Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg sliter med kviser rundt munnen. Det har vart siden ungdomsårene men variert veldig hvor mye det har vært. I perioder har huden min vært helt fin og kvisefri, men det siste året særlig føler jeg at det har blusset opp igjen og aldri går bort. Det er som regel kun rundt munn og kjeve. Kan få en i ny og ned ved nesepartiet og i panna også, men det er ikke alltid. Nå begynner jeg å bli dritt lei siden jeg er en 26 år gammel jente og føler at det snart burde roe seg.. jeg er ikke et ekstremt tilfelle i det hele tatt, men har som regel alltid 3-6/7 stk. Hverfall de siste mnd. 

 

Vet ikke hvor enkelt det er å få godkjennelse av legen til å begynne på iso? Også lurer jeg på et par ting til.. jeg skal på ferie til 30 varmegrader to-tre uker i desember/januar! Og det er vel et lite problem mtp at man ikke skal være i solen? I tillegg trener jeg en del, og det blir det mye mer av fremover (styrketrening og kondisjon). Leste et sted at man egt skal holde seg unna tung styrketrening? 

Noen erfaringer, tanker, råd om dette? Og, jeg bruker en del sminke til vanlig - men man kan vel fortsatt sminke seg selvom man evt går på kuren?

Anonymkode: 8ee07...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg sliter med kviser rundt munnen. Det har vart siden ungdomsårene men variert veldig hvor mye det har vært. I perioder har huden min vært helt fin og kvisefri, men det siste året særlig føler jeg at det har blusset opp igjen og aldri går bort. Det er som regel kun rundt munn og kjeve. Kan få en i ny og ned ved nesepartiet og i panna også, men det er ikke alltid. Nå begynner jeg å bli dritt lei siden jeg er en 26 år gammel jente og føler at det snart burde roe seg. jeg er ikke et ekstremt tilfelle i det hele tatt, men har som regel alltid 3-6/7 stk. Hverfall de siste mnd. 

 

Vet ikke hvor enkelt det er å få godkjennelse av legen til å begynne på iso? Også lurer jeg på et par ting til.. jeg skal på ferie til 30 varmegrader to-tre uker i desember/januar! Og det er vel et lite problem mtp at man ikke skal være i solen? I tillegg trener jeg en del, og det blir det mye mer av fremover (styrketrening og kondisjon). Leste et sted at man egt skal holde seg unna tung styrketrening? 

Noen erfaringer, tanker, råd om dette? Og, jeg bruker en del sminke til vanlig - men man kan vel fortsatt sminke seg selvom man evt går på kuren?

Anonymkode: 8ee07...7ae

Hei! Jeg hadde samme problem som deg. Har stort sett kviser rundt munn, kjeve og litt i kinnene. Jeg prøvde først antibiotika mot kvisene i fjor, og det hadde en helt grei effekt. I april i år begynte jeg å få litt kviser igjen, og gradvis ble det verre og verre. Vil absolutt ikke si jeg er det verste tilfelle, men det ble aldri bedre. Bestilte time hos hudlege nå i august. Hun var veldig rask med å foreslå iso. Dette på grunn av alder og vedvarende problem. Jeg er 26 år. Jeg tror nok kanskje du må prøve antibiotika før du får resept på iso.  

Det er ikke bra med sol hverken på iso eller antibiotika, men du må vertfall være mye i skyggen og smøre deg med faktor 50. 

Det med trening kan jeg høre med hudlegen min om. Jeg har leste det også, men jeg tror ikke man skal tro på alt man leser. Jeg har bare gått en uke på tablettene og trener som vanlig (styrketrening). 

Jeg kommer til å bruke sminke som før. Hun på apoteket sa jeg burde holde meg unna tung sminke. Likevel så gjør jeg det. Tar den av så fort jeg er hjemme. 

Anonymkode: 670ae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg hadde samme problem som deg. Har stort sett kviser rundt munn, kjeve og litt i kinnene. Jeg prøvde først antibiotika mot kvisene i fjor, og det hadde en helt grei effekt. I april i år begynte jeg å få litt kviser igjen, og gradvis ble det verre og verre. Vil absolutt ikke si jeg er det verste tilfelle, men det ble aldri bedre. Bestilte time hos hudlege nå i august. Hun var veldig rask med å foreslå iso. Dette på grunn av alder og vedvarende problem. Jeg er 26 år. Jeg tror nok kanskje du må prøve antibiotika før du får resept på iso.  

Det er ikke bra med sol hverken på iso eller antibiotika, men du må vertfall være mye i skyggen og smøre deg med faktor 50. 

Det med trening kan jeg høre med hudlegen min om. Jeg har leste det også, men jeg tror ikke man skal tro på alt man leser. Jeg har bare gått en uke på tablettene og trener som vanlig (styrketrening). 

Jeg kommer til å bruke sminke som før. Hun på apoteket sa jeg burde holde meg unna tung sminke. Likevel så gjør jeg det. Tar den av så fort jeg er hjemme. 

Anonymkode: 670ae...580

Man KAN i noen tilfeller gå rett på Isotretinoin, for eksempel hvis det er alvorlig, dyp acne, arrdannelser osv. Det er ganske vanlig hvis man er mye plaget, og motivert for behandling med Iso. Og resultatene er kjempebra, og som regel permanente. 

Veldig hard styrketrening bør man unngå. Dette kan frigjøre avfallstoffer som belaster leveren når det kommer i tillegg til bruk av tablettene. Leverpåvirkning fra Isotretinoin skjer en sjelden gang, er ikke farlig. Det skal bare følges med på, og går tilbake når kuren er over. 

MHt sol akkurat slik du råder. Bruk hatt eller caps, smør med høy faktor og unngå solen mest mulig så går det bra å reise på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kendall

Hei. Jeg er jente, 16 år og har en del hudormer og akner. Jeg har hørt om Isotretion som kan fjerne det... Men jeg har ikke kjempedårlig hud som på bilder på nett... Men uansett hva jeg har prøvd, vil de ikke fjernes... 😕 Så til spørsmålet: Må du ha veldig dårlig hud for å få denne medisinen? Hvor lenge måtte du bruke det før du ble kvitt dårlig hud? Var bivirkningene veldig vonde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kendall skrev:

Hei. Jeg er jente, 16 år og har en del hudormer og akner. Jeg har hørt om Isotretion som kan fjerne det... Men jeg har ikke kjempedårlig hud som på bilder på nett... Men uansett hva jeg har prøvd, vil de ikke fjernes... 😕 Så til spørsmålet: Må du ha veldig dårlig hud for å få denne medisinen? Hvor lenge måtte du bruke det før du ble kvitt dårlig hud? Var bivirkningene veldig vonde? 

Det er litt vanskelig å svare på hvor dårlig huden må være. Jeg har nettopp begynt på kuren selv. Det står mye bakover i denne tråden om ulike bivirkninger folk har opplevd, men det er jo veldig individuelt. Du kommer garantert til å oppleve tørr hud og tørre lepper, og få et utbrudd før det blir bedre. Ellers opplever folk ulike bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gått på kuren i litt over en uke. Har fått skikkelig utbrudd allerede. Jeg tok bilde av huden min fredag, og når jeg sammenlignet det med bilde fra i dag ser jeg hvor ille det har blitt. Satser på det går fort over. Ellers tørr hud, men utrolig nok ikke tørre lepper. Anbefaler  decubal til lepper. 

Noen andre her som går på kuren akkurat nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Peak said:

Nå har jeg gått på kuren i litt over en uke. Har fått skikkelig utbrudd allerede. Jeg tok bilde av huden min fredag, og når jeg sammenlignet det med bilde fra i dag ser jeg hvor ille det har blitt. Satser på det går fort over. Ellers tørr hud, men utrolig nok ikke tørre lepper. Anbefaler  decubal til lepper. 

Noen andre her som går på kuren akkurat nå? 

Det kommer det kommer...blir verre mye verre før det blir bedre. Det går nok en del måneder før du merker det bedring, men da er det permanent. Mulig du må ta en oppfølgningskur om noen år hvis du er veldig plaget. Fantastisk preparat og verdt bivirkningene mens det står på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Xcase33 skrev:

Det kommer det kommer...blir verre mye verre før det blir bedre. Det går nok en del måneder før du merker det bedring, men da er det permanent. Mulig du må ta en oppfølgningskur om noen år hvis du er veldig plaget. Fantastisk preparat og verdt bivirkningene mens det står på. :) 

Takk for svar. Ja, er egentlig glad jeg får utbruddet såpass tidlig. Har lest mye i denne tråden og ellers, og er godt forberedt 💪🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke å lese gjennom hele tråden, men siden den fremdeles er aktiv så vil jeg bare legge igjen en kommentar på at iso-kur ble redningen for meg. Jeg var seriøst langt nede pga alvorlig akneproblem. Kunne ikke forestille meg at det fantes et medikament som ville gjøre huden min så fin som den er i dag. Jeg hadde sykt tørr hud og sprukne lepper i det året jeg var på kur, men disse bivirkningene var småtteri når jeg var så plaget. Vet ikke om jeg hadde vurdert det for småkviser, liksom, men så ille som det var hos meg så var det verdt alt. 

Anonymkode: f6ab9...347

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2018 den 23.02, AnonymBruker skrev:

Orket ikke å lese gjennom hele tråden, men siden den fremdeles er aktiv så vil jeg bare legge igjen en kommentar på at iso-kur ble redningen for meg. Jeg var seriøst langt nede pga alvorlig akneproblem. Kunne ikke forestille meg at det fantes et medikament som ville gjøre huden min så fin som den er i dag. Jeg hadde sykt tørr hud og sprukne lepper i det året jeg var på kur, men disse bivirkningene var småtteri når jeg var så plaget. Vet ikke om jeg hadde vurdert det for småkviser, liksom, men så ille som det var hos meg så var det verdt alt. 

Anonymkode: f6ab9...347

Godt å høre at det fungerer så bra. Gleder meg til jeg er ferdig, men er veldig motivert for å komme meg gjennom dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2018 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg hadde samme problem som deg. Har stort sett kviser rundt munn, kjeve og litt i kinnene. Jeg prøvde først antibiotika mot kvisene i fjor, og det hadde en helt grei effekt. I april i år begynte jeg å få litt kviser igjen, og gradvis ble det verre og verre. Vil absolutt ikke si jeg er det verste tilfelle, men det ble aldri bedre. Bestilte time hos hudlege nå i august. Hun var veldig rask med å foreslå iso. Dette på grunn av alder og vedvarende problem. Jeg er 26 år. Jeg tror nok kanskje du må prøve antibiotika før du får resept på iso.  

Det er ikke bra med sol hverken på iso eller antibiotika, men du må vertfall være mye i skyggen og smøre deg med faktor 50. 

Det med trening kan jeg høre med hudlegen min om. Jeg har leste det også, men jeg tror ikke man skal tro på alt man leser. Jeg har bare gått en uke på tablettene og trener som vanlig (styrketrening). 

Jeg kommer til å bruke sminke som før. Hun på apoteket sa jeg burde holde meg unna tung sminke. Likevel så gjør jeg det. Tar den av så fort jeg er hjemme. 

Anonymkode: 670ae...580

På 24.8.2018 den 14.36, Kitcat skrev:

Man KAN i noen tilfeller gå rett på Isotretinoin, for eksempel hvis det er alvorlig, dyp acne, arrdannelser osv. Det er ganske vanlig hvis man er mye plaget, og motivert for behandling med Iso. Og resultatene er kjempebra, og som regel permanente. 

Veldig hard styrketrening bør man unngå. Dette kan frigjøre avfallstoffer som belaster leveren når det kommer i tillegg til bruk av tablettene. Leverpåvirkning fra Isotretinoin skjer en sjelden gang, er ikke farlig. Det skal bare følges med på, og går tilbake når kuren er over. 

MHt sol akkurat slik du råder. Bruk hatt eller caps, smør med høy faktor og unngå solen mest mulig så går det bra å reise på tur. 

Takk for svar! Var hos legen i dag og får henvisning til hudlege, så da får vi se.. litt redd jeg ikke kan få ISO (allerede) fordi huden min ikke er «ille nok». Skulle gjerne startet med det med en gang. Kjenner jeg er litt skeptisk til tetracyclin osv da jeg føler alle sier det kun funker der og da, ikke i ettertid, og det har vart i så mange år. Basiron og sånn tull har jeg aldri hatt noe effekt av.

Har du vært hos hudlegen siden sist? Spurte du såfall om ISO ang trening? Hvordan har starten på behandlingen vært for deg sålangt? 

Anonymkode: 8ee07...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Har du vært hos hudlegen siden sist? Spurte du såfall om ISO ang trening? Hvordan har starten på behandlingen vært for deg sålangt? 

Anonymkode: 8ee07...7ae

Skal til hudlege 11. september. Har lest gjennom mye av tråden her at det er noen som trener. Skal oppdatere deg når jeg vet. 

To uker på kur nå. Har litt tørr hud, samtidig som den fortsatt blir fet. Har ikke tørre lepper, bare tørt i munnvikene. Fått endel nye kviser, og har fått en megakvise på kinnbeinet selvfølgelig. Satser på at det blir bedre fra nå av for det er ikke særlig fint. Jeg merker svært lite bivirkninger sånn ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått henvisning til hudlege angående akne. Jeg har vært plaget med store, dype kviser, og vanlige små kviser siden tenårene, men de siste årene har det blitt verre og verre (er 23). For det meste på hake og kjeve. Sliter også med kviser på rygg og bryst. 

Det var faktisk legen min som selv tok det opp med meg, uten at jeg hadde sagt noe om det selv. Han var bekymret for omfanget og arrdannelser, og henviste meg til hudlege. Har ikke vært hos hudlegen enda, men er ganske sikker på at h*n vil foreslå Isotretinion. 

Det som plager meg mest med kvisene er når de er skikkelig dype og vonde. Men sånn selvtillitsmessig, er det kvisene på brystet som er det verste. Så hadde vært utrolig godt å bli kvitt dette problemet. 

Jeg begynner på en måte å innse at det ikke er noe som går over av seg selv. Jeg har prøvd mye, og endret hele kostholdet blandet annet. Kuttet sukker, kaffe, meieriprodukter, osv, men jeg får aldri pause. Har aktive kviser konstant, og kan ikke huske sist jeg ikke hadde det, må være mange, mange år siden. 

Anonymkode: f4e66...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått henvisning til hudlege angående akne. Jeg har vært plaget med store, dype kviser, og vanlige små kviser siden tenårene, men de siste årene har det blitt verre og verre (er 23). For det meste på hake og kjeve. Sliter også med kviser på rygg og bryst. 

Det var faktisk legen min som selv tok det opp med meg, uten at jeg hadde sagt noe om det selv. Han var bekymret for omfanget og arrdannelser, og henviste meg til hudlege. Har ikke vært hos hudlegen enda, men er ganske sikker på at h*n vil foreslå Isotretinion. 

Det som plager meg mest med kvisene er når de er skikkelig dype og vonde. Men sånn selvtillitsmessig, er det kvisene på brystet som er det verste. Så hadde vært utrolig godt å bli kvitt dette problemet. 

Jeg begynner på en måte å innse at det ikke er noe som går over av seg selv. Jeg har prøvd mye, og endret hele kostholdet blandet annet. Kuttet sukker, kaffe, meieriprodukter, osv, men jeg får aldri pause. Har aktive kviser konstant, og kan ikke huske sist jeg ikke hadde det, må være mange, mange år siden. 

Anonymkode: f4e66...b3f

Når du har akne på bryst og rygg, samt arrdannende akne er Iso det eneste fornuftige alternativet, så hudlegen kommer nok helt sikkert til å være med på dette. Hvis du er kvinne og ikke står på hormonell prevensjon eller har spiral så anbefaler jeg deg å starte med dette i god tid før timen hos hudlege. Det er en forutsetning at du har brukt slik prevensjon i minimum 4 uker før du får starte på tablettene. Så lønner seg å være i forkant. Denne regelen gjelder uansett om du er seksuelt aktiv eller ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kitkat, av nysgjerrighet, hvorfor må man gå på slik prevensjon 4 uker før oppstart? Kan det gi bivirkninger om man har slurvet litt med ppillene før oppstart av kuren? Eller er det kun pga. faren ved evt. graviditet?

Anonymkode: 44103...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Var hos legen i dag og får henvisning til hudlege, så da får vi se.. litt redd jeg ikke kan få ISO (allerede) fordi huden min ikke er «ille nok». Skulle gjerne startet med det med en gang. Kjenner jeg er litt skeptisk til tetracyclin osv da jeg føler alle sier det kun funker der og da, ikke i ettertid, og det har vart i så mange år. Basiron og sånn tull har jeg aldri hatt noe effekt av.

Har du vært hos hudlegen siden sist? Spurte du såfall om ISO ang trening? Hvordan har starten på behandlingen vært for deg sålangt? 

Anonymkode: 8ee07...7ae

Det er fullt mulig å få veldig god effekt av en antibiotika tablettkur men det bør helst tas i kombinasjon med lokalvirkende behandling på huden. Feks. Epiduo gel som smøres på huden. Når man er ferdig med tablettene er det viktig å fortsette med smøring med Epiduo for å opprettholde resultatet. Epiduo gjør huden rød og flassete i starten, men dette roer seg etter noen ukers bruk. Går man på Isotretinoin skal man ikke bruke lokalbehandling i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Kitkat, av nysgjerrighet, hvorfor må man gå på slik prevensjon 4 uker før oppstart? Kan det gi bivirkninger om man har slurvet litt med ppillene før oppstart av kuren? Eller er det kun pga. faren ved evt. graviditet?

Anonymkode: 44103...691

Det er nasjonale retningslinjer pga at Iso er fosterskadelig og legen skal være 100% sikker på at kvinnen ikke er gravid når man starter opp preparatet. Det har ingenting med bivirkninger å gjøre. Det tas også graviditetstest før oppstart, men man kan jo i verste fall være tidlig gravid, og at det ikke slår ut på test. Derfor prevensjon 4 uker før. Man får tabletter for 4 uker av gangen, og må ta graviditetstest (blodprøve) før hver ny resept.

Så gangen er slik (for kvinner):

  • Prevensjon i 4 uker
  • Negativ gravitest -> resept for 4 ukers tabletter
  • Oppstart tabletter
  • Hver 4. uke gravitest i blod (kan tas hos fastlege) -> ny resept for 4 ukers tabletter
  • Kur typisk i 6-8 mnd, anbefales dobbel prevensjon v sex, feks kondom i tillegg til p-piller
  • I løpet av kuren er det vanlig med et par, tre kontroller, første gjerne etter 4-6 uker
  • Vente med graviditet i 3 mnd etter avsluttet kur

Det er viktig å være klar over at resepter på Isotretinoin utgår etter 7 dager, og ikke ett år som andre resepter. Det er på grunn av behovet for ferske graviditetstester. Så man må hente ut tablettene innen 7 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

Da starter jeg på min fjerde kur med iso :fnise: Trodde aldri jeg kom til å skrive i denne tråden igjen, men her er jeg!

Nå skal jeg forte meg og ta blodprøver og en tur på apoteket, også er vi på'n igjen!

Let the games begin :fnise:

Mvh

Nuttery

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2018 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Var hos legen i dag og får henvisning til hudlege, så da får vi se.. litt redd jeg ikke kan få ISO (allerede) fordi huden min ikke er «ille nok». Skulle gjerne startet med det med en gang. Kjenner jeg er litt skeptisk til tetracyclin osv da jeg føler alle sier det kun funker der og da, ikke i ettertid, og det har vart i så mange år. Basiron og sånn tull har jeg aldri hatt noe effekt av.

Har du vært hos hudlegen siden sist? Spurte du såfall om ISO ang trening? Hvordan har starten på behandlingen vært for deg sålangt? 

Anonymkode: 8ee07...7ae

Jeg fikk bestilte meg hudlegetime (privat), fikk time samme dag, og fikk skrevet ut iso. For fjerde gang. Sånn jeg opplever det har de blitt mye mindre restriktive med å skrive ut iso nå enn de var for 10 år siden. Det jeg dog vil anbefale er å være klar på hva du ønsker (iso) og hvorfor. Og ikke la deg bikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2018 den 12.10, Kitcat skrev:

Det er nasjonale retningslinjer pga at Iso er fosterskadelig og legen skal være 100% sikker på at kvinnen ikke er gravid når man starter opp preparatet. Det har ingenting med bivirkninger å gjøre. Det tas også graviditetstest før oppstart, men man kan jo i verste fall være tidlig gravid, og at det ikke slår ut på test. Derfor prevensjon 4 uker før. Man får tabletter for 4 uker av gangen, og må ta graviditetstest (blodprøve) før hver ny resept.

 Så gangen er slik (for kvinner):

  • Prevensjon i 4 uker
  • Negativ gravitest -> resept for 4 ukers tabletter
  • Oppstart tabletter
  • Hver 4. uke gravitest i blod (kan tas hos fastlege) -> ny resept for 4 ukers tabletter
  • Kur typisk i 6-8 mnd, anbefales dobbel prevensjon v sex, feks kondom i tillegg til p-piller
  • I løpet av kuren er det vanlig med et par, tre kontroller, første gjerne etter 4-6 uker
  • Vente med graviditet i 3 mnd etter avsluttet kur

Det er viktig å være klar over at resepter på Isotretinoin utgår etter 7 dager, og ikke ett år som andre resepter. Det er på grunn av behovet for ferske graviditetstester. Så man må hente ut tablettene innen 7 dager. 

Jeg pratet med legen, og slapp å gå på prevansjon under kuren da jeg ikke ønsket det. Jeg måtte bare skrive under på et skriv hos ham om at jeg forsto konsekvensene av en eventuell graviditet, også skrev han ut p-piller til meg som en formalia. Som han sa, "jeg kan ikke tvinge deg til å ta de, men da er det i allefall riktig på papiret :)" 

Graviditet testes jo hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...