Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Doblet dosen min i går for å bli ferdig med kuren, noe jeg angret veldig på noen timer seinere! Plutselig fikk jeg tåkesyn på venstre øye, som bare forverret seg mer og mer og til slutt så jeg nada på øyet :sjokkert: Begynte til og med å blø fra pupillen! Ble jo livredd så ringte mannen og ba han pelle seg hjem fra jobb og ta seg av babyen mens jeg fløy avgårde til legevakta. Ble bedt om å se det an til i dag, og om det ikke var bedre da skulle jeg komme tilbake. Nå er jeg helt fin, men shit pomfritt så ekkelt det var! Ikke noe man skal leke med denna medisinen her altså :riste:

Men nå er jeg hvertfall ferdig med kuren og skal ikke ta fler tabletter, så da slipper jeg hvertfall mer av de dumme bivirkningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heeeisann. Jeg begynner på isotretinoin i morgen. Dette er andre runde på 5 år. Har akkurat kommet ut av fengsel og det er så dårlig klima inne og fikk bare en time frisk luft her dag. Så da kommer den urene huden tilbake.. Sånn er det. Har kjøpte inn possay fuktighetskrem og rens fra samme merke. Gleder meg til å ha fin hud igjen og gå uten sminke:-) god å komme igang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 01/03/2018 at 2:50 PM, Gummiloppa said:

Doblet dosen min i går for å bli ferdig med kuren, noe jeg angret veldig på noen timer seinere! Plutselig fikk jeg tåkesyn på venstre øye, som bare forverret seg mer og mer og til slutt så jeg nada på øyet :sjokkert: Begynte til og med å blø fra pupillen! Ble jo livredd så ringte mannen og ba han pelle seg hjem fra jobb og ta seg av babyen mens jeg fløy avgårde til legevakta. Ble bedt om å se det an til i dag, og om det ikke var bedre da skulle jeg komme tilbake. Nå er jeg helt fin, men shit pomfritt så ekkelt det var! Ikke noe man skal leke med denna medisinen her altså :riste:

Men nå er jeg hvertfall ferdig med kuren og skal ikke ta fler tabletter, så da slipper jeg hvertfall mer av de dumme bivirkningene

!!! Skremmende!!

Kan ikke fatte at legevakten sier ‘se det an’ til noe sånt!!

Anonymkode: fc0fa...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

!!! Skremmende!!

Kan ikke fatte at legevakten sier ‘se det an’ til noe sånt!!

Anonymkode: fc0fa...fe5

Var hos øyelegevakten forøvrig, legen mente at ettersom jeg ikke hadde fått noen slag på øyet eller hadde smerter var det bare å se an og heller komme tilbake dagen etter om det ikke var bedre. Det ble heldigvis bedre utover kvelden og nå er jeg helt fin på øyet. Men det var veldig skremmende, og jeg slutta tvert på tablettene den dagen. Leste at det tåkesyn er en bivirkning, og at man skal avslutte behandlingen om man opplever det og kontakte lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har gått ca 8 uker på isotretinoin nå, 40 mg om dagen. Er det noen andre som har opplevd trykk i øret eller øresus? Jeg fikk det for ca en uke siden, men nå har jeg også fått en forkjølelse, så lurer på om det kan være derfor. Synes det var rart at øretrykket og susen kom en hel uke før jeg ble syk. Bruker nesespray, men synes ikke at det hjelper noe. Har snakket med hudlegen som sier at hun aldri har hørt om dette før, og at alle bivirkninger skal være reversible etter endt kur.

Anonymkode: 47412...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har noen spørsmål til dere som går/har gått på iso. Jeg startet selv for 7 uker siden, tok 4 uker før jeg var på 60mg. (55 kg) Ønsker og bli ferdig så fort som mulig, derfor vil jeg holde meg til 60mg, skal ta 330 tabletter. Har bivirkninger som tørr hud i ansikt og på kropp, tørre lepper, tørre øyne, munntørrhet å veldig tørst, får kuldeeksem på hendene, vonde muskler å ledd, særlig rundt skulderblad/skuldre/håndledd/fingrene. Blir også utrolig snørrete av og være ute i kulden, nesa er kjempe sensitiv.
Men selve kvisene er så og si blitt helt borte, så veldig fornøyd med det! :nori: Slet mest med kviser på ryggen, men hadde veldig oljete hud i ansikt som måtte puddres hver time. 

Mine spørsmål til dere: 

1.  Ble deres porer og ''arr'' mer synlig i ansiktet under kuren? Mine er blitt veldig synlig(!!!) samme med ''arr'' som jeg ikke viste jeg hadde. Samt lukkede hudormer under huden, vises mye bedre. 

2. Vil det ovenfor går tilbake til seg selv etter kuren? 

3. Noen tips til god primer/fundation/pudder hvor porene ikke er så synlig?  

4. Noen som har fått mindre porer eller hudormer etter endt kur? 

5.  Noen som har en fet krem og anbefale til ansikt med veldig tørr hud, som ikke er la posay? 

6. Har noen funnet ut om det funker og ta noen type smertestillende eller forebyggende for muskel/ledd smerter under kuren? Mener og ha lest noe om allergi medisin blant annet. 

 

Har forresten et tips til primer til dere som sliter med rødhet i ansiktet, denne har grønn tone som demper det røde før fundation, og har solfaktor 30! Sendes fra sør-korea, som er en av de fremste landene på hudpleie produkter. Tar ca 2 uker før den er i posten. https://www.ebay.com/itm/THE-FACE-SHOP-Air-Cotton-Makeup-Base-Mint-SPF30-PA-40ml-rinishop/301852403392?epid=6007181147&hash=item4647ce26c0:g:o-EAAOSwa-dWnvI3

Anonymkode: 7299b...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.3.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Heisann! Jeg har noen spørsmål til dere som går/har gått på iso. Jeg startet selv for 7 uker siden, tok 4 uker før jeg var på 60mg. (55 kg) Ønsker og bli ferdig så fort som mulig, derfor vil jeg holde meg til 60mg, skal ta 330 tabletter. Har bivirkninger som tørr hud i ansikt og på kropp, tørre lepper, tørre øyne, munntørrhet å veldig tørst, får kuldeeksem på hendene, vonde muskler å ledd, særlig rundt skulderblad/skuldre/håndledd/fingrene. Blir også utrolig snørrete av og være ute i kulden, nesa er kjempe sensitiv.
Men selve kvisene er så og si blitt helt borte, så veldig fornøyd med det! :nori: Slet mest med kviser på ryggen, men hadde veldig oljete hud i ansikt som måtte puddres hver time. 

Mine spørsmål til dere: 

1.  Ble deres porer og ''arr'' mer synlig i ansiktet under kuren? Mine er blitt veldig synlig(!!!) samme med ''arr'' som jeg ikke viste jeg hadde. Samt lukkede hudormer under huden, vises mye bedre. 

2. Vil det ovenfor går tilbake til seg selv etter kuren? 

3. Noen tips til god primer/fundation/pudder hvor porene ikke er så synlig?  

4. Noen som har fått mindre porer eller hudormer etter endt kur? 

5.  Noen som har en fet krem og anbefale til ansikt med veldig tørr hud, som ikke er la posay? 

6. Har noen funnet ut om det funker og ta noen type smertestillende eller forebyggende for muskel/ledd smerter under kuren? Mener og ha lest noe om allergi medisin blant annet. 

 

Har forresten et tips til primer til dere som sliter med rødhet i ansiktet, denne har grønn tone som demper det røde før fundation, og har solfaktor 30! Sendes fra sør-korea, som er en av de fremste landene på hudpleie produkter. Tar ca 2 uker før den er i posten. https://www.ebay.com/itm/THE-FACE-SHOP-Air-Cotton-Makeup-Base-Mint-SPF30-PA-40ml-rinishop/301852403392?epid=6007181147&hash=item4647ce26c0:g:o-EAAOSwa-dWnvI3

Anonymkode: 7299b...c70

 

4- om hudormene forsvinner er forskjellige fra person til person. I følge hudlegen min gjør ikke kuren noe for hudormer :/ 

5 -Du skal ikke bruke fet krem om du har uren hud da dette tetter porene og vil gjøre det verre!! Vær heller flink med å bruke en lett fuktighetskrem ofte, helst den hudlegen har anbefalt. Jeg slet masse med tørr hud, og selv etter 3 år etter endt kur sliter jeg fremdeles med det. 

6 - jeg hadde maaaasse leddsmerter under kuren og bruke Paracet. Dette hjalp litt, men vet ikke om det er anbefalt. Kanskje bedre å bruke en krem på området det går vondt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Heisann! Jeg har noen spørsmål til dere som går/har gått på iso. Jeg startet selv for 7 uker siden, tok 4 uker før jeg var på 60mg. (55 kg) Ønsker og bli ferdig så fort som mulig, derfor vil jeg holde meg til 60mg, skal ta 330 tabletter. Har bivirkninger som tørr hud i ansikt og på kropp, tørre lepper, tørre øyne, munntørrhet å veldig tørst, får kuldeeksem på hendene, vonde muskler å ledd, særlig rundt skulderblad/skuldre/håndledd/fingrene. Blir også utrolig snørrete av og være ute i kulden, nesa er kjempe sensitiv.
Men selve kvisene er så og si blitt helt borte, så veldig fornøyd med det! :nori: Slet mest med kviser på ryggen, men hadde veldig oljete hud i ansikt som måtte puddres hver time. 

Mine spørsmål til dere: 

1.  Ble deres porer og ''arr'' mer synlig i ansiktet under kuren? Mine er blitt veldig synlig(!!!) samme med ''arr'' som jeg ikke viste jeg hadde. Samt lukkede hudormer under huden, vises mye bedre. 

2. Vil det ovenfor går tilbake til seg selv etter kuren? 

3. Noen tips til god primer/fundation/pudder hvor porene ikke er så synlig?  

4. Noen som har fått mindre porer eller hudormer etter endt kur? 

5.  Noen som har en fet krem og anbefale til ansikt med veldig tørr hud, som ikke er la posay? 

6. Har noen funnet ut om det funker og ta noen type smertestillende eller forebyggende for muskel/ledd smerter under kuren? Mener og ha lest noe om allergi medisin blant annet. 

 

Har forresten et tips til primer til dere som sliter med rødhet i ansiktet, denne har grønn tone som demper det røde før fundation, og har solfaktor 30! Sendes fra sør-korea, som er en av de fremste landene på hudpleie produkter. Tar ca 2 uker før den er i posten. https://www.ebay.com/itm/THE-FACE-SHOP-Air-Cotton-Makeup-Base-Mint-SPF30-PA-40ml-rinishop/301852403392?epid=6007181147&hash=item4647ce26c0:g:o-EAAOSwa-dWnvI3

Anonymkode: 7299b...c70

Har hatt det noe lignende som deg de siste par ukene, selvom jeg ikke har vært så veldig hardt rammet av bivirkninger egentlig. Munntørrheten har gått litt over, det var helt krise en periode. Drakk litervis uten at det hjalp noe. Anbefaler Flux dry mouth rinse fra apoteket, den har og flour. Ble anbefalt den på apoteket for å øke spyttproduksjon, syntes den har vært fin (da mangel på spytt kan øke sjansen for hull i tennene også). Kan ikke svare på alle spm dine, da jeg bare er noen uker lenger enn deg i kuren, og ikke har så altfor mye bivirkninger.

1. Jeg har sluppet unna denne rødheten som mange har i ansiktet generelt, syntes ikke "arr" har blitt noe spesielt mer fremtredende foreløpig hvertfall. Fikk beskjed av hudlegen at mine overfladiske arr vil heale seg selv etterhvert som tiden går. Man får jo veldig tynn hud av denne kuren, så alt blir mer synlig for mange, vil tro at dette gir seg når du er ferdig på kuren. 

5. Jeg har brukt mye La Posay, den har fungert greit for meg. Men jeg har ikke vært så ekstremt tørr i ansiktet heller. Men kan også anbefale en koreansk en som har vært veldig god: https://www.ebay.com/itm/Holika-Holika-Good-Cera-Super-Ceramide-Cream-60ml/391756390343?epid=2246257017&hash=item5b36801fc7:g:7sAAAOSwfa9ZtzSK

6. Har ikke hatt veldig store problemer med leddsmerter, har vært ille noen dager her og der. Har prøvd å unngå smertestillende, og bare stå i det når det har vært litt vondt. Mener å ha lest et sted at selolje er med på å smøre leddene innenfra, som kan hjelpe. Har ikke prøvd det selv, men går jo høre på apoteket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en del bivirkninger av kuren, flere enn det jeg husker nå i dag, men disse var verst for meg: 

* Tørre lepper (dramatisk, måtte ha 3 lepomader, en jeg tok på om morgningen og to forskjellige jeg hadde med meg overalt)
* Søvnig, slapp og sliten (i måned nr 3 kunne jeg sove 12 timer, gå tur med hunden for å så sovne til dagen etterpå igjen)
* Når jeg barberte meg vokste hårene ut veldig fort
* Fikk høy sosial angst (jeg sliter med angst fra før, men det ble veldig ille under 2-3 mnd, jeg kunne ikke gå i butikken eller gå på fortauet ved motorveien engang)
* Veldig tørt hår, men det vokste mye under kuren
* Blødde en del neseblod

Viktig å ikke smøre ansiktet så lenge det ikke er med solkrem, og vaske av solkremen med engang du er innendørs igjen for meningen er jo at talgkjertlene skal tørke helt ut for å omstille seg igjen. De på apoteket sier at man skal smøre seg i ansiktet, men dette er helt feil!! Jeg fikk streng beskjed om å IKKE smøre meg, selv om mange hudleger og leger sier at man skal det, han sa til meg at det beste resultatet får du hvis du bare lar alt tørke, men hvis det blir altfor tørt kan man smøre litt. Jeg er strålende fornøyd med resultatet denne kuren ga meg.

 

Endret av Rosatoast
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Heisann! Jeg har noen spørsmål til dere som går/har gått på iso. Jeg startet selv for 7 uker siden, tok 4 uker før jeg var på 60mg. (55 kg) Ønsker og bli ferdig så fort som mulig, derfor vil jeg holde meg til 60mg, skal ta 330 tabletter. Har bivirkninger som tørr hud i ansikt og på kropp, tørre lepper, tørre øyne, munntørrhet å veldig tørst, får kuldeeksem på hendene, vonde muskler å ledd, særlig rundt skulderblad/skuldre/håndledd/fingrene. Blir også utrolig snørrete av og være ute i kulden, nesa er kjempe sensitiv.
Men selve kvisene er så og si blitt helt borte, så veldig fornøyd med det! :nori: Slet mest med kviser på ryggen, men hadde veldig oljete hud i ansikt som måtte puddres hver time. 

Mine spørsmål til dere: 

1.  Ble deres porer og ''arr'' mer synlig i ansiktet under kuren? Mine er blitt veldig synlig(!!!) samme med ''arr'' som jeg ikke viste jeg hadde. Samt lukkede hudormer under huden, vises mye bedre. 

2. Vil det ovenfor går tilbake til seg selv etter kuren? 

3. Noen tips til god primer/fundation/pudder hvor porene ikke er så synlig?  

4. Noen som har fått mindre porer eller hudormer etter endt kur? 

5.  Noen som har en fet krem og anbefale til ansikt med veldig tørr hud, som ikke er la posay? 

6. Har noen funnet ut om det funker og ta noen type smertestillende eller forebyggende for muskel/ledd smerter under kuren? Mener og ha lest noe om allergi medisin blant annet. 

 

Har forresten et tips til primer til dere som sliter med rødhet i ansiktet, denne har grønn tone som demper det røde før fundation, og har solfaktor 30! Sendes fra sør-korea, som er en av de fremste landene på hudpleie produkter. Tar ca 2 uker før den er i posten. https://www.ebay.com/itm/THE-FACE-SHOP-Air-Cotton-Makeup-Base-Mint-SPF30-PA-40ml-rinishop/301852403392?epid=6007181147&hash=item4647ce26c0:g:o-EAAOSwa-dWnvI3

Anonymkode: 7299b...c70

For mange og de fleste så bryter jo huden ut i full urenhet når de starter på kuren, nettopp fordi at ALL dritten skal bort. Jeg fikk STRENG beskjed om å ikke smøre meg i ansiktet fordi det skal tørke ut. Kjenner to andre som smørte seg igjennom hele kuren og jeg fikk mye bedre resultat enn dem. Apotekerne sier at man skal smøre seg, men hudlegen min sa IKKE SMØR DEG.

Jeg brukte primer og foundation en del under kuren og jeg brukte "Smashbox blemish kontroll" primer, den er veldig fin for uren hud og gjør ikke huden oljete og feit, og foundation "EsteeLauder Doubble wear make up". Litt dyr foundation, men har brukt den i 5 år og er veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kuren ble brukt før som cellegift for hudkreft, så det er jo absolutt ingenting å leke med. Ser på brukere over her at de bare doserer seg selv, det er ikke bra. 

Anonymkode: 594b9...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2018 den 11.30, Rosatoast skrev:

For mange og de fleste så bryter jo huden ut i full urenhet når de starter på kuren, nettopp fordi at ALL dritten skal bort. Jeg fikk STRENG beskjed om å ikke smøre meg i ansiktet fordi det skal tørke ut. Kjenner to andre som smørte seg igjennom hele kuren og jeg fikk mye bedre resultat enn dem. Apotekerne sier at man skal smøre seg, men hudlegen min sa IKKE SMØR DEG.

Jeg brukte primer og foundation en del under kuren og jeg brukte "Smashbox blemish kontroll" primer, den er veldig fin for uren hud og gjør ikke huden oljete og feit, og foundation "EsteeLauder Doubble wear make up". Litt dyr foundation, men har brukt den i 5 år og er veldig fornøyd. 

Kan jeg spørre hva du mener med bedre resultat? Har ikke hørt om dette før, at man ikke skal smøre seg. Men hadde jeg ikke smørt meg hadde det ikke vært mulig å ha på foundation, noe jeg er totalt avhengig av grunnet overfladiske arr og det lille utbruddet i starten. De fleste som går på iso får jo veldig bra, langvarig resultat, når prosenten er oppi 70-80%. Tipper en stor andel her har brukt fuktighetskrem underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Carg07 skrev:

Kan jeg spørre hva du mener med bedre resultat? Har ikke hørt om dette før, at man ikke skal smøre seg. Men hadde jeg ikke smørt meg hadde det ikke vært mulig å ha på foundation, noe jeg er totalt avhengig av grunnet overfladiske arr og det lille utbruddet i starten. De fleste som går på iso får jo veldig bra, langvarig resultat, når prosenten er oppi 70-80%. Tipper en stor andel her har brukt fuktighetskrem underveis. 

Det jeg mener er det jeg skriver, det er jo meningen at talgproduksjonen skal tørke ut og ikke smøres inn. Hudlegen min sa ihvertfall at man får bedre resultat av å ikke smøre i ansiktet så jeg stoler på han, men alle har vel forskjellige oppfatninger  og meninger om det!
Jeg brukte foundation, men da brukte jeg bare primer under og ikke fuktighetskrem og det gikk fint for meg. 

Jeg kjenner flere som har fått et bra resultat de første 1-2 årene, men så kommer problemene tilbake igjen. Har to venner som har tatt 2-3 runder med denne kuren, men jeg har ikke spurt dem hvorfor problemet har kommet tilbake. Om det er pga eventuelt smøring, vet jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei.

Det er nå ca 6 mnd siden jeg ble ferdig med kuren. Fornøyd med resultatet kvisemessig og har ikke hatt noen nye utbrudd.

Derimot føler jeg at huden enda ikke helt har kommet seg. Fortsatt noen perioder med rødhet i ansiktet. Ikke i nærheten av sånn det var under kuren, men synes det skal mindre til før jeg blir rød. Temperatursvingninger osv. Opplever generelt at huden føles mer sliten ut enn før, og synes porer har blitt mer synlig.

Skal ikke nødvendigvis skylde alt på kuren, da jeg har hatt en noe lat og litt usunn livsstil siden nyttår. Er på nytt i gang med trening og et sunnere kosthold nå, så håper at dette gir positivt utslag på huden. Er allikevel litt redd for at denne kuren har svekket styrken til huden permanent. Noen andre som har opplevd det samme? Mulig jeg må gi det enda mer tid før huden 100% har bygget seg tilbake til normal tilstand.

Men kvisefri er jeg enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min erfaring med iso - 1 år etter

Tenkte jeg skulle dele mine erfaringer 1 år etter endt kur. Jeg begynte i januar 2017, og gikk på lav dose i 8 måneder. Hvis jeg husker riktig gikk jeg på 1 pille annenhver dag i starten, trappet etter hvert opp til 1 hver dag og så på slutten gikk jeg på 2 hver dag. Alt dette var etter legens instruksjon, vil aldri råde noen til å dosere seg selv! Jeg veier under 60 kg, så måtte ha lav dose. Husker ikke hva antallet piller ble, men det var vel over rett over 400. Gikk til Hudklinikken Jon Langeland, veldig fornøyd! 

I forkant: Jeg har hatt uren hud siden 12-års alderen. I 20-årene ble det mer hormonell akne, som aldri forsvant. Jeg vil ikke si at det noen gang var veldig ille, men det var kronisk, og jeg fikk lett arr. Hadde prøvd antibiotika og mye forskjellige kremer fra lege. Det hjalp gjerne en kort periode, før alt kom tilbake. Så som 27-åring orket jeg ikke mer! 

Underveis: Jeg var veldig forsiktig med alkohol, og solte meg ikke i det hele tatt. Sommeren i fjor var heldigvis ikke som den har vært i år, så det var lett å holde seg unna. Jeg ble lett brent, noe jeg ikke blir ellers, og fraråder sterkt å ta solarium under denne kuren eller overdreven soling. Bruk heller en selvbruner!

Bivirkninger: For meg var det verste med en gang, jeg fikk nemlig det fryktede utbruddet etter et par uker, og det var utrolig lite gøy å gå på jobb da. Det vedvarte kanskje 3 uker, før det sakte men sikkert begynte å forsvinne. Kunne ikke bruke noe sminke på huden, og det var vanskelig. Hadde den berømte rødheten i huden, men jeg måtte bare ignorere det etter beste evne. Men jeg begynte vel å få helt kvisefri hud i mai, og i juli husker jeg huden så ekstremt fin ut, fikk masse komplimenter. Andre bivirkinger var knusktørre lepper, hadde 4 Carmex plassert i veske, på jobb, på soverommet og ellers en i lomma. Det var nesten litt krise å ikke ha umiddelbar tilgang. Men vanlig Carmex funket fint. Jeg ble også hinsides støl etter en fjelltur, vanskelig å si om det var pga medisinen, men har aldri opplevd det før. Ellers vasket jeg knapt håret, det savner jeg veldig! Brukte en fet A-derma krem fra Apotek, og renset ikke huden med noe, vasket kun med vann. Ingen vits å i kjøpe masse produkter før man vet om man trenger det!

Vil også legge til at jeg har slitt med depresjon, men min psyke ble ikke forverret under kuren. Her fulgte jeg nøye med, har venninner som dessverre ble deprimert på kuren, men for meg gikk det bra. Dette er verdt å ta til ettertanke før man begynner på kuren!

I etterkant: Det har nå gått et år siden jeg sluttet, og jeg har nesten ikke fått noen kviser. Har vel ikke fått en eneste av de store og vonde. Jeg kan av og til få små overfladiske som man knapt ser, men de forsvinner av seg selv, og det kan gå en måned til neste dukker opp. Huden er nå tørr/normal, istedet for fet, og jeg syns det er mye lettere å behandle. 

Ny kur? Hvis aknen kommer tilbake kommer jeg til å gå på ny kur. Det verste var egentlig de tørre leppene, og det kan jeg overleve. Jeg har helt sluttet å bruke foundation, og renser ikke en gang huden hver dag. Føles som at den renser seg selv! Men jeg vil råde andre til å ta kuren på alvor, man skal ikke tulle med alkohol og tro at det ikke er farlig å sole seg. Fraråder sterkt å dosere seg selv! Man må være tålmodig på denne kuren.

Anonymkode: 41ae3...93b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei. Er på min andre uke av kuren nå, med bivirkninger som er helt forjævlige, mildt sagt. Tørt alt (hud, nese, øyne, lepper), neseblod når jeg minst forventer det, vondt i håndledd og nedre rygg, utrolig sliten hele tiden, flass og kløe i hodebunn - og sist men ikke minst, et helvetes utbrudd i fjeset mitt.

Jeg har aldri hatt den verste huden, men har hatt et vedvarende problem med småkviser (og den sjeldne under-huden kvisen som ikke forsvant før etter en måned eller to) som jeg til slutt ikke orket mer. Hadde prøvd alt av kjerringråd og hudpleieprodukter som selvfølgelig ikke fungerte, så bestemte meg for å ta en tur til legen. Tre (!) antibiotikakurer senere var huden like ille, og jeg ble henvist til hudlege. Fikk begynne på to piller daglig (40mg) straks.

Som sagt har jeg aldri hatt den verste huden, har alltid bare vært masse småkviser som jeg uansett kunne poppe også var de ikke et så stort problem lengre, kunne dekkes med sminke, liksom. Men nå føler jeg hele fjeset er dekket, og ikke bare av småkviser nei, men av disse vonde kvisene som ligger under huden og gir meg smerter for hvert ansiktsuttrykk jeg våger å lage. Har hørt mange rykter om denne "verre-før-bedre" fasen, men tenkte bare ikke det ville skje meg. Nå sitter jeg midt i det, og lurer på når det gikk over for dere som opplevde det samme? Utrolig kjipt å endelig få begynne på en kur som skal ta knekken på dette, også opplever jeg bare at det forverrer problemet. Alle de andre bivirkningene, enn så kjipe de er, kan jeg takle. Men ikke dette. Tørr såvidt å forlate huset, sminken hjelper ikke noe i det hele tatt. Alle kviser jeg får er så tørre at sminken bare fremhever de.. Og det er, som sagt, utrolig smertefullt. De verker og klør dagen lang, og jeg får mindre lyst til å ta neste dose for hver dag som går :(

 

Anonymkode: fbe8a...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

På 29.7.2018 den 6.34, AnonymBruker skrev:

Hei. Er på min andre uke av kuren nå, med bivirkninger som er helt forjævlige, mildt sagt. Tørt alt (hud, nese, øyne, lepper), neseblod når jeg minst forventer det, vondt i håndledd og nedre rygg, utrolig sliten hele tiden, flass og kløe i hodebunn - og sist men ikke minst, et helvetes utbrudd i fjeset mitt.

Jeg har aldri hatt den verste huden, men har hatt et vedvarende problem med småkviser (og den sjeldne under-huden kvisen som ikke forsvant før etter en måned eller to) som jeg til slutt ikke orket mer. Hadde prøvd alt av kjerringråd og hudpleieprodukter som selvfølgelig ikke fungerte, så bestemte meg for å ta en tur til legen. Tre (!) antibiotikakurer senere var huden like ille, og jeg ble henvist til hudlege. Fikk begynne på to piller daglig (40mg) straks.

Som sagt har jeg aldri hatt den verste huden, har alltid bare vært masse småkviser som jeg uansett kunne poppe også var de ikke et så stort problem lengre, kunne dekkes med sminke, liksom. Men nå føler jeg hele fjeset er dekket, og ikke bare av småkviser nei, men av disse vonde kvisene som ligger under huden og gir meg smerter for hvert ansiktsuttrykk jeg våger å lage. Har hørt mange rykter om denne "verre-før-bedre" fasen, men tenkte bare ikke det ville skje meg. Nå sitter jeg midt i det, og lurer på når det gikk over for dere som opplevde det samme? Utrolig kjipt å endelig få begynne på en kur som skal ta knekken på dette, også opplever jeg bare at det forverrer problemet. Alle de andre bivirkningene, enn så kjipe de er, kan jeg takle. Men ikke dette. Tørr såvidt å forlate huset, sminken hjelper ikke noe i det hele tatt. Alle kviser jeg får er så tørre at sminken bare fremhever de.. Og det er, som sagt, utrolig smertefullt. De verker og klør dagen lang, og jeg får mindre lyst til å ta neste dose for hver dag som går :(

 

Anonymkode: fbe8a...193

Hold ut, det blir bedre! :klem:

legger ved noen bilder som viser huden min før, underveis og to måneder etter kuren 😊 det var skikkelig tungt til tider, men synes et lite halvår med helvete var verdt det!

40276879-4B56-46B7-AB58-DB2094605638.jpeg

A45FC324-8F95-420E-A6EF-61E98E64697B.jpeg

9DCB52BF-65E2-435C-B23A-D0EA5A6BDC90.jpeg

Endret av alli634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superfornøyd med resultatet. Ble kvisefri omtrent én måned etter oppstart på kur. Dessverre kom fett hår for fullt tilbake tre uker etter avsluttet kur. Blir nå fett få timer etter dusj. Noen som kan forklare hvorfor hodebunnen går tilbake som før med tanke på produksjon av talg, mens huden blir helt fin og ikke produserer talg etter kuren er avsluttet?

Anonymkode: 53270...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hallo😊

Jeg tror jeg vil starte på roaccutane. Etter nesten ti år på diane nekta legen min meg mer. Det er nå tre år siden, og huden min er ikke ok. Jeg har nesten alltid vonde kviser på ryggen, som også er dekket av nupper/små kviser. I ansiktet har jeg mindre store kviser, men fult av små klumper og mye store porer med talg. Jeg får ofte kviser på og rundt ørene, og halsen. 

Det nest plagsomme er dog olje produksjon. Jeg har et lysegrått laken, dette har fått olje flekk der jeg ligger med ryggen. Om dagen må jeg tørke ansiktet med dopapir fordi det blir så oljet. Sminke har jeg gitt helt opp..alt bare renner av. Håret er alltid fett, ble så lei her en dag at jeg vaska det med zalo🙈

Jeg er i starten av tretti årene. Jeg. Orker. Ikke. Mer. 

Håper at roaccutane kan hjelpe🤷men må selvsagt høre hva legen sier først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på kuren. Er veldig spent på bivirkningene. Jeg har kanskje ikke den verste huden, men kvisene forsvinner ikke. Jeg fikk veldig fort tilbud om iso, og følte hudlegen tok litt lett på det. Var det noen her som slet med nedstemthet eller depresjon? 

Anonymkode: 670ae...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...