Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest _Hufsa_

Babyblue - Jeg har ikke klødd så voldsomt i det siste da, selv om jeg har utslett. Men (for å høres veldig delikat ut) må jeg bare pirke når jeg har store flassflak i hodebunnen nært panna. Så til slutt ble det jo ildrødt og betent der. Den salven jeg fikk til å smøre på der var magisk. Etter å ha smurt den på 2 ganger en dag ga det seg fullstendig.. :hakeslepp:

Og jeg fant ut at det var renseshampoen som var synderen i at det svei så grusomt hver gang jeg vaska håret. Nå bruker jeg kun KMS California flassshampo som tar all flassen og GP rosemary shampo som forhindrer kløe. I'm in love :hjerte:

Det er litt sånn.. jeg kan egentlig gå i evigheter uten å vaske håret for det blir jo nesten aldri fett lenger, men samtidig så kommer flassen tilbake når det har gått 1-2 dager siden sist hårvask, så da må jeg vaske det igjen for å få bort flassen igjen.

Kvisene i ansiktet har begynt å roe seg ned også, selv om jeg fortsatt har noen nye. De på ryggen derimot er en helt annen historie. Ser ikke ut som de har planer om å rikke seg av flekken i det hele tatt.

Kjekt å høre fra deg Alice i eventyrland, som har gått ferdig kuren og greier :D

Jeg bruker også kontaktlinser, men har ikke merka noe særlig plager på det området foreløpig. Har huden holdt seg helt fin i ettertid?

Roo - Jeg skjønner godt at du ikke har lyst å være avhengig av å gå på antibiotika for evig tid. Ikke hadde jeg turt å gå på det så lenge heller. Og hudlegen min sa at det var noe man maks burde gå på i 3 mnd...

Det er vel kun hudleger som kan skrive ut isotrenin, med mindre det har skjedd noen endringer på regelverket der i det siste. Hvis du vil begynne på det er det bare å dra til elgen med en gang og be om henvisning. Jeg måtte som nevnt tidligere i tråden vente 8 mnd før jeg fikk komme til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg ble egentlig bivirkningene stadig verre, greide ikke å bruke kontaktlinser de siste månedene, fikk øyekatarr hele tiden, vonde og stive muskler, og selvfølgelig kjempetørr på både lepper, innsiden av nesen (tips: kjøp rhinoil på apoteket (og aldri bruk noe som inneholder mineralolje (som petrolatum) der, siden det er farlig å få i lungene), hodebunn og huden ellers.

Har også i ettertid litt problemer med tørre øyne, og litt utslett/tørre partier om jeg ikke er nøye med å smøre meg. Men utrolig mye lettere å håndtere enn store, stygge byller, så jeg er veldig fornøyd. :)

Er det derfor jeg har fått øyebetennelse!? Aldri hatt det før, og jeg våkna med det på tirsdag.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil begynne på det er det bare å dra til elgen :fnise: med en gang og be om henvisning.

8 mnder?? Det vet jeg ikke om jeg har tålmodighet til. Kanskje jeg skal bestille meg time hos privat hudlege istedenfor.

Det er litt skummelt å høre om så mye bivirkninger, særlig depresjonsdelen. Men sånn som det er nå går jeg jo rundt å er ganske deprimert pga hudens tilstand uansett.

Lykke til videre med behandlingen til dere. Så kommer jeg til å følge med videre på denne tråden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig bestilt meg legetime, fikk en ledig time neste fredag. Jeg har jo et skriv som sier at jeg skal få begynne på iso., så håper ikke den nye fastlegen min setter seg vrang eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre fra deg Alice i eventyrland, som har gått ferdig kuren og greier :D

Jeg bruker også kontaktlinser, men har ikke merka noe særlig plager på det området foreløpig. Har huden holdt seg helt fin i ettertid?

Huden er helt fin ja, bortsett fra at den er litt i tørreste laget, men jeg får i hvert fall ikke kviser lenger. :)

Er det derfor jeg har fått øyebetennelse!? Aldri hatt det før, og jeg våkna med det på tirsdag.. :gjeiper:

Det er nok sannsynligvis årsaken ja. Når man blir mye tørrere på øynene enn vanlig blir ikke bakteriene vasket bort like godt som vanlig, og dermed får man betennelse. Hvis du bruker kontaktlinser må du ta dem av med en gang du har litt vondt på øyet og heller bruke briller en stund. Kjipt, men om det blir ordentlig betennelse blir det mye verre, og du kan ikke bruke kontaktlinser uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Babyblue - Jeg har ikke klødd så voldsomt i det siste da, selv om jeg har utslett. Men (for å høres veldig delikat ut) må jeg bare pirke når jeg har store flassflak i hodebunnen nært panna. Så til slutt ble det jo ildrødt og betent der. Den salven jeg fikk til å smøre på der var magisk. Etter å ha smurt den på 2 ganger en dag ga det seg fullstendig.. :hakeslepp:

Og jeg fant ut at det var renseshampoen som var synderen i at det svei så grusomt hver gang jeg vaska håret. Nå bruker jeg kun KMS California flassshampo som tar all flassen og GP rosemary shampo som forhindrer kløe. I'm in love :hjerte:

Det er litt sånn.. jeg kan egentlig gå i evigheter uten å vaske håret for det blir jo nesten aldri fett lenger, men samtidig så kommer flassen tilbake når det har gått 1-2 dager siden sist hårvask, så da må jeg vaske det igjen for å få bort flassen igjen.

Kvisene i ansiktet har begynt å roe seg ned også, selv om jeg fortsatt har noen nye. De på ryggen derimot er en helt annen historie. Ser ikke ut som de har planer om å rikke seg av flekken i det hele tatt.

Så bra at ting går bedre for deg! Hodebunnen min oppfører seg helt fint, og jeg tror mye av takken kan gå til shampoen jeg bruker. Har bestilt flere stykker fra iherb siden jeg startet med den, og er kjempefornøyd! Fantastisk produkt til fantastisk pris : D LINK

Men ser ut som om mine bivirkninger kommer treigere frem enn dine, så kan godt hende jeg en dag våkner opp med kløende hodebunn. Men krysser fingrene for at det ikke skjer...

Men hendene mine er et annet kapittel. Fy søren som jeg hater utslett! Og nå merker jeg at tørre flekker bare sprer seg over armene, uansett hvor mye jeg smører. Ansiktet mitt er helt OK, da. Bruker maska fra decleor både morgen og kveld pluss serum fra MD, noe som funker fint for meg. Kvisene er ikke sååå mye bedre, men merker at utbruddet fra starten av kuren roer seg mer og mer for hver dag som går. Hudormene har skjønt alvoret og har gitt opp med å terrorisere huden min, hehe. Tommel opp foreløpig! :Nikke:

Er kjekt å se at flere her følger med, forresten : D Jo flere jo bedre. Lykke til med å få resept, Lumos. Noen leger er helt jævlig vrange angående dette, men de fleste går nok med på det.

Humøret mitt er ikke noe verre, men merker at jeg blir lettere på gråten om noe går galt. Også får jeg en ganske "blæh, gidder ikke" følelse angående skolen. Men jeg klarte da å fullføre en nynorsk analyse i ferien, så det er ikke slik at jeg legger meg ned å griner bare jeg treffer på noe som krever litt av meg :husarbeid: Men allikevel... merker at jeg blir litt giddalaus. Håper at trening og mye søvn kan bearbeide det :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Det er litt skummelt å høre om så mye bivirkninger, særlig depresjonsdelen. Men sånn som det er nå går jeg jo rundt å er ganske deprimert pga hudens tilstand uansett.

Jepp, som jeg muligens her nevnt allerede her: Jeg vil heller være deprimert i et halvt år nå pga. pillene, enn å ha kviser i flere år til. Er rimelig lei av tørre lepper og sår hud, men da tenker jeg bare på at det mest sannsyneligvis er verdt det, og da føles det straks litt bedre :jepp:

Noen som har planer om å ta knekken på arr så fort kvisene forhåpentligvis er borte, forresten? Er det ikke slik at man må vente i minst 3 måneder etter endt kur for å kunne begynne på behandling av arr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Har forresten regnet ut hvor mye jeg tror dette vil koste til sammen for meg, og har da kommet frem til at det blir cirkus 7000 kroner til sammen for alt...? Kan det stemme? Nå går jeg til privat hudlege, så konsultasjonen er også en stor del av beløpet, men allikevel... :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme BabyBlue. Jeg gikk til privat hudlege for første konsultasjon, men skal nå gå videre hos en fastlege. Hudlegen regnet grovt ut at det vil koste meg ca 5000 kr, men at man kan få tilbake litt hvis man tar vare på alle kvitteringene og sender det til trygdekontoret eller noe?? (Jeg har ikke greie på alle disse etatene. Tror det var noe med sånt frikort iallfall :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Tror man kan få refundert noe av beløpet, ja! Virker i hvert fall som en fornuftig plan når jeg ser hvor latterlig mye det kommer til å koste :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Hvis du vil begynne på det er det bare å dra til elgen :fnise: med en gang og be om henvisning.

Hahaha :fnise:

Men hendene mine er et annet kapittel. Fy søren som jeg hater utslett! Og nå merker jeg at tørre flekker bare sprer seg over armene, uansett hvor mye jeg smører.

Ansiktet mitt er helt OK, da. Bruker maska fra decleor både morgen og kveld pluss serum fra MD, noe som funker fint for meg.

Også får jeg en ganske "blæh, gidder ikke" følelse angående skolen. Men jeg klarte da å fullføre en nynorsk analyse i ferien, så det er ikke slik at jeg legger meg ned å griner bare jeg treffer på noe som krever litt av meg :husarbeid: Men allikevel... merker at jeg blir litt giddalaus. Håper at trening og mye søvn kan bearbeide det :hoppe:

Utslettet på hendene mine har for lengst spredd seg langt oppover armene her også. Og hvis jeg tilfeldigvis klør meg litt på arma blir den delen av huden knusktørr og begynner å flasse med en eneste gang. Men shea butteret holder det sånn noenlunde i sjakk hvertfall.

Er det så lurt å bruke serum fra MD nå da? Mener å huske å ha lest i pakningsvedlegget at man ikke skulle bruke slike ting ved siden av.

Jeg har merka at jeg har blitt generelt litt slappere og giddesløs i det siste jeg også. Har nesten ikke fått gjort noe som helst skolearbeid på 1 uke for eksempel... Og har generelt vært mye trøtt også i det siste. Kan jo være høsten også som spiller inn. Får se an fremover.

Og trening da. Det er jo et kapittel for seg selv haha. Var på trening forrige tirsdag tror jeg det var, og var skikkelig stiv og støl i musklene i over 1 uke etterpå haha. Og da mener jeg skikkelig støl også. Type ha skikkelig problemer med å holde armene over hodet (trente styrke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Man kan få refundert deler av beløpet ja. Når det du har lagt ut overstiger 1600,- (tror jeg det var) så kan du få refundert tilbake 90%. Men man starter vel på skratch igjen fra januar med nytt kalenderår og greier.

Og tror forresten dette gjelder selve legemiddelet, altså ikke penger brukt på konsultasjoner og lignende (uten at jeg skal være helt skråsikker på det)

Endret av _Hufsa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, som jeg muligens her nevnt allerede her: Jeg vil heller være deprimert i et halvt år nå pga. pillene, enn å ha kviser i flere år til. Er rimelig lei av tørre lepper og sår hud, men da tenker jeg bare på at det mest sannsyneligvis er verdt det, og da føles det straks litt bedre :jepp:

Noen som har planer om å ta knekken på arr så fort kvisene forhåpentligvis er borte, forresten? Er det ikke slik at man må vente i minst 3 måneder etter endt kur for å kunne begynne på behandling av arr?

Så sant så sant! Du virker veldig positivt innstilt til hele greia, da har man jo et godt utgangspunkt også :)

Hvordan skal du ta knekken på arrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Så sant så sant! Du virker veldig positivt innstilt til hele greia, da har man jo et godt utgangspunkt også :)

Hvordan skal du ta knekken på arrene?

Jepp, det nytter ikke å starte denne kuren med en negativ innstilling. Da går det fort nedover :P Så prøver å smile og være glad, selv om musklene verker og huden er sår. Men det med muskelsmerter bør gå over etter en stund, i følge legen...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med arrene, men hadde vært greit med noe effektivt som ikke kostet for mye penger. Bør kanskje lese meg opp på pensling og laserbehandling osv. Er jo så mange løsninger ute på markedet nå, så nå gjelder det bare for meg å finne den som passer best for min hud :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Man kan få refundert deler av beløpet ja. Når det du har lagt ut overstiger 1600,- (tror jeg det var) så kan du få refundert tilbake 90%. Men man starter vel på skratch igjen fra januar med nytt kalenderår og greier.

Og tror forresten dette gjelder selve legemiddelet, altså ikke penger brukt på konsultasjoner og lignende (uten at jeg skal være helt skråsikker på det)

OI! 90%? Det er sykt mye. Men hvis jeg venter til neste år, kan jeg bare få refundert de pengene jeg la ut det året, altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Utslettet på hendene mine har for lengst spredd seg langt oppover armene her også. Og hvis jeg tilfeldigvis klør meg litt på arma blir den delen av huden knusktørr og begynner å flasse med en eneste gang. Men shea butteret holder det sånn noenlunde i sjakk hvertfall.

Er det så lurt å bruke serum fra MD nå da? Mener å huske å ha lest i pakningsvedlegget at man ikke skulle bruke slike ting ved siden av.

Jeg har merka at jeg har blitt generelt litt slappere og giddesløs i det siste jeg også. Har nesten ikke fått gjort noe som helst skolearbeid på 1 uke for eksempel... Og har generelt vært mye trøtt også i det siste. Kan jo være høsten også som spiller inn. Får se an fremover.

Og trening da. Det er jo et kapittel for seg selv haha. Var på trening forrige tirsdag tror jeg det var, og var skikkelig stiv og støl i musklene i over 1 uke etterpå haha. Og da mener jeg skikkelig støl også. Type ha skikkelig problemer med å holde armene over hodet (trente styrke).

Har tenkt på det samme angående MD, men siden huden min oppfører seg så fint nå trenger jeg ikke bekymre meg så mye. Må bare passe på å ikke gå for mye ut når sola er oppe. Men kommer vel til et punkt i kuren når jeg må slutte helt med MD pga. de aktive ingrediensene :trist: Skal ønske meg produkter fra Decleor til jul, er ikke de bedre for sensitiv og tørr hud...?

Ja, håper det bare er høsten som påvirker humøret mitt. Har en venninne som også blir sliten og trøtt denne årstiden, så pillene trenger ikke ta all skylden. Og styrke sliter jeg også med. Armhevinger i gymtimene virker lite fristende med tanke på at det verker i eeevigheter etterpå, men kan ikke droppe det heller. Vil ikke at dette skal gi meg dårlig vurdering i gym til jul :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jepp, det nytter ikke å starte denne kuren med en negativ innstilling. Da går det fort nedover :P Så prøver å smile og være glad, selv om musklene verker og huden er sår. Men det med muskelsmerter bør gå over etter en stund, i følge legen...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med arrene, men hadde vært greit med noe effektivt som ikke kostet for mye penger. Bør kanskje lese meg opp på pensling og laserbehandling osv. Er jo så mange løsninger ute på markedet nå, så nå gjelder det bare for meg å finne den som passer best for min hud :hoppe:

Mhm, mye å velge mellom og mye å ta stilling til. Du finner helt sikkert noe som passer for deg :) Skjønner jo at man etter endte kur har lyst å "sette kronen på verket" med å fjerne arr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De arrene jeg fikk i fjor (hadde temmelig mange), har gått bort av seg selv, iallfall nesten alle. Og jeg har alltid vært fæl å plukke på kviser. Legen min sa at det kan ta opp til et år og kanskje mer før slike arr forsvinner, og at de altså ofte kan gå helt bort av seg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

De arrene jeg fikk i fjor (hadde temmelig mange), har gått bort av seg selv, iallfall nesten alle. Og jeg har alltid vært fæl å plukke på kviser. Legen min sa at det kan ta opp til et år og kanskje mer før slike arr forsvinner, og at de altså ofte kan gå helt bort av seg selv! :)

Åh, det høres jo supert ut! :D

Jeg har begynt å få litt mer kviser igjen i ansiktet. Det kan jo f.eks være fordi jeg har økt tablettdosen, men det kan også være fordi jeg de siste dagene har brukt shea smør i hele ansiktet både dag og natt. Så i går tenkte jeg at jeg skulle ta på meg Decleor hydra floral kremen isteden. Jeg tok den på og det SVEI!! Skikkelig også... Så nå tør jeg ikke å bruke den mer på ei stund.

Tror jeg har fått ei kvise i hodebunnen også. Midt på toppn av hodet haha, for en plassering! Er jo vanskelig å vite om det er ei kvise siden den er dekt av hår, men den kjennes sånn ut, er vond når jeg tar på og fikk ei lita skorpe iløpet av natta.

Og det virker som utslettet på hendene mine blir verre når jeg har vært ute. Det gir jo mening siden kulda tørker ut huden

Endret av _Hufsa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Huff, det høres ikke bra ut, Hufsa : ( Håper bivirkningene trekker seg litt tilbake med tiden. Har selv smurt meg godt inn nå, men utslettene på hendene er der fremdeles. Synes også det er kjipt å dusje, for jeg begynner alltid å klø så voldsomt etterpå :P

Men får vente og se hvordan arrene blir etter kuren er ferdig. Er jeg heldig forsvinner rødheten i kinnene : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...