Daria Skrevet 25. september 2011 #161 Skrevet 25. september 2011 Det er tydeligvis en del her som mener at deres egne små ubehag skal ha prioritet selv om de medfører store belastninger for andre. Jeg synes dette viser en helt utrolig selvopptatthet, egoisme og manglende evne til å ta hensyn til andre. Det virker også som fornuft blir fullstendig ignorert. Har man en litt vond følelse for noe så skal den tas hensyn til selv om den ikke er fornuftig betinget. Det virker som om det er den samme egoismen vi ser i denne tråden som i tråden hvor folk ville nekte mødre å amme. I denne tråden er det kun en som har sagt at vedkommende opplevde det som ubehagelig men aksepterte det alikevel fordi belastningen var større for de andre. Er det slutt på at vi skal ta hensyn til hverandre? Spørsmålet er jo hva som medfører størst ubehag for flest: Guttene på 7-8 som ikke kan dra og svømme en periode (jeg nekter å tro at det for det store flertallet er snakk om så mange år de er for store til å være med i damegarderoben og for små til å klare seg selv i herregarderoben) eller jentene og damene som synes det er ubehagelig med for store gutter i det som faktisk er deres garderobe, og som kanskje vil vegre seg mot å gå i svømmehalen på grunn av det. Jeg synes ikke det er så opplagt at det er guttene det skal tas mest hensyn til her... 1
Brunhilde Skrevet 25. september 2011 #162 Skrevet 25. september 2011 Og hvor vanlig er det er smågutter står med halvåpen munn og stirrer deg rett i dotten? Eller et det noe som hovedsakelig skjer i din fantasi? I denne alderen så er det ingen forskjell på gutter og jenter når det gjelder stiiring og nysgjerrighet så er det greit når småjenter gjør det? Eller er det slik at du ikke vil ha barn i det hele tatt i garderoben før de er blitt store nok til å ha sett bilder i blader slik at de ikke er nysgjerrige? Ja jeg synes det er veldig vanskelig å forstå at dette er en slik belastning. For det første er det min erfaring at langt de fleste barn lærer relativt fort at man ikke skal stirre. For det andre så er de relativt få som er "ustyrlig" nysgjerrige fordelt på begge kjønn. Hvis du virkelig mener dette så burde du også være negativ til at jenter får adgang. For tredje så burde man være såpass trygg på seg selv at man kan takle dette uten å måtte kreve at andre skal ha masse ekstra besvær. Nå går jo akkurat denne diskusjonen på barn av motsatt kjønn i garderoben. Jeg behøver ikke takle noe annet enn at du og den lille, hjelpeløse gullklumpen din forholder dere til reglene akkurat som jeg gjør det. Så enkelt er det faktisk. Jeg er ikke negativ til at jenter har avgang fordi de skal lære å oppføre seg i damegarderoben, det skal din lille guttegullklump-som-ikke-klarer-seg-alene-under-noen-som-helst-omstendigheter-stakkar ikke! Er 7 åringen umoden bør han /henne få bli med i forelderens garderobe, tull at en skal bli hjemme fordi barnet er redd for å være alene.Er barnet veldig selvstendig er det ingen grunn for å holde barnet i samme garderobe. Som en annen sier så kan en bare sørge for at verdisaker blir hos forelderen. Å spør badevaktene om å få hentet gjenglemte klær etc. Lykke til! (ønsker du å ta med barnet i din garderobe, ja da gjør du det om ikke badevaktene sier imot) Nei. Det bør 7-åringen ikke. Da bør foreldrene sørge for at ungen blir mer selvstendig ved å øve på å bruke riktig garderobe, ihvertfall hvis den aktuelle svømmehallens regler sier at aldersgrense for å være med i motsatt kjønns garderobe er 6 år. Kan du ikke forholde deg til det, så kan du heller ikke bruke svømmehallen. Så enkelt er det. 5
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2011 #163 Skrevet 25. september 2011 Spørsmålet er jo hva som medfører størst ubehag for flest: Guttene på 7-8 som ikke kan dra og svømme en periode (jeg nekter å tro at det for det store flertallet er snakk om så mange år de er for store til å være med i damegarderoben og for små til å klare seg selv i herregarderoben) eller jentene og damene som synes det er ubehagelig med for store gutter i det som faktisk er deres garderobe, og som kanskje vil vegre seg mot å gå i svømmehalen på grunn av det. Jeg synes ikke det er så opplagt at det er guttene det skal tas mest hensyn til her... Nå er det nevnt i hvert fall tre negative grunner til å sende guttene alene: 1) Guttene er ikke selvstendige nok 2) Man kan ikke så lett få beskyttet de mot mobbing og overgrep 3) Opplevelsen blir i mindre grad en felles hyggelig opplevelse da familien må være splittet en vesentlig del av tiden. For eksempel en hyggelig stund sammen i badstua kan man bare glemme. Når det gjelder jentene og damene så går tydeligvis ubehaget mere på hva de voksne/store forestiller seg enn hva småguttene faktisk gjør. Gutter og jenter er ikke kjønnsmodne, har i liten grad seksuelle lyster rettet mot andre og er omtrent like nysgjerrige. I den grad de har seksuelle forestillinger om handlinger med andre så er de ofte negative ("Sånn som de voksne gjør er ekkelt og det skal aldri jeg gjøre") Nærmest ingen forskjell på gutter og jenter. Men en gutt/jente som aldri har sett en naken kvinne/mann før vil selvfølgelig være nysgjerrig. Det vil gjelde like mye om det er samme eller motsatt kjønn. Men dere som er redd for at småguttene skal se på dere: Er dere ikke like redd for at jentene skal se på dere siden de tenker omtrent likt?
Brunhilde Skrevet 25. september 2011 #164 Skrevet 25. september 2011 Nå er det nevnt i hvert fall tre negative grunner til å sende guttene alene: 1) Guttene er ikke selvstendige nok 2) Man kan ikke så lett få beskyttet de mot mobbing og overgrep 3) Opplevelsen blir i mindre grad en felles hyggelig opplevelse da familien må være splittet en vesentlig del av tiden. For eksempel en hyggelig stund sammen i badstua kan man bare glemme. Når det gjelder jentene og damene så går tydeligvis ubehaget mere på hva de voksne/store forestiller seg enn hva småguttene faktisk gjør. Gutter og jenter er ikke kjønnsmodne, har i liten grad seksuelle lyster rettet mot andre og er omtrent like nysgjerrige. I den grad de har seksuelle forestillinger om handlinger med andre så er de ofte negative ("Sånn som de voksne gjør er ekkelt og det skal aldri jeg gjøre") Nærmest ingen forskjell på gutter og jenter. Men en gutt/jente som aldri har sett en naken kvinne/mann før vil selvfølgelig være nysgjerrig. Det vil gjelde like mye om det er samme eller motsatt kjønn. Men dere som er redd for at småguttene skal se på dere: Er dere ikke like redd for at jentene skal se på dere siden de tenker omtrent likt? Jeg velger å svare på det jeg har uthevet akkurat nå: Hvis familien består av far, mor og barn, så vil familien være splittet helt uavhengig av om ungen går med i motsatt kjønns garderobe. Mor og far kan allikevel ikke være samme badstue, men det tenkte du kanskje ikke på? (Rent bortsett fra det så er småbarn i badstuen noe jeg enda har til gode å se i min svømmehall.) 1
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2011 #165 Skrevet 25. september 2011 Spørsmålet er jo hva som medfører størst ubehag for flest: Guttene på 7-8 som ikke kan dra og svømme en periode (jeg nekter å tro at det for det store flertallet er snakk om så mange år de er for store til å være med i damegarderoben og for små til å klare seg selv i herregarderoben) eller jentene og damene som synes det er ubehagelig med for store gutter i det som faktisk er deres garderobe, og som kanskje vil vegre seg mot å gå i svømmehalen på grunn av det. Jeg synes ikke det er så opplagt at det er guttene det skal tas mest hensyn til her... Garderoben er selvfølgelig først og fremst damenes garderobe. Men den er også for mødre med ansvar for barn.
She_Leiva Skrevet 25. september 2011 #166 Skrevet 25. september 2011 Jeg spurte min mor om hennes mening her forleden dag og hun mente at ved skolealder burde barna begynne å gå i hver sin garderobe det vil si 6-7år. Dette er jeg egentlig ganske enig i. Jeg mener også at det må kunne finnes en eller annen mannsrolle rundt enhver gutt som kan være med og følge med sånn at alt går som det skal. Om så det er snakk om en av de mannlige vaktene i badet. Jeg hadde forresten vert mer skeptisk til å sende en jente med faren sin inn i herregarderobene enn og sende en gutt med moren sin inn i damenes garderobe. Dette kommer vel litt av at en mor som regel har ett annet bånd med sin sønn enn en far har med sin datter og at menn er NATURLIG litt mindre reserverte og litt mer uhørte i dusjen.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2011 #167 Skrevet 25. september 2011 Jeg velger å svare på det jeg har uthevet akkurat nå: Hvis familien består av far, mor og barn, så vil familien være splittet helt uavhengig av om ungen går med i motsatt kjønns garderobe. Mor og far kan allikevel ikke være samme badstue, men det tenkte du kanskje ikke på? (Rent bortsett fra det så er småbarn i badstuen noe jeg enda har til gode å se i min svømmehall.) Jo det tenke jeg på. Hvis familien består av mor, far, sønn og datter så vil far og sønn kunne ha det hyggelig sammen og mor og datter. Består familien av mor, sønn og datter vil sønnen være ensom en vesentlig del av tiden. Mor og datter vil ikke ha det så hyggelig i badstua fordi de vet at sønnen/broren er alene. Rart at du ikke har sett småbarn i badstua. Jeg likte det godt som barn og mine barn trivdes godt i badstua. Men selv uten badstu så blir det mye ensom tid hvis den lille gutten må være alene. Det går raskt med 20-30min tilsammen i garderobe og dusj før og etter. Med en time i vannet så blir det en tid tilsvarende 50% av badetiden hvor gutten er alene.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2011 #168 Skrevet 25. september 2011 Men selv uten badstu så blir det mye ensom tid hvis den lille gutten må være alene. Det går raskt med 20-30min tilsammen i garderobe og dusj før og etter. Med en time i vannet så blir det en tid tilsvarende 50% av badetiden hvor gutten er alene. Uffameg, så grusomt. Han kommer sikkert til å bli merket for livet. Blir nok narkoman. 3
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2011 #169 Skrevet 25. september 2011 Jeg hadde forresten vert mer skeptisk til å sende en jente med faren sin inn i herregarderobene enn og sende en gutt med moren sin inn i damenes garderobe. Dette kommer vel litt av at en mor som regel har ett annet bånd med sin sønn enn en far har med sin datter og at menn er NATURLIG litt mindre reserverte og litt mer uhørte i dusjen. Fortell!
Darkannie Skrevet 25. september 2011 #170 Skrevet 25. september 2011 Fortell! Jeg ble også plutselig nysgjerrig på hva som foregår i herregarderoben!
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2011 #171 Skrevet 25. september 2011 Uffameg, så grusomt. Han kommer sikkert til å bli merket for livet. Blir nok narkoman. Grusomt er vel å overdrive. Men både han og moren vil nok oppleve det som en mindre hyggelig og attraktiv opplevelse som gjør det mindre aktuelt å dra å svømme.
kaprifolen Skrevet 26. september 2011 #172 Skrevet 26. september 2011 (endret) Jeg synes at det mest ufattelige er at du kan påstå at det er lite ubehag å måtte sende gutten alene i guttegarderoben. Det er påpekt her at noen gutter ikke klarer å holde orden på seg selv, man kan ikke passe på de i forhold til mobbing og overgrep og man mister mye av tiden man kan være sammen. Å kalle det "et lite ubehag" vitner om liten evne til å sette seg inn i andres situasjon og å se en situasjon litt utenfra. Når det gjelder ubehaget ved å kle seg naken i en ubehagelig situasjon så er det veldig mys snakk om holdning og vane. For en del år siden dusjet jenter nakne sammen og langt de fleste hadde ikke noe problem med det. Nå dusjer man i undertøyet. Man kan venne seg til å oppleve alt mulig som ubehagelig. I gamle dager var det nesten slik at fine unge frøkner "trente" seg til å besvime når de så en edderkopp eller opplevde noe ubehagelig. (Ja de besvimte på ordentlig!) I dag er det ikke en kultur for det og det er lite vanlig at jenter besvimer av vanlige skrekkopplevelser. Man kan lett skape en holdning og kultur som innebærer at det er forferdelig flaut at jenter blir sett nakne av andre jenter, gutter, smågutter under syv, guttebabyer o.s.v. Skaper man en slik kultur så kan man fint skape en holdning om at det er så flaut at jenter får depresjoner, angst, selvmordstanker o.s.v. fordi noen (jente/gutt/smågutt) har sett de nakne. Spørsmålet er om vi skal tillate oss at vi skal bli så følsomme for småbarn av det annet kjønn? Eller skal vi "manne" og "kvinne" oss opp til å si at dette er kanskje litt ubehagelig men det får vi venne oss til og tåle. Herregud, du drar virkelig denne saken ut på,vidda! Men for å svare på det første avsnittet; jeg mener ikke at det er et lite ubehag å sende den evneveike ungen din i garderoben alene, men at siden du ikke vil det, burde det være et mindre ubehag å bli hjemme! Eller bade når man har mulighet til å følge reglene. Men skal man først snakke om uheldig utvikling: for 10-15-20 år siden klarte barn i skolealder å skifte selv.... Og ikke kom med "skolealder er ett år mindre nå". Selv gikk jeg på førskole da jeg var 6, og vi hadde en lærer i garderoben, men hadde ansvar for å kle på oss huske tingene våre på egenhånd.... Endret 26. september 2011 av kaprifolen 3
Brunhilde Skrevet 26. september 2011 #173 Skrevet 26. september 2011 Garderoben er selvfølgelig først og fremst damenes garderobe. Men den er også for mødre med ansvar for barn. Og da går jeg ut fra at du mener at herregarderoben først og fremst er herrenes garderobe, men også en garderobe for fedre med ansvar for barn (av begge kjønn) opp til en alder av...ja, hvilken alder da? 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #174 Skrevet 26. september 2011 På generell basis tycker jag att en sjuåring ska kunna klä sig själv - de går ju på skolan och har väl gym där? Om de inte kan det är det en stor anledning till att träna dem i att packa egen väska, duscha själva (hemma) och klä sig. Snart är han för stor och behöver klara sig själv, låt honom prova nu men låt honom också vara del av familjen och vara den lille kille han är. Ibland behöver de få vara små och följa med mamma (även om de sällan erkänner det själv). Dumheten kjenner virkelig ingen grenser... En gutt på sju år skal ikke inn i herregarderoben alene på et offentlig badeanlegg. Du kan være 100% sikker på at minst en av disse herrene som ferdes der, er der kun for å tilfredsstille annet behov enn det rent svømme-messige... Er dere virkelig så naive? En sju år gammel gutt er et fryktelig lett offer for disse svina, som dere åpenbart bare tror finnes i eventyrene... Som en annen sa her, gutter under 10 år bør ikke gå uten oppsyn i herregarderoben. >risikoen er såpass stor at det er skjødesløst av dere å ta en slik sjanse. Og btw - også en tiåring er et lett offer for en utspekulert pedofil, men han er iallfall noe bedre rustet enn en sjuåring, da det er lettere å innprente tiåringen at han ikke må la seg lokke. Men dere er kanskej av den typen blinde foreldre som ikek engang snakker med barna om faren for å støte på lokkemenn, og hva de evt skal gjøre? En sjuåring er som kjent ikke særlig flink tilå absorbere dette, og selv om han sier at han aldri så mye forstår, så er han likevel lett å lokke,.Og tro meg, jeg vet faktisk hva jeg snakker om, i motsetning til en del naive som faktisk tror at pedofile menn kun finnes i et svært begrenset antall, som fem i hele fylket... VÅKN OPP!
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #175 Skrevet 26. september 2011 Og da går jeg ut fra at du mener at herregarderoben først og fremst er herrenes garderobe, men også en garderobe for fedre med ansvar for barn (av begge kjønn) opp til en alder av...ja, hvilken alder da? Jeg vet ikke hvordan du er skrudd sammen, men for meg blir det iallfall helt feil om min sju år gamle datter skulle være i herregarderoben sammen med sin far. Men muuuulig det er fordi det faktisk finnes langt flere pedofile menn enn kvinner? Er nok derfor.... Jeg tenker ikke her på faren som overgriperen, jeg tenker på at det finnes en og annen blant de andre badegjestene som nok fatter usunn interesse...
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #176 Skrevet 26. september 2011 Uffameg, så grusomt. Han kommer sikkert til å bli merket for livet. Blir nok narkoman. Eller ender opp med en revnet endetarm? Du synes det er greit at en seks år gammel gutt er naken i en garderobe med masse ukejnte voksne, i de 20-30 minuttene det ble referert til?
HedvigR Skrevet 26. september 2011 #177 Skrevet 26. september 2011 Eller ender opp med en revnet endetarm? Du synes det er greit at en seks år gammel gutt er naken i en garderobe med masse ukejnte voksne, i de 20-30 minuttene det ble referert til? Har du såpass dårlig tiltro til ALLE menn at hvis det er MANGE (du sa jeg det var masse ukjente voksne) menn i en garderobe, så ville INGEN hindre et overgrep? Det synes jeg er ganske så fordømmende overfor 50% av befolkningen. 3
Brunhilde Skrevet 26. september 2011 #178 Skrevet 26. september 2011 (endret) Jeg blir skremt av dere som bruker faren for å støte på pedofile som et argument for å dra guttungen inn i damegarderoben til han er 10 år. Er dere redd for at de ser på barna deres? For akkurat det å forgripe seg på dem kan umulig være enkelt i en garderobe hvor det som regel er flere andre mennesker til stede? Og enda verre, er dere så naive at dere tror at det bare er menn som er pedofile og overgripere? I så fall er det det dere, les AB kl 07.01, som må våkne opp! Endret 26. september 2011 av Brunhilde 2
Brunhilde Skrevet 26. september 2011 #179 Skrevet 26. september 2011 Jeg vet ikke hvordan du er skrudd sammen, men for meg blir det iallfall helt feil om min sju år gamle datter skulle være i herregarderoben sammen med sin far. Men muuuulig det er fordi det faktisk finnes langt flere pedofile menn enn kvinner? Er nok derfor.... Jeg tenker ikke her på faren som overgriperen, jeg tenker på at det finnes en og annen blant de andre badegjestene som nok fatter usunn interesse... Jeg tenkte nok det, ja. Jeg blir helt oppgitt over enkelte og evnen til å både dømme og å male fanden på veggen. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2011 #180 Skrevet 26. september 2011 Har du såpass dårlig tiltro til ALLE menn at hvis det er MANGE (du sa jeg det var masse ukjente voksne) menn i en garderobe, så ville INGEN hindre et overgrep? Det synes jeg er ganske så fordømmende overfor 50% av befolkningen. Åh, så naive vi er, da? Tror du ikke en trent pedofil vet hvordan han skal gå fram? Den første kontakte, det tilsynelatende vennlige klapset på skulderen/rumpa, han etablerer kontakt i svømmehallen. Neste gang går han litt lenger, han blir sakte kjent med gutten i garderoben. Snart har han avtalt å møte ham i skogholtet en dag gutten skal besøke en venn. Det er slik denne kontakten oppstår. Men overgrep skjer ofte i selve svømmehallen, også. Det går fort å få et lite barn inn i et avlukke, få lurt det inn i badstua i fem minutter, det skal ikke mer til enn et minutt eller to med klåing før overgrepet er et faktum. Og det er ikke gitt at det er flere voksne enn den ene i badstua. Heller ikke i garderoben. Hva om det var bare gutten og den ene mannen der inne, og denne ene viser seg å være pedofil? Mødre som slipper små gutter alene inn i herregarderoben er på grensen til evneveike...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå