Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #21 Skrevet 20. september 2011 Det ville sikkert ikke vært særlig gøy for lille Frida å møte på Jens fra klassen, mens hun sto naken i dusjen.. Ikke tror jeg Jens ville syntes det var stas heller. Hvis barnet ikke klarer seg alene i garderoben må man enten få hjelp av badevakter eller droppe svømmingen. Så enkelt er det faktisk. 21
Gjest Annaires Skrevet 20. september 2011 #22 Skrevet 20. september 2011 For min del hadde det ikke gjort noe, men som over her så tenker jeg på jevngamle barn. De syns nok ikke det er noe stas. Men er ikke dette en fin anledning å øve seg på å ordne seg selv da? Dere møtes utenfor garderoben, å da kan du jo sjekke om ham har husket på å ta med alt, om ikke kan han jo bare gå inn og hente det igjen. 4
She_Leiva Skrevet 20. september 2011 #23 Skrevet 20. september 2011 Jeg er egentlig litt blandet til dette. Jeg mener vel at han burde klare seg selv inne i herregarderoben, men jeg kan se bekymringene dine også. For MEG hadde det nok ikke gjort noe om det var en 7 år gammel gutt der inne, men om det er noen klassevenninner o.s.v, så kunne jeg skjønt at det ble litt kleint. Har du ingen mannlige roller i familie/vennekrets som kan bli med ham inn i garderoben da bare? Ikke inn i dusjen o.s.v, men inn der de kler på seg? Da hadde han iallefall hatt noen som kunne fulgt med at alt går bra. Sånn første gang han skal inn i herregarderoben, så kan jo det være OK å ha med seg noen som kan det uansett. 1
pøbelsara Skrevet 20. september 2011 #24 Skrevet 20. september 2011 Jeg var i svømmehallen med datteren min på 8. Da vi kom inn i dusjen, var det en bestemor der med to store gutter på kanskje 8-10 år. Datteren min ville ikke ta av seg badedrakten og dusje naken fordi det var gutter der, og jeg sa det var greit. Jeg beholdt også badedrakten på i dusjen fordi det var store gutter der. Bestemoren til de to guttene begynte så å skjelle oss ut fordi vi ikke tok av oss badedraktene i dusjen. Det står skilt i dusjen om at man skal ta av seg badetøyet når man dusjer, og vi gjør det jo vanligvis, men vi valgte altså å la være på grunn av at de store guttene var der. Jeg tenkte at jeg ikke ville gjøre de to guttene forlegne, så jeg overhørte den sinte bestemoren, istedet for å forklare henne at vi lot være å ta av badetøyet fordi det var store gutter i damedusjen. de to guttene var allerede flaue nok fordi bestemoren deres sto (naken) i dusjen og skjelte ut to fremmede. Da vi kom opp i svømmehallen etterpå, gikk den sinte bestemoren bort til badevaktene og la ut om at vi ikke hadde tatt av oss badedraktene og kalte datteren og meg for griser og andre mindre hyggelige ting. Datteren min ble redd og lei seg fordi den fremmede damen kjeftet, og jeg ble ganske sint og opprørt over at noen kunne oppføre seg slik. De fleste barn som har begynt på skolen, er gjerne sjenerte og liker ikke å vise seg nakne for det motsatte kjønn. En stor gutt i damegarderoben kan både bli brydd selv, men også gjøre de andre jentene og damene brydd, og det er noe man må tenke på, synes jeg. Jeg forstår bekymringen for at han skal glemme/rote etc., men det går jo an å bruke det som en slags trening for ham. Du vil jo vite hva han tar med seg inn i garderoben, så da er det enkelt å sjekke hva han har med seg ut igjen for så å sende ham inn for å hente det han har glemt. 9
Furstina Skrevet 20. september 2011 #25 Skrevet 20. september 2011 Jag sökte lite info på två simhallar vi brukar besöka men ingen av dem har några riktlinjer annat än att "Barn under 10 år får inte bada utan vuxet sällskap" (och andra regler som att man inte får dricka alkohol eller intimbarbera sig i duschen). En tredje simhall (äventyrsbad och stor simhall) har följande regel: "Barn under 10 år, och besökare som inte kan simma måste ha en vuxen person (minst 18 år) med sig hela tiden. Den vuxne ansvarar för barnet och barnets säkerhet samt ska kunna hjälpa till vid ombyte med mera." Det betyder att jag MÅSTE ta med min son in på damernas om vi går utan manligt sällskap.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #26 Skrevet 20. september 2011 Jag sökte lite info på två simhallar vi brukar besöka men ingen av dem har några riktlinjer annat än att "Barn under 10 år får inte bada utan vuxet sällskap" (och andra regler som att man inte får dricka alkohol eller intimbarbera sig i duschen). En tredje simhall (äventyrsbad och stor simhall) har följande regel: "Barn under 10 år, och besökare som inte kan simma måste ha en vuxen person (minst 18 år) med sig hela tiden. Den vuxne ansvarar för barnet och barnets säkerhet samt ska kunna hjälpa till vid ombyte med mera." Det betyder att jag MÅSTE ta med min son in på damernas om vi går utan manligt sällskap. Det er jo i utlandet, da.
Brunhilde Skrevet 20. september 2011 #27 Skrevet 20. september 2011 Jag sökte lite info på två simhallar vi brukar besöka men ingen av dem har några riktlinjer annat än att "Barn under 10 år får inte bada utan vuxet sällskap" (och andra regler som att man inte får dricka alkohol eller intimbarbera sig i duschen). En tredje simhall (äventyrsbad och stor simhall) har följande regel: "Barn under 10 år, och besökare som inte kan simma måste ha en vuxen person (minst 18 år) med sig hela tiden. Den vuxne ansvarar för barnet och barnets säkerhet samt ska kunna hjälpa till vid ombyte med mera." Det betyder att jag MÅSTE ta med min son in på damernas om vi går utan manligt sällskap. Eller så betyr det at du må la være å ta ham med hvis dere ikke har mannlig selskap. Det å gå i svømmehallen er ikke en rettighet, det er en mulighet. 8
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #28 Skrevet 20. september 2011 Det ville sikkert ikke vært særlig gøy for lille Frida å møte på Jens fra klassen, mens hun sto naken i dusjen.. Ikke tror jeg Jens ville syntes det var stas heller. Hvis barnet ikke klarer seg alene i garderoben må man enten få hjelp av badevakter eller droppe svømmingen. Så enkelt er det faktisk. I syvårsalderen er dette i de fleste tilfelle kulturell opplæring i at noe er flaut. For førti år siden dusjet og badet barn nakne sammen langt opp i barneskolen uten at det var noe flaut for langt de fleste.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #29 Skrevet 20. september 2011 I syvårsalderen er dette i de fleste tilfelle kulturell opplæring i at noe er flaut. For førti år siden dusjet og badet barn nakne sammen langt opp i barneskolen uten at det var noe flaut for langt de fleste. Ikke tale om! Jeg er i slutten av 40-årene og vi hadde separate garderober både i gymmen på skolen og selvfølgelig i svømmehallen helt fra 1. klasse. Hvor er det du har vokst opp, egentlig? 5
Furstina Skrevet 20. september 2011 #30 Skrevet 20. september 2011 Nej, det är ingen rättighet... och för mig är det just nu inget problem. Om 2 år däremot är det kanske både pinsamt för honom och mig - och gernant för andra damer. I dag är han 7 år och 140 cm lång - lätt att ta för en 9 åring, hur är det då om 2 år? Jag har inget emot säkerhetsreglerna om att 10 åringar inte får simma utan vuxet sällskap, men att kräva att de följs åt i garderoben tycker jag känns lite strängt. Kanske är det en säkerhetsåtgärd mot övergrepp lika mycket som praktisk.' Jag hade hellre sett att regeln utformades som "Barn under 7 år måste åtföljas av vuxen i garderoben. Barn upp till 10 års ålder får följa med mamma/pappa i garderoben oavsett kön".
Brunhilde Skrevet 20. september 2011 #31 Skrevet 20. september 2011 Nej, det är ingen rättighet... och för mig är det just nu inget problem. Om 2 år däremot är det kanske både pinsamt för honom och mig - och gernant för andra damer. I dag är han 7 år och 140 cm lång - lätt att ta för en 9 åring, hur är det då om 2 år? Jag har inget emot säkerhetsreglerna om att 10 åringar inte får simma utan vuxet sällskap, men att kräva att de följs åt i garderoben tycker jag känns lite strängt. Kanske är det en säkerhetsåtgärd mot övergrepp lika mycket som praktisk.' Jag hade hellre sett att regeln utformades som "Barn under 7 år måste åtföljas av vuxen i garderoben. Barn upp till 10 års ålder får följa med mamma/pappa i garderoben oavsett kön". Her er jeg helt enig med deg! 2
Furstina Skrevet 20. september 2011 #32 Skrevet 20. september 2011 och på "vår" badeanlegg säger de bara "Barn under 10 år må ha følge av en badende voksen over 16 år." inget om garderoben.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #33 Skrevet 20. september 2011 Jeg var i svømmehallen med datteren min på 8. Da vi kom inn i dusjen, var det en bestemor der med to store gutter på kanskje 8-10 år. Datteren min ville ikke ta av seg badedrakten og dusje naken fordi det var gutter der, og jeg sa det var greit. Jeg beholdt også badedrakten på i dusjen fordi det var store gutter der. Bestemoren til de to guttene begynte så å skjelle oss ut fordi vi ikke tok av oss badedraktene i dusjen. Det står skilt i dusjen om at man skal ta av seg badetøyet når man dusjer, og vi gjør det jo vanligvis, men vi valgte altså å la være på grunn av at de store guttene var der. Jeg tenkte at jeg ikke ville gjøre de to guttene forlegne, så jeg overhørte den sinte bestemoren, istedet for å forklare henne at vi lot være å ta av badetøyet fordi det var store gutter i damedusjen. de to guttene var allerede flaue nok fordi bestemoren deres sto (naken) i dusjen og skjelte ut to fremmede. Da vi kom opp i svømmehallen etterpå, gikk den sinte bestemoren bort til badevaktene og la ut om at vi ikke hadde tatt av oss badedraktene og kalte datteren og meg for griser og andre mindre hyggelige ting. Datteren min ble redd og lei seg fordi den fremmede damen kjeftet, og jeg ble ganske sint og opprørt over at noen kunne oppføre seg slik. De fleste barn som har begynt på skolen, er gjerne sjenerte og liker ikke å vise seg nakne for det motsatte kjønn. En stor gutt i damegarderoben kan både bli brydd selv, men også gjøre de andre jentene og damene brydd, og det er noe man må tenke på, synes jeg. Jeg forstår bekymringen for at han skal glemme/rote etc., men det går jo an å bruke det som en slags trening for ham. Du vil jo vite hva han tar med seg inn i garderoben, så da er det enkelt å sjekke hva han har med seg ut igjen for så å sende ham inn for å hente det han har glemt. Nå hørtes det ut som om bestemoren laget en veldig stor sak ut av dette som var lite hyggelig for alle sammen. Det kunne hun selvfølgelig ha spart seg. Er du sikker på at gutten var så gamle som du trodde? Det er mange barn som ser eldre ut enn de er. Når jeg var fem år så jeg ut som en skolegutt og mange tok meg behandlet meg som det. Mentalt var jeg fortsatt en femåring. Jeg irriterer meg også over folk som ikke vil vaske seg og griser til vannet for andre. Men jeg ville neppe laget et så stor sak ut av det. Hvorfor sa du ikke til bestemoren hva som var grunnen? Hvis guttene virkelig var over skolealder så burde hun få vite at det var årsaken. Men hva ville du gjort hvis bestemoren fortalte at begge guttene var under skolealder? Selvfølgelig er det en mulighet for at hun i så tilfelle løy men hva om det var riktig? Du skriver at barn som har begynt på skolen er sjenerte og liker ikke å vise seg nakne for barn av motsatt kjønn. På denne aldren er sjenanse vanligvis en kulturell opplæring. Det er naturlig å spørre hvorfor man skal lære opp barna at det er flaut akkurat far skolestart. Hvorfor ikke fire år tidligere? Eller hvorfor ikke vente til de første kommer i pubertet? Når barna begynner på puberteten så er det noen som instinktivt blir sjenerte. Men instiktivt så er det ikke noe skille på kjønn. De som blir det er like sjenerete for begge kjønn. At det er noen forskjell her er kun kulturell opplæring. I naturistmiljøer og såkalte primitive nakenkulturer hvor begge kjønn er nakne så blir også noen barn sjenerte i begynnelsen av puberteten. Men de er nøyaktig like sjenerete for begge kjønn. At det er forskjell her skyldes enn opplæring i at samme kjønn er greit mens motsatt er flaut.
Dragonfly84 Skrevet 20. september 2011 #34 Skrevet 20. september 2011 (endret) Jeg hadde ikke reagert på en sjuåring som ble med forelderen sin, men jeg skjønner at det kan være ekkelt for jevnaldrende. Men kanskje du har en bror, en far eller vet om en annen mannlig person som gutten din kjenner fra før som hadde giddi å være med ham første gangen, sånn at han lærer seg hvordan alt fungerer og ikke glemmer noe. Kan sikkert være skummelt for enkelte 7-åringer at de plutselig skal gå i en helt annen garderobe der det er massevis av store, voksne folk de ikke kjenner. Endret 20. september 2011 av Dragonfly84
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #35 Skrevet 20. september 2011 Ikke tale om! Jeg er i slutten av 40-årene og vi hadde separate garderober både i gymmen på skolen og selvfølgelig i svømmehallen helt fra 1. klasse. Hvor er det du har vokst opp, egentlig? Hvis du går inn på Aftenposten arkiv, søker på fellesdusj så ser du at i 1977 så diskuteres det om man skal slutte med fellesdusj i barneskolen. Fellesdusj ble praktisert f.eks. i Tønsberg, Harstad og Kjelsås i Oslo omtrent på dette tidspunkt. Mange skoler andre steder hadde praktisert det tidligere.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #36 Skrevet 20. september 2011 Forstaar ditt dilemma. Selv er jeg en voksen dame som ofte gaar i svommehallen, og har merket meg en ting naar det gjelder barn ifolge med voksne. Nemlig at de er naturlig nysgjerrige som barn er, og de glor og glor. Ok, jeg har ingenting aa skamme meg over, men vil gjerne slippe aa bli saa til de grader beglodd mens jeg kler av meg og dusjer - uten badedrakt! Noe som ogsaa er viktig aa laere dem. Bassengene er som regel saa belastet at alle maa dusje uten. Det hjelper ikke aa si at man dusjet foer man gikk hjemmefra. Den regelen er ufravikelig. Men tilbake til tema. Skulle onske at foreldrene laerte de litt almenn folkeskikk om at man glor ikke paa folk, ok, en liten kikk, men det faar vaere maate paa. Ellers er det vel greit at en 7 aaring begynner aa laere seg aa huske ting selv, ta med seg ting og tang osv. Greit aa kunne naar mamma ikke er der. Som sagt foer her, pass bare paa at han ikke har verdisaker med seg inn i herregarderoben. Men er virkelig annenhver person pedo i dette landet? Hoeres nesten slik ut. Jeg nekter aa tro det. Saa for min del kan man gjerne ta gutt/unger med i damegarderoben, men laer dem at man staar ikke og glor paa folk. Og at man dusjer uten badedrakt, saa er det greit for meg.
pøbelsara Skrevet 20. september 2011 #37 Skrevet 20. september 2011 Nå hørtes det ut som om bestemoren laget en veldig stor sak ut av dette som var lite hyggelig for alle sammen. Det kunne hun selvfølgelig ha spart seg. Er du sikker på at gutten var så gamle som du trodde? Det er mange barn som ser eldre ut enn de er. Når jeg var fem år så jeg ut som en skolegutt og mange tok meg behandlet meg som det. Mentalt var jeg fortsatt en femåring. Jeg irriterer meg også over folk som ikke vil vaske seg og griser til vannet for andre. Men jeg ville neppe laget et så stor sak ut av det. Hvorfor sa du ikke til bestemoren hva som var grunnen? Hvis guttene virkelig var over skolealder så burde hun få vite at det var årsaken. Men hva ville du gjort hvis bestemoren fortalte at begge guttene var under skolealder? Selvfølgelig er det en mulighet for at hun i så tilfelle løy men hva om det var riktig? Du skriver at barn som har begynt på skolen er sjenerte og liker ikke å vise seg nakne for barn av motsatt kjønn. På denne aldren er sjenanse vanligvis en kulturell opplæring. Det er naturlig å spørre hvorfor man skal lære opp barna at det er flaut akkurat far skolestart. Hvorfor ikke fire år tidligere? Eller hvorfor ikke vente til de første kommer i pubertet? Når barna begynner på puberteten så er det noen som instinktivt blir sjenerte. Men instiktivt så er det ikke noe skille på kjønn. De som blir det er like sjenerete for begge kjønn. At det er noen forskjell her er kun kulturell opplæring. I naturistmiljøer og såkalte primitive nakenkulturer hvor begge kjønn er nakne så blir også noen barn sjenerte i begynnelsen av puberteten. Men de er nøyaktig like sjenerete for begge kjønn. At det er forskjell her skyldes enn opplæring i at samme kjønn er greit mens motsatt er flaut. Jeg prøvde å si fra til bestemoren etter at vi var kommet opp i svømmehallen, men hun var ikke særlig interessert i å høre hva jeg hadde å si, faktisk. Og jeg er ganske så sikker på at de guttene helt sikkert var over skolealder. De var begge to mye større enn min åtteåring. Jeg er forøvrig ikke enig i at sjenanse er kulturelt betinget. Begge mine barn er blitt sjenerte helt av seg selv i 5-6 årsalderen, selv om vi har et veldig avslappet forhold til nakenhet her i huset. 4
fruBeist Skrevet 20. september 2011 #38 Skrevet 20. september 2011 Mange syvåringer klarer seg selv men svært mange gjør ikke det. Noen barn er svært ukonsentrerte og glemmer ting. På offentlige bad er det også en fare for overgrep og uheldige tilnærmelser fra andre voksne. Selv om barna i hovedsak kler på seg selv etter gymmen så er det voksne til stede som følger opp at det ikke skjer mobbing og som går igjennom garderoben etterpå for å se at det ikke er for mye som er gjenglemt. Barna på skolen blir derfor fulgt opp og passet på mye bedre enn muligheten man har ved å sende barnet alene i garderoben i et offentlig bad. Alle dere som snakker om overgrep i svømmehallgarderoben, hvor mange slike saker har man egentlig hørt om? Og sett i forhold til alle barn som faktisk går alene i garderoben, så går det bra de aller, aller fleste ganger. Dessuten skal det være badevakter i svømmehallene, og de har da og tilsyn i garderobene. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #39 Skrevet 20. september 2011 Jeg prøvde å si fra til bestemoren etter at vi var kommet opp i svømmehallen, men hun var ikke særlig interessert i å høre hva jeg hadde å si, faktisk. Og jeg er ganske så sikker på at de guttene helt sikkert var over skolealder. De var begge to mye større enn min åtteåring. Mulig du har rett men kanskje du tar feil. Jeg har bare noen tramatiske minner fra min barndom hvor jeg fikk mest kjeft fordi jeg så stor ut selv om det var eldre og fysiske mindre gutter som ledet ann i rampestrekene... Jeg er forøvrig ikke enig i at sjenanse er kulturelt betinget. Begge mine barn er blitt sjenerte helt av seg selv i 5-6 årsalderen, selv om vi har et veldig avslappet forhold til nakenhet her i huset. I 5-6 årsalderen begynner venner og miljøet rundt å ha ganske mye å si og vil bety mere enn foreldrenes syn i mange tilfeller.
pøbelsara Skrevet 20. september 2011 #40 Skrevet 20. september 2011 (endret) Mulig du har rett men kanskje du tar feil. Jeg har bare noen tramatiske minner fra min barndom hvor jeg fikk mest kjeft fordi jeg så stor ut selv om det var eldre og fysiske mindre gutter som ledet ann i rampestrekene... Det kan selvsagt hende at guttene var yngre. Både utseendet deres og måten de reagerte på bestemorens tirader på (de så flaue ut), fikk meg til å anta at de nok var eldre. Det var jo nettopp for å unngå at guttene ble enda mer flaue og utilpass at jeg ikke tok diskusjonen med bestemoren i dusjen, men heller prøvde å fortelle henne hvorfor vi hadde dusjet med badedrakter på når de to guttene var i bassenget oog ikke kunne høre oss. Endret 20. september 2011 av pøbelsara 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå