Gjest Best Skrevet 20. september 2011 #81 Skrevet 20. september 2011 Og jeg vil ikke at noen av det motsatte kjønn skal se meg naken. Respekter det, eller drit i å dra på badet. JENTEGARDEROBE Det var da veldig. Det går jo an å snu seg inn mot veggen om du er redd for at ett BARN ser kroppen din. Evt vente til ungen er ferdigdusjet. 1
Gjest Mandalas Skrevet 20. september 2011 #82 Skrevet 20. september 2011 Jeg har min 7-åring i damegarderoben. Heldigvis ser han heller liten enn stor ut for alderen, men jeg merker at det begynner å nærme seg slutten for at han blir med i damegarderoben. Da får vi ganske enkelt ikke gått i svømmehallen sammen på noen år, for han er ikke stor nok for å være alene.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #83 Skrevet 20. september 2011 Og jeg vil ikke at noen av det motsatte kjønn skal se meg naken. Respekter det, eller drit i å dra på badet. JENTEGARDEROBE "Ikke noen av det motsatte kjønn skal se deg naken"? Ja, ja... Det er nok du som må tilpasse deg her. Det er allment akseptert at smågutter får være med sine mødre på offentlige bad. Diskusjonen er bare aldersgrensen. Men når du må finne et bad hvor selv ikke guttebabyer har adgang så må du nok lete litt. Jeg håper for din del at du er lesbisk og ikke vil ha barn ellers så tror jeg du mister noen av livets gleder. Jeg har hørt at ortodokse jødiske ektepar ikke ser hverandre nakne så der må lyset alltid være avslått når de kler av seg og har sex. Så hvis du er hetro får du satse på noe slikt.
Brunhilde Skrevet 20. september 2011 #84 Skrevet 20. september 2011 Jeg synes det er rart at voksne kvinner har problemer med at gutter mellom 6-8 år er med i garderoben. Jeg forstår for barnas del at det kan være ekkelt å møte klassekamerater i dusjen (men det må vel også gjelde for guttene). Jeg synes argumentet ”da får dere la være bade” og at ”svømmehaller er bare et tilbud ikke en rettighet” er en kunnskapløs tilnærming til det problemet at mange barn ikke lærer seg å svømme og at svømming er en fritidsaktivitet som faktisk kan redde barnets (og andres) liv. Jeg syns det er rart at du ikke kan respektere at andre gjerne vil kunne dusje uten at ditt avkom (av motsatt kjønn) står og stirrer på dem. Det er ikke mitt ansvar at ditt barn lærer å svømme. Bekymerer du deg så kan du melde ungen på et svømmekurs, der er det lagt til rette for læring under trygge forhold! 6
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #85 Skrevet 20. september 2011 For den 7-årige jenta som møter en gutt fra klassen i damegarderoben og synes det er kjempeflaut har det svært liten betydning hvorfor hun er flau eller at ting var annerledes for førti år siden... Nei, men det har lite å si for barnet hva som er årsaken. Men vi voksne kan i stor grad bestemme hva som er flaut. Selvføgelig kan vi bestemme at det er greit å møte samme kjønn men ikke motsatt kjønn. Vi kan også bestemme at begge kjønn er problematisk og det eneste riktige er å dusje alene. Vi kan selvfølgelig også bestemme at begge kjønn sammen er greit. Vi kan også si at et barn aldri skal se noen andre nakne hverken egne søsken, voksne eller noen andre. Vi kan selvfølgelig også flytte aldersgrensen i alle mulige retninger. Det er heller ikke vanskelig å oppdra jenter til å oppleve det som flaut at andre gutter/menn utenfor familien får se håret deres. (Her kan vi også blande inn litt seksualitetsargumentasjon siden noen menn tenner på langt hår.) Vi kan også forsøke å gå litt tilbake i tid og mene at det er flaut for jenter å vise frem magen: vekk med bikinien og frem med hel badedrakt! Det finnes en uendelighet av forestillinger vi kan gi barna våre om hva som er flaut, uanstendig o.s.v. Siden seksualitet har blitt mye mindre flaut så får vi kanskje øke flauheten rundt nakenhet for å beholde balansen? Eller skal vi heller fokusere på hva som er fornuftig og praktisk?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #86 Skrevet 20. september 2011 Jeg syns det er rart at du ikke kan respektere at andre gjerne vil kunne dusje uten at ditt avkom (av motsatt kjønn) står og stirrer på dem. Stirring er vel like uønsket uansett hvilke kjønn det er snakk om. Nå er det vel ingen her som sier at stirring er greit. Dette er noe barna i de fleste tilfeller lærer fort. Det skal ikke mange gangene i en dame eller herregarderobe for en gutt eller jente før de har lært seg å slutte å stirre. Gutter har ikke i utgangspunktet noe større tendens til å stirre i damegaredrober enn jenter. Hvis de gjør det så er det sannsynligvis fordi de ikke er vant med det.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #87 Skrevet 20. september 2011 Trådstarter her.... Ser at det er ulike syn på dette, takk for engasjement. KJenner at min egentlige utfordring ikke er at han kan glemme ting eller ikke få vasket seg skikkelig. Mitt barn skal ikke måtte være i et rom med masse ukjente menn, alene. Dette er et forholdsvis stort offentlig bad, og jeg kan ikke be vaktene "vokte" over han heller. Sier ikke at så mange menn er overgripere, men å utsette han for det, alene og naiv som barn er, vil jeg ikke. Så da får vi stå over, og overlate bading til far&sønn (vi er skilt). Kanskje du kan ringe til badet og høre om de har anledning til å passe på når guttungen går igjennom dusjen? Det er jo leit at dere ikke kan dra og bade. Hva med at han har med en kamerat slik at de er to? 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #88 Skrevet 20. september 2011 Og jeg vil ikke at noen av det motsatte kjønn skal se meg naken. Respekter det, eller drit i å dra på badet. JENTEGARDEROBE Så en nyfødt guttebaby ville gjort deg ukomfortabel om du var naken rundt han??
Brunhilde Skrevet 20. september 2011 #89 Skrevet 20. september 2011 Så en nyfødt guttebaby ville gjort deg ukomfortabel om du var naken rundt han?? Hva om vedkommende hadde følt det slik? Hva skiller det egentlig deg hva andre tenker om nakenhet sammen med andre? Er det ikke opp til enhver å definere hva man er komfortabel med? Når min svømmehall har en aldersgrense på 6 år når det gjelder å være med i "motsatt" garderobe så får folk holde seg til det. Jeg betaler (også) for billett, og da forventer jeg at reglene følges slik at jeg (også) har det ok når jeg skal svømme! 6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #90 Skrevet 20. september 2011 Om noen føler seg seksualisert av en nyfødt guttebaby, så vil jeg sterkt påstå at denne voksne personen sliter på en eller annen måte mentalt.
Brunhilde Skrevet 20. september 2011 #91 Skrevet 20. september 2011 Om noen føler seg seksualisert av en nyfødt guttebaby, så vil jeg sterkt påstå at denne voksne personen sliter på en eller annen måte mentalt. Hvorfor tror du at alt dreier seg om seksualitet? Jeg tenker ikke seksualitet i det hele tatt i denne debatten, kanskje det er du som sliter mentalt? 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #92 Skrevet 20. september 2011 Jeg synes det er noe skikkelig griseri med kollektive badeanlegg og mener foreldre som tar med seg barn inn i fellesdusjer er uansvarlige. Badebasseng er ikke noen rettighet og offentlig badeanlegg burde forbys som et forebyggende arbeid imot overgrep etc. Den dagen du får deg et svømmebasseng i kjelleren kan du og de du formynder boltre dere i bassenget så mye dere måtte ønske.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #93 Skrevet 20. september 2011 Hvorfor tror du at alt dreier seg om seksualitet? Jeg tenker ikke seksualitet i det hele tatt i denne debatten, kanskje det er du som sliter mentalt? I hvilken betydning vil personen som tidligere sa hun ikke ville bli sett naken av det motsatte kjønn i det hele tatt føle seg ukomfortabel da? Dessuten har hele denne tråden sklidd ut til seksualisering av kroppen, pedofile og whatnot, så det var en naturlig videreføring.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #94 Skrevet 20. september 2011 Om noen føler seg seksualisert av en nyfødt guttebaby, så vil jeg sterkt påstå at denne voksne personen sliter på en eller annen måte mentalt. Men nå er det nettopp slik at det ikke kun er voksne i damegarderoben, det er jentebarn også. Som voksen gjør det meg ingenting om en liten gutt skulle sett meg naken, ei heller gjør det meg noe å se ham, men for ei 7-årig jente stiller nok saken seg litt annerledes. Jeg vet i hvertfall at jeg ikke ville vært komfortable med at en jevnaldrende gutt så meg naken i den alderen, og det bør også respekteres. Selv om jeg ser problemstillingen til guttens mor, så bør en 7-åring være i stand til å kle av og på seg selv. Dusjen kan tas når de kommer hjem, og eventuelle verdisaker kan mor låse inn i sitt skap. Eventuelt går det an å spørre badevaktene om de har mulighet til å være inne i garderoben og passe på i et par minutter, mens gutten kler på seg, eller be en venn/onkel/bestefar eller lignende om å være med. 2
tingeling Skrevet 20. september 2011 #95 Skrevet 20. september 2011 Jeg er mor til en snart seks år gammel gutt, som er særdeles opptatt av pupper og synes det er veldig spennende med nakne damer. Tror ikke at det er veldig uvanlig. Jeg hadde nok til nød tatt ham med i damegarderoben, men under streng beskjed om at storting ikke er ok. Når han blir syv år mener jeg bestemt at han vil være for stor, men jeg ville nok sørget for at han hadde med seg en venn som han kunne gå sammen med. Tenker også at hvis man velger et tidspunkt for svømming når det er mange barnefamilier i svømmehallen, så bør dette være trygt nok. Var forøvrig på risenga i Asker i helgen og da var det to store gutter i garderoben, ikke kult å bli stirret på av gutter som så ut som 11 år, selv ikke for meg som voksen med et ganske avslappet forhold til nakenhet. Og jeg kan tenke meg at det var enda værre for de to jentene i samme alder som sto og slet med å skifte inne i et håndkle for at guttene ikke skulle se dem... 8
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #96 Skrevet 20. september 2011 Jeg ville ha følt meg ille til mote og støtt, om jeg så 7-åringer eller eldre gutter i kvinnegarderoben. Jeg tror nok jeg ville ha sagt i fra til deg som mor da, ja. Jeg ville nok ha sørget for at min sønn på 7 år fikk prøve seg å gjøre ting alene, ellers lærer han jo aldri noe selvstendig. Jeg ville ha bedt ham passe seg for mennene i herregarderoben, da det faktisk florerer av skappedofile menn på slike steder. Dessverre, slik er virkeligheten. 3
Gjest Rune Skrevet 20. september 2011 #97 Skrevet 20. september 2011 Jeg var i svømmehallen med datteren min på 8. Da vi kom inn i dusjen, var det en bestemor der med to store gutter på kanskje 8-10 år. Datteren min ville ikke ta av seg badedrakten og dusje naken fordi det var gutter der, og jeg sa det var greit. Jeg beholdt også badedrakten på i dusjen fordi det var store gutter der. Bestemoren til de to guttene begynte så å skjelle oss ut fordi vi ikke tok av oss badedraktene i dusjen. Det står skilt i dusjen om at man skal ta av seg badetøyet når man dusjer, og vi gjør det jo vanligvis, men vi valgte altså å la være på grunn av at de store guttene var der. Jeg tenkte at jeg ikke ville gjøre de to guttene forlegne, så jeg overhørte den sinte bestemoren, istedet for å forklare henne at vi lot være å ta av badetøyet fordi det var store gutter i damedusjen. de to guttene var allerede flaue nok fordi bestemoren deres sto (naken) i dusjen og skjelte ut to fremmede. Da vi kom opp i svømmehallen etterpå, gikk den sinte bestemoren bort til badevaktene og la ut om at vi ikke hadde tatt av oss badedraktene og kalte datteren og meg for griser og andre mindre hyggelige ting. Datteren min ble redd og lei seg fordi den fremmede damen kjeftet, og jeg ble ganske sint og opprørt over at noen kunne oppføre seg slik. De fleste barn som har begynt på skolen, er gjerne sjenerte og liker ikke å vise seg nakne for det motsatte kjønn. En stor gutt i damegarderoben kan både bli brydd selv, men også gjøre de andre jentene og damene brydd, og det er noe man må tenke på, synes jeg. Jeg forstår bekymringen for at han skal glemme/rote etc., men det går jo an å bruke det som en slags trening for ham. Du vil jo vite hva han tar med seg inn i garderoben, så da er det enkelt å sjekke hva han har med seg ut igjen for så å sende ham inn for å hente det han har glemt. Hvis guttene var nakne i dusjen, så var vel ikke disse guttene ute etter å tyvtitte på noen. Problemet her er vel at du som foreldrer ikke har gitt din datter den rette trygghet på sin egen kropp....
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #98 Skrevet 20. september 2011 Problemet her er vel at du som foreldrer ikke har gitt din datter den rette trygghet på sin egen kropp.... Du mener at et sunt barn tåler at andre ser det nakent? Andre jevnaldrende gutter, menn, og alle andre i samfunnet? Nei du, her er det du som har pedofile vrangforestillinger. Det er sunt at barn ikke synes det er naturlig å stå nakne foran enhver fremmed de ser. Har du ingen hemninger, du. 2
altflyter Skrevet 20. september 2011 #99 Skrevet 20. september 2011 Jeg skjønner problemstillingen din, men jeg tror desverre mange vil reagere på det. Heldigvis er ikke alle overgripere, og jeg ville ikke bekymret meg for det. Kanskje han har godt av å få prøvd seg litt på egenhånd... Før eller siden er han jo nødt til det. Da jeg var 6, skiftet vi i gymgarderoben alene, alle sammen. Kan ikke huske det var noe problematisk 1
Gjest Annaires Skrevet 20. september 2011 #100 Skrevet 20. september 2011 Nei, ikke alle barn har en pappa, men det betyr ikke at en guttinge på 10-11-12 skal få være med damegarderoben! Nå er det forskjell på en 6åring og en 12.åring da. Det forstår jo du også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå