Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Yay! Håper huden din takler en mindre dose bedre, Lovely.One =)

Har utbrudd fremdeles jeg (blæh), men ingen utslett på hendene lenger. Tommel opp for det! Også er ikke leppene mine så grusomt tørre lenger (eller så har jeg bare blitt vant til det...)

Uansett så håper jeg at huden min oppfører seg fint til jula. Vil ikke være tørr og jævlig og kvisete når masse bilder blir tatt -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg med på denne tråden! Flott å høre fra andre som går igjennom det samme som meg :fnise:

Jeg er tjueto år gammel og starta endelig på iso forrige onsdag, etter årevis på og av tetracycliner. Jeg har forsøkt alt av renseprodukter og vitaminer og gudene veit hva opp i gjennom årene, så dette er vel siste utvei. Jeg har slitt med kviser siden jeg var rundt ti-elleve år, men de to siste årene har huden bare blitt verre og mer flammende. Jeg har ikke merka så mye til bivirkninger ennå, annet enn litt tørrere lepper. Da jeg våkna i dag morges hadde masse nye kviser og urenheter poppa fram, men jeg tar det som et tegn på at kuren fungerer :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Ja, urenheter fikk jeg også i starten :P

Men kjekt med nye folk! Håper du liker tråden og kan dele erfaringen din her. Er egentlig overraskende mange som går på denne kuren :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg og du bowie kommet omtrent like langt. Jeg tok første pillen torsdag. Fikk beskjed om å begynne med en per dag første uken og justere opp til to hvis jeg føler kroppen takler det. Er ferdig med kuren om ca 6mnd, pluss/minus.

Idag har huden begynt å oppføre seg rart. Den flasser såvidt, samtidig som den er oljete. Litt nye kviser her og der, men ikke flere enn vanlig. Leppene har begynt å bli stive og tørre, så jeg har bestilt shea butter fra iherb.

Humøret er forresten betraktelig bedre enn for en uke siden. Nå ser jeg fremover, og gleder meg til å bli kvisefri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Så bra du holder oss oppdatert, acna =) Flassingen og sånt gir seg nok om ikke så lenge, det var i hvert fall sånn for meg. Etter jeg begynte på ny resept har huden stabilisert seg litt... selv om det selvsagt er individuelt.

Men nå har jeg fått den gruelige høstdepresjonen -.- Orker ikke, gidder ikke, og absolutt HATER å stresse med skolen. Må poppe piller og trene en god del for å ikke bli helt depressiv. Merker at humøret mitt skifter noe helt sykt. Først kan jeg være :bolledeig: også kan jeg være :bond: også kan jeg bli helt :trist: Søvn virker ikke lenger på energien min, og jeg blir helt paranoid når det gjelder å være ute i det offentlige. Ting som neseblod og utsmurt sminke er det første som treffer meg om folk kikker på meg i mer enn 5 sekunder... Har alltid hatt dette til en viss grad siden 8 klasse så fort været blir surt og mørkt, men iso' ser ut til å gjøre det verre.

Trodde det bare var PMS, men siden denne tomhetsfølelsen har vart i noen uker må jeg bare bite i det sure eplet og innrømme at ting kunne ha vært langt bedre følelsesmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig overraskende mange som går på denne kuren :popcorn:

Ja, det synes jeg også! Det har liksom aldri vært et alternativ alle disse årene jeg har slitt med huden, hos verken diverse fastleger eller hudleger. Hudlegen jeg var hos nå var veldig negativ til hele greia, særlig fordi jeg var "i fruktbar alder", men jeg siden jeg har prøvd alt i så mange år (og fikk overbevist han om at jeg ikke betaler så mye og gjennomgår de mulige bivirkningene for moro skyld) lot han seg overtale.

Jeg begynte rett på to piller daglig, og fikk egentlig ikke noe svar på hvor lenge jeg må gå på det, men det får jeg kanskje noe svar på når jeg skal tilbake om fem-seks uker. :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får henvisning til hudlege på off. sykehus! Hurra!! Dvs. at jeg blant annet slipper å betale enda mer for dette hendelset, og at jeg snart kan få begynne å få bukt med huden :) Og hun sekretæren jeg snakka med på det stedet jeg var forrige gang jeg gikk på iso. sa at min nye fastlege har totalt ignorert det skrivet hudlegen skrev. Fy søren, at det er mulig... Det står vist svart på hvitt at jeg SKAL ha henvisning videre hvis iso. ikke funker. Drittfyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Så bra Lumos! :D

Du er heldig BabyBlue. Huden min har ikke stabilisert seg, den har blitt verre i det siste. Men nå går jo jeg på en større dose enn du gjør også, så det kan jo spille inn. Huden var kanskje litt stabil en liten periode, men nå den siste uka har den blitt skikkelig tørr igjen. Jeg har masse tørre flekker. Våkner til og med opp med tørre flekker om morningen selv om jeg smører meg masse på kvelden. Og jeg ser ikke ut på slutten av dagen hvis jeg har hatt på meg sminke og vært ute av huset.

Kjenner meg igjen i humøret da BabyBlue. Jeg har rett og slett vært litt depriemrt jeg også. Får ikke gjort noe skolearbeid, kommer meg ikke opp for å dra på forelesninger og har hatt litt tomhetsfølelse rett og slett. Men det svinger veldig også. Har hatt det mye bedre de siste dagene, men da har jeg til gjengjeld også vært mye mer sosial :)

Synes det er kjempegøy at vi er blitt så mange samlet her i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Så bra Lumos! :D

Du er heldig BabyBlue. Huden min har ikke stabilisert seg, den har blitt verre i det siste. Men nå går jo jeg på en større dose enn du gjør også, så det kan jo spille inn. Huden var kanskje litt stabil en liten periode, men nå den siste uka har den blitt skikkelig tørr igjen. Jeg har masse tørre flekker. Våkner til og med opp med tørre flekker om morningen selv om jeg smører meg masse på kvelden. Og jeg ser ikke ut på slutten av dagen hvis jeg har hatt på meg sminke og vært ute av huset.

Kjenner meg igjen i humøret da BabyBlue. Jeg har rett og slett vært litt depriemrt jeg også. Får ikke gjort noe skolearbeid, kommer meg ikke opp for å dra på forelesninger og har hatt litt tomhetsfølelse rett og slett. Men det svinger veldig også. Har hatt det mye bedre de siste dagene, men da har jeg til gjengjeld også vært mye mer sosial :)

Synes det er kjempegøy at vi er blitt så mange samlet her i denne tråden :)

Huffda! Håper huden roer seg på slutten av kuren når det gjelder den tørrheten. Det er virkelig et helvete å kombinere sminke med tørr hud, så føler med deg :P Når man blir dårlig i huden er det jo kjekt å dekke det til med sminke, men det ser lite pent ut når huden er såpass tørr. Huden blir liksom sånn "sprekkete" og porer synes godt, spesielt med mineralfoundation. En primer som gir mye fukt kan jo være et tips?

Bra (bra og bra :fnise:) jeg ikke er den eneste som har litt ustabilt humør. Jeg er i så trøtt og sur! Holdt på å kaldkvele mattelæreren i dag, men satser på at jeg blir litt mer fornøyd til helga når jeg får slappet av og lagt vekk skolebøkene (i visse fag, vell og merke).

Håper resten av folka holder oss oppdatert, ja : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Er det noen som har merket noe på synet, forresten? Merker jeg får litt "tunnelsyn" av og til, men det kan også komme av at jeg er så søvnig for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har merket noe på synet, forresten? Merker jeg får litt "tunnelsyn" av og til, men det kan også komme av at jeg er så søvnig for tiden.

Jeg har litt dårlig syn fra før av (nærsynt, bruker ikke briller), og jeg merker at ting kan framstå som litt tåkete/vanskeligere å fokuserere på ting enn før. Men det kan komme av at jeg også er svært trøtt for tida. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe på synet, men jeg har vært utrolig trett siste uken.

Babyblue og hufsa: kan humørsvingningene ha noe med at dere går på skolen? Jeg spør fordi da jeg selv gikk på skolen varierte humøret mitt mye, både på vgs og universitetet. Jeg hatet å være student, selv om noen av fagene var interessante.

Nå når jeg jobber 100% og får lønn for "strevet", så nyter jeg livet mer og er generelt mer avslappet, enn da jeg var student.

Kommer dere til å rense og stelle huden etter endt kur på lik linje med tidligere?

Jeg bruker å lese her inne i bussen på vei fra jobb,..oppdaterer meg på siste nytt fra kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Hufsa_

Jeg har fått mye tørrere øyne så jeg unngår som regel å bruke linser. Bruker briller så mye jeg kan isteden.

Har også merka litt i det siste at jeg har fått litt dårligere syn. Enkelte ting har vært litt blurry (og da med briller på).

Babyblue og hufsa: kan humørsvingningene ha noe med at dere går på skolen? Jeg spør fordi da jeg selv gikk på skolen varierte humøret mitt mye, både på vgs og universitetet. Jeg hatet å være student, selv om noen av fagene var interessante.

Nå når jeg jobber 100% og får lønn for "strevet", så nyter jeg livet mer og er generelt mer avslappet, enn da jeg var student.

Kommer dere til å rense og stelle huden etter endt kur på lik linje med tidligere?

Mja jeg elsker egentlig studenttilværelsen og friheten det innebærer. Jeg går på et veldig interessant studie, men det skal sies at fagene dette semesteret ikke akkurat er de mest spennende. Men det er klart, som student føler jeg jo alltid et visst press på ting som jeg burde gjort, kommende eksamener osv.

Jeg renset og stelte huden på samme måte som nå 1 år før jeg begynte på kuren og kommer nok til å fortsette. Den eneste forskjellen blir nok at jegh kan tillate meg å skrubbe huden mer og å bruke andre typer kremer enn nå. Det har rett og slett blitt en vane som er blitt helt naturlig i morgen -og kveldstellet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg har ikke merket noe på synet, men jeg har vært utrolig trett siste uken.

Babyblue og hufsa: kan humørsvingningene ha noe med at dere går på skolen? Jeg spør fordi da jeg selv gikk på skolen varierte humøret mitt mye, både på vgs og universitetet. Jeg hatet å være student, selv om noen av fagene var interessante.

Nå når jeg jobber 100% og får lønn for "strevet", så nyter jeg livet mer og er generelt mer avslappet, enn da jeg var student.

Kommer dere til å rense og stelle huden etter endt kur på lik linje med tidligere?

Jeg bruker å lese her inne i bussen på vei fra jobb,..oppdaterer meg på siste nytt fra kg. :)

Mja, det kan også ha noe å si for min del. Går på vg2, og byttet skole i fjor, så kan ha noe med det å gjøre. Men det var virkelig ikke sånn i begynnelsen av året, så tipper pillene også kan ha noe å si. Men gleder meg uansett til jeg kan begynne på universitetet, for her på videregående MÅ man jo studere fag man ikke liker i det hele tatt. Og da kan man bli litt... sur :gjeiper:

Jeg kommer nok til å fortsette med gode produkter som før, men håper at de for en gangs skyld virkelig kan funke når isoen har gjort sitt for huden min. Går i decleor og md, men om huden min viser tegn til å gi slipp på akne trapper jeg ned på bruken av MD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp til 1,5tab hver dag (1-2-1-2-1-2). Skal opp på 2tab hver dag om to uker. Merker at det skjer noe "opprydding" i talgproduksjonen, for hakepartiet er nå hovent og fullt av byller,...i tillegg har jeg fått en stor byll midt imellom øyebryna. Lurer på hva som venter meg neste uke.

Ellers er rygg- og bryst-partiet blitt mindre oljete :)

Jeg håper å komme meg opp på 3tab, slik jeg blir ferdig tidligere enn planlagt.

Jeg tar forresten bilde minst en gang i uka, for å sammenligne. Noen av dere andre som dokumenterer fremgangen?

For å svare på mitt eget spørsmål om rens og rutine, jeg kommer også til å pleie huden godt etter kuren, men regner med å kutte ut alt som er for acne prone-hud.

Begynner noen av dere å få mindre utbrudd nå?

Ha en fin lørdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest _Hufsa_

Jeg tar forresten bilde minst en gang i uka, for å sammenligne. Noen av dere andre som dokumenterer fremgangen?

Begynner noen av dere å få mindre utbrudd nå?

Ha en fin lørdag! :)

Jeg tenkte på å ta bilde da jeg starta, men så fant jeg ut at jeg var for lat, hehe. Siden det gjelder ryggen og slikt også :gjeiper:

Jeg har vel gått på tablettene i sånn ca 2 mnd nå. 2 tabletter daglig den første måneden og annenhver dag med 2 og 3 tabletter denne siste måneden.

Må si jeg ikke merker noe til oppklarning av utbrudd i det hele tatt. Var en periode den første måneden da jeg fikk mindre kviser i ansiktet, men så snart jeg begynte på høyere dose har de holdt seg der stabilt (på både rygg og ansikt), og med mange flere kviser enn jeg normalt sett har også. Får også enkeltkviser som popper opp rare steder. Akkurat nå har jeg en på kragebeinet av alle plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Fikk et svært utbrudd for noen dager siden, så kan ikke si jeg er superhappy over resultatet. Men forhåpentligvis gir det seg snart -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Var hos legen i dag igjen. Nå skal jeg gå opp til å ta 3 piller hver eneste dag. I tillegg hadde leververdiene mine steget. Ikke særlig gøyt å høre, men det er vel ikke så uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Huffda, det betyr vel at du må være forsiktig med drikking og sånt? Heldigvis går det ned så fort man er ferdig med kuren =)

Men det der med refundering av penger: Moren min sa at dette er på hvit resept, og jeg derfor ikke kan få NOEN penger tilbake. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...