Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

De fleste har sikkert sånn noenlunde greie på egen økonomi, men altså ikke alle.

Og dette kan komme litt som julekvelden på kjærringa. Som ikke er bra, men da må man altså prøve å ta kontrollen selv.

Jadda. Det er selvsagt best å ta høyde for det verste, og forbli singel.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har med intern maktkamp i parforholdet å gjøre. Den sterkes rett.

Ja, forholdet mitt ble det ikke skikk på før jeg hadde nedkjempet dama fullstendig og sto igjen som ubestridt seierherre. Det var slitsomt mens det sto på, men nå trives jeg. :)

Hun var imidlertid en hard nøtt som lenge hadde egne ønsker og behov. Hadde jeg visst hvor hardt det er å knekke en sånn en, ville jeg heller ha vært litt mer tålmodig og funnet meg en slik drømmedame som du beskriver i åpningsinnlegget i denne tråden.

Men det forvirrer meg litt at du skriver at det er plagsomt med sånne damer som er svake og ikke kan bestemme seg. I et forhold er det jeg, som er mann, som skal bestemme for henne, og da er det kjempepraktisk om hun ikke prøver å gjøre det selv. Du, som aldri har vært i noe forhold, har kanskje ikke noen anelse om hvor mye unødvendig bråk det kan bli av det?

• Liker 4
Skrevet

Men det forvirrer meg litt at du skriver at det er plagsomt med sånne damer som er svake og ikke kan bestemme seg. I et forhold er det jeg, som er mann, som skal bestemme for henne, og da er det kjempepraktisk om hun ikke prøver å gjøre det selv.

hehe Ja, sånn kan du jo si det ;)

Skal ærlig innrømme at jeg faktisk forsøkte på dette også. Altså å bestemme hva hun skulle gjøre.

Men det var altså i mer desperasjon enn noe annet fordi det da hadde blitt altfor åpenbart at hun ikke klarte å bestemme seg selv.

Jeg innså imidlertid at dette ikke var veien å gå. Hovedsaklig fordi jeg ikke vil ha noen som ikke klarer å bestemme seg selv.

Men også fordi jeg ser det som kritisk viktig at hun virkelig vet hva hun vil, og at hun klarer å gjennomføre det selv. Ellers kommer det aldri noe positivt ut av det (for meg) allikevel.

Skrevet

Har du moderert din definisjon på begrepet empati, Steinar? Eller tror du fortsatt det er noe man kan ha for mye av?

Skrevet

Skal ærlig innrømme at jeg faktisk forsøkte på dette også. Altså å bestemme hva hun skulle gjøre.

Men det var altså i mer desperasjon enn noe annet fordi det da hadde blitt altfor åpenbart at hun ikke klarte å bestemme seg selv.

Jeg innså imidlertid at dette ikke var veien å gå. Hovedsaklig fordi jeg ikke vil ha noen som ikke klarer å bestemme seg selv.

Men også fordi jeg ser det som kritisk viktig at hun virkelig vet hva hun vil, og at hun klarer å gjennomføre det selv. Ellers kommer det aldri noe positivt ut av det (for meg) allikevel.

Det har ikke slått deg at hun rett og slett ikke var interessert? Og at hun bare sa hun var det for å få penger? OG ikke minst at ditt ønske om å ødelegge familien hennes, flytte barna fra barnefar og miljø, fjernet det minste snev av interesse hun noen sinne hadde for deg?

Skrevet

Har du moderert din definisjon på begrepet empati, Steinar? Eller tror du fortsatt det er noe man kan ha for mye av?

Jeg har svart på det tidligere. Man kan ha for mye empati når det går ut over egen evne til å fungere. Dette er selvfølgelig unntak, men dog.

Skrevet

Det har ikke slått deg at hun rett og slett ikke var interessert? Og at hun bare sa hun var det for å få penger? OG ikke minst at ditt ønske om å ødelegge familien hennes, flytte barna fra barnefar og miljø, fjernet det minste snev av interesse hun noen sinne hadde for deg?

Det som har slått meg er ihvertfall at alt har vært, og er, veldig vanskelig.

Skrevet

Jeg har svart på det tidligere. Man kan ha for mye empati når det går ut over egen evne til å fungere. Dette er selvfølgelig unntak, men dog.

Det er ikke rart det er vanskelig å foholde seg til andre for deg... Du har jo helt egne begrep.

Man kan ikke ha for mye empati - det å forstå hvorfor andre handler som de gjør skader deg ikke, det kan faktisk gjøre det lettere å forholde seg til andre individ.

• Liker 1
Skrevet

Empati er EVNEN til å sette seg inn i andres følelser. Hadde du hatt det, så hadde du EVNET å forstå at man ikke ødelegger en familie, bare fordi det kribler i kuken.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke rart det er vanskelig å foholde seg til andre for deg... Du har jo helt egne begrep.

Man kan ikke ha for mye empati - det å forstå hvorfor andre handler som de gjør skader deg ikke, det kan faktisk gjøre det lettere å forholde seg til andre individ.

Og hvilken empati har du med meg sa du? ;)

Skrevet

Empati er EVNEN til å sette seg inn i andres følelser. Hadde du hatt det, så hadde du EVNET å forstå at man ikke ødelegger en familie, bare fordi det kribler i kuken.

Ja, men det har det heller aldri vært snakk om.

Empati er vel og bra, men alle mennesker har i tillegg noe som heter ego. Og de går ikke alltid så veldig godt i sammen.

Skrevet

Ja, men det har det heller aldri vært snakk om.

Empati er vel og bra, men alle mennesker har i tillegg noe som heter ego. Og de går ikke alltid så veldig godt i sammen.

Empati er EVNEN til å forstå andre menneskers følelser, det er ikke det samme som sympati. Egoisme er en helt annen følelse.

• Liker 2
Skrevet

Empati er EVNEN til å forstå andre menneskers følelser, det er ikke det samme som sympati. Egoisme er en helt annen følelse.

Ja, jeg vet det faktisk.

Men alle er egoistiske også. Noe man må være for å oppnå noe selv.

På alle områder i livet finnes det konkurranse. Og da kan man faktisk ikke unne alle konkurrenter alt godt.

Skrevet (endret)

Ja, jeg vet det faktisk.

Men alle er egoistiske også. Noe man må være for å oppnå noe selv.

På alle områder i livet finnes det konkurranse. Og da kan man faktisk ikke unne alle konkurrenter alt godt.

Empati og egoisme har ingenting med hverandre å gjøre. Empati har ingenting med å unne noen noe, det har med en grunnleggende egenskap til å forstå andres følelser å gjøre. Det er her du feiler totalt, når du mener at alt er konkurranse, og alt er å oppnå noe for en selv. Først når en forstår disse grunnleggende tingene blir man lykkelig.

Endret av KateW
  • Liker 1
Skrevet

Empati og egoisme har ingenting med hverandre å gjøre. Empati har ingenting med å unne noen noe, det har med en grunnleggende egenskap til å forstå andres følelser å gjøre. Det er her du feiler totalt, når du mener at alt er konkurranse, og alt er å oppnå noe for en selv. Først når en forstår disse grunnleggende tingene blir man lykkelig.

Kan ikke se at man blir noe mer lykkelig av å la andre få det en vil ha selv.

Det kan riktignok være det rette å gjøre, men at man blir lykkelig av det; det har jeg ingen tro på.

Skrevet

Kan ikke se at man blir noe mer lykkelig av å la andre få det en vil ha selv.

Det kan riktignok være det rette å gjøre, men at man blir lykkelig av det; det har jeg ingen tro på.

Jo, dersom de har mer bruk for det enn deg, vil det gjøre deg lykkelig å la dem få oppleve det. Det handler om å ha evnen til empati og forståelse for andre mennesker enn deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Jo, dersom de har mer bruk for det enn deg, vil det gjøre deg lykkelig å la dem få oppleve det. Det handler om å ha evnen til empati og forståelse for andre mennesker enn deg selv.

Hvis man vet og er enige om at det er det rette å gjøre så kan det sikkert føles sånn. Ellers ikke.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg er (nesten) sikker på at Fønix' innlegg var ment ironisk, men ironi tar du ikke :ler:

• Liker 3
Skrevet

Og hvilken empati har du med meg sa du? ;)

Hvilken empati? For et merkelig spørsmål.

Jeg forstår da veldig godt hvorfor du er som du er og gjør som du gjør - og har presentert det for deg i trådene dine opptil flere ganger (ja jeg har til og med presentert noen råd som ville gjort ting lettere for deg), men hver gang jeg sier noe om det blir du jo så ufattelig snurt.

Enkelte tåler ikke ærlighet :smoke:

• Liker 2
Skrevet

Hvilken empati? For et merkelig spørsmål.

Jeg forstår da veldig godt hvorfor du er som du er og gjør som du gjør - og har presentert det for deg i trådene dine opptil flere ganger (ja jeg har til og med presentert noen råd som ville gjort ting lettere for deg), men hver gang jeg sier noe om det blir du jo så ufattelig snurt.

Enkelte tåler ikke ærlighet :smoke:

Spekulasjoner og ærlighet er faktisk ikke helt det samme alltid :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...