Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slenger meg på denne tråden! :goodbye:

Startet på iso fredag (4.11), nå er det onsdag. Tar 2 piller daglig. Jeg merker jeg allerede har fått mange bivirkninger, bare etter 5 dager. Tørre lepper, tørr ansiktshud, flass i hodebunn + kløe. og noe rødt eksem-lignende i pannen/hårfestet som _Hufsa_ nevnte tidligere i tråden. Har også fått muskelsmerter i rygg og ribbein. Og sist, men ikke minst dårligere syn/tørre øyne.

Merker jeg også sliter veldig med sminke. Det tørker jo bare ut huden ennå mer. Men jeg er avhengig. Går heller med flassete hud, enn rødsprengte kviser.

Det som holder meg opp med denne kuren, er som tidligere nevnt, at resultatet blir (som oftest) veldig bra! og det at man må lide for skjønnheten, rett og slett.

Men mitt spørsmål til dere som allerede går på denne kuren:

Jeg har tidligere hatt velig fet hud, så har brukt denne (http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/WebRoot/OVA/Shops/KYA/4A9A/2D00/C737/1D53/BEFC/59FA/3D38/423A/ACO-Spotless-Daily-Moisturiser-stor.gif) kremen frar Aco. Men den er oljefri, så er vel kanskje ikke den jeg skal bruke nå i mine veldig tørre perioder?

Er ikke parfyme i den, men den svir sinnsykt mens man påfører den.

Et tips til dere med flass i hodebunnen som plager dere: bruk hårbånd!! det er jo kaldt ute nå, så ingen reagerer på om du går med hårbånd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å se enda flere mennesker i denne tråden :goodbye:

girlygirl92: Jeg sliter ikke så mye med tørr ansiktshud, og bruker den ansiktskremen du nevner på dagen. På kvelden bruker jeg Effaclar H (lenke), som er en krem som er laget for hud som blir tørr pga medisiner.

Jeg har sluttet helt å sminke huden, hvertfall til hverdags (nå er jeg ikke så altfor mye ute da, så det har nok noe med det å gjøre :fnise:), og jeg merker at huden min som før var svært fet har blitt betraktelig mye bedre, uten å bli ekstremt tørr.

Håper bivirkningene dine roer seg med tiden, og at det er verdt det når kuren er endt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Ja jeg vet ikke om jeg tør å drikke noe mer nå før endt kur

Stemmer at det er hvit resept ja, men du kan få igjen penger fordi. Se her: http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/hvit-resept.aspx

Der står det at du kan få igjen 90% av det som overstiger 1600 kr.

Oi, det hadde vært veldig greit å få dekket det : D Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere?

Jeg føler kroppen har vendt seg raskt til medisinen. Ellers merker jeg lite bivirkninger, kun tørr hud og hår som ikke blir oljete. Ikke umulig det er pga lav dose (?), jeg har tatt 1,5 i to uker, men fremover er det 2 per dag.

Jeg skal tilbake til hudlegen om to uker. Håper å få øke dosen ytterligere, slik jeg blir fortere ferdig. :)

Humøret er fortsatt strålende til tross for en skikkelig donald-kvise i pannen. Gleder meg til våren!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Det utslettet på overflaten av hendene gir seg ikke, og nå sprer det seg litt oppover armene i noen tørre flekker.

Har fremdeles en del kviser, men huden virker renere ;) Får håpe jeg får økt dosen neste gang, for jeg vil bli fortere ferdig. Har ikke så jævlige bivirkninger at det gjør noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men mitt spørsmål til dere som allerede går på denne kuren:

Jeg har tidligere hatt velig fet hud, så har brukt denne (http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/WebRoot/OVA/Shops/KYA/4A9A/2D00/C737/1D53/BEFC/59FA/3D38/423A/ACO-Spotless-Daily-Moisturiser-stor.gif) kremen frar Aco. Men den er oljefri, så er vel kanskje ikke den jeg skal bruke nå i mine veldig tørre perioder?

Er ikke parfyme i den, men den svir sinnsykt mens man påfører den.

Et tips til dere med flass i hodebunnen som plager dere: bruk hårbånd!! det er jo kaldt ute nå, så ingen reagerer på om du går med hårbånd. :-)

Jeg ville ikke brukt den kremen om den svir.

Har funnet ut det med hårband ja, hehe :fnise: Problemet er at jeg ikke syntes det er fint med tykke hårbånd så langt fremme på hodet. Men ja, bedre enn å vise frem masse flass. Nå er heldigvis ikke flassen på det verste, selv om den fortsatt er der.

Hvordan går det med dere?

Jeg føler kroppen har vendt seg raskt til medisinen. Ellers merker jeg lite bivirkninger, kun tørr hud og hår som ikke blir oljete. Ikke umulig det er pga lav dose (?), jeg har tatt 1,5 i to uker, men fremover er det 2 per dag.

Det er stort sett det samme som sist her, men humøret har vært bedre i det siste.

Utslettet på hendene mine blir ti ganger verre med en gang det begynner å bli litt kaldt ute igjen. Ser stor forskjell på hendene mine de gangene jeg har sittet inne hele dagen og de dagene jeg har vært utenfor døra. Og sånn hardet igrunn vært hele veien.

Endret av _Hufsa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen jeg fikk av Selukos flass-shampoo fungerte skikkelig bra, allerede etter en gangs bruk. Denne skal jeg fortsette meg. Har også begynt å bruke H&S drry scalp care med almond oil til både shampoo og balsam. Sammen med Selukosen finner jeg så og si ingenting flass igjen i hodebunnen min. wow! takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 18, og jeg har fått SKIKKELIG tørre slimhinner i nesen. Er så tørt og sårt, og det gjør så sykt vondt bare jeg rører på nesen. noen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 18, og jeg har fått SKIKKELIG tørre slimhinner i nesen. Er så tørt og sårt, og det gjør så sykt vondt bare jeg rører på nesen. noen andre som har opplevd det samme?

Jepp, helt normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra denne kanten!

I morra har jeg gått på kuren i fire uker, to piller hver dag, og jeg merker at ansiktet (særlig panna) har blitt mye bedre allerede. Den er helt glatt, etter snart tolv år da den har vært ruglete og fæl. Jeg føler at jeg kan gå ut uten sminke på, da huden ikke lenger er fet og blank. Ryggen har fremdeles utbrudd, men det har ikke kommet noen store, vonde kviser de siste ukene.

Jeg har omtrent ingen bivirkninger (ennå). Kun tørre lepper, tørr nesetipp og en liten tørr flekk på det ene kinnet. Skal på kontroll hos hudlegen 2. desember, håper jeg kanskje kan trappe opp til tre piller daglig og kanskje bli fortere ferdig, hvis det er sånn det fungerer da :fnise:

Hvordan går det med alle dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering fra denne kanten!

I morra har jeg gått på kuren i fire uker, to piller hver dag, og jeg merker at ansiktet (særlig panna) har blitt mye bedre allerede. Den er helt glatt, etter snart tolv år da den har vært ruglete og fæl. Jeg føler at jeg kan gå ut uten sminke på, da huden ikke lenger er fet og blank. Ryggen har fremdeles utbrudd, men det har ikke kommet noen store, vonde kviser de siste ukene.

Jeg har omtrent ingen bivirkninger (ennå). Kun tørre lepper, tørr nesetipp og en liten tørr flekk på det ene kinnet. Skal på kontroll hos hudlegen 2. desember, håper jeg kanskje kan trappe opp til tre piller daglig og kanskje bli fortere ferdig, hvis det er sånn det fungerer da :fnise:

Hvordan går det med alle dere andre?

Så heldig du er! Skulle ønske jeg kunne gått uten sminke, men mine utbrudd i ansiktet er mye værre nå enn før. Fikk du også utbrudd i starten av kuren? Jeg har snart gått på den i 3 uker nå, og håper jeg ikke må vente så aalt for lenge før det roer seg ned litt.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er! Skulle ønske jeg kunne gått uten sminke, men mine utbrudd i ansiktet er mye værre nå enn før. Fikk du også utbrudd i starten av kuren? Jeg har snart gått på den i 3 uker nå, og håper jeg ikke må vente så aalt for lenge før det roer seg ned litt.. :sukk:

Ja, jeg fikk skikkelig utbrudd allerede etter tre dager ca. Mye som skulle ut. Har fremdeles noen kviser i kinnene og på haka, som er to av de største problemområdene mine. Men de er ikke så store og vonde som de har brukt å være, og strekker seg heller ikke ned mot halsen som de har gjort de siste årene. Men ansiktet er altså ikke helt rent, og jeg merker at det er mer som skal ut. Jeg bare håper neste utbrudd heller ikke vil gjøre vondt og at alt ikke kommer på en gang :lete:

Disse utbruddene må da bety at kuren gjør jobben sin, men jeg håper huden din roer seg ned snart! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg fikk skikkelig utbrudd allerede etter tre dager ca. Mye som skulle ut. Har fremdeles noen kviser i kinnene og på haka, som er to av de største problemområdene mine. Men de er ikke så store og vonde som de har brukt å være, og strekker seg heller ikke ned mot halsen som de har gjort de siste årene. Men ansiktet er altså ikke helt rent, og jeg merker at det er mer som skal ut. Jeg bare håper neste utbrudd heller ikke vil gjøre vondt og at alt ikke kommer på en gang :lete:

Disse utbruddene må da bety at kuren gjør jobben sin, men jeg håper huden din roer seg ned snart! :jepp:

Samme her, med kinnene og haka. :/ Men etter hva jeg har lest, og sett på videoer kan det ta mange mnd før det begynner å klarne opp. Når jeg stryker meg over kinnene, eller smører meg, så kjenner jeg massemassemasse prikker inni huden. Kjennes ut som en kombinasjon av hudormer og skorper. Litt vanskelig å forklare, men gleder meg til dette forsvinner helt.

Jada, det er ikke tvil om at den gjør jobben sin :) bare så synd det skal ta så lang tid. Jeg mener, jeg var på mitt værste, kvisemessig, så dro til hudlege og fikk utskrevet disse fordi jeg følte meg skikkelig ukomfortabel med alle disse kvisene. Nå er det bare ti ganger værre. så veldig ukult å i det heletatt bare bevege seg ut døren. For ikke å snakke om alle andre bivirkninger. I dag begynte jeg sannelig å blø neseblod for første gang også. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg har legetime tidlig i desember... får se hvordan det går! Synes selv jeg har for få bivirkninger og for mange kviser, så håper dosen blir satt opp : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

For ikke å snakke om alle andre bivirkninger. I dag begynte jeg sannelig å blø neseblod for første gang også. :kjefte:

Har blødd to ganger jeg også, var skikkelig dramatisk :gjeiper: Men det er bare å holde ut! Har nesten ikke hudormer lenger, så ser for meg at det kommer til å funke som rakkern bare jeg kommer lenger ut i kuren :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva slags renseprodukter bruker dere? Blir MD Formulations Facial Cleanser for sterk for huden når man går på kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags renseprodukter bruker dere? Blir MD Formulations Facial Cleanser for sterk for huden når man går på kuren?

Jeg kan ikke svare på det siste spørsmålet ditt, men jeg bruker rensegelén fra La Roche Posay Effaclar og dagkremen Effaclar H. Jeg er faktisk veldig positivt overraska over den, den fungerer fint på huden min som før kuren var en blanding av fet og tørr.

Siden huden min har tålt kuren såpass godt hittil, bruker jeg også en ansiktsskubb fra Aco et par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg fullstendig klar over at alle reagerer forskjellig på det meste her i verden, men her kommer en liste over hva som har funket og hva som ikke har funket for MOI ;-)

Er 29 år, og det er først de siste par månedene at huden min har vært fin (bank i bordet)!

Endre kosthold:

Funker kanskje for noen, men hadde ingenting å si for min del.

Diane:

Funket som bare det i flere år (ble mye verre de to-tre første mnd), men plutselig sa det pang igjen for ca 4 år siden.

Utallige tetracyclin/tetralysalkurer, samt erymax etc:

WASTE OF TIME! Problemene kommer tilbake rett etter at siste tablett er svelget om det i det hele tatt har hjulpet. Tetracyclin ble jeg ufattelig kvalm av. Spydde ukontrollert, så måtte gå over til tetralysal.

Skinoren, Finacea, Differin, Basiron, Epiduo:

Alt for sterkt for min sensitive hud. Gjorde problemene bare ti ganger verre. (Ja, jeg prøvde alt over en lenger persiode)

Isotretinoin/roaccutan:

Startet i desember-2010. Hudlegen regnet med jeg trengte en kur på 3-4 mnd, det ble 7 mnd. Ferdig i juli i år. Ble mye verre den første måneden. Hadde ikke altfor store bivirkninger egentlig. Ble ikke stort bedre og måtte derfor fortsette måned etter måned.

Fikk litt tørre lepper, men brukte PURELAN (fra Apoteket) under hele kuren, og det funker som bare rakker'n! Det er 100% lanolin, og jeg vet noen av dere er redd lanolin, MEN det er forskjell på ekte ullfett og annet skvip. Ellers hadde jeg sår i nesen under hele kuren og ekstremt tørr hud i ansiktet. Håret ble ikke fett (noe som er helt ok) og fikk et slags eksem på hendene, men det plaget meg ikke nevneverdig.

Da jeg avsluttet kuren var jeg ikke helt bra i ansiktet, og de neste par månedene ble jeg bare verre. Hipphurra! Da jeg var hos hudlegen et par måneder etter avsluttet kur og hun så at jeg var myyye verre enn før jeg startet konkluderte hun med at "ingenting fungerer på deg". Fikk beskjed om at huden min er meget sensitiv/allergisk og at jeg reagerer på alt.

Hmm, ja...så hva gjør man da?

Iløpet av de siste årene har jeg prøvd ulike kremer, kuttet ut alt av skumle ingredienser i både kremer, shampooer og sminke. Jeg er blitt helt ekstrem på å lese innholdsfortegnelser etc. Nå kommer jeg til poenget mitt snart... Hehehe :D Jeg har iløpet av de siste par månedene funnet ut hva som fungerer på meg (eller ser ut til å fungere iallfall):

-La Roche-Posay Toleriane Renselotion (Derma- et eller annet)

-Rosevann som dusjes på etter rens (apoteket har, men den inneholder alkohol. Jeg kjøpte rent rosevann på nettet)

-Jojoba (dette er en vox, ikke en olje som sikkert mange vet). Her mååå man være tålmodig. Jeg startet litt før jeg avsluttet Iso-kuren, og det er mulig jeg ble verre pga den. Flasset en liten periode og fikk et utbrudd...

-La Roche-Posay Toleriane Ultra (ansiktskrem)

-Sminken lager jeg selv eller handler mineralsminke på nett (med minst mulig ingredienser)

Ellers drikker jeg linfrøolje (smaker skikkelig ille!) og tran hver morgen.

Ganske spesielt at en enkel rutine uten skumle ingredienser, litt olje/vox her og der og litt rosevann skal gjøre susen når INGENTING annet har funket! Håper for all del dette fortsetter. Nå må jeg påpeke at jeg har meget sensitiv hud, så om noen andre har det mååå dere kutte ut sterke salver/kremer/skrubber. Isotretinoin har jeg full tro på for jeg har sett at det har funket på så mange (bare ikke på meg)!!!

Det ble en lang historie...........zzz! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med uke 4 på kuren, og holder på med 2 tabletter per dag. Huden har ikke blitt verre siste uken, hverken mer kvisete eller tørrere. Det føles som huden og kroppen er tilvendt tablettene, så jeg håper jeg får øke dosen (-og bli fortere ferdig). :)

Jeg kan se litt forbedring, så jeg merker at dette hjelper :)

Jeg renser fortsatt med decleor rensevann, men bruker nattkrem og fuktmaske som dagkrem istedetfor min vanlige krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...