Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Spøkelse skrev:

Jeg begynte idag! Føler såklart akutte bivirkninger som tørre øyne, men det er vel sterk placebo :p. Hvor lang tid tar det før noe dukker opp? 

Jeg hadde tørre lepper i løpet av første uka.  Eksem på hender og tørrhet i ansiktet kom fort også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet med iso-kuren min for ei uke siden og har nå små oppbluss av overfladiske kviser. Noen som har opplevd slike små utbrudd ved slutt av behandling, som om huden vender seg til at man får noe oljeproduksjon igjen? Jeg ville gjerne starte vedlikeholdsbehandling med Differin eller Finacea, men hudlege mener huden er for tynn og sart etter behandling og vil derfor ikke skrive ut noen resept til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sassenach skrev:

Jeg hadde tørre lepper i løpet av første uka.  Eksem på hender og tørrhet i ansiktet kom fort også. 

Takk, da får jeg være forberedt på at det kan gå fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt pillene i fire dager (femte idag). Har våknet de to siste dagene med vondt i musklene på baksiden av beina, spesielt i rumpemuskulaturen idag. Kjennes ut som menskramper og stølhet.. Hjelper ikke å bytte posisjon for å dempe det.

Det står jo at ledd- og muskelsmerter er vanlig. Hadde dere dette, i hvilken grad og var det like ille hele veien? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, dag 12 her nå.
Smertene jeg lurte på i forrige innlegg gikk heldigvis over i løpet av to dager. Kanskje det var noe helt annet, kanskje ikke. 

Jeg har begynt å bli tørr i og rundt øyenbrynene, og panna (der jeg er tørrest i ansiktet fra før av). Må smøre meg inni øyenbrynet, det har jeg aldri trengt før. Litt tørrere i ørene enn vanlig. Leppene har såvidt begynt å bli litt tørre, spesielt helt i munnviken har det skjedd mest. Jeg har aldri i livet hatt tørre lepper og hater alt av type leppepomade, leppestift etc.. føler jeg har voks på leppene. Huden rundt utbrydd på ryggen har blitt tørr i kantene. 
Det er for øyeblikket veldig overkommelig, men det aner meg at det blir verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampotips for tørr hodebunn som følger av dette?
Beklager spam, prøvde å søke i tråden, men det kom ikke opp noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Spøkelse skrev:

Shampotips for tørr hodebunn som følger av dette?
Beklager spam, prøvde å søke i tråden, men det kom ikke opp noe. 

Ikke et shampotips, men etterhvert som hodebunnen ble tørrere vasket jeg bare håret 1-2 ganger i uka og tok faktisk balsam oppi røttene. Kløende, tørr hodebunn var ikke noe problem etter det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sassenach skrev:

Ikke et shampotips, men etterhvert som hodebunnen ble tørrere vasket jeg bare håret 1-2 ganger i uka og tok faktisk balsam oppi røttene. Kløende, tørr hodebunn var ikke noe problem etter det. 

Takk! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 12.01, Spøkelse skrev:

Oppdatering, dag 12 her nå.
Smertene jeg lurte på i forrige innlegg gikk heldigvis over i løpet av to dager. Kanskje det var noe helt annet, kanskje ikke. 

Jeg har begynt å bli tørr i og rundt øyenbrynene, og panna (der jeg er tørrest i ansiktet fra før av). Må smøre meg inni øyenbrynet, det har jeg aldri trengt før. Litt tørrere i ørene enn vanlig. Leppene har såvidt begynt å bli litt tørre, spesielt helt i munnviken har det skjedd mest. Jeg har aldri i livet hatt tørre lepper og hater alt av type leppepomade, leppestift etc.. føler jeg har voks på leppene. Huden rundt utbrydd på ryggen har blitt tørr i kantene. 
Det er for øyeblikket veldig overkommelig, men det aner meg at det blir verre. 

Tørre øyne: VitA-Pos øyesalve gjør underverker om den brukes om natta. Den inneholder A-vitamin, som du jo helst ikke skal ha mye ekstra av når du går på iso, men opptaket i kroppen er minimalt og det gjorde ikke utslag i prøvene mine.  

Tørre ører: Vaselin i ørene hjelper. Jeg fikk slike tørre skorper, og det eneste som hjalp var å smøre. Ser litt dust ut når innsiden av ørene er smurt, men pytt pytt.

Som et alternativ til vaselin brukte jeg Eucerin sin Aquaphor-salve. Funker fjell på lepper, i ører og nese (ja, det kan bli veldig tørt der etterhvert også, haha). Veldig økonomisk, og ikke minst mye mer hygienisk siden den kommer i en tube. :) Helt på tampen av kuren oppdaget jeg også Sisley sin leppepomade i rosa krukke som er mer fuktighetsgivende og faktisk behandlet tørrheten. Den koster flesk, da, og jeg klarte meg faktisk fint med Aquaphor de foregående 5 månedene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hentet ut resept på disse pillene, så henger meg med her! Skal starte i dag.

Har slitt med alvorlig acne i 4 år. Mye hevelse, smerter, puss og blod.  Så jeg gleder meg til å starte, men gruer meg også litt. Spent på bivirkningene. Er spesielt nervøs for de der det står at du kan bli aggressiv, deprimert osv. Jeg har ikke noen diagnoser eller noe, men er nervøs av meg. 

Anonymkode: e5c62...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 33, og begynte på søndag på min fjerde runde. Sliter med pcos også.

Huden ser helt forferdelig ut. Håper på rask bedring. 

20190813_185614.jpg

Anonymkode: 4b56c...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Kjempeliten skrev:

Er det trygt å bruke ansiktsmaske og scrub mens man går på isotretinoin? 

Vet ikke, men jeg har sluttet å bruke ansiktsrens i dusjen i alle fall, tenker at siden huden er sensitiv og tørr så trenger den ikke noe ekstra greier oppå. Kanskje maske som bidrar med fuktighet kan være noe? 
2,5 uke/18 dager inn for min del nå. Har blitt mer tørr rundt munnen og på leppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Spøkelse said:

Vet ikke, men jeg har sluttet å bruke ansiktsrens i dusjen i alle fall, tenker at siden huden er sensitiv og tørr så trenger den ikke noe ekstra greier oppå. Kanskje maske som bidrar med fuktighet kan være noe? 
2,5 uke/18 dager inn for min del nå. Har blitt mer tørr rundt munnen og på leppene.

Ja, jeg får bare teste. :) Huden blir jo så sensitiv. 

Dag 6 her! Ikke lenge, men er tørr på leppa og det gjør litt vondt. Må smøre meg hele tida! 

Anonymkode: e5c62...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym igjen 😅. Huff. Skulle redigere og skrive at jeg også har blitt sykt oljete i panna! Helt våt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Kjempeliten skrev:

Anonym igjen 😅. Huff. Skulle redigere og skrive at jeg også har blitt sykt oljete i panna! Helt våt!

Er du mest plaget i ansiktet eller andre steder? Mitt hovedproblem er ryggen, har stort sett en eller to i ansiktet (som også blir fint hvis går vekk!) :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Spøkelse said:

Er du mest plaget i ansiktet eller andre steder? Mitt hovedproblem er ryggen, har stort sett en eller to i ansiktet (som også blir fint hvis går vekk!) :) . 

Jeg slet veldig i ansiktet. Hadde svære vonde byller. Gikk på tetracycliner før jeg begynte på isotretinoin, så jeg har ikke noe utbrudd nå. Men har slitt med utbrudd i rundt 5 år. Har også hatt en del på ryggen, men de gjorde ikke så vondt.

Spent på om jeg får noe utbrudd snart. Hudlegen sa at det ikke er unormalt å få et skikkelig utbrudd i starten av kuren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2019 den 16.03, Nuttery skrev:

Sluttet på isotretinoin for fjerde gang for 3 mnd siden, og har plutselig fått et akne-oppbluss igjen. Vet jeg er et unntak til regelen om at man skal bli 99% bra, men begynner å miste motet. Har jo veldig negative tanker om det å slite med akne fra før (har slitt med dette i 13 år nå) og begynner å bli ganske nedbrutt og lei.

Føler så inderlig med deg! Kan jeg spørre hvor ille huden din var i utgangspunktet? Personlig hadde jeg en del whiteheads, spesielt i pannen og kinnene. Men ikke rød eller cystisk akne. Alt forsvant etter 1 måned og dette varte til jeg sluttet. Var kvisefri i to måneder, før det var tilbake igjen. Ikke like ille som før, men fortsatt sjenerende. Irriterende at det er slike små nupper som absolutt ikke forsvinner. Dette har jeg hatt siden jeg var 13 år. Sliter også med fett hår. Tror dette ligger veldig genetisk hos meg og min familie. Feks moren min var veldig hardt rammet i tenårene. 

Anonymkode: 53270...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Føler så inderlig med deg! Kan jeg spørre hvor ille huden din var i utgangspunktet? Personlig hadde jeg en del whiteheads, spesielt i pannen og kinnene. Men ikke rød eller cystisk akne. Alt forsvant etter 1 måned og dette varte til jeg sluttet. Var kvisefri i to måneder, før det var tilbake igjen. Ikke like ille som før, men fortsatt sjenerende. Irriterende at det er slike små nupper som absolutt ikke forsvinner. Dette har jeg hatt siden jeg var 13 år. Sliter også med fett hår. Tror dette ligger veldig genetisk hos meg og min familie. Feks moren min var veldig hardt rammet i tenårene. 

Anonymkode: 53270...172

Første runden var det cystisk, andre gangen var det blanding av cystiske og overfladiske (dog veldig sjenerende), tredje gangen var det lite cystiske men mangen overfladiske, og det var det også sist. Sliter med fett hår og hud (mye) enda - det kommer tilbake raskt etter slutt.

min far, fetter og kusine er «rammet» av det samme. Min far er over 60 og får fortsatt kviser. Mine søskenbarn har blitt mye bedre. Vet ikke om de har gått på ISO..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...