pøbelsara Skrevet 20. september 2011 #41 Skrevet 20. september 2011 Hvis du går inn på Aftenposten arkiv, søker på fellesdusj så ser du at i 1977 så diskuteres det om man skal slutte med fellesdusj i barneskolen. Fellesdusj ble praktisert f.eks. i Tønsberg, Harstad og Kjelsås i Oslo omtrent på dette tidspunkt. Mange skoler andre steder hadde praktisert det tidligere. Jeg er vokst opp i Oslo på 60- og 70-tallet. Vi hadde fellesdusj de tre første årene i barneskolen, men da var vi ikke nakne. Argumentet som ble brukt for å innføre kjønnsdelt dusjing var nettopp at barna da kunne dusje nakne og dermed få vasket seg bedre. :oldis: 1
makkapakka Skrevet 20. september 2011 #42 Skrevet 20. september 2011 er det virkelig sant, kan ikke min 6 åring være med meg i damegarderoben? da kan ikke vi bade ennå. Jo han har lang erfaring med garderobe med faren, men jeg tenkte jeg også ville bade med han. Så han klarer seg sikkert å kle av og dusje og kle på men jeg vil det ikke
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #43 Skrevet 20. september 2011 Jeg er vokst opp i Oslo på 60- og 70-tallet. Vi hadde fellesdusj de tre første årene i barneskolen, men da var vi ikke nakne. Argumentet som ble brukt for å innføre kjønnsdelt dusjing var nettopp at barna da kunne dusje nakne og dermed få vasket seg bedre. :oldis: Jeg begynte på skolen i Oslo 1969 og vil hadde ikke fellesdusj. Garderoben var delt i to med en forheng og vi dusjet separat. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #44 Skrevet 20. september 2011 er det virkelig sant, kan ikke min 6 åring være med meg i damegarderoben? da kan ikke vi bade ennå. Jo han har lang erfaring med garderobe med faren, men jeg tenkte jeg også ville bade med han. Så han klarer seg sikkert å kle av og dusje og kle på men jeg vil det ikke Stakkars unge 3
HedvigR Skrevet 20. september 2011 #45 Skrevet 20. september 2011 Jeg hadde ikke brydd meg om det var en sjuåring i garderoben, MEN, tenker det må bli ganske så flaut skulle han møte på jevnaldrende, noe det antagelig er stor sjanse for? Det er jo en fin mulighet til å la han prøve ut ting på egenhånd, så kan du stå utenfor og spørre om han husket det aller viktigste når han kommer ut? 2
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #46 Skrevet 20. september 2011 Eneste grunnen til at det er flaut er fordi vi voksne og samfunnet gjør det flaut. Skulle ønske vi kunne slutte med det. Husker da jeg gikk i førskeklassen så kom guttene inn i garderoben og så meg og flere andre jenter helt naken. De lo som noen hyener og pekte. Og det var ikke en gang ordentlig latter, kun tilgjort. Tviler på at det var en naturlig reaksjon, men heller en opplært en en.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #47 Skrevet 20. september 2011 Nå syntes jeg faktisk dere foreldre skal ta litt hensyn til andre mennesker også. Er ikke alle som syntes det er koselig at dere tar med dere 8+ barn inne på garderoben(av motsatt kjønn). 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #48 Skrevet 20. september 2011 Eneste grunnen til at det er flaut er fordi vi voksne og samfunnet gjør det flaut. Skulle ønske vi kunne slutte med det. Husker da jeg gikk i førskeklassen så kom guttene inn i garderoben og så meg og flere andre jenter helt naken. De lo som noen hyener og pekte. Og det var ikke en gang ordentlig latter, kun tilgjort. Tviler på at det var en naturlig reaksjon, men heller en opplært en en. Ja, hvorfor kan ikke alle gå nakne hele tiden? På jobb, skole, overalt? 1
liv Skrevet 20. september 2011 #49 Skrevet 20. september 2011 Hva med min sønn, et rotehue uten like, uten særlig språk og redd for dusjen. Ikke får han på seg klærne selv heller fordi han sliter med motorikken. Ingen ting som er synlig på han, at han har problemer, han har heller ingen diagnose og ser eldre ut enn han er. Nå er han bare fem så jeg antar jeg kan ha han med litt til men han blir tatt for å være første/andre klassing. Husk at alle unger ikke er mainstream da!
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #50 Skrevet 20. september 2011 Hva med min sønn, et rotehue uten like, uten særlig språk og redd for dusjen. Ikke får han på seg klærne selv heller fordi han sliter med motorikken. Ingen ting som er synlig på han, at han har problemer, han har heller ingen diagnose og ser eldre ut enn han er. Nå er han bare fem så jeg antar jeg kan ha han med litt til men han blir tatt for å være første/andre klassing. Husk at alle unger ikke er mainstream da! Da går det vel an å få egen garderobe? Hvis man har med attest fra legen? Har man spesielle behov så er offentlige plasser tilrettelagt. 2
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #51 Skrevet 20. september 2011 Ja, hvorfor kan ikke alle gå nakne hele tiden? På jobb, skole, overalt? Nå er det da stor forskjell på å ha et naturlig forhold til nakenhet, ikke måtte hjemme seg bort og bli helt hysterisk fordi noen av det motsatte kjønn så deg naken enn å gå på jobb naken, gå på reastaurant naken. Det er ikke slik at enten er du nudist eller så er du antinakenhet. Det finnes en mellomting, eller 10.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #52 Skrevet 20. september 2011 Nå er det da stor forskjell på å ha et naturlig forhold til nakenhet, ikke måtte hjemme seg bort og bli helt hysterisk fordi noen av det motsatte kjønn så deg naken enn å gå på jobb naken, gå på reastaurant naken. Det er ikke slik at enten er du nudist eller så er du antinakenhet. Det finnes en mellomting, eller 10. Mine barn har blitt naturlig sjenert, jeghar ikke presset det på dem. Det ligger i oss instinktivt. 1
Rosalie Skrevet 20. september 2011 #53 Skrevet 20. september 2011 Min sønn er nå 7 år og vi planlegger tur i svømmehall for å opprettholde svømmingen fra i sommer. Vi drar bare vi to, og da lurer jeg på om andre vil reagere på at han er med meg i garderoben? Han er for liten til å klare å huske på alt alene i herregardeoben. Hadde ikke følt meg trygg heller da. Hvor lenge kan sønner være med mor i garderoben? Til han byrjar på skulen, som sagt før her. Tenkj om han spring på jenter han går i klassen med i dusjen. Det blir fryktelig ekkelt og fryktelig pinleg for begge. Om ein 7-åring ikkje klarer seg åleine i garderoben er det på tide med intensiv trening på slikt. Ellers får de alliere dykk med ein mannleg ven enn så lenge. I kvinnegarderoben har han ihvertfall ingenting å gjere. 4
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #54 Skrevet 20. september 2011 Mine barn har blitt naturlig sjenert, Det ligger i oss instinktivt. Jeg tror egentlig ikke på det. Er vel heller samfunnet. Bare se på amerikanske tegnefilmer for barn. Hva skjer om en mister buksa? Jo, de ler og peker. Det tar barn til seg. Selv om foreldrene omså skulle være nudister så kan barn av likevel få helt andre holdninger. Kommer an på hvordan folk rundt dem er. Trenger ikke nødvendigvis å være foreldrene som gjør dem sjenert. Det finnes jo familier som vokser opp som nudister. Hvorfor blir ikke de sjenert om det skulle ligge i oss? Eller hva med de som bor i regnskogen? I fjorsommer viste nrk noe fra der og der gikk de naken.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #55 Skrevet 20. september 2011 Ja, hvorfor kan ikke alle gå nakne hele tiden? På jobb, skole, overalt? Hvorfor foreslår du det? Nå hadde vel det blitt litt kaldt! Det er vel bare naturlig å være naken i forbindelse med dusjing og bading!
Daria Skrevet 20. september 2011 #56 Skrevet 20. september 2011 I syvårsalderen er dette i de fleste tilfelle kulturell opplæring i at noe er flaut. For førti år siden dusjet og badet barn nakne sammen langt opp i barneskolen uten at det var noe flaut for langt de fleste. For den 7-årige jenta som møter en gutt fra klassen i damegarderoben og synes det er kjempeflaut har det svært liten betydning hvorfor hun er flau eller at ting var annerledes for førti år siden... Jeg henger meg på skolealder som en grei tommelfingerregel. Kan de ikke kle på seg selv i den alderen er det uansett på høy tid å lære. Og de som er rotehuer lærer vel ikke å huske og passe på tingene sine noe bedre av at mamma er der og passer på for dem hele tiden? 5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #57 Skrevet 20. september 2011 Hva med min sønn, et rotehue uten like, uten særlig språk og redd for dusjen. Ikke får han på seg klærne selv heller fordi han sliter med motorikken. Ingen ting som er synlig på han, at han har problemer, han har heller ingen diagnose og ser eldre ut enn han er. Nå er han bare fem så jeg antar jeg kan ha han med litt til men han blir tatt for å være første/andre klassing. Husk at alle unger ikke er mainstream da! Aldersgrenser må være absolutte. Eller skal Petra på butikken kunne bruke samme argumenter med sin 12-åring som er i begynnende pubertet? Sønnen din kan vel dra i svømmehallen med faren sin, evt. med andre mannlige rollemodeller. 2
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #58 Skrevet 20. september 2011 Da går det vel an å få egen garderobe? Hvis man har med attest fra legen? Har man spesielle behov så er offentlige plasser tilrettelagt. Oj! Hvor er det du er så heldig å bo? Landets rikeste kommune?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #59 Skrevet 20. september 2011 Oj! Hvor er det du er så heldig å bo? Landets rikeste kommune? Oslo.
Gjest Annaires Skrevet 20. september 2011 #60 Skrevet 20. september 2011 Aldersgrenser må være absolutte. Eller skal Petra på butikken kunne bruke samme argumenter med sin 12-åring som er i begynnende pubertet? Sønnen din kan vel dra i svømmehallen med faren sin, evt. med andre mannlige rollemodeller. Har tanken slått deg at ikke alle har en pappa? Nå skriver jo liv at gutten hennes bare er 5år enda da, så han har jo enda tid til å lære seg. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå