AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #61 Skrevet 20. september 2011 Har tanken slått deg at ikke alle har en pappa? Nå skriver jo liv at gutten hennes bare er 5år enda da, så han har jo enda tid til å lære seg. mannlige rollemodeller stod det strengt talt i teksten til vedkommende. Å bade er ikke en menneskerett. Folk får ta å bade ute om sommeren da. 3
Brunhilde Skrevet 20. september 2011 #62 Skrevet 20. september 2011 er det virkelig sant, kan ikke min 6 åring være med meg i damegarderoben? da kan ikke vi bade ennå. Jo han har lang erfaring med garderobe med faren, men jeg tenkte jeg også ville bade med han. Så han klarer seg sikkert å kle av og dusje og kle på men jeg vil det ikke Da må du nesten ta konsekvensen av å ikke ville ved å ikke bade med sønnen alene. Jeg skal da ikke lide under at du ikke vil? Hva med min sønn, et rotehue uten like, uten særlig språk og redd for dusjen. Ikke får han på seg klærne selv heller fordi han sliter med motorikken. Ingen ting som er synlig på han, at han har problemer, han har heller ingen diagnose og ser eldre ut enn han er. Nå er han bare fem så jeg antar jeg kan ha han med litt til men han blir tatt for å være første/andre klassing. Husk at alle unger ikke er mainstream da! Nei, alle barn er ikke mainstream, men når han er for gammel til å være med deg i garderoben (slik jeg ser det ved skolestartalder) må dere prøve å finne andre løsninger, eventuelt droppe besøket i svømmehallen. Har tanken slått deg at ikke alle har en pappa? Nå skriver jo liv at gutten hennes bare er 5år enda da, så han har jo enda tid til å lære seg. Nei, ikke alle barn har en pappa, men det betyr ikke at en guttinge på 10-11-12 skal få være med damegarderoben! 5
Gjest gurimalla Skrevet 20. september 2011 #63 Skrevet 20. september 2011 Jeg synes det er rart at voksne kvinner har problemer med at gutter mellom 6-8 år er med i garderoben. Jeg forstår for barnas del at det kan være ekkelt å møte klassekamerater i dusjen (men det må vel også gjelde for guttene). Jeg synes argumentet ”da får dere la være bade” og at ”svømmehaller er bare et tilbud ikke en rettighet” er en kunnskapløs tilnærming til det problemet at mange barn ikke lærer seg å svømme og at svømming er en fritidsaktivitet som faktisk kan redde barnets (og andres) liv.
makkapakka Skrevet 20. september 2011 #64 Skrevet 20. september 2011 det forskjell på en 6 åring og en 10-12 åring.. i damegarderoben.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #65 Skrevet 20. september 2011 Jeg synes det er rart at voksne kvinner har problemer med at gutter mellom 6-8 år er med i garderoben. Jeg forstår for barnas del at det kan være ekkelt å møte klassekamerater i dusjen (men det må vel også gjelde for guttene). Jeg synes argumentet ”da får dere la være bade” og at ”svømmehaller er bare et tilbud ikke en rettighet” er en kunnskapløs tilnærming til det problemet at mange barn ikke lærer seg å svømme og at svømming er en fritidsaktivitet som faktisk kan redde barnets (og andres) liv. Rart at voksene mennesker ikke forstår at folk kan ha andre kulturer osv. 2
Gjest gurimalla Skrevet 20. september 2011 #66 Skrevet 20. september 2011 Rart at voksene mennesker ikke forstår at folk kan ha andre kulturer osv. Hva mener du? Hvilken annen kultur er det snakk om i dette tilfellet?
Rosalie Skrevet 20. september 2011 #67 Skrevet 20. september 2011 Symjebasseng og -hallar har ein allmennnyttig funksjon. Det er difor dei fleste kommunar bruker midlar på å halde dei oppe til allmenn bruk. Og det er difor unger over skulealder (jenter som guter) ikkje har noko i motsatt kjønn sin garderobe. For kor allmennyttig er det når Knut eller Kari vegrar seg for å bli med på symjing fordi dei risikerer å støte på ungar dei går på skule saman med av motsatt kjønn i garderoben? Erting og mobbing blir fort kjønnsleg når ungar byrjar på skulen. Slik er det no og slik var det då eg byrja på skulen på 80-talet. Det var ein grunn til at vi tidleg hadde ein vaksen i kvar garderobe. Ikkje fordi vi ikkje kunne vaske og kle oss sjølve, men for å stoppe spionering og etterfølgande erting og plaging. Eg kjem frå ein kommune som bruker mykje midler på symjeundervisning, og vi hadde symjeundervisning frå hausten i 1. klasse. Då måtte vi faktisk klare oss sjølv i garderoben på tilmålt tid. Læraren var der berre for å passe på at alle dusja og vaska seg skikkeleg. Eg hugsar at førskulegruppa i barnehagen var i symjehallen nokre gongar i løpet året, og at vi då trente på å bli sjølvstendige i garderoben. For øvrig går den 6 år gamle dotter til venninna mi på symjekurs no. Venninna mi var sjuk i går og kunne ikkje følgje ho, så ho måtte klare seg sjølv, medan far satt i bilen og venta. Og jammen klarte ho seg fint åleine, og det var ei særs stolt jente som kom ut frå symjinga heilt åleine for fyrste gong. 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #68 Skrevet 20. september 2011 Hva mener du? Hvilken annen kultur er det snakk om i dette tilfellet? Du vet det finnes kvinner som ikke kan vise seg nakene for det motsatte kjønn?
Gjest gurimalla Skrevet 20. september 2011 #69 Skrevet 20. september 2011 Du vet det finnes kvinner som ikke kan vise seg nakene for det motsatte kjønn? Snakker du nå om muslimske kvinner? Eller er det andre kulturer du snakker om?
Rosalie Skrevet 20. september 2011 #70 Skrevet 20. september 2011 Snakker du nå om muslimske kvinner? Eller er det andre kulturer du snakker om? Det gjeld kvinner frå alle religionar det, då. 1
Gjest gurimalla Skrevet 20. september 2011 #71 Skrevet 20. september 2011 Det gjeld kvinner frå alle religionar det, då. Dette synes jeg er en merkelig påstand, mener du at alle religioner sier at kvinner ikke kan vise seg nakne overfor barn? Er religion virkelig årsak til at kvinnene som har svart i denne tråden ikke liker at en gutt på 7 år som trenger ekstra hjelp kan være med mor i garderoben. Det er det ingen som har sagt noe om tidligere i tråden. Den religiøse grensen går den også ved 6 år og skolestart? Når det er sagt tror jeg de aller fleste 7 åringer ønsker å gå alene i guttegarderoben og at de greier dette helt utmerket. Jeg tror også en gutt på 7 år vil være flau hvis han møter klassevenninner i jentegarderoben. Jeg mener imidlertid at dersom noen barn har større behov for hjelp og dette innebærer at de må være med foreldrene i garderoben til de blir ca 8 er det helt uproblematisk. I vår lokale svømmehall er det dessuten handikapgarderober som man kan få lånt hvis det er behov for det.
Tweak Skrevet 20. september 2011 #72 Skrevet 20. september 2011 Dere får ha en tur i svømmehallen som belønning når han viser at han kan klare garderobetingene selv Eller ha noen han kan gå i herregarderoben sammen med... 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #73 Skrevet 20. september 2011 Ble helt sjoka jeg nå!! Hadde aldri trodd at voksne jenter/damer der ute hadde reagert på at et 7.år gammelt barn, gutt sådan... var med i garderoben!!!!! Er det rart at kropp, nakenhet osv er tabu.. Dette barnet ser ingenting seksuelt, o.l på og være med andre damer/jenter i garderoben. Jeg har selv en datter på 7.5, hun klarer alt sånt selv, MEN jeg ville at hun skal være slene i jente garderoben... DE ER BARN!!!!!!!!! Skjønner ærlig talt IKKE problemet...
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #74 Skrevet 20. september 2011 Ble helt sjokka jeg nå!! Hadde aldri trodd at voksne jenter/damer der ute hadde reagert på at et 7.år gammelt barn, gutt sådan... var med i garderoben!!!!! Er det rart at kropp, nakenhet osv er tabu.. Dette barnet ser ingenting seksuelt, o.l på og være med andre damer/jenter i garderoben. Jeg har selv en datter på 7.5, hun klarer alt sånt selv, MEN jeg ville at hun skal være slene i jente garderoben... DE ER BARN!!!!!!!!! Skjønner ærlig talt IKKE problemet...
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #75 Skrevet 20. september 2011 Ble helt sjoka jeg nå!! Hadde aldri trodd at voksne jenter/damer der ute hadde reagert på at et 7.år gammelt barn, gutt sådan... var med i garderoben!!!!! Er det rart at kropp, nakenhet osv er tabu.. Dette barnet ser ingenting seksuelt, o.l på og være med andre damer/jenter i garderoben. Jeg har selv en datter på 7.5, hun klarer alt sånt selv, MEN jeg ville at hun skal være slene i jente garderoben... DE ER BARN!!!!!!!!! Skjønner ærlig talt IKKE problemet... Og jeg vil ikke at noen av det motsatte kjønn skal se meg naken. Respekter det, eller drit i å dra på badet. JENTEGARDEROBE 8
Daria Skrevet 20. september 2011 #76 Skrevet 20. september 2011 Jeg tror heller ikke en 7-åring ser så mye seksuelt i nakenhet, men barn er ofte nysgjerrige, glor og kommer med spørsmål og kommentarer om andres kropper -det trenger ikke være vondt ment, men likevel være svært ubehagelig. Mange er ukomfortable med å være naken foran andre i sånne settinger; kommentarer og glaning fra litt for store barn av motsatt kjønn kan være nok til at en del velger å ikke komme tilbake. I verste fall er det et år eller to hvor barnet er for gammel til å være med i den andre garderoben og for liten til å klare seg selv -da får man alliere seg med andre som kan være med i riktig garderobe eller finne på noe annet. 1
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #77 Skrevet 20. september 2011 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=580171&st=0&p=9554150&#entry9554150 Dere får heller ta på guttene et rosa skjørt, kanjske litt sminke også så er det nok greit for de fleste på KG
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #78 Skrevet 20. september 2011 Og jeg vil ikke at noen av det motsatte kjønn skal se meg naken. Respekter det, eller drit i å dra på badet. JENTEGARDEROBE Får håpe du aldri får et guttebarn da!!! Wææææææææ! 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #79 Skrevet 20. september 2011 Trådstarter her.... Ser at det er ulike syn på dette, takk for engasjement. KJenner at min egentlige utfordring ikke er at han kan glemme ting eller ikke få vasket seg skikkelig. Mitt barn skal ikke måtte være i et rom med masse ukjente menn, alene. Dette er et forholdsvis stort offentlig bad, og jeg kan ikke be vaktene "vokte" over han heller. Sier ikke at så mange menn er overgripere, men å utsette han for det, alene og naiv som barn er, vil jeg ikke. Så da får vi stå over, og overlate bading til far&sønn (vi er skilt).
Gjest Best Skrevet 20. september 2011 #80 Skrevet 20. september 2011 Min gutt på 6 år er med i garderoben, og vi dusjer nakne, både han, jeg og storesøster. Ungene er ikke flaue for nakenhet, ennå. Jeg har ikke ofret det en tanke engang, men de gangene vi har badet har vi dusjet når det ikke har vært andre der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå