkaker hver dag, og snakket kun når hun ble snakket til.

Det er fordeler og ulemper med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pga forventninger. Likestillingen skaper forventninger om at menn skal bidra på områder der mange menn ikke er interesserte i å bidra. Mannen vil ikke og da blir dama skuffet.

Tror du (alle) damer liker å vaske og rydde?

Og at det er pga forventningen om likestilling at dama blir skuffet når mannen ikke tar sin part av dugnaden i hjemmet? :fnise:

Et moderne forhold: Mannen og dama jobber begge fulltid, ca like mye overtid, tjener omtrent likt. Mannen skifter dekk to ganger i året, siden han er "flinkest til det" og dama tar seg av husvask, klesvask, middagslaging siden hun er "flinkest til det" ... rettferdig fordeling?

Jeg lar gjerne en mann skifte dekkene på bilen min, men i ovennevnte scenario ønsker jeg heller å stå for dekkskiftinga. Men mulig jeg er et unikum som ble født uten vaskegenet ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din definisjon av empati, og når mener du at et menneske har for mye empati?

Empati er å kunne forstå at en gitt situasjon ikke er bra for en annen person.

Og da kan det bli for mye empati hvis man går rundt å tenker på dette hele tiden. Noe sikkert ikke mange gjør, men dog finnes nok disse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror du (alle) damer liker å vaske og rydde?

Og at det er pga forventningen om likestilling at dama blir skuffet når mannen ikke tar sin part av dugnaden i hjemmet? :fnise:

Nei, og det er akkurat der problemene oppstår.

Når ingen har lyst til det, og ingen av partene er oppdratte til det.

Er det mye rart at det blir problemer da?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kan det fort bli litt problematisk så lenge dama vil bestemme når han skal gjøre det ;)

Det er ganske vanlig i dag at mannen bidrar i hjemmet, om det så er å støvsuge, sette på en vaskemaskin, eller handle middag. I dag så jobber kvinnen like mye som mannen, så det skulle bare mangle at man har en grei balanse hjemme.

Nå skjønner de fleste mannfolk dette, Steinar, bare ikke du..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så forstår ikke du hva empati er.

Uten kontroll så er det kaos.

Men det betyr jo ikke at man skal måtte detaljstyre voksne oppegående folk. Da er det noe alvorlig feil.

Som f.eks med et såkalt ødeland. Med slike individer er det noe alvorlig feil. Som man helst styrer helt unna. Men hvis det ikke er mulig så må man altså sørge for å få deres pengeforbruk under kontroll.

Jeg har empati, omgås mennesker som har empati, og forstår godt hva begrepet innebærer.

Et enormt kontrollbehov i et forhol, skaper kaos, ja det har du rett i.

Og hvorfor du stadig trekker fram folk med økonomiske problemer, er det utbredt i din omgangskrets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...