Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Ny oppdatering fra denne kanten.

Fem uker på kuren i dag! De siste dagene har jeg påbegynt et skikkelig utbrudd øverst på ryggen/skuldrene. Vonde greier. Fremdeles ingen bivirkninger som er verdt å nevne. Har vært forkjøla ei uke, men jeg pleier alltid å blø neseblod når jeg er det, så tror ikke kuren er årsaken her.

Ansiktshuden har fremdeles noen småkviser, men jeg merker at porene og hudormene har blitt mye mindre/borte. Skal til hudlegen på fredag, håper virkelig han lar meg ta en høyere dose! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også gått på kuren i fem uker nå. Var hos legen igår, og han var positivt overrasket over hvor lite bivirkninger jeg har. Jeg er visst en av de heldige, siden jeg merker bare antydning til litt tørr hud nå. :)

Neseområdet er blitt betydelig renere, og jeg har nesten ikke behov for å bruke concealer eller foundation der lenger. Jeg får bare byller nå, og da kun en om gangen.

Legen ville ikke høyne dosen min pga vekten, så jeg skal ta 2 tabletter hver dag i 4 mnd til.

Jeg har forresten fått kommentarer på jobb om at huden min ser så frisk og fin ut. Det var godt å høre :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Kan ikke skryte av porselenshud, men ting går fremover her også! Har nesten ingen større kviser lenger, men merker at arrene lyser opp, og det ødelegger litt. Håper det forsvinner når jeg slutter på kuren =)

Ellers har jeg fremdeles utslett på hendene, men det ser ikke så ille ut så lenge jeg holder meg fra å klø på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en krem på hendene fra apoteket som heter a-dherma hvis jeg husker riktig. Tuben er lang, smal og hvit med litt grønt på. Hvis jeg merker antydning til tørrhet, så trenger jeg bare å smøre i to omganger før huden roer seg:)

(Opprinnelig kjøpt for å behandle eksem på barnehud, så den er nok mer enn en vanlig fuktighetskrem?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Har fått litt mindre kviser nå, selv om jeg fortsatt har igjen endel og har et par store betente.

Og huden min er blitt helt sinnsykt svakt. Nesten litt skummel svak. Jeg får nye sår på hendene nesten hver eneste dag og får stadig fliser i fingeren også, noe jeg aldri pleier å få vanligvis.

Ellers har jeg muskelsmerter og er til tider litt slapp.

Utslettet på hendene er trofast her også, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire uker på kuren for meg i går. Ansiktshuden min har begynt å bli skikkelig tørr igjen, det flasser som bare det.. Føler huden min ser mye bedre ut på morgenene, mens på kveldene ser den alltid like gusten og jævlig ut. Det som irriterer meg mest med denne kuren er at man ikke kan ta sol. åå som det irriterer meg. Prøvde ut selvbruning en liten periode, men det ble så oransje og skjoldete da huden flasset av fargen med en gang, så holder meg heller blek, enn å se ut som en dalmantiner. Jaja, ellers er det som irriterer meg mest etter dette, de tørre neseborene. but then again, tommel opp for at håret ikke blir fett. gikk 4 eller 5 dager uten å dusje håret, og fikk komplimenter på jobb siste dagen hvor jeg "alltid var så fin på håret" haha, de skulle bare visst.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har noen spørsmål om roaccutan som kanskje noen av dere kan svare på :)

- De bivirkningene man får under kuren, vil de alltid gå vekk etter endt kur? Eller er noen uheldige og får dem resten av livet?

- Siden roaccutan senker talgproduksjonen i huden, er det vanlig å få mindre fett hår etter kuren og, eller er dette bare underveis?

- Noen som har fått roaccutan selv om huden ikke har vært av den verste sorten? Men bare f.eks. mange små urenheter som aldri vil gå vekk? (selv om de ikke er store og ikke lager dype arr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Skal som nevnt til legen den 7 desember (snart!), og da må jeg ta opp det der med depresjon med han. Har kommet frem til at jeg ikke kan gå rundt å ha det sånn i 3 måneder til. Det orker jeg bare ikke! Føler meg helt mislykket og tom, har kort lunte, er sliten, og det å spise, trene og sove har bare kommet inn i en rar rytme de siste ukene. Våkner ofte med hjertebank og gruer meg til å stå opp, uten at jeg skjønner helt hvorfor :tristbla: Gleder meg ikke til jul heller! Det er farlig det! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Skal som nevnt til legen den 7 desember (snart!), og da må jeg ta opp det der med depresjon med han. Har kommet frem til at jeg ikke kan gå rundt å ha det sånn i 3 måneder til. Det orker jeg bare ikke! Føler meg helt mislykket og tom, har kort lunte, er sliten, og det å spise, trene og sove har bare kommet inn i en rar rytme de siste ukene. Våkner ofte med hjertebank og gruer meg til å stå opp, uten at jeg skjønner helt hvorfor :tristbla: Gleder meg ikke til jul heller! Det er farlig det! :kjefte:

Huff da, høres ikke noe særlig ut å ha det sånn :klemmer:

Hvor stor dose er det du går på nå? Fortsatt 2 piller daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Nei, det er ikke noe morro :tristbla::klemmer:

Og ja, 2 piller daglig fremdeles. Vurderte å ta opp dosen til neste legebesøk, men tror ikke det er så lurt når jeg er har det som jeg har. Eller skal jeg bare bite det i meg og be legen om å trappe opp dosen så jeg blir fortere ferdig? :sjenert: Blir nok verre, men da er jeg i det minste ikke deppa så lenge. Men om det skjer blir nok jula ødelagt!

Herregud, er så lei :trist: Har dere merket noe på humøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Nei, det er ikke noe morro :tristbla::klemmer:

Og ja, 2 piller daglig fremdeles. Vurderte å ta opp dosen til neste legebesøk, men tror ikke det er så lurt når jeg er har det som jeg har. Eller skal jeg bare bite det i meg og be legen om å trappe opp dosen så jeg blir fortere ferdig? :sjenert: Blir nok verre, men da er jeg i det minste ikke deppa så lenge. Men om det skjer blir nok jula ødelagt!

Herregud, er så lei :trist: Har dere merket noe på humøret?

Er ikke sikkert det er så lurt når du allerede er utrolig deprimert nei. Men du kan jo eventuelt prøve å trappe opp og hvis du blir mye verre så er det bare å trappe ned igjen til 2 piller. Det er den avtalen jeg har med legen min. At hvis jeg syns bivrkningene blir for store for hver gang jeg trapper opp, så er det bare å trappe ned igjen.

Jeg merka jo det litt på humøret tidligere, men humøret mitt har vært helt normalt i det siste. Litt rart kanskje siden jeg går på enda større dose nå (3 piller daglig). Men musklene mine er mye ømmere nå enn de har vært tidligere og energien har vært litt lav, så jeg tar det vel igjen på de områdene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Har noen spørsmål om roaccutan som kanskje noen av dere kan svare på :)

- De bivirkningene man får under kuren, vil de alltid gå vekk etter endt kur? Eller er noen uheldige og får dem resten av livet?

Jeg har lest om folk som har slitt med bivirkninger i lang tid etter kuren så det er jo noe å tenke på før man bestemmer seg.

- Siden roaccutan senker talgproduksjonen i huden, er det vanlig å få mindre fett hår etter kuren og, eller er dette bare underveis?

Usikker på den. Mulig håret vil bli litt mindre fett også i etterkant, men sannsynligvis ikke i like stor grad som under kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Er ikke sikkert det er så lurt når du allerede er utrolig deprimert nei. Men du kan jo eventuelt prøve å trappe opp og hvis du blir mye verre så er det bare å trappe ned igjen til 2 piller. Det er den avtalen jeg har med legen min. At hvis jeg syns bivrkningene blir for store for hver gang jeg trapper opp, så er det bare å trappe ned igjen.

Jeg merka jo det litt på humøret tidligere, men humøret mitt har vært helt normalt i det siste. Litt rart kanskje siden jeg går på enda større dose nå (3 piller daglig). Men musklene mine er mye ømmere nå enn de har vært tidligere og energien har vært litt lav, så jeg tar det vel igjen på de områdene...

Takk for råd =) Høres fornuftig ut. Skal som nevnt spørre legen, han vet nok best.

Har også blitt ganske glad i å sove, og får ganske lett blåmerker og sår, og styrketrening er det bare å glemme. Ikke kan jeg leke med katta heller, for da ser jeg ut som et klorebrett etter en liten rundt. Lurer på hvordan tilstanden min blir om jeg faktisk går over til 3 piller, siden psyken og kroppen min allerede er drittlei stoffet :riste:

Jaja. Får trøste meg med at det ikke varer evig. Lykke til med resten av dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får stadig nye utbrudd, etter 3 mnder på kuren. Og hver gang jeg får nytt utbrudd får jeg skikkelig noia for at den ikke funker :sjenert: Jeg skal også til legen 7. desember, og er veeeeldig spent på hva han sier! Håper han sier det ser ut til at jeg blir helt bra... Håpeeeer!

Forresten så er det 2. gangen jeg har ca en ukes ufrivillig pause, fordi blodprøveresultatene tar mye lenger tid enn hva de lover, og uten blodprøveresultat får jeg jo heller ikke noen ny resept. HATER det opplegget der. Det er så utrolig tungvint! :sukk:

Men ellers må jeg si det går greit. Tørr hud på hele kroppen, tørre øyne og utrolig tørr og sår nese, pluss utslett på hendene. Kan leve med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist å lese at kuren går utover humøret ditt, BabyBlue. Håper legen har noen gode råd å komme med :klemmer:

Siden fredag har jeg gått opp til tre piller daglig, og jeg merker allerede at bivirkningene er større, selv med bare én ekstra pille. Leppene mine er knusktørre, og hendene følger etter. Heldigvis ikke mer enn det å klage over for min del :)

desperate: helt enig i at det er et tungvint system. Særlig når fastlegen og hudlegen ikke samarbeider og kommer med hver sin (motstridende) informasjon hver gang.

Lykke til hos legen i morra, både til deg og BabyBlue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist å lese at kuren går utover humøret ditt, BabyBlue. Håper legen har noen gode råd å komme med :klemmer:

Siden fredag har jeg gått opp til tre piller daglig, og jeg merker allerede at bivirkningene er større, selv med bare én ekstra pille. Leppene mine er knusktørre, og hendene følger etter. Heldigvis ikke mer enn det å klage over for min del :)

desperate: helt enig i at det er et tungvint system. Særlig når fastlegen og hudlegen ikke samarbeider og kommer med hver sin (motstridende) informasjon hver gang.

Lykke til hos legen i morra, både til deg og BabyBlue!

Mhm.. Jeg tok liksom blodprøven forrige mandag, og fikk beskjed om at det skulle ta 2, maks 3, dager før hudlegen skulle få resultatet. Det kan umulig ta 4 virkedager for hudlegen å skrive den dumme resepten!? :sur:

Takk for det! :) Håper så iiiinderlig at legen kan si at det funker selv om jeg ikke syns det ser sånn ut for øyeblikket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var hos hudlegen i dag, etter å ha gått på kuren i 1 mnd. Har et av mine største utbrudd akkurat nå, tett i tett med kviser i kinn-hake partiet. ser ut som jeg har skjegg. ruglete faen.

Men hvertfall, hudlegen sa at når utbruddet roer seg, kan jeg øke til 2 og 3 piller annenhver dag.

Men jeg får skrevet ut nye piller samtidig som jeg er hos legen. Uten at hun venter på svar på prøvene. Akkurat nå har jeg 1 full pakke på 100tab som jeg hentet i dag. pluss noen brett fra forrige pakke. Skjønner ikke hvorfor legene deres gjør det så tungvint?

Jeg liker denne tråden. Ute i hverdagen føler jeg meg som den eneste som går på kuren. men i denne tråden, føler jeg endelig at jeg passer inn. kan snakke ut om hudproblemene mine, og folk faktisk BRYR SEG og vil høre på. Ingen bryr seg jo om dette in real life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Men jeg får skrevet ut nye piller samtidig som jeg er hos legen. Uten at hun venter på svar på prøvene. Akkurat nå har jeg 1 full pakke på 100tab som jeg hentet i dag. pluss noen brett fra forrige pakke. Skjønner ikke hvorfor legene deres gjør det så tungvint?

Det skjønner ikke jeg heller. Jeg får også alltid ny resept hver gang jeg er hos hudlegen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man alltid få utbrudd når man starter opp? Kommer antagelig til å hoppe rett fra tetracyclin til roaccutan på nyåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Vil man alltid få utbrudd når man starter opp? Kommer antagelig til å hoppe rett fra tetracyclin til roaccutan på nyåret...

Det er ekstremt vanlig, ja :P jeg gjorde i hvert fall det. Men det verste er egentlig at huden blir så tynn og det at arr blir ganske røde og lyser lett gjennom. Har heldigvis kommet i en god periode nå hvor huden er på sitt beste hittil :D

Håper du skriver mer her da, om du begynner på roa? :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...