Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nuttery skrev:

Jeg pratet med legen, og slapp å gå på prevansjon under kuren da jeg ikke ønsket det. Jeg måtte bare skrive under på et skriv hos ham om at jeg forsto konsekvensene av en eventuell graviditet, også skrev han ut p-piller til meg som en formalia. Som han sa, "jeg kan ikke tvinge deg til å ta de, men da er det i allefall riktig på papiret :)" 

Graviditet testes jo hver mnd.

Jeg kan ikke svare for hvorfor denne legen tar slikt valg. Andre leger vil ikke risikere lisensen sin for dette. Alle forstår at man ikke kan tvinge tabletter ned i halsen på folk, men det må stå i journal at du har brukt prevensjon i 4 uker, at det er tatt gravitest og at du er informert om bruk av videre prevensjon osv osv. Legen skal også spørre om tidl psykisk helse og dokumentere dette i journal, da det en sjelden gang kan forekomme depresjon og selvmordstanker under behandling. Viktig at legen har sin på det tørre i forh til erstatningsansvar, og gjør sitt beste for at pasienten følger opp anbefalt prosesyre for pasientens beste! Blir man gravid på Iso er det svært stor risiko for alvorlige fosterskader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Kitcat skrev:

Jeg kan ikke svare for hvorfor denne legen tar slikt valg. Andre leger vil ikke risikere lisensen sin for dette. Alle forstår at man ikke kan tvinge tabletter ned i halsen på folk, men det må stå i journal at du har brukt prevensjon i 4 uker, at det er tatt gravitest og at du er informert om bruk av videre prevensjon osv osv. Legen skal også spørre om tidl psykisk helse og dokumentere dette i journal, da det en sjelden gang kan forekomme depresjon og selvmordstanker under behandling. Viktig at legen har sin på det tørre i forh til erstatningsansvar, og gjør sitt beste for at pasienten følger opp anbefalt prosesyre for pasientens beste! Blir man gravid på Iso er det svært stor risiko for alvorlige fosterskader. 

Det må det faktisk ikke. Det er som du sier anbefalt prosedyre, og legen oppfordrer på det sterkeste til dette. Likevel er det ikke slik at man er pålagt å gå på prevansjon for å få beste behandling for sine akneproblematikk.

Når man begynner på Isotretinoin blir man informert om de mulige bivirkningene, inkludert fosterskaden som oppstår ved bruk av legemiddelet.  Jeg, som velger å ikke bruke prevansjon, måtte skrive under på et ekstra skriv vedrørende dette. Legen skrev likevel ut en resept på prevansjon til meg, og oppfordret meg til å ta ut denne. Likevel forsto han godt hvorfor jeg ikke ønsket det, og sa at det gikk fint, "Vi kan tross alt ikke kontrollere hvor vidt noen faktisk tar reseptene de henter ut eller ikke". Jeg fikk også tilbud om å sette inn spiral, noe jeg heller ikke ønsket.

Totalt sett tok legen det veldig fint. Jeg har gått på Isotretinoin tre ganger før, og er kjent med prosedyren. Ikke minst er han kjent med meg, og 100% sikker på at jeg er forberedt på hva jeg begir meg ut på - og hva som eventuelt blir konsekvens hvis en graviditet oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2018 den 16.17, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Var hos legen i dag og får henvisning til hudlege, så da får vi se.. litt redd jeg ikke kan få ISO (allerede) fordi huden min ikke er «ille nok». Skulle gjerne startet med det med en gang. Kjenner jeg er litt skeptisk til tetracyclin osv da jeg føler alle sier det kun funker der og da, ikke i ettertid, og det har vart i så mange år. Basiron og sånn tull har jeg aldri hatt noe effekt av.

Har du vært hos hudlegen siden sist? Spurte du såfall om ISO ang trening? Hvordan har starten på behandlingen vært for deg sålangt? 

Anonymkode: 8ee07...7ae

Har vært hos hudlege, og fått svar angående trening. Hun sa at det gikk fint å trene, og at man må kjenne på selv hva kroppen klarer. Ofte kan man oppleve muskel- og leddsmerter som gjør at man kanskje ikkje klarer å trene like hardt. Men hun anbefalte ikke å presse seg hardt på alle treninger. Hun sa ingenting om at det var farlig. 

Anonymkode: 670ae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden! Nå skal jeg til hudlegen på fredag, og jeg drar ikke fra den timen før jeg har fått resept på iso! Nå er jeg så sabla lei. 

Foreløpig har jeg kjøpt inn en fet fuktighetskrem til huden fra dr. Jart, Decubal til leppene og en fuktighetsspray til å bruke gjennom dagen. Noen som kommer på noe mer jeg kan få nytte av? Og finnes det produkter som kan "lette på" forverringsfasen? Jeg bruker hudprodukter fra the ordinary. Har forstått at syre er no-go. Hvis noen av dere bruker produkter derfra under kuren, hvilke anbefales? 

Jeg går ikke ut døren uten sminke, og lurer på om dere har noen anbefalinger eller tips når det gjelder dette? Type foundation, concealer, prepping av hud- primer, olje? Har ikke mulighet til å smøre ansiktet flere ganger gjennom dagen, så må ha noe som gir god fukt og tåler en lang dag. 

Takker for svar!

 

Anonymkode: 44103...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2018 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Slenger meg på denne tråden! Nå skal jeg til hudlegen på fredag, og jeg drar ikke fra den timen før jeg har fått resept på iso! Nå er jeg så sabla lei. 

Foreløpig har jeg kjøpt inn en fet fuktighetskrem til huden fra dr. Jart, Decubal til leppene og en fuktighetsspray til å bruke gjennom dagen. Noen som kommer på noe mer jeg kan få nytte av? Og finnes det produkter som kan "lette på" forverringsfasen? Jeg bruker hudprodukter fra the ordinary. Har forstått at syre er no-go. Hvis noen av dere bruker produkter derfra under kuren, hvilke anbefales? 

Jeg går ikke ut døren uten sminke, og lurer på om dere har noen anbefalinger eller tips når det gjelder dette? Type foundation, concealer, prepping av hud- primer, olje? Har ikke mulighet til å smøre ansiktet flere ganger gjennom dagen, så må ha noe som gir god fukt og tåler en lang dag. 

Takker for svar!

 

Anonymkode: 44103...691

Jeg hadde veldig behov for øyedråper og nesespray under kuren. Øynene ble knusktørre og ble sår i nesen/blødde neseblod. En nesespray som bløtgjør og gjerne smører innvendig er god å ha. 

Utenom vil jeg anbefale La Roche Posay sin Effaclar H serie. 

Endret av britz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg likte denne kuren så godt. Var også kjempeheldig.. Hadde ingen bivirkninger, det eneste som skjedde var at kvisene forsvant. De var og borte i mange år,  men nå har en del kommet tilbake. Kanskje jeg skulle prøvd meg på denne en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2018 den 19.55, Emblja skrev:

Åh, jeg likte denne kuren så godt. Var også kjempeheldig.. Hadde ingen bivirkninger, det eneste som skjedde var at kvisene forsvant. De var og borte i mange år,  men nå har en del kommet tilbake. Kanskje jeg skulle prøvd meg på denne en gang til?

Jeg har gått på kuren i over en måned. Er overrasket over hvor lite bivirkninger jeg har. De påvirker meg ikke særlig i hverdagen. Merker egentlig ikke at jeg går på den, annet enn at huden i ansiktet er bedre! 

Anonymkode: 670ae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 30.8.2018 den 11.56, Kitcat skrev:
 

Det er fullt mulig å få veldig god effekt av en antibiotika tablettkur men det bør helst tas i kombinasjon med lokalvirkende behandling på huden. Feks. Epiduo gel som smøres på huden. Når man er ferdig med tablettene er det viktig å fortsette med smøring med Epiduo for å opprettholde resultatet. Epiduo gjør huden rød og flassete i starten, men dette roer seg etter noen ukers bruk. Går man på Isotretinoin skal man ikke bruke lokalbehandling i tillegg!

Takk for svar! Jeg var hos hudlegen for en uke siden og har fått Lymecyclin. Han ville jeg skulle prøve ut dette først. Hadde typisk nok ikke en eneste kvise når jeg var der, og nå har det bare gått 8 dager, men nå har kvisene eksplodert. Får nye hver dag og har for øyeblikket et ganske greit utbrudd. Men, det blir kanskje verre før det blir bedre..? Ingen bivirkninger ellers.
Epiduo nevnte han ikke. Men jeg tar to tabletter om dagen (en morgen, en kveld) + basiron wash hver morgen, og en rensegel fra La Roche hver kveld. Skal prøve dette til desember/januar og får ISO om ikke dette funker. Så ja, det blir spennende å se hvordan det blir videre..

På 11.9.2018 den 23.56, AnonymBruker skrev:
 

Har vært hos hudlege, og fått svar angående trening. Hun sa at det gikk fint å trene, og at man må kjenne på selv hva kroppen klarer. Ofte kan man oppleve muskel- og leddsmerter som gjør at man kanskje ikkje klarer å trene like hardt. Men hun anbefalte ikke å presse seg hardt på alle treninger. Hun sa ingenting om at det var farlig. 

Anonymkode: 670ae...580

Okei, godt å høre! Nå fikk jeg ikke ISO (↑), men hvis ikke dette funker så begynner jeg nok på det på nyåret. Hvordan går det med deg so far? Mye bivirkninger? Du har vel vært på kuren en liten stund nå?

Anonymkode: 8ee07...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen dere! Nå er det gått 5 måneder siden jeg var ferdig på kuren, og huden ser like fin ut ☺️ Eller, den er hvertfall kvisefri, men har en del arr på haka og kjeven. Dere andre som har fullført kuren, hvilke behandlinger har dere brukt etterpå for å dempe ujevn hudtone og minske arr? 

Fikk resept på epiduo, men er litt usikker på om jeg bruker den rett. Hvordan gjør dere det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har tatt øyeoperasjon (laseroperasjon) og har gått på isotretionen?

Jeg har tatt øyeoperasjon, men er usikker på om når det er trygt å begynne på isotretionen siden den kanskje kan gi tørre øyne?

Anonymkode: f73bf...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Noen her som har tatt øyeoperasjon (laseroperasjon) og har gått på isotretionen?

Jeg har tatt øyeoperasjon, men er usikker på om når det er trygt å begynne på isotretionen siden den kanskje kan gi tørre øyne?

Anonymkode: f73bf...003

Dette ville jeg nok hørt med legen om. Iso gir tørre øyne ja, men kan hende det går greit om du er flink med øyedråper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er min fjerde kur blir jeg like overrasket over hvor tørr hud jeg får. Denne gangen går jeg på lav dose, men tørker fortsatt inn som en rosin! I tillegg har jeg fått dyshydrotisk eksem, men om det er pga isoen eller ikke vet jeg ikke. Ikke det vanlige utslettet som kommer med iso i allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte for 9 dager siden. Har slitt med akne siden tenårene, og er snart 30 år. Skulle begynt før! Prøvd alt uten langvarige resultat. Nå er huden min værre enn før, men vet at dette er normalt.

I tillegg til at kvisene blir borte:

- Vil hudormene forsvinne?

- Får man fet hud igjen etter kuren?

- Eller blir dette borte da det stopper talg produksjon?

Det står på pakken "tas ved mat" og jeg vet jo at det bør taes med fett. Men nå føler jeg ikke at jeg spiser noe annet enn fett for at denne medisinen skal taes opp, ligger her med magesmerter. 

- Hva tar du ISO sammen med? Er det greit med to brødskiver med smør og ost f.eks? Eller må man go all in og spise egg og bacon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen måte hudlegen kan finne ut om man faktisk tar p-pillene? Må ta jevnlige blodprøver, kan de sjekke det da? 

Hudlegen min krevde at jeg måtte begynne på p-piller da jeg startet på kuren, og jeg har hentet p-pillene på apoteket men jeg har ikke lyst å begynne på de. 

Jeg er ikke seksuelt aktiv, og kommer ikke til å være det under kuren heller. 

Anonymkode: f4e66...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Thyroidea skrev:
 

Begynte for 9 dager siden. Har slitt med akne siden tenårene, og er snart 30 år. Skulle begynt før! Prøvd alt uten langvarige resultat. Nå er huden min værre enn før, men vet at dette er normalt.

I tillegg til at kvisene blir borte:

- Vil hudormene forsvinne?

- Får man fet hud igjen etter kuren?

- Eller blir dette borte da det stopper talg produksjon?

Det står på pakken "tas ved mat" og jeg vet jo at det bør taes med fett. Men nå føler jeg ikke at jeg spiser noe annet enn fett for at denne medisinen skal taes opp, ligger her med magesmerter. 

- Hva tar du ISO sammen med? Er det greit med to brødskiver med smør og ost f.eks? Eller må man go all in og spise egg og bacon?

 

Tror ikke ISO har påvirkining på hudormer, men har sett i tråden her at det har funket for enkelte.

Jeg ble ferdig med kuren for ca 6 mnd siden, og har ikke særlig fet hud, men merket at håret gikk tilbake til å bli fett et døgn etter vask slik det var før kuren.

Jeg tok pillene sammen med middag, tenkte ikke på å spise spesielt fet mat

Endret av alli634
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det noen måte hudlegen kan finne ut om man faktisk tar p-pillene? Må ta jevnlige blodprøver, kan de sjekke det da? 

Hudlegen min krevde at jeg måtte begynne på p-piller da jeg startet på kuren, og jeg har hentet p-pillene på apoteket men jeg har ikke lyst å begynne på de. 

Jeg er ikke seksuelt aktiv, og kommer ikke til å være det under kuren heller. 

Anonymkode: f4e66...b3f

Nei, de tester ikke det på blodprøvene. Men anbefaler å bare være ærlig med legen å fortelle at du ikke har mulighet til å bli gravid når du ikke er seksuelt aktiv og derfor ikke vil gå på de. Har hørt om unntak som ikke trenger dette, men det varierer nok fra lege til lege alt ut i fra den enkeltes situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøvde med nosestrips 10 dag inn i kuren, og det anbefales ikke.

Skikkelig ømfintlig hud, men har ikke fått bivirkningene sånn ellers. Er ikke tørr i ansiktet, får fortsatt fet hud og sminke sitter ikke. Har ikke fått tørre lepper heller. Er bare på 20 mg om dagen enda, men er bare 46 kg. Jeg gleder meg til å se resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJeg har gått på kuren i snart tre måneder nå. Jeg har fått skikkelig fin hud. Det eneste er at jeg har røde merker etter kvisene. 

Har hatt en del bivirkninger, men alle kommer ikke samtidig og de plager meg ikke i stor grad. Jeg går på 2 tabletter daglig og valgte å ikke øke til 3, da jeg er redd det kan bli mye verre. 

Her er bilde 10-14 dager inn i kuren og litt over 2 mnd inn i kuren. 

 

 

Endret av Peak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har gått eller går på isotretionin blir man ikke fortere rynkete når man blir eldre? Siden den setter ned talgproduksjonen veldig så må det jo gjøre at en blir ker rynkete?

Anonymkode: f73bf...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 8.44, Peak skrev:

Jeg har gått på kuren i snart tre måneder nå. Jeg har fått skikkelig fin hud. Det eneste er at jeg har røde merker etter kvisene. 

Har hatt en del bivirkninger, men alle kommer ikke samtidig og de plager meg ikke i stor grad. Jeg går på 2 tabletter daglig og valgte å ikke øke til 3, da jeg er redd det kan bli mye verre. 

Her er bilde 10-14 dager inn i kuren og litt over 2 mnd inn i kuren. 

 

B14E272B-2090-4DB5-86CB-2322A34903FB.png

 

Fantastisk forbedring, det må jeg virkelig si! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...