Gå til innhold

Svømmehall m/sønn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min sønn er nå 7 år og vi planlegger tur i svømmehall for å opprettholde svømmingen fra i sommer.

Vi drar bare vi to, og da lurer jeg på om andre vil reagere på at han er med meg i garderoben?

Han er for liten til å klare å huske på alt alene i herregardeoben. Hadde ikke følt meg trygg heller da.

Hvor lenge kan sønner være med mor i garderoben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til de begynner på skolen. En 7-åring kan klare seg selv i garderoben, og jeg hadde ikke likt at du hadde ham med i damegarderoben når jeg var der.

Når syns du han er gammel nok til å klare seg selv, og hvor lenge syns du det er greit at en jente er med pappaen i garderoben?

• Liker 16
Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg syns han skal klare å gå i herregarderoben med mindre de har familiegarderober. Jeg hadde kjent det som veldig ubehagelig emd en syvåring i damedusjen.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på om en på 7 var med i damedusjen....

Skrevet

Oi kjenner jeg har mest lyst til å droppe hele turen jeg..... Han husker jo knapt å få på seg buksene på egenhånd, enda mindre vaske seg med,og ta med seg såpa...

Hmm vet ikke men tenkte kanskje han kan være med i høst iallefall... Tenker jo også på overgrep som vi vet kan skje på sånne steder. Kunne aldri tilgitt meg selv oø han ble utsatt for noe uten at jeg var der....

Mulig det blir kino istedet ja,...

Skrevet

Min sønn på 6 år klarer seg helt fint alene i garderoben. Det er jo ikke rart at barn ikke klarer ting selv, når de ikke får en sjanse til å prøve seg engang.

• Liker 24
Skrevet (endret)

Jeg mener at en 7åring (gutt)ikke har noe i en dame garderobe.

Endret av mirandaa
  • Liker 5
Skrevet

Jeg mener at kvinner må være litt mer tolerante. Det er snakk om en liten gutt på sju år. Han legger ikke noe seksuelt i å se kvinner nakne. Det finnes derimot en bråte ekle, voksne menn som legger noe seksuelt i å se små gutter nakne. Svømmehallgarderober er, etter mange hendelser å dømme, som fluepapir på disse svinene.

Jeg ble i egen barndom utsatt for seksuelt overgrep fra en fremmed mann (dog ikke i svømmehallen), og kjenner flere andre med samme erfaring, fra helt uavhengige tilfeller. Ingen ville mistenkt noen av disse overgripere for å kunne finne på noe sånt, og de ble heller ikke tatt for det. Barn skammer seg over å bli utsatt for sånt, og holder det gjene skjult.

Pedofile overgripere er så uendelig mye mer utbredt enn mange aner. Helvete heller om jeg ville sendt en gutt på under 10 år alene inn i "herre"-garderoben.

Ta med deg en mannlig venn du stoler på, eller en av guttens kamerater, så slipper han i det minste å være alene i pedogarderoben.

• Liker 11
Skrevet

når de er så gammel så er det ikke så uvanlig at de er med i garderoben (svømmer flere ganger i uken og det er ofte barn i den alderen er med fedrene sine).

Skrevet

Jeg hadde ikke reagert om en mor hadde med seg et gutte-BARN i garderoben. Under 10 synes jeg er greit. Iallefall en 7-åring.

• Liker 5
Skrevet

Å, så nå er det plutselig galt? Var en annen tråd her om en 10-åring gutt i jentegarderoben og da var det helt greit. Nåde den som ikke synes det, var det vel.

Selv om folk mente at han var jente innvendig da :sjenert:

Er selv dame og hadde ikke brydd meg. Men kan bare snakke for meg selv da og må si jeg har blitt litt skremt av diverse saker i media så vet ikke en gang om jeg hadde turt å sende sønnen min i guttegarderoben alene om vi skulle bade.

Nå er han bar 4 da så blir vel ikke noe problem enda uansett.

• Liker 2
Skrevet

For stor for damegarderoben, og burde virkelig lært å stelle seg selv i den alderen.

• Liker 7
Skrevet

När min son på 7½ har simskola får han ibland ta hand om sig själv i herregarderoben (med risk att både simbyxor, glasögon, handduk eller kläder glöms kvar). Sist låste han skåpet med kläderna i - och lät nyckeln hänga kvar i låset.

Det är en form av träning det också, och en risk vi får ta. Jag har börjat öva tidigt på att han själv ska ta med sig alla saker men det är ofta som det glöms något.

Är det jag, sonen och lillasyster som ska simma går vi nu allesammans på damernas - och efteråt sitter barnen tillsammans i badstun och myser.

• Liker 3
Skrevet

Dessverre er ikke vanlig praksis rasjonell på dette punktet. Ved kommunale bad har grensen vært ved skolealder. Grensen settes kun av hensyn til de voksne. Barna opplever selvfølgelig ikke dette som noe spesielt selv med mindre de blir fortalt det av andre. Selv om barna er under skolealder så kan man oppleve ubehagelige opplevelser. Jeg husker jeg som fem år gammel gutt ble med min mor og fikk kjeft av en annen dame i garderoben. Jeg husker hele opplevelen ble ødelagt for min mor og at hun gråt når vi kom hjem.

Barn på syv år bør selvfølgelig ikke gå alene i egen garderobe. Slik det er i dag så er det derfor noen år fra syvårsalderen hvor en forelder ikke kan dra på bad med et barn av motsatt kjønn.

Men jeg lurer på de som reagerer negativt på at et barn av motsatt kjønn er i garderoben/dusjen: Er det forestillinger om barnets tanker eller er det den voksnes egne tanker som er problemet? Går dette på seksualitet? Er den voksne redd for ikke kunne styre sin egen seksualiet i nærvær av barnet? Eller er den voksne redd for at barnet skal fantasere om den voksne når seksualiteten vokner om en del år? Er det mye verre med en åtte år gammel gutt som utvikler seg i heterofil retning om 5-8år enn ei jente som blir lesbisk?

• Liker 3
Skrevet

På generell basis tycker jag att en sjuåring ska kunna klä sig själv - de går ju på skolan och har väl gym där? Om de inte kan det är det en stor anledning till att träna dem i att packa egen väska, duscha själva (hemma) och klä sig.

Snart är han för stor och behöver klara sig själv, låt honom prova nu men låt honom också vara del av familjen och vara den lille kille han är. Ibland behöver de få vara små och följa med mamma (även om de sällan erkänner det själv).

• Liker 3
Skrevet

På generell basis tycker jag att en sjuåring ska kunna klä sig själv - de går ju på skolan och har väl gym där? Om de inte kan det är det en stor anledning till att träna dem i att packa egen väska, duscha själva (hemma) och klä sig.

Snart är han för stor och behöver klara sig själv, låt honom prova nu men låt honom också vara del av familjen och vara den lille kille han är. Ibland behöver de få vara små och följa med mamma (även om de sällan erkänner det själv).

Mange syvåringer klarer seg selv men svært mange gjør ikke det. Noen barn er svært ukonsentrerte og glemmer ting. På offentlige bad er det også en fare for overgrep og uheldige tilnærmelser fra andre voksne. Selv om barna i hovedsak kler på seg selv etter gymmen så er det voksne til stede som følger opp at det ikke skjer mobbing og som går igjennom garderoben etterpå for å se at det ikke er for mye som er gjenglemt. Barna på skolen blir derfor fulgt opp og passet på mye bedre enn muligheten man har ved å sende barnet alene i garderoben i et offentlig bad.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke likt at det var en 7 åring i damegarderoben, men samtidig så ser jeg mors dilemma. Men er det virkelig så farlig om han ikke vasker seg ordentlig da? Kan vel ta det dagen etterpå når dere kommer hjem igjen. Ta med en kompis av sønnen din eller en onkel?

• Liker 1
Skrevet

Har sønnen lyst til å gå alene i herregarderoben? I så fall burde han få lov til å prøve seg. Bare pass på at han overleverer lommebok/husnøkkel/klokke etc til mamma på forhånd, hvis han har noe som dere ikke vil miste.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt at det var en 7 åring i damegarderoben, men samtidig så ser jeg mors dilemma. Men er det virkelig så farlig om han ikke vasker seg ordentlig da? Kan vel ta det dagen etterpå når dere kommer hjem igjen. Ta med en kompis av sønnen din eller en onkel?

Er du mest redd for dine tanker om gutten eller hans tanker om deg?

Nå er det vel ikke bare vaskingen som er problemet. Gjenglemming er en annen ting. Ubehagelige opplevelser som mobbing av jevnaldrende eller tilnærmelser/overgrep fra eldre er vel også aktuelle farer.

Skrevet

Er du mest redd for dine tanker om gutten eller hans tanker om deg?

Nå er det vel ikke bare vaskingen som er problemet. Gjenglemming er en annen ting. Ubehagelige opplevelser som mobbing av jevnaldrende eller tilnærmelser/overgrep fra eldre er vel også aktuelle farer.

Jeg er ikke redd for noen av delene, men jeg vet at mange svømmehaller har 6 år/skolestart som en aldersgrense for at barnet skal være med i motsatt kjønns garderobe. Dette gjelder både jenter og gutter. Hvis man ikke kan forholde seg til det, ja da må man nesten bare la være å gå i svømmehallen.

Såvidt jeg vet kan man be badevaktene om å holde et øye med barnet mens det er i garderoben.

Hvor lenge skal barnet få være med i motsatt kjønns garderobe syns du? Til de er 8? 10? 12? Jeg bare spør.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...