Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest BabyBlue

Det gikk bra =) Tok blodprøve og fikk resept. Neste gang trenger jeg bare avlevere urinprøve. Skal gå på stoffet i 6 måneder (HJELP!), og øke dosen den siste tiden. Han så på huden min, og sier at han nesten garanterer at det kommer til å funke for meg.

Har du legetime i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Så bra da at legen virket optimistisk og greier :)

Men 6 mnd er lenge ja.

Jeg har ikke time før på mandag jeg.

Skulle du komme fastende i dag siden du skulle ta blodprøve? Har ikke fått beskjed om det selv nemlig, men sist så skulle jeg komme fastende når jeg skulle ta blodprøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Melder meg inn her jeg!

Har gått på kuren nå i snart 2 måneder, og sliter skikkelig nå..

Gikk opp til å ta 3 tabletter om dagen for et par uker siden og synes bivirkningene blir bare fler og fler.

Jeg har masse sår rundt munnen, og får det gjerne i munnviken så jeg har problemer med å åpne munnen, er veldig trøtt og har begynt å få vondt i ører og i munnen.

Er dette vanlig? Vet ikke om jeg orker å ha det slik framover, så tenker å gå ned til 2 tabletter igjen. Men er det kanskje dumt?

Blir skikkelig deppa :(

Ellers er huden mye mykere, så noe positivt er det, men urenhetene er ikke borte enda. Skal til legen om 1 1/2 uke, så skal jo få noen svar snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

Yay! Flere folk :D

Jeg hadde holdt ut til legebesøket, og tatt det opp der =) Kuren er innstilt etter vekten vår, og om du tar mindre doser kan det hende at det hemmer effekten. Skal selv gå opp til 3 piller helt på slutten, og gleder meg IKKE. To piller er jo nok :sjenert: Fikk sjokk da han sist gang sa at jeg skulle gå på den i et halvt år. Jeg bare ".. say what?" :sjokkert:

Sår rundt munnen er vanlig. Men du må pleie området, for om munnvikene "sprekker opp" og tilbake har du en kjip vinter foran deg.

Men man får bare holde ut. Tenk på resultatet :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

:velkommen:

Jeg har også masse sår rundt munnen. Og klarer ikke å gape ordentlig for munnvikene er så såre og sprukne at det gjør skikkelig vondt. I tillegg klarer jeg bare ikke å la være å pelle og pirke på leppa når den er så tørr. Så jeg sitter og smører og smører, og så peller jeg, og så smører og smører jeg igjen haha. Våkner opp hver eneste dag tørr som en ørken på leppa og i nesa.

Det utslettet som jeg snakka om på hendene har bare blitt verre også. Mye rødere og tørrere og det ser ut til å begynne å spre seg oppover armene.

Jeg har sår i hodebunnen fordi jeg har fått masse flass av kuren og bare ikke klarer å la være å sitte å grafse ut flassen med. Flassen forsvinner helt hver gang jeg vasker håret med renseshampo og flassshampo, men til gjengjeld svir det sinnsykt mye når jeg bruker disse shampoene. Og så kommer flassen tilbake etter max 2 dager.

Har fått meg en ny shampo fra GP mot kløe som er utrolig mild. Jeg har ikke klødd noe siden jeg begynte å bruke den og den svir ikke i det hele tatt i hodebunnen, men igjen så tar ikke den flassen. Dilemma. Kanskje jeg skal forsøke å bruke flassshampo + GP shampoen. Har nemlig kun brukt flassshampoen i kombinasjon med renseshampo tidligere, så det er mulig det er den som er hovedgrunnen til at det svir i hodebunnen.

Noen av kvisene i ansiktet mitt har begynt å gi seg, men til gjengjeld har jeg fått nye. Hele ryggen er full av kviser.

Men skal det ha så mye å si antall tabletter man tar daglig da egentlig? Er ikke det viktigste det antallet tabletter man ender opp med å ta sammenlagt fra hele kuren? Slik at enten kan man ta mange tabletter om gangen, og dermed få en kortere kur men med flere bibirkninger.

Eller man kan også ta færre antall tabletter daglig. Da får man mindre bivirkninger, men må til gjengjeld gå på kuren over et lenger tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal det ha så mye å si antall tabletter man tar daglig da egentlig? Er ikke det viktigste det antallet tabletter man ender opp med å ta sammenlagt fra hele kuren? Slik at enten kan man ta mange tabletter om gangen, og dermed få en kortere kur men med flere bibirkninger.

Eller man kan også ta færre antall tabletter daglig. Da får man mindre bivirkninger, men må til gjengjeld gå på kuren over et lenger tidsrom.

Det stemmer ja. Det er det totale antallet som teller, ikke hvor mange man tar hver dag. Og jo høyere dagsdose, jo sterkere bivirkninger.

Jeg har også litt utslett på hendene. Kløøøør. Også er jeg tørr. Har begynt å bli tørrere på hele kroppen nå, og det er så kjiiipt. Hjelper jo ikke at det har blitt kaldere ute og jeg generelt pleier å bli litt tørrere på grunn av det også..

Men jeg har ikke så mye vondt i hodet lenger, og jeg er ikke kvalm lenger heller ! :)

Og jeg har et liiiite håp om at de verste utbruddene mine kanskje er over også nå? Håpehåpe..

Jeg er kraftig forkjøla for 2. gang siden jeg begynte på kuren, er det noen som har hørt noe om at man får dårligere immunforsvar når man går på roaccutan? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Hmm... Jeg klør ikke så mye som deg. Hufsa. Kanskje det er fordi jeg praktisk talt har tatt overdose an nattlysolje i en måned nå? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

:velkommen:

Men skal det ha så mye å si antall tabletter man tar daglig da egentlig? Er ikke det viktigste det antallet tabletter man ender opp med å ta sammenlagt fra hele kuren? Slik at enten kan man ta mange tabletter om gangen, og dermed få en kortere kur men med flere bibirkninger.

Eller man kan også ta færre antall tabletter daglig. Da får man mindre bivirkninger, men må til gjengjeld gå på kuren over et lenger tidsrom.

Jo, det er visst det som stemmer =) Men jeg sier ja takk til flere bivirkninger enn å ta pillene lengre xD Tror egentlig det er positivt å skru opp dosen den siste tiden, selv om det er et herk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Jo, det er visst det som stemmer =) Men jeg sier ja takk til flere bivirkninger enn å ta pillene lengre xD Tror egentlig det er positivt å skru opp dosen den siste tiden, selv om det er et herk.

Ja enig. Vil bli fortest mulig ferdig. Jeg har jo masse bivirkninger nå når jeg går på 2 piller daglig, men det er overkommelig. Men spørs hvor mye verre birvirkningene hadde blitt med 3 piller da igrunn.

Veldig spent på legetimen min i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Hufsa_

Da har jeg vært hos legen. Nå skal jeg begynne å veksle mellom å ta 3 piller og 2 piller annenhver dag. Blir spennende å se om bivirkningene blir mye verre av det.

Fikk også resept på en sterk salve (brukes mot psoriasis, kronisk hårdnakket eksem og eksem i akuttfase) som jeg skal smøre på en svær byllekvise jeg har i ansiktet og fremst i hodebunnen der jeg har fått sår/eksem av flassen. Ironisk nok står det på pakningsvedlegget at man ikke må bruke dette legemiddelet "dersom du har sår og visse sykdommer i ansiktet som f. eks betennelser i området rundt munnen, rosacea og kviser". Det er jo nettopp på en kvise jeg har fått beskjed om å smøre det på. Syntes alltid slike pakningsvedlegg er full av selvmotsiggelser, hehe :fnise:

Jeg stod forresten å kikka meg i speilet i går og oppdaget til min store forundring at jeg ikke ser en eneste sort hudorm i ansiktet lenger, og nesten ingen hvite heller. Deilig! Herregud, jeg tror ikke jeg har sett nesa mi så ren før siden før jeg kom i puberteten! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Samme her! Nesa mi er også helt fri for hudormer! Jeg bare "Mamma! SE!"

Hun bare "Hva er det?" :sjokkert:

Jeg: "Se på nesa mi!" :biggrin::hoppendeglad:

Forhåpentligvis kommer jeg til å se flere forbedringer nå fremover. Men merker at store doser sukker over kortere tid påvirker huden min nå mer enn før. Har vært litt for hol i helga, og det synes rundt kinnene :sjenert:

Men hvorfor sliter du så voldsomt med utslett, Hufsa? Har du veldig tørr hud til å begynne med? Selv har jeg bare på hendene og noen tørre partier på armene. Og 3 piller så tidlig? :blink:

Og er jeg den eneste som bare trenger å vaske håret 2 ganger i uka nå? Blir jo ikke fett whatsoever, og siden jeg går med det oppsatt hele tiden nå blir det ikke skittent heller. Så det er da noen positive bivirkninger allikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Hufsa_

Hvorfor jeg sliter sånn med tørr hud? Nei, det er vel bivirkninger, og bivirkninger oppleves jo veldig individuelt. Jeg har i utgangspunktet ikke særlig tørr hud. Har fuktfattig, men ikke tørr.

Jeg har de to siste nettene smurt shea butter på eksemet på hendene og der ut til å ha hjulpet. Sier ikke at det er borte, men det har roet seg litt. Er ikke så rødt lenger når jeg våkner neste dag.

Samme med håret mitt også! Blir nesten aldri fett lenger, haha! Og det er en STOR forskjell fra tidligere for mitt hår blir vanligvis fett nesten med en gang jeg har vaska det. Desverre har jo jeg fått flass isteden da, så det kom med en pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Ja, håper virkelig at symptomene roer seg etterhvert! Huden min har aldri vært tørr eller fuktfattig, så kan kanskje være derfor du klør mer enn meg? Shea butter fungerer bra på meg også, men er veldig fett. Får helt klaustrofobi av body butter, så er en tilvenningssak.

Flass opplever jeg ikke i det hele tatt, men ser for meg at det kommer snikende når legen trør til med høyere dosering. Gleder meg ikke til den dagen kommer ... Men, men. Tørr hud og sprukne lepper er allikevel bedre enn depresjon. Høstferien er jo her, og merker heldigvis at humøret mitt er noe lettere :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med dere en stund, og tenkte jeg skulle gi lyd fra meg. :) Jeg var ferdig med kuren for et halvt år siden, etter å ha levd med kviser siden jeg var 12 (er 29 nå). Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke fikk tatt den for veldig mange år siden (har en del arr som vel kommer til å synes resten av livet, i tillegg til at det var hardt psykisk i mange år å føle meg stygg hele tiden).

Effekten av kuren blir ikke mindre av å ta mindre dose over lengre tid, det er den kumulative dosen som teller, så om det gir mindre bivirkninger er det absolutt verdt å prøve (selv om det er så seigpining at man bare har lyst til å bli fortest mulig ferdig også.) For meg ble egentlig bivirkningene stadig verre, greide ikke å bruke kontaktlinser de siste månedene, fikk øyekatarr hele tiden, vonde og stive muskler, og selvfølgelig kjempetørr på både lepper, innsiden av nesen (tips: kjøp rhinoil på apoteket (og aldri bruk noe som inneholder mineralolje (som petrolatum) der, siden det er farlig å få i lungene), hodebunn og huden ellers.

Har også i ettertid litt problemer med tørre øyne, og litt utslett/tørre partier om jeg ikke er nøye med å smøre meg. Men utrolig mye lettere å håndtere enn store, stygge byller, så jeg er veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har noen spm:

Jeg har slitt med akne i årevis og har akkurat avsluttet to kurer med tetracyclin. Dessverre kom alle kvisene tilbake kort tid etter endte kurer. Jeg skal snart til legen og diskutere videre behandling.

Dere som har fullført isotretinoin-kur, har huden holdt seg like fin etter endt behandling, eller har dere fått tilbakefall? Isåfall, er huden like ille som før behandling, eller bare noen små-utbrudd?

Legen sier jeg kan stå på tetra så lenge jeg vil, men for meg er ikke det så veldig aktuelt. Har ikke lyst å bli resistent mot anitibiotika. Derfor er jeg nysgjerrig på andre alternativer.

Også et siste spørsmål; Kan legen skrive ut isotretinoin, eller MÅ man innom hudlege i tillegg?

Blir glad for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...