Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

På 16.8.2019 den 22.48, Nuttery skrev:

Første runden var det cystisk, andre gangen var det blanding av cystiske og overfladiske (dog veldig sjenerende), tredje gangen var det lite cystiske men mangen overfladiske, og det var det også sist. Sliter med fett hår og hud (mye) enda - det kommer tilbake raskt etter slutt.

min far, fetter og kusine er «rammet» av det samme. Min far er over 60 og får fortsatt kviser. Mine søskenbarn har blitt mye bedre. Vet ikke om de har gått på ISO..

Ofte så kan det blusse opp litt i ukene etter avsluttet kur, så vil det gå seg til for de fleste. Blir det ikke bedre, så ta kontakt med hudlege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Norge1993 skrev:

Ofte så kan det blusse opp litt i ukene etter avsluttet kur, så vil det gå seg til for de fleste. Blir det ikke bedre, så ta kontakt med hudlege :)

Det vet jeg. Det har vært fint i noen måneder etterpå hver gang, før det sakte men sikkert har begynt å bygge seg opp igjen :) var 2 år mellom kur 1 og 2, 4 år mellom kur 2 og 3, og 3 år mellom kur 3 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på time nummer to hos hudlegen (gått en måned), og fått økt dosen til to om dagen. Det skal jeg gå på resten av kuren hvis jeg tåler bivirkningene. Spent på hvordan det blir! Bivirkningene fra den første måneden roet seg etterhvert og er til å leve med. Han sa det ville være best for varig effekt om jeg tålte den nye dosen og klarer resten med det, men at jeg kan gå ned til en hvis det blir for ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på pillene i snart en måned. Er kronisk tørr på leppa og i ansiktet. I går smurte jeg meg med fuktighetskrem tre ganger. Er ikke så nøye på det når jeg er hjemme, men jeg jobber på skole og vil ikke gå rundt med flass i ansiktet foran barna. De stiller så mye spørsmål og jeg orker ikke forklare. 

Har vært et par turer nede i sentrum e.l hvor jeg har glemt å ta med leppepomade og da har det vært helt krise! 😂 Føles som om leppa skal falle av når jeg ikke får smurt den på en stund. Tørre hudflak som stikker ut. Ser helt jævlig ut.

Også er jeg så trøtt om dagen. Leste at man kan bli det av iso. Var på fest her en helg og ble så sliten. Gikk hjem kl 12. Er ofte trøtt etter jobb også. 

Flere som har blitt trøtte?

Anonymkode: e5c62...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på skole og ofte trøtt uansett, så vet ikke om jeg kan skylde det på pillene.. 😄 

Foreløpige effekter av økt dose; samme bivirkninger som ved oppstart. Tørrere rundt munnen, t-sonen, hårfestet og leppene har steget et hakk i tørrhet. Jeg fikk et utbrudd på ryggen forrige uke med noen ganger store kviser. 
I tillegg er jeg syk og det hjelper hverken på form eller humør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat begynt, gått på 1 pille dagen i litt over en uke. Må smøre meg tre ganger om dagen minst! Leppene begynner også å bli veldig tørre.

Jeg har lagt merke til at jeg har røde merker på nesa der brillene mine sitter, og jeg har dem selv etter å ha sovet en natt (seff uten briller :P). Prøver å gå uten briller i dag for å se om de forsvinner. Noen andre som har opplevd akkurat denne bivirkningen?

Ellers er jeg trøtt og sover mye. Kommer til å bli tøft å opprettholde 8 timer arbeid om dagen om dette blir verre kjenner jeg. Jeg frilanser og har kontroll over egen arbeidssituasjon 😛

Anonymkode: 59372...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg begynte på Iso for 4 dager siden. Jeg tar to piller hver dag. Kjenner allerede at leppene har blitt tørre. Ikke uutholdelig tørre men det kommer vel.. klør også litt i øynene, og føler meg trøttere enn vanlig (vet ikke hva det kommer av). Jeg har gått til privat hudlege. Måtte betale 1800 kr for timen. Hun har søkt om at jeg får iso på blå resept. Noen som har erfaring med om dette går gjennom, og hvor lang behandlingTid det er ? Hadde vært fint å slippe å betale omtrent 600 pr mnd, hvis jeg kan. 🙂 hvertfall siden kremer og produkter utenom allerede koster en del 😅

jeg har kjøpt inn rensekrem og ansikts krem fra La roche posay effaclar H, en fuktmaske, masse carmex, og fuktighetskrem til kroppen fra Biotherm. Noen som har erfaring med andre kremer som evt kan være gode? 🙂 

 

har lest en del på denne tråden og syns det er fint å lese om flere somm går og har gått på samme kur. 

~ agirlhasnoname

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Agirlhasnoname skrev:

Jeg begynte på Iso for 4 dager siden. Jeg tar to piller hver dag. Kjenner allerede at leppene har blitt tørre. Ikke uutholdelig tørre men det kommer vel.. klør også litt i øynene, og føler meg trøttere enn vanlig (vet ikke hva det kommer av). Jeg har gått til privat hudlege. Måtte betale 1800 kr for timen. Hun har søkt om at jeg får iso på blå resept. Noen som har erfaring med om dette går gjennom, og hvor lang behandlingTid det er ? Hadde vært fint å slippe å betale omtrent 600 pr mnd, hvis jeg kan. 🙂 hvertfall siden kremer og produkter utenom allerede koster en del 😅

jeg har kjøpt inn rensekrem og ansikts krem fra La roche posay effaclar H, en fuktmaske, masse carmex, og fuktighetskrem til kroppen fra Biotherm. Noen som har erfaring med andre kremer som evt kan være gode? 🙂 

 

har lest en del på denne tråden og syns det er fint å lese om flere somm går og har gått på samme kur. 

~ agirlhasnoname

 

Det er dyrt, men du må vel bare betale rundt 200-250kr for å få fornyet hver måned etterpå?

Det gikk ganske fort å få det på blå resept for meg, maks en uke eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nuttery skrev:

Det er dyrt, men du må vel bare betale rundt 200-250kr for å få fornyet hver måned etterpå?

Det gikk ganske fort å få det på blå resept for meg, maks en uke eller to. 

Ja, videre vil det heldigvis ikke koste 1800 for time 😂 det hadde jeg ikke hatt råd til. Tror jeg kan velge å gå til fastlegen for blodprøver hver måned, eller gå til hudlegen. Hudlegen sa det var billigere hos fastlegen, vet du prisforskjellen? Eneste ulempen er at det kanskje tar lengre tid da, for da må legen sende prøvesvarene til hudlegen, før hudlegen kan se på dem pg legge inn ny resept. 

 

Håper det går såpass kjapt for meg også. Blir jo fort mye billigere når man får det på blå resept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Agirlhasnoname skrev:

Ja, videre vil det heldigvis ikke koste 1800 for time 😂 det hadde jeg ikke hatt råd til. Tror jeg kan velge å gå til fastlegen for blodprøver hver måned, eller gå til hudlegen. Hudlegen sa det var billigere hos fastlegen, vet du prisforskjellen? Eneste ulempen er at det kanskje tar lengre tid da, for da må legen sende prøvesvarene til hudlegen, før hudlegen kan se på dem pg legge inn ny resept. 

 

Håper det går såpass kjapt for meg også. Blir jo fort mye billigere når man får det på blå resept. 

Jeg tok prøvene hos Fürst (kostet 44kr) og de dukket opp hos hudlegen dagen etterpå. Vet ikke hvordan det blir hos fastlegen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg tok prøvene hos Fürst (kostet 44kr) og de dukket opp hos hudlegen dagen etterpå. Vet ikke hvordan det blir hos fastlegen :)

Furst har jeg aldri hørt om, men tror jeg har funnet en plass her jeg bor som tar noe som heter «blodprøve/sendeprøve» for 50 kr. Tror su det betyr at de tar blodprøve som de kan sende videre ? 🙂 hadde jo vært himla greit å spare litt på det og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen, koster rett under 150,- tror jeg. Alternativet for meg er sykehuset, som er lengre å kjøre + betale for parkering. Da fikk jeg faktisk ny resept samme dag, selv om hudlegen sa det kunne ta noen dager. Det er jo bare å skrive i kalenderen og planlegge, du vet jo når du er tom for piller også passer du på at blodprøvene er tatt noen dager før det :) . 

1800,- for time var dyrt?! Jeg betalte 900,- for time hos privat hudlege og ett eller annet tillegg for at han søkte til HELFO om blå resept (250,- tror jeg? engangssum). Jeg fikk godkjent av HELFO innen en uke, og må vise det brevet hvis jeg henter pillene på nytt apotek. Hvis jeg henter på samme slipper jeg å vise brevet igjen. 
Jeg hadde konsultasjon, deretter oppfølgingstime etter en måned. Nå har jeg fått nok blodprøveskjemaer for resten av kuren og trenger ikke gå til hudlegen igjen, med mindre jeg ønsker selv. Så da er det bare blodprøvene og medisinene jeg betaler for, kanskje noen småkroner for fornyelse av resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Spøkelse skrev:

Jeg har tatt blodprøver hos fastlegen, koster rett under 150,- tror jeg. Alternativet for meg er sykehuset, som er lengre å kjøre + betale for parkering. Da fikk jeg faktisk ny resept samme dag, selv om hudlegen sa det kunne ta noen dager. Det er jo bare å skrive i kalenderen og planlegge, du vet jo når du er tom for piller også passer du på at blodprøvene er tatt noen dager før det :) . 

1800,- for time var dyrt?! Jeg betalte 900,- for time hos privat hudlege og ett eller annet tillegg for at han søkte til HELFO om blå resept (250,- tror jeg? engangssum). Jeg fikk godkjent av HELFO innen en uke, og må vise det brevet hvis jeg henter pillene på nytt apotek. Hvis jeg henter på samme slipper jeg å vise brevet igjen. 
Jeg hadde konsultasjon, deretter oppfølgingstime etter en måned. Nå har jeg fått nok blodprøveskjemaer for resten av kuren og trenger ikke gå til hudlegen igjen, med mindre jeg ønsker selv. Så da er det bare blodprøvene og medisinene jeg betaler for, kanskje noen småkroner for fornyelse av resept?

Kanskje jeg har betalt for mye da? Jeg var inne hos hudlegen, de tok blodprøve der, og hun søkte til helfo om å få det på blå resept. Kanskje jeg skal ringe i morgen å sjekke opp om det faktisk koster så mye som 1800 kroner. Reagerte litt men har aldri vært hos hudlege før, heller ikke hos privat praktiserende. Så tenkte det var ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! 

 

Jeg har nå fått en slags rift i munnviken. Enten skyldes den for mye «rens og krem» i ansiktet, ellers skyldes den at jeg er tørr. Noen gode råd mot dette? Føler at leppepomade gjør det verre fordi det alltid «ligger i bløt» om dere skjønner. Sykt vondt med rift der. Blir jo vanskelig og smertefullt å åpne munnen/spise/snakke/le. 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Agirlhasnoname skrev:

Hei igjen! 

 

Jeg har nå fått en slags rift i munnviken. Enten skyldes den for mye «rens og krem» i ansiktet, ellers skyldes den at jeg er tørr. Noen gode råd mot dette? Føler at leppepomade gjør det verre fordi det alltid «ligger i bløt» om dere skjønner. Sykt vondt med rift der. Blir jo vanskelig og smertefullt å åpne munnen/spise/snakke/le. 😂 

I feel you, har det samme, hatt i over tre uker. Det er fordi munnviken ble tørr og sprakk, vanskelig å få det til å gro. Jeg har kjøpt LaRoche-Posay munnsalve i går på apoteket, var tilbud på Apotek1. Nå har jeg bare brukt den i ett døgn, men den føles foreløpig mye bedre enn standard ting som Carmex og Lypsyl! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Spøkelse skrev:

I feel you, har det samme, hatt i over tre uker. Det er fordi munnviken ble tørr og sprakk, vanskelig å få det til å gro. Jeg har kjøpt LaRoche-Posay munnsalve i går på apoteket, var tilbud på Apotek1. Nå har jeg bare brukt den i ett døgn, men den føles foreløpig mye bedre enn standard ting som Carmex og Lypsyl! 

Har den et navn? Finner ikke på nettet , og skulle gjerne prøvd ut om den funker.. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2019 den 19.39, Spøkelse skrev:

I feel you, har det samme, hatt i over tre uker. Det er fordi munnviken ble tørr og sprakk, vanskelig å få det til å gro. Jeg har kjøpt LaRoche-Posay munnsalve i går på apoteket, var tilbud på Apotek1. Nå har jeg bare brukt den i ett døgn, men den føles foreløpig mye bedre enn standard ting som Carmex og Lypsyl! 

Jeg ville ikke funnet på å bruke lipsyl eller carmex på Iso! Decubal er virkelig himmelen i forhold, kan anbefales på det varmeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...