kaprifolen Skrevet 27. september 2011 #221 Skrevet 27. september 2011 Og hvis han føler seg litt redd når han går i guttegarderoben og møter gutter som mobber han på skolen eller menn som kamerater sier merkelige ting om så skal han tenke på at det er noen som er enda mer redd enn han. Det er de store damene i damegarderoben. Og hvis han lurer på hvorfor de er redd han så er det bare å fortelle at det er fordi han har en liten guttetiss. Hvis han er oppvakt så lurer han sikkert på om det er noen fornuftig grunn til alle reglene. Da er det bare å fortelle at filmene kan gjøre hans skremt og at karusellene kan gjøre han skremt eller at han kanskje kan falle ut. Når det gjelder regelen for damegarderoben så er det bare å fortelle at det er fordi at de store damene ikke skal bli redd for den lille tissemannen hans. Hvis han syens det er rart så er det bare å fortelle at "sånn er det bare" og at gutter som mobber og menn som gjør farlige ting er mye mindre farlig enn små guttetisser. Eller så kan du jo prøve å forholde deg til realitetene i livet og si at det er fordi gutter og jenter skal få lov til å skifte nakne uten at det er andre gutter eller jenter som ser på dem. Og at siden han nå er stor gutt, så må han skifte i guttegarderoben. Så kan du si at hvis han ikke vil gå alene i garderoben, så kan dere dra til et sted med familiegarderobe, eller han må vente til han blir enda større og blir tryggere på seg selv. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #222 Skrevet 27. september 2011 Jeg har psykiske traumer og føler meg ikke trygg i offentlighet om ikke mannen min er tilstede. Når han er der kan jeg klare alt, selv å skifte med andre i nærheten. Jeg er redd for å bli mobbet, jeg er redd for å glemme tingene mine fordi jeg er så stresset, og jeg er redd for å dumme meg ut. Men alt dette går over når mannen min er der. Og siden mannen min strengt talt driiiiiter i dere andre damer, så regner jeg med at det da er greit at jeg tar han med i damegarderoben? han er jo der fordi jeg trenger han der, og ikke klarer meg på egenhånd. Eller skal jeg bli med han i herregarderoben? For det er jo tydeligvis en menneskerett å gå i svømmehallen? 6
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2011 #223 Skrevet 27. september 2011 Til de begynner på skolen. En 7-åring kan klare seg selv i garderoben, og jeg hadde ikke likt at du hadde ham med i damegarderoben når jeg var der. Når syns du han er gammel nok til å klare seg selv, og hvor lenge syns du det er greit at en jente er med pappaen i garderoben? Hjertens enig her! Og jeg gidder ikke lese tråden. Jeg har to på sju, de har dusja og tørka og kledd seg selv i to år alt. Garderobe er ikke et problem. Det er FLAUT for sju år gamle jenter å møte like gamle gutter i garderoben! Og det er jaggu ikke rart det finnes så mange ubrukelige mannfolk der ute når mødrene diller så lenge med selvsagte ting som å stelle seg selv! 4
Gjest rabrabara Skrevet 27. september 2011 #224 Skrevet 27. september 2011 Jeg har psykiske traumer og føler meg ikke trygg i offentlighet om ikke mannen min er tilstede. Når han er der kan jeg klare alt, selv å skifte med andre i nærheten. Jeg er redd for å bli mobbet, jeg er redd for å glemme tingene mine fordi jeg er så stresset, og jeg er redd for å dumme meg ut. Men alt dette går over når mannen min er der. Og siden mannen min strengt talt driiiiiter i dere andre damer, så regner jeg med at det da er greit at jeg tar han med i damegarderoben? han er jo der fordi jeg trenger han der, og ikke klarer meg på egenhånd. Eller skal jeg bli med han i herregarderoben? For det er jo tydeligvis en menneskerett å gå i svømmehallen? Jepp, for det er jo ingen forskjell på en liten gutt på syv år og en voksen mann :-) Svømmehallen har sikkert føringer på dette, vil jeg tro. Her jeg bor er det iallefall akseptert at 7-åringer er med i svømmehallen.
Flua Skrevet 27. september 2011 #225 Skrevet 27. september 2011 Sønnen din klarer nok å være alene i garderoben, mye bedre enn du tror! Første gangen kan du få en badevakt til å være med å vise han hvor alt er. Ha på han joggebukse og en genser, og det er da virkelig ikke så farlig det der med såpa? Det kan dere ta etterpå hjemme. Jeg var like stressa som deg første gangen min skulle alene i garderoben, men det gikk selfølgelig helt fint. :-) Jeg hadde heller ikke likt å han en 7-åring i damegarderoben rundt meg. Tror ikke en 7-åring hadde ilkt det noe særlig heller. 1
Gjest rabrabara Skrevet 27. september 2011 #226 Skrevet 27. september 2011 Sønnen din klarer nok å være alene i garderoben, mye bedre enn du tror! Første gangen kan du få en badevakt til å være med å vise han hvor alt er. Ha på han joggebukse og en genser, og det er da virkelig ikke så farlig det der med såpa? Det kan dere ta etterpå hjemme. Jeg var like stressa som deg første gangen min skulle alene i garderoben, men det gikk selfølgelig helt fint. :-) Jeg hadde heller ikke likt å han en 7-åring i damegarderoben rundt meg. Tror ikke en 7-åring hadde ilkt det noe særlig heller. Jeg bare lurer på en ting; hva er det som gjør at man er så ukomfortabel rundt en sjuåring i garderoben? Kanskje jeg er i overkant åpen eller upåvirket, men jeg skjønner det ikke helt. Og jeg må bare si at jeg ikke mener å spørre for å være kritisk, jeg bare lurer. (Du trenger ikke svare heller, dersom det er noe veldig personlig.)
Flua Skrevet 27. september 2011 #227 Skrevet 27. september 2011 Jeg bare lurer på en ting; hva er det som gjør at man er så ukomfortabel rundt en sjuåring i garderoben? Kanskje jeg er i overkant åpen eller upåvirket, men jeg skjønner det ikke helt. Og jeg må bare si at jeg ikke mener å spørre for å være kritisk, jeg bare lurer. (Du trenger ikke svare heller, dersom det er noe veldig personlig.) Det er vel fordi at i den alderen begynner de små gutta å stirre på oss nakne damer, det har jeg sjøl opplevd mange ganger i garderoben. Jeg bryr meg ikke så voldsomt, men kjenner at det kan være litt ubehagelig. Jeg er en voksen halvfet dame som tåler det godt, men jeg har registrert at tenåringsjenter blir helt satt ut av det. Nå er det dessverre blitt slik at unge jenter kvir seg for å være sammen med andre nakne damer, og dusjer med badetøy på, så man kan kanskje prøve å gjøre dette enkelest mulig for alle? Forøvrig er det med gutt/naken dame bare et lite poeng her, hovedpoengt er at en 7-åring går på skolen, og burde klare å gå i garderoben sjøl. Viktig å lære ungene å være mest mulig selvstendig.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2011 #228 Skrevet 27. september 2011 Ikke gi deg gjest! Hvis du sier det samme igjen og igjen og igjen og igjen og igjen, så får du nok rett tilslutt. Eller kanskje jeg får et ordentlig svar på hvorfor det er så galt med smågutter sammen med sin mor som har et element av fornuft?
HedvigR Skrevet 27. september 2011 #229 Skrevet 27. september 2011 Som allerede nevnt.. jeg personlig driter i at 7åringer ser meg naken.. Synes likevel de er for store til å være med mor/far i feil garderobe. Husker godt da jeg var sju år, og var kjempe"forelska" i en gutt i klassen min, noe jeg tror er vanlig for barn i den alderen når de nettopp har begynt på skolen og alt, føler seg skikkelig voksne. Tenk så flaut å møte på din store forelskelse naken i garderoben :| Jeg hadde nok nekta å dratt igjen på en lang lang tid, da jeg var mitt sjuårige selv... 1
Gjest meg Skrevet 27. september 2011 #230 Skrevet 27. september 2011 Tenk om man innførte at alle 1 klassinger skulle bruke samme garderobe og dusj på barneskolen. Da hadde alle barn fått avslappet forhold til kroppen. Selvfølgelig skulle dette bare vært første årene, f.eks til 3 klasse. Men foreldrene ville nok aldri godtatt dette uansett. Langtidsvirkningene for en slik løsning hadde muligens vært mindre overgrep/voldtekt når disse barna ble voksne, og mye mer. Jeg er helt sikker at nå kommer det stor kritikk på dette innlegget...
HedvigR Skrevet 27. september 2011 #231 Skrevet 27. september 2011 Ikke stor kritikk, for jeg skjønner ideen bak, men det er rett og slett ikke gjennomførbart. Det er i kulturen vår(samfunnet som helhet, selvfølgelig fins det unntak) at vi ikke er overhappy med å være nakne rundt det motsatte kjønn, ikke bare her i Norge, men i nesten hele den vestlige verden som vi er sterkt knyttet til, gjennom medier, reiser og kommunikasjon. Da må vi gjennomføre en såkalt holdningsendring ikke bare i Norge, men resten av Europa og USA og, det tviler jeg på går..
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2011 #232 Skrevet 27. september 2011 Jeg har psykiske traumer og føler meg ikke trygg i offentlighet om ikke mannen min er tilstede. Når han er der kan jeg klare alt, selv å skifte med andre i nærheten. Jeg er redd for å bli mobbet, jeg er redd for å glemme tingene mine fordi jeg er så stresset, og jeg er redd for å dumme meg ut. Men alt dette går over når mannen min er der. Og siden mannen min strengt talt driiiiiter i dere andre damer, så regner jeg med at det da er greit at jeg tar han med i damegarderoben? han er jo der fordi jeg trenger han der, og ikke klarer meg på egenhånd. Eller skal jeg bli med han i herregarderoben? For det er jo tydeligvis en menneskerett å gå i svømmehallen? Kjære Anonym bruker. Det finnes en løsning for deg! I naturistforeningen kan du gjøre slik du har beskrevet. I denne tråden snakker vi kun om prepubertale gutter så argumente her er i liten grad relevante for deg.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2011 #233 Skrevet 27. september 2011 Ikke gi deg gjest! Hvis du sier det samme igjen og igjen og igjen og igjen og igjen, så får du nok rett tilslutt. Du mener tydeligvis at jeg ikke fornyer meg. Men kan du fortelle hvilke nye argumenter mine meningsmotsandere har fremført på de siste tre sidene som ikke er brukt tidligere i debatten? 1
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2011 #234 Skrevet 29. september 2011 Det er vel fordi at i den alderen begynner de små gutta å stirre på oss nakne damer, det har jeg sjøl opplevd mange ganger i garderoben. Barns nysgjerrighet og opptatthet av at vi er to kjønn starter mye før - nærmere 3-4 års alderen. Puberteten starter i de fleste tilfeller vesentlig etter syvårsalderen. I utgangspunktet er gutter og jenter omtrent like mye/lite nysgjerrige på kvinner og menn i syvårsalderen og har de samme tanker om dette. Hvis et barn er ekstra nysgjerrig så er det sannsynlig at det har sammenheng med at det ikke har sett f.eks. voksne nakne før. Det gjelder like mye for ei jente som en gutt. Når noen voksne tydeligvis reagere mer på smågutter enn småjenter så må det være fordi de tror at guttene har noen seksuelle forestillinger e.l. som de ikke tror småjentene har. 2
Gjest naturist Skrevet 29. september 2011 #235 Skrevet 29. september 2011 Barns nysgjerrighet og opptatthet av at vi er to kjønn starter mye før - nærmere 3-4 års alderen. Puberteten starter i de fleste tilfeller vesentlig etter syvårsalderen. I utgangspunktet er gutter og jenter omtrent like mye/lite nysgjerrige på kvinner og menn i syvårsalderen og har de samme tanker om dette. Hvis et barn er ekstra nysgjerrig så er det sannsynlig at det har sammenheng med at det ikke har sett f.eks. voksne nakne før. Det gjelder like mye for ei jente som en gutt. Når noen voksne tydeligvis reagere mer på smågutter enn småjenter så må det være fordi de tror at guttene har noen seksuelle forestillinger e.l. som de ikke tror småjentene har. Ja, dette ser man tydelig i naturistmiljøet. Barn tenker ikke at en naken kropp noe spessielt. Både jenter og gutter leker mer harmonisk sammen uten at dem tenker så mye på kjønnsforskjeller. I tillegg lærer barn å respektere andre individer, fordi dem er vant til at kropper kommer i mange forskjellige formater.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2011 #236 Skrevet 29. september 2011 Tenk om man innførte at alle 1 klassinger skulle bruke samme garderobe og dusj på barneskolen. Da hadde alle barn fått avslappet forhold til kroppen. Selvfølgelig skulle dette bare vært første årene, f.eks til 3 klasse. Men foreldrene ville nok aldri godtatt dette uansett. Langtidsvirkningene for en slik løsning hadde muligens vært mindre overgrep/voldtekt når disse barna ble voksne, og mye mer. Jeg er helt sikker at nå kommer det stor kritikk på dette innlegget... Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot felles garderobe for menn og kvinner. Jeg hadde helt fint klart meg i en garderobe med både menn og kvinner, og fram til jeg var 7 år delte jeg også garderobe med storfamilien (foreldre, søsken, tanter, onkler, fettere, kusiner og venner av familien). Da jeg ble eldre gikk vi i separate garderober fordi det ble bygget en til garderobe i svømmehallen. Likevel tror jeg ikke fellesgarderober er løsningen. Og om fellesgarderobe skulle vært løsningen måtte det blitt innført lenge før 1. klasse. Allerede da jeg var 7 år var jeg veldig klar over min egen kropp og alt hva kroppen kan brukes til (uten å vite nøyaktig hva man gjorde, men jeg hadde en viss anelse). Allerede som syvåring ville jeg synes det var ubehagelig å skulle dele garderobe med guttene i klassen. Dette er tanker jeg husker at jeg gjorde meg fordi vi måtte vente med svømming fordi det ikke var to garderobe i svømmehallen, og fellesgarderobe var oppe til vurdering. Jeg ser daglig jenter i damegarderoben på treningssenteret som strever med å gjemme seg under handduker, jenter som har handduken med seg inn i dusjen, jenter som drar sports-bhen over den vanlige bhen for å ikke vise brystene og jenter som kler på seg mens de fortsatt er våte for å ikke vise noe. Jeg antar at det finnes en del av de samme menneskene i herregarderoben. Så lenge det er så vanskelig for mange å vise seg naken for sitt eget kjønn er ikke fellesgarderobe løsningen, og det må iallfall ikke påtvinges noen.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2011 #237 Skrevet 29. september 2011 Verden er uansett rar. Nå sitter mange barn/ungdom hjemme og sender nakenbilder til hverandre, men det å se hverandre nakne i dusjen er flaut xD
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #238 Skrevet 30. september 2011 Jeg mener at en 7åring (gutt)ikke har noe i en dame garderobe. Hvorfor i all verden mener du det? En 7-åring er et lite barn og bør være sammen med moren sin på et offentlig sted som dette. Offentlige bad er også notoriske for pedofile (f.eks. Lommemannen). Jeg ville ALDRI overlatt en 7-åring til seg selv i garderoben på et slikt sted. Alle barn som ikke har kommet i puberteten er i grunnen å betrakte som en slags jenter og bør behandles som det. Man blir først gutt i puberteten.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #239 Skrevet 30. september 2011 Som allerede nevnt.. jeg personlig driter i at 7åringer ser meg naken.. Synes likevel de er for store til å være med mor/far i feil garderobe. Husker godt da jeg var sju år, og var kjempe"forelska" i en gutt i klassen min, noe jeg tror er vanlig for barn i den alderen når de nettopp har begynt på skolen og alt, føler seg skikkelig voksne. Tenk så flaut å møte på din store forelskelse naken i garderoben :| Jeg hadde nok nekta å dratt igjen på en lang lang tid, da jeg var mitt sjuårige selv... Hm, da jeg var 8 fikk jeg en ny venninne som da var 5. Vi badet nakne sammen i badekar hjemme hos moren hennes. Vi var begge nakne på baderommet og moren hennes var der også. Det var ikke noen som syntes det var flaut. Barn på den alderen er ikke kjønnet. De er bare barn.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2011 #240 Skrevet 30. september 2011 Hvorfor i all verden mener du det? En 7-åring er et lite barn og bør være sammen med moren sin på et offentlig sted som dette. Offentlige bad er også notoriske for pedofile (f.eks. Lommemannen). Jeg ville ALDRI overlatt en 7-åring til seg selv i garderoben på et slikt sted. Alle barn som ikke har kommet i puberteten er i grunnen å betrakte som en slags jenter og bør behandles som det. Man blir først gutt i puberteten. En slags veiledende grense går minst ved 10-11-årsalderen. Men selv barn i den alderen kan være utsatte for pedofile. Selv ville jeg ikke vært komfortabel med å la en 11-åring være alene i en mannegarderobe på et slikt sted. Alt under 10-årsalderen er direkte uansvarlig. Små barn (som alle under 10 år er) bør være sammen med moren sin. Hvis det er noen surpomper som reagerer på dette, synes jeg de heller kan finne seg et annet sted å bade. Det er i så fall de som har seksuelle tanker om barnet og ikke omvendt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå