Gå til innhold

Svømmehall m/sønn

Fremhevede innlegg

Skrevet

...

Ut fra de rådende holdninger er det greit at reglen er at voksne ikke omgås nakne untatt på spesielt avtalte områder for de som synes det er greit. Men antallet som ønsker å få barn og å kunne være sammen med disse er adskillig større og jeg synes det er rimelig å ta mer hensyn til de. At voksne ikke skal la mødre være sammen med barna sine fordi de voksne skal holde på sine sarte tabuer synes jeg går over streken. Her blir kostnaden for stor.

Og enten du velger å forstå det eller ikke, så er det ingen som har noe i mot at mødre er sammen med barna sine (hvorfor du utelukker fedrene forstår jeg ikke), men på gitte premisser. Man kan ikke ha barna ved siden av seg alle steder alltid og i enhver aldre. Det er ikke slik samfunnet fungerer i våre dager. Kostnaden ved at en 6-7 åring må gå i herregarderoben er ikke stor. Det betyr at badstuen må droppes, ellers er det maks 15-20 minutter han er for seg selv - noe som bør være overkommnelig i den alderen.

Du glemmer at barn skal bli store, det blir de ikke hvis ikke vi lar dem få lov til det.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ser ikkje problemet i at ein 1.klassing kan vera med i garderoben. For 15 år sida ville jo den ungen ha vore førskulebarn, og hatt lov til å vera med i vaksengarderoben. 6-7-åringar har jo ikkje blitt meir sjølvstendige no enn dei var då skulestart var 7 år i stadet for 6 år. Klart ein skal følgje reglar, men det er vel lov å bruke litt skjønn i slike tilfeller, så ein kan ha med ein umoden/vimsete 1.klassing i motsatt garderobe? Det betyr IKKJE at det er greitt å ha med i motsatt garderobe til dei er 10, altså, berre så det er sagt. Vaksne som ikkje tåler 1.klassingar i garderoben, dei haldt seg heime dei då, før reform 97?

Skrevet

Ved det offentlege badet i vår kommune er for øvrig grensa 7 år, slik den "alltid" har vore, ikkje skulestart.

Skrevet

Nå er jo gutten 7, så da ville han ha vært skolegutt både før og etter reform 97.

jeg tenker at dette umulig kan være noe stort problem. Nå vet ikke jeg hvor familien bor, men her vi bor er det flere varianter av skiftemuligheter i svømmehall. Ett sted er det fellesgarderobe med låsbare avlukker til å skifte i - flere av disse er store familieavlukker, hvor fler kan skifte samtidig. man må gjennom adskilt dame- og herredusj på vei til svømmehallen, og det er veldig lett å finne veien gjennom. Da vil gutten være adskilt fra moren de minuttene det tar å dusje før og etter bading. Det andre stedet jeg ofte bruker, er det adskilte dame- og herregarderober. De ligger rett veed siden av hverandre. Der kan jo mor ta vare på guttens yttertøy og sko og alt av nøkler og småtterier, og sende ham i garderoben med badetøy, håndkle og inneklærne. Joggedress er genialt til slik, det er fort gjort å kle av og på seg.

At det skal være kul umulig for en normal 7-åring å skifte selv for så å møte mor i svømmehallen noen minutter senere, kan jeg faktisk ikke forstå.

• Liker 3
Skrevet

Ved det offentlege badet i vår kommune er for øvrig grensa 7 år, slik den "alltid" har vore, ikkje skulestart.

Og i vår kommune er den 6 år - ulike steder, ulike regler, men uansett så må man forholde seg til reglene der man er. :)

• Liker 1
Skrevet

Kostnaden ved at en 6-7 åring må gå i herregarderoben er ikke stor. Det betyr at badstuen må droppes, ellers er det maks 15-20 minutter han er for seg selv - noe som bør være overkommnelig i den alderen.

Du glemmer at barn skal bli store, det blir de ikke hvis ikke vi lar dem få lov til det.

Kostnaden er vanligvis ikke veldig stor - men heller ikke liten. Den kan variere svært fra barn til barn. Hvis barnet blir mobbet eller utsatt for overgrep så kan kostnaden være meget stor. Hvis barnet er usikkert kan kostnaden være noe stor. Hvis gutten er selvsikker og gjerne vil vise hvor stor og selvstendig han er så kan kostanden være forholdsvis liten.

Barn skal bli store og trygge på seg selv. Men det gjelder også kvinner og større jenter. Hvis de blir engstelige og nervøse og får problemer med at en prepubertal gutt ser de naken så bør de kanskje trene seg opp til å få litt mere trygghet på seg selv. De vil nok kunne oppleve langt større trussler i forhold til sin egen kropp senere enn tankene og blikket til en prepubertal guttunge.

Skrevet

Kostnaden er vanligvis ikke veldig stor - men heller ikke liten. Den kan variere svært fra barn til barn. Hvis barnet blir mobbet eller utsatt for overgrep så kan kostnaden være meget stor. Hvis barnet er usikkert kan kostnaden være noe stor. Hvis gutten er selvsikker og gjerne vil vise hvor stor og selvstendig han er så kan kostanden være forholdsvis liten.

Barn skal bli store og trygge på seg selv. Men det gjelder også kvinner og større jenter. Hvis de blir engstelige og nervøse og får problemer med at en prepubertal gutt ser de naken så bør de kanskje trene seg opp til å få litt mere trygghet på seg selv. De vil nok kunne oppleve langt større trussler i forhold til sin egen kropp senere enn tankene og blikket til en prepubertal guttunge.

Nå går du i ring, fortere og fortere og jeg gidder ikke mer. Det er ikke sånn at argumentene dine blir mer gyldige for hver gang du gjentar dem, derfor sier jeg meg bare uenig og diskuterer videre hvis noen kommer med nye innspill, noe du ikke gjør akkurat nå.

• Liker 3
Skrevet

Nå går du i ring, fortere og fortere og jeg gidder ikke mer. Det er ikke sånn at argumentene dine blir mer gyldige for hver gang du gjentar dem, derfor sier jeg meg bare uenig og diskuterer videre hvis noen kommer med nye innspill, noe du ikke gjør akkurat nå.

Hva? Synes du ikke at det var et nytt og revolusjonerende poeng at kvinner/jenter må trene seg opp til å få trygghet på sin egen kropp i forhold større trussler senere?

Nei vel. Det er greit. Da får du bare ta en pause. (Og jeg som akkurat skulle til å klage på din repetisjon om at vi alle må respektere reglene. Det har du sagt flere ganger tidligere og det er vel noe vi alle er enige om.)

Skrevet

Her i byen jeg bor er det ofte jenter i herregarderoben, uten at verken jeg eller andre har tatt skade av det. Fleste yngre gutter virker seg ikke brydd av det i det hele tatt, og dusjer gjerne rett ved siden av jenter. Eldre gutter er somregel så flaue at dem dusjer ikke nakne uansett. Det som er så rart er hvorfor det er så mye verre når det er gutten som er i damegareroben, og ikke motsatt.

Sånn sett er det mer synlig kjønnsorgan å se på gutter, siden jenter har mer "innebygget" xD

Så hvorfor er det alltid damene/jentene som er svakeste, og dem som skal tas mest hensyn til?

Hvorfor er ei naken jente mer naken når jentene er i flertall?

Skrevet

Her i byen jeg bor er det ofte jenter i herregarderoben, uten at verken jeg eller andre har tatt skade av det. Fleste yngre gutter virker seg ikke brydd av det i det hele tatt, og dusjer gjerne rett ved siden av jenter. Eldre gutter er somregel så flaue at dem dusjer ikke nakne uansett. Det som er så rart er hvorfor det er så mye verre når det er gutten som er i damegareroben, og ikke motsatt.

Sånn sett er det mer synlig kjønnsorgan å se på gutter, siden jenter har mer "innebygget" xD

Så hvorfor er det alltid damene/jentene som er svakeste, og dem som skal tas mest hensyn til?

Hvorfor er ei naken jente mer naken når jentene er i flertall?

Det vet da du virkelig ikke noe om. Nei man få bare lov å være flau hvis man har ett kjønnsorgan som henger :rope:

Skrevet

Det som er så rart er hvorfor det er så mye verre når det er gutten som er i damegareroben, og ikke motsatt.

Det er også noe jeg har lurt litt på. Mitt inntrykk er at det som oftest er yngre voksne kvinner som er mest plaget. Uansett likestilling så ligger det vel fortsatt sterkere i en del kvinner et større behov for å verne sitt rykte, anseelse og ærbarhet enn det menn føler. Tydeligvis opplever de det at noen av motsatt kjønn ser de nakne som en trussel selv om det er en liten guttunge. Menn opplever vel ikke småjenter som noen trussel mot deres integritet og selvrespekt på samme måte.

Skrevet

Nå er jo gutten 7, så da ville han ha vært skolegutt både før og etter reform 97.

jeg tenker at dette umulig kan være noe stort problem. Nå vet ikke jeg hvor familien bor, men her vi bor er det flere varianter av skiftemuligheter i svømmehall. Ett sted er det fellesgarderobe med låsbare avlukker til å skifte i - flere av disse er store familieavlukker, hvor fler kan skifte samtidig. man må gjennom adskilt dame- og herredusj på vei til svømmehallen, og det er veldig lett å finne veien gjennom. Da vil gutten være adskilt fra moren de minuttene det tar å dusje før og etter bading. Det andre stedet jeg ofte bruker, er det adskilte dame- og herregarderober. De ligger rett veed siden av hverandre. Der kan jo mor ta vare på guttens yttertøy og sko og alt av nøkler og småtterier, og sende ham i garderoben med badetøy, håndkle og inneklærne. Joggedress er genialt til slik, det er fort gjort å kle av og på seg.

At det skal være kul umulig for en normal 7-åring å skifte selv for så å møte mor i svømmehallen noen minutter senere, kan jeg faktisk ikke forstå.

Eg meinte berre heilt generelt, at eg ikkje ser problemet med å ta med ein 1.klassing inn i motsatt garderobe. Mange 1.klassingar er jo berre 5,5 år, ikkje rart viss dei treng å vera med mamma/pappa i garderoben det fyrste halvåret i alle fall.

Og i vår kommune er den 6 år - ulike steder, ulike regler, men uansett så må man forholde seg til reglene der man er. :)

Det må ein sjølvsagt sånn generelt, men som sagt tykkjer eg det er greitt å ta med ein 1.klassing som er fødd seint på året.

Skrevet

Hva om 7 åringen ikke vil være alene i garderoben? Skal han da tvinges? Ikke få lov å bade?

Mange 7 åringer er ikke modne nok til å klare seg alene i garderoben. Et nytt sted, nye folk, mye ansvar.

Vil han, flott. La han prøve.

Skrevet

Hva om 7 åringen ikke vil være alene i garderoben? Skal han da tvinges? Ikke få lov å bade?

Mange 7 åringer er ikke modne nok til å klare seg alene i garderoben. Et nytt sted, nye folk, mye ansvar.

Da får han få med seg en kamerat eller en annen bekjent. Alt må øves på, det er mye som er skummel, og så gjør men det og så er det ikke så skummelt allikevel. Og nekter han får han ikke bade nei.

• Liker 4
Gjest rabrabara
Skrevet

Oi kjenner jeg har mest lyst til å droppe hele turen jeg..... Han husker jo knapt å få på seg buksene på egenhånd, enda mindre vaske seg med,og ta med seg såpa...

Hmm vet ikke men tenkte kanskje han kan være med i høst iallefall... Tenker jo også på overgrep som vi vet kan skje på sånne steder. Kunne aldri tilgitt meg selv oø han ble utsatt for noe uten at jeg var der....

Mulig det blir kino istedet ja,...

Jeg hadde iallefall ikke reagert noe på at du tok han med i damegarderoben. En syvåring er jo bare en liten gutt og jeg skjønner ikke at det skal være støtende for noen.

Jeg har to som er sekd år og jeg tar de glatt med meg. Har aldri fått negative reaksjoner på det. Dra i svømmehallen g kos dere!

Skrevet

Da får han få med seg en kamerat eller en annen bekjent. Alt må øves på, det er mye som er skummel, og så gjør men det og så er det ikke så skummelt allikevel. Og nekter han får han ikke bade nei.

Akkurat det samme kan man jo si om jenter og kvinner i damegarderoben som reagerer på smågutter. Det kan virke litt skummelt med en gang men etter å ha trent seg litt så er det ofte ikke så skummelt som det virker til å begynne med. Og nekter de å akseptere at mødre får ha med seg barn så får de holde seg hjemme eller finne et annet bad hvor barn ikke har adgang.

• Liker 1
Skrevet

Da må han forklares reglene, at han er for gammel til å være med i damegarderoben. Så hvis han ikke klarer å gå alene i guttegarderoben, må dere vente med å dra å bade. På akkurat samme måte som det finnes filmer han ikke kan gå på, karuseller han ikke kan kjøre osv. Fordi det finnes regler for ting.

• Liker 5
Skrevet

Da må han forklares reglene, at han er for gammel til å være med i damegarderoben. Så hvis han ikke klarer å gå alene i guttegarderoben, må dere vente med å dra å bade. På akkurat samme måte som det finnes filmer han ikke kan gå på, karuseller han ikke kan kjøre osv. Fordi det finnes regler for ting.

Og hvis han føler seg litt redd når han går i guttegarderoben og møter gutter som mobber han på skolen eller menn som kamerater sier merkelige ting om så skal han tenke på at det er noen som er enda mer redd enn han. Det er de store damene i damegarderoben. Og hvis han lurer på hvorfor de er redd han så er det bare å fortelle at det er fordi han har en liten guttetiss.

Hvis han er oppvakt så lurer han sikkert på om det er noen fornuftig grunn til alle reglene. Da er det bare å fortelle at filmene kan gjøre hans skremt og at karusellene kan gjøre han skremt eller at han kanskje kan falle ut. Når det gjelder regelen for damegarderoben så er det bare å fortelle at det er fordi at de store damene ikke skal bli redd for den lille tissemannen hans. Hvis han syens det er rart så er det bare å fortelle at "sånn er det bare" og at gutter som mobber og menn som gjør farlige ting er mye mindre farlig enn små guttetisser.

Skrevet

Og hvis han føler seg litt redd når han går i guttegarderoben og møter gutter som mobber han på skolen eller menn som kamerater sier merkelige ting om så skal han tenke på at det er noen som er enda mer redd enn han. Det er de store damene i damegarderoben. Og hvis han lurer på hvorfor de er redd han så er det bare å fortelle at det er fordi han har en liten guttetiss.

Hvis han er oppvakt så lurer han sikkert på om det er noen fornuftig grunn til alle reglene. Da er det bare å fortelle at filmene kan gjøre hans skremt og at karusellene kan gjøre han skremt eller at han kanskje kan falle ut. Når det gjelder regelen for damegarderoben så er det bare å fortelle at det er fordi at de store damene ikke skal bli redd for den lille tissemannen hans. Hvis han syens det er rart så er det bare å fortelle at "sånn er det bare" og at gutter som mobber og menn som gjør farlige ting er mye mindre farlig enn små guttetisser.

Ikke gi deg gjest! :duskedame: Hvis du sier det samme igjen og igjen og igjen og igjen og igjen, så får du nok rett tilslutt. :kose:

• Liker 3
Skrevet

Eller man kan fortelle ham at damegarderoben er for jenter og damer og de minste barna.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...