Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Det er nok sannsynligvis årsaken ja. Når man blir mye tørrere på øynene enn vanlig blir ikke bakteriene vasket bort like godt som vanlig, og dermed får man betennelse. Hvis du bruker kontaktlinser må du ta dem av med en gang du har litt vondt på øyet og heller bruke briller en stund. Kjipt, men om det blir ordentlig betennelse blir det mye verre, og du kan ikke bruke kontaktlinser uansett...

That makes sense! Øynene kjennes faktisk litt tørrere ut for tida.. Men jeg har jo nesten 5 måneder igjen jo :sukk:

Huden min har tydeligvis ikke blitt bedre heller, slik jeg trodde og håpte, jeg ser faktisk ut som et pizzatryne akkurat nå. Maaasse store, ekle, vonde kviser i hele ansiktet... :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Du kan kjøpe sånne øyedråper på apoteket. Funker fint for meg : D

Men ikke stress med kvisene allerede nå. Ser på sånne before/after filmer på youtube om folk som går på kuren, og det tok lang tid før huden deres klarnet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt ut til legebesøket, og tatt det opp der =) Kuren er innstilt etter vekten vår, og om du tar mindre doser kan det hende at det hemmer effekten. Skal selv gå opp til 3 piller helt på slutten, og gleder meg IKKE. To piller er jo nok :sjenert: Fikk sjokk da han sist gang sa at jeg skulle gå på den i et halvt år. Jeg bare ".. say what?" :sjokkert:

Men skal det ha så mye å si antall tabletter man tar daglig da egentlig? Er ikke det viktigste det antallet tabletter man ender opp med å ta sammenlagt fra hele kuren?

Nå har jeg endelig fått vært hos legen.

Har jo fått eksem-lignende tilstander rundt munnen nå, så hun sa vi skulle ta en pause fra kuren og la det roe seg ned før jeg starter opp igjen.

Hun sa også at det ikke hadde noe å si hvor mange tabletter du tok om gangen, men det totale antallet. Ble så glad at jeg begynte å gråte, for jeg har hatt det utrolig tøft. Jeg kuttet ikke ut kuren selv om jeg fikk store sår rundt munnen og hun var imponert over at jeg hadde holdt ut... hehe

Men nå skal det bli godt å få en pause altså, for første gang i mitt liv har jeg følt meg rett og slett stygg og har mest lyst til å holde meg hjemme. Folk har påpekt det selv til meg: "Å , det der ser ikke godt ut.." "Har du eksem eller psoriasis eller?".. Gøy å høre..

Men utrolig godt å ha denne tråden så man kan dele opplevelser, bivirkninger ++ :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Nå har jeg endelig fått vært hos legen.

Har jo fått eksem-lignende tilstander rundt munnen nå, så hun sa vi skulle ta en pause fra kuren og la det roe seg ned før jeg starter opp igjen.

Hun sa også at det ikke hadde noe å si hvor mange tabletter du tok om gangen, men det totale antallet. Ble så glad at jeg begynte å gråte, for jeg har hatt det utrolig tøft. Jeg kuttet ikke ut kuren selv om jeg fikk store sår rundt munnen og hun var imponert over at jeg hadde holdt ut... hehe

Men nå skal det bli godt å få en pause altså, for første gang i mitt liv har jeg følt meg rett og slett stygg og har mest lyst til å holde meg hjemme. Folk har påpekt det selv til meg: "Å , det der ser ikke godt ut.." "Har du eksem eller psoriasis eller?".. Gøy å høre..

Men utrolig godt å ha denne tråden så man kan dele opplevelser, bivirkninger ++ :klemmer:

Huff høres ikke noe særlig ut :klemmer:

Hvor lenge skal du ha pause da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff høres ikke noe særlig ut :klemmer:

Hvor lenge skal du ha pause da?

Takk :klemmer:

Skal ha en pause på 2-3 uker, hun skal ringe til meg om 2 og høre hvordan det går. Jeg håper det roer seg, for etter pausen så skal jeg da starte forsiktig med 1 tablett om dagen og kanskje 2 etterhvert. Jeg har jo god tid på meg, og vil heller at kuren skal vare lenger enn å ha det slik jeg har hatt det den siste tiden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt problemer med at jeg fikk svært tørr hud rundt munnen, og litt svak eksem. Det er jo overhodet ikke så ekstremt som når man går på kuren, men jeg fant i hvert fall en krem jeg har brukt siden helgen nå, og alle spor av tørrhet er helt borte. Anbefales veldig, selv om det bare er en apotekkrem. ;)

http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-922683.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Lovely.One: Lykke til! Håper de heftige bivirkningene går over! Skjønner godt at du tar en pause, for dette er virkelig sterke saker. Jeg har ikke så sterke bivirkninger ennå, men om det er så jævlig som du sier er det virkelig bedre å heller forlenge kuren. Heftige sår rundt munnen er plagsomt både når man spiser og når man skal snakke, for det føles ut som om leppene skal sprekke opp hvert sekund. Vondt! Si ifra hvordan det går da? :smilyblomst:

Selv har jeg ikke merket mye forandring i de siste ukene. Bortsett fra at jeg nå har PMS (oh joy), og ser at hudormer og kviser fremdeles hoper seg opp selv om jeg går på denne kuren. Nattlysoljen har ikke kicket inn noen effekt ennå -.-

Hendene blir en smule verre, men etter at jeg begynte å smøre meg hver dag har det begynt å roe seg. Og er det noen som sliter med at det er vondt på innsiden av leppen? Har hørt dette skal påvirke tannkjøttet også for noen. HJeeeelp xD Det å barbere beina er også skummelt, for jeg blir så ekstremt tørr og sår! Men det er jo vinter, og jeg er singel, så jeg dropper det heller en periode. Hårete legger for the win... :sprettoy:

Tror jeg skal låne lillesøster sin eksemkrem i nærmere fremtid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Lovely.One: Lykke til! Håper de heftige bivirkningene går over! Skjønner godt at du tar en pause, for dette er virkelig sterke saker. Jeg har ikke så sterke bivirkninger ennå, men om det er så jævlig som du sier er det virkelig bedre å heller forlenge kuren. Heftige sår rundt munnen er plagsomt både når man spiser og når man skal snakke, for det føles ut som om leppene skal sprekke opp hvert sekund. Vondt! Si ifra hvordan det går da? :smilyblomst:

Ååh ja jeg har hatt skikkelig vonde sår i munnvikene de siste dagene. Er sånn at jeg må passe på å ikke smile for bredt, ikke gape så høyt når jeg spiser og ikke komme borti med gaffelen når jeg spiser og ja... hehe litt av et prosjekt.

Har kjent på kroppen min at den er litt vond, øm og stiv også. Men det er levelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Huff, ja, håper for all del det er verdt det :P Skulle spise middag her om dagen, og faren min spurte hvorfor jeg tok gaffelen opp og ned til munnen hele tiden ute å spise noe. Jeg sukket da ulykkelig ut at jeg ikke klarte å gape for høyt, så jeg måtte dele opp maten i svært små biter :fnise: Diett og kvisekur i ett, eller? :gjeiper:

Får også lett vondt i skulderen, men det går over om jeg tar det rolig med hvor mange bøker jeg har i sekken. Har tenkt å begynne å jogge igjen, så får se hvordan det går : O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattlysoljen har ikke kicket inn noen effekt ennå -.-

Veit hudlegen om at du tar nattlysolje?

Jeg fikk beskjed om å ligge unna alt av kosttilskudd og vitamingreier, til og med tran :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen, og det var en gedigen skuffelse. Han ville omtrent ikke diskutere iso. engang, og fortalte at uansett hadde jeg måttet få henvisning til hudlege fordi fastlegen ikke kan gi ut resept. Han snakket mye om det som var "vanlig", det var vist å gå på tetracycline over lengre tid, og at jeg sikkert ikke hadde fått noen resept på iso. hos hudlege uansett. Det er vel forsåvidt OK, men måten han snakket til meg var bare så skuffende, så skikkelig ned på meg fordi jeg fortalte hvordan jeg oppfattet det hudlegen sa sist og mine meninger om saken. Enda en lege med et syn på seg selv som en slags gud eller noe. Ble så lei meg og irritert :(

Så det ble med tetracycline på meg, kan jo ikke gå sånn, så et eller annet må jeg jo gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen, og det var en gedigen skuffelse. Han ville omtrent ikke diskutere iso. engang, og fortalte at uansett hadde jeg måttet få henvisning til hudlege fordi fastlegen ikke kan gi ut resept. Han snakket mye om det som var "vanlig", det var vist å gå på tetracycline over lengre tid, og at jeg sikkert ikke hadde fått noen resept på iso. hos hudlege uansett. Det er vel forsåvidt OK, men måten han snakket til meg var bare så skuffende, så skikkelig ned på meg fordi jeg fortalte hvordan jeg oppfattet det hudlegen sa sist og mine meninger om saken. Enda en lege med et syn på seg selv som en slags gud eller noe. Ble så lei meg og irritert :(

Så det ble med tetracycline på meg, kan jo ikke gå sånn, så et eller annet må jeg jo gjøre...

Vanlige allmennlegger får faktisk ikke lov til å skrive ut isotretinoin lenger, så det hadde han helt rett i, du må til hudlege. Men han kan ikke nekte deg å få henvisning til hudlege (som gjerne har ventetid på f.eks et halvår da), så om du ikke fikk det får du ringe og be om det.

Har du prøvd tetracyclin før? Hvis ikke ville jeg prøvd fram til du kom til hudlege i hvert fall (eller evt. sluttet en måned før timen, så du får vurdert om kvisene kommer tilbake etterpå ;)), tetracyclin fungerer veldig godt på mange. Problemet for meg var at jeg gikk av og på tetracyclin i mange år, og det er jo ikke spes sunt. Men ikke noe galt å gå på det i 3-4 mnd og se om det hjelper.

Endret av Alice i Eventyrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Da har jeg vært hos legen, og det var en gedigen skuffelse. Han ville omtrent ikke diskutere iso. engang, og fortalte at uansett hadde jeg måttet få henvisning til hudlege fordi fastlegen ikke kan gi ut resept. Han snakket mye om det som var "vanlig", det var vist å gå på tetracycline over lengre tid, og at jeg sikkert ikke hadde fått noen resept på iso. hos hudlege uansett. Det er vel forsåvidt OK, men måten han snakket til meg var bare så skuffende, så skikkelig ned på meg fordi jeg fortalte hvordan jeg oppfattet det hudlegen sa sist og mine meninger om saken. Enda en lege med et syn på seg selv som en slags gud eller noe. Ble så lei meg og irritert :(

Så det ble med tetracycline på meg, kan jo ikke gå sånn, så et eller annet må jeg jo gjøre...

Huff, skjønner at det var skuffende å høre.

Har ikke du gått på tetracycliner tidligere også?

Hudlegen min sa at tetracycliner er noe man kan gå på i rundt 3 mnd eller så, men ikke noe man bør gå på langvarig. Det syntes jeg egentlig sier seg selv, da det ikke er bra for kroppen å gå på langvarig antibiotika, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange leger er så ivrige etter å stadig skrive ut nye resepter på tetracycliner egentlig... Jeg kjenner folk som har gått på tetracycliner av og på i årevis. Det kan umulig være noe bra for kroppen.

Hvis jeg var deg ville jeg bedt om henvisning til hudlege.

Endret av _Hufsa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA, jeg har gått på tetracycline før. OG jeg har vært hos hudlege før (privat), når jeg fikk skrevet ut resept på tetracycline. Jeg hadde til og med med meg et langt brev skrevet av hudlegen jeg var hos, om at tilfellet mitt var litt spesielt, og at vi hadde diskutert både tetra. og iso. på den timen. Og jeg skjønner godt at han selv ikke har lov å skrive ut resept på iso., men å utelukke det så totalt syntes jeg var skuffende. Ble veldig lei meg av hele greia. Det kan umulig være sunt å gå på tetracycline i mange år, som han sa var såkalt vanlig. Jeg gikk på tetra i nesten et halvt år i fjor, og nå vil han jeg skal gå på det helt frem til sommeren. Henvisning tar jo lang tid, så hvis tetra ikke hjelper nå ender jeg opp med å gå privat igjen tenker jeg. Jeg orker ikke å gå over lengre tid seende slik ut :(

Endret av Lumos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouff, isotretinoin er en forferdelig hestekur. (Fælt er det å skrive også, haha). Jeg gikk selv på det i 5 eller 6 mnd sia, husker ikke helt. Starta for snart 1 år siden. I starten svulma det ut masse store, dype kulelignende kviser, over hele ansiktet. Jeg så helt forferdelig ut. Leppene ble supertørre, og da var det den gule boksen med lepomade som jeg ikke helt husker hva heter som virka. Den starter på C.. tror jeg. Eos og body shop leppomadene kunne legge seg, jeg trengte noe med en "hard" og voksaktig konsistens. Jeg fikk utslett på hendene. Når jeg sa det til legen smilte han litt og sa "åja, det vanlige isotretinoin-utslettet". Jeg ble anbefalt å kjøpe en kuldekrem, av alle ting, som heter Ceridal. Den er utrolig bra mot tørre hender, enten med eller uten utslett! Det tok ikke mange dagene før utslettet og sårene var borte, den er bare fantastisk. Dyr er den heller ikke, koster 129,- ellerno på apoteket.

Det tok mange mnd før huden min ble bedre, men når jeg slutta på kuren hadde jeg masse arr og huden var veldig sensitiv. Under selve kuren fikk jeg fuktighetskrem og renseskum av han, som jeg skulle bruke morgen og kveld. Jeg fikk ikke lov å bruke noen form for purifying-kremer eller noe med syrer i. I 6 mnd etterpå skulle jeg heller ikke bruke noe med syrer, fordi det tar ca. 6 mnd til man slutter på kuren til huden er normal igjen. Nå har jeg brukt MD formulations contnous serum eller hva søren det heter, og arrene har bleknet masse. Jeg ELSKER det serumet! Men jeg anbefaler ikke å bruke det før det har gått 5-6 mnd etter man har slutta på kuren, det kan hende huden ikke tåler det før. Men det er absolutt verdt å bruke det!

Av bivirkninger fikk jeg sykt tørre lepper, kjempetørr hud i ansiktet som begynte å "flasse" , tørr hud ellers på kroppen, tørre øyne, tørr og ekkel i nesa, blødde neseblod (og det kommer fra ei jente som hadde blødd neseblod en gang i hele sitt liv før kuren), ble slapp og sliten. Nå, 5 1/2 mnd etter endt kur, er jeg kjempetørr i hodebunnen og flasser masse. Huden holder seg ganske kvisefri, men med arr. Som jeg sa, så har jeg begynt med MD sitt serum, og nå har det kommet noen kviser. Det er normalt, det er en "tilvenningsfase" eller hva jeg skal kalle det. Arrene har blekna masse, så jeg gleder meg virkelig det "tilvenningsfasen" er over og jeg kan gå ut uten sminke!

Jeg håper innlegget mitt ikke bare var vås. Masse lykke til videre, håper kuren virker som den skal uten alt for mange bivirkninger! :) Husk å pleie huden godt etter endt kur, de 6 første mnd er viktige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

JA, jeg har gått på tetracycline før. OG jeg har vært hos hudlege før (privat), når jeg fikk skrevet ut resept på tetracycline. Jeg hadde til og med med meg et langt brev skrevet av hudlegen jeg var hos, om at tilfellet mitt var litt spesielt, og at vi hadde diskutert både tetra. og iso. på den timen. Og jeg skjønner godt at han selv ikke har lov å skrive ut resept på iso., men å utelukke det så totalt syntes jeg var skuffende. Ble veldig lei meg av hele greia. Det kan umulig være sunt å gå på tetracycline i mange år, som han sa var såkalt vanlig. Jeg gikk på tetra i nesten et halvt år i fjor, og nå vil han jeg skal gå på det helt frem til sommeren. Henvisning tar jo lang tid, så hvis tetra ikke hjelper nå ender jeg opp med å gå privat igjen tenker jeg. Jeg orker ikke å gå over lengre tid seende slik ut :(

Huff, fastlegen min var også sånn. Å nevne Iso var som å banne i kirka -.- Hvis jeg var deg hadde jeg droppet tetra, for det er åpenbart at det ikke biter på enkelte folk (meg, f.eks). Å gå på en kur bare for å gå på en kur fordi den andre kuren er "skummel" er bare tullete og fører til unødvendige kostnader. Synes enkelte leger er litt for negative til dette her, for når man har prøvd både det ene og det andre er det ganske tydelig at man må ty til det sterkeste av det sterke for å få ønsket og langvarig effekt.

Men ikke gi opp! Kanskje du kan gå til en annen lege, bare for å se om han/hun har et annet syn på saken og lettere gir deg henvendelse til hudlege? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Jeg begynte forresten å blø mye neseblod på skolebussen her om dagen. Det er jo ikke akkurat normalt for en på min alder, så folk så på meg med store øyne og lurte på om jeg var døende eller noe. Flaue greier :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Kjempetråd!

Snublet innom for noen uker siden og fant ut at dette må da være løsningen. Gikk på Tetra over sommeren, men fikk så klart tilbakefall.

Siden 8mnd ventetid er uaktuelt, så bestilte jeg time hos Volvat. Kun 1 og en halv uke venting for time på kveld. Hadde time 18. august, og dagen etter var jeg igang med kuren. :danse:

Så til Lumos: Om du har mulighet til det, så dropp fastlegen og dra til privat hudlege. Kostet ca 1200 for konsultasjon og blodprøve, men sparte som sagt 8mnd og mye frustrasjon.

Ang trening, så fortalte hudlegen min at han hadde hørt om personer på toppidretsnivå som ikke hadde opplevd noe problemer. Så burde vel strengt tatt gå greit. Men så klart, om du aldri har løpt en meter før, så er vel ikke dette rette tiden å begynne :gjeiper:

Hvor lang tid tok det før de verste bivirkningene kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Så kjekt for deg! : D Håper du får effekt av denne kuren og at du finner denne tråden nyttig :)

Tørre lepper kom først, ca etter 4 dagers bruk. Etter noen uker kom muskelsmerter i ryggen (borte nå da), også ble hendene mine veeeldig tørre. Det er egentlig individuelt, men jeg synes bivirkningene kom skremmende fort. Spesielt det med tørre lepper og tørr hud. Må smøre meg inn hele tiden :P Men utenom det føler jeg at alt går veldig bra med meg i forhold til det jeg har lest. Er jo noen skrekkhistorier der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...