Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Jeg har gått 2 måneder på Iso nå, første måned med 1 om dagen, 1 måned med 1+ 2 noe jeg fortsatt gjør. Bivirkningene begynte så og si med en gang. Begynte med flass og kløende hodebunn, neseblod, tørr hud, øyne og nese. Leppene mine er også såre og tørre, og har konstant blødende sår i munnvikene. Jeg blir støl bare av litt bevegelse. Har fått sår i nesa, og er tett hele tiden. De siste 4-5 ukene har jeg også blitt ekstra sliten og trøtt, men det verste har vært ryggsmertene. De har bare blitt verre, og nå lurer jeg på om jeg har fått betennelse et sted nederst i ryggen.

Det positive er at kvisene er mye roligere og færre! 

Gode fuktighetskremer og leppepleie er viktig, og hvile hvis man trenger det! 

Heldige de som slipper det verste av bivirkninger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei😊 Har gått på ISO nå i 2 mnd. Har fått en del utbrudd nå den siste tiden. Når begynte huden deres å stabilisere seg?

Anonymkode: 1e703...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Er ikke så veldig lett om dagen. Har to måneder igjen av kuren, og jobber 100 prosent, trenger inntektene, og greier ikke å gjøre noe annet i livet enn å jobbe, da jeg blir så sykt sliten i etterkant. Kan sies at det er i butikk hvor man står og går hele dagen, samt har kunder hele tiden nå på våren og sommer. Helt forferdelig. Har sår oppover hender og er lik blek. Tørr i tryne og flasser i ansiktet og nå begynner huden å bli fet i enkelte områder. Sdr ikke ut til at det blir bedre. Har gått på disse siden oktober 2018, må gå på laveste dosen grunnet jobb og vekt, 20 mg. Stivner til i ben og marg, får ekstra rynker av alt. Sår forblir sår og huden helbreder seg ikke selv. Har begynt på antidepressiva i samme slengen, ble deprimert, aner ikke årsak, sikkert ikke av iso. Men fysisk aktivitet gir meg nada ekstra tilskudd som det gjorde før jeg startet, det gir bare smerte og kjennes ut som man er fyllesyk etterpå og at hjernen har høyt intrakranielt trykk. 

Mye syting, i know. Kvisene er borte da 👍 ikke hatt siden nyttår. Men arr 😖

Anonymkode: 76652...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på det i ca 2 mnd nå. Er helt kvitt kvisene, men har som mange andre svært tørr hud. Jeg går nå på maksdose som er 4 tabletter daglig. Har bivirkninger som tørr hud, sprukne lepper, rødhet i ansiktet, vond rydd og vonde bein, og utslett på hendene. Det er for jævlig, men jeg vil bli fortest mulig ferdig med kuren. Angrer litt på at jeg gjorde det nå rett før sommer, da jeg må gå rundt som en bleikfis og sitte i skyggen. Sminken sitter heller ikke noe pent pga tørr hud. Føler jeg ser ut som et dass for tiden, men heller tørr hud enn å gå rundt med svære betente byller i ansiktet.

Om jeg klarer å fortsette å gå på 4 tabletter daglig så skal jeg være ferdig til midten av Juli. GLEDER meg til å være ute i sola igjen og slippe all den fuktighetskremen. Må smøre meg minst 3 ganger daglig i ansiktet.  Er dritlei, og det er fortsatt lenge igjen føler jeg😅

Anonymkode: a009d...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere! Jeg spurte under Kropp og helse om isotretionin ved p-pille slutt. Men tenkte jeg kunne høre her også. Har noen av dere erfaring med dette? 

Jeg hadde ekstremt med kviser i tenårene og da jeg begynte på p-piller fikk jeg plettfri hud.

Jeg har brukt pillene i 15 år, og har prøvd å slutte i flere år. Hver gang jeg slutter kommer kvisene tilbake, fet hud, fett hår, ømme brystvorter, og generelt øm hud i ansiktet og hodebunn. Har på det lengste gått 8-9 måneder uten p-piller. Det var forferdelig hele tiden og ble etterhvert uutholdelig. 

Har prøvd ulike kremer, men det fungerer dessverre ikke.

Jeg ønsker å prøve isotretionin, og slutte på pillen samtidig. Har noen erfaring med dette? Jeg ønsker ikke å slutte på pillen før en eventuell isotretioninkur, og legen får da ikke sett hvordan huden min blir når jeg ikke går på pillen. Vil legen gi meg resept likevel tror dere? 

Anonymkode: 13b7a...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere slik?

Snapchat-990887755.jpg

Anonymkode: 76652...76f

Ja jeg hadde det innimellom,  forsvant etterhvert :)

Anonymkode: ba7f8...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ferdig på kuren i slutten av mars. Nå to måneder er huden min så fin og har ikke hatt en eneste kvise i etterkant. Har heller ikke fått den fete huden jeg hadde før. Hold ut folkens, det er så verdt det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 22.02, AnonymBruker skrev:

Har dere slik?

Snapchat-990887755.jpg

Anonymkode: 76652...76f

Yes, ofte. Blusser opp hvis jeg bruker parfymert såpe eller kommer i kontakt med sterke rengjøringsingredienser. Håndkrem fungerer ikke for meg, men det hjelper å bruke engangs-hansker når jeg skal ta oppvasken eller vaske hus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg slutten på min iso-kur og den har hatt god effekt. :) 

Dere andre som har gjennomført kuren, fulgte dere opp med vedlikeholdsbehandling med Differin eller andre aknepreparater? Jeg leser fra kliniske studier at sjansen for tilbakefall er mye mindre dersom man bruker dette i 12 måneder følgende etter iso-kur, så vil gjerne høre om andres erfaringer mtp. hvor sart og sensitiv huden er etter endt behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sassenach skrev:

Nærmer seg slutten på min iso-kur og den har hatt god effekt. :) 

Dere andre som har gjennomført kuren, fulgte dere opp med vedlikeholdsbehandling med Differin eller andre aknepreparater? Jeg leser fra kliniske studier at sjansen for tilbakefall er mye mindre dersom man bruker dette i 12 måneder følgende etter iso-kur, så vil gjerne høre om andres erfaringer mtp. hvor sart og sensitiv huden er etter endt behandling. 

Jeg fikk epiduo, men har faktisk ikke hatt behov for å bruke det. Kanskje det er lurt for å forebygge? Det skal visst være ganske sterkt for huden, så fikk beskjed om å begynne forsiktig. Annenhver dag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Er det noen her som har brukt isotretinoin mot rosacea? Har gått på det i litt over ett år nå, men lurer på hvordan det ferdige resultatet blir? Har fremdeles to måneder igjen. 

Hadde også kviser på rygg, bryst og moderat i ansiktet, dette kombinert med rosacea førte til at jeg fikk starte denne behandlinga. 

Er ikke mye å finne på nett om rosacea og iso, derfor håper jeg noen her kan fortelle om tiden etter. 

 

Anonymkode: 0f5b7...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som kun har fullført ca en halv kur med isotretinoin? Har tatt lavdose over noen måneder nå, ca 200 tabletter til sammen. Var ikke ekstremt plaget men nok til å få det utskrevet. Ble helt fin i huden etter den første måneden på kuren og ikke hatt en kvise siden.

Nå begynner jeg å bli lei av å ta pillene da jeg får plager i ledd og øyne, så jeg vurderer å slutte på de. Hjelper ikke kuren i det hele tatt om man ikke fullfører? Mangler rundt 150 tabletter, men har vært fin i huden i flere måneder nå så føler den har gjort sitt. 

Anonymkode: ba7f8...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.4.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Hei😊 Har gått på ISO nå i 2 mnd. Har fått en del utbrudd nå den siste tiden. Når begynte huden deres å stabilisere seg?

Anonymkode: 1e703...db0

Er på min syvende måned nå og det er først nå jeg begynner å se ordentlig bedring... Skal spørre om en åttende måned, tror det er maks. 

Anonymkode: e4ea4...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gått 8 måneder på iso? Har vært kjempeplaget med akne i ansikt, bryst og rygg siden jeg var 13. Er nå 20 år. Brukt x antall kroner på hudkremer, basiron, epiduo, to antibiotikakurer osv... Er nå på min syvende måned med iso, og det er først den siste måneden jeg har begynt å merke ordentlig bedring. Leppene mine har ikke godt av det, herregud stakkars dem 😂😟 Synes 8 måneder høres lenge ut, leser mange som er ferdige etter 4-6 måneder. Tar 40 mg om dagen. Veier 65 kg. 

Anonymkode: e4ea4...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hudlegen skriver det ut til meg så fort jeg har tatt blodprøver nå, men jeg er skeptisk til å begynne NÅ selv om han sa det ikke var noe problem at det var sommer ("bare bruke faktor 30 eller 50") men jeg syntes han tok så lett på det? Er jeg hysterisk? Har lest om folk som må flytte sete på bussen og sånt fordi de ikke orker sol på seg overholdet liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.7.2019 den 21.26, Spøkelse skrev:

Hudlegen skriver det ut til meg så fort jeg har tatt blodprøver nå, men jeg er skeptisk til å begynne NÅ selv om han sa det ikke var noe problem at det var sommer ("bare bruke faktor 30 eller 50") men jeg syntes han tok så lett på det? Er jeg hysterisk? Har lest om folk som må flytte sete på bussen og sånt fordi de ikke orker sol på seg overholdet liksom..

Kommer an på huden din og hvordan den tåler sol i utgangspunktet. Jeg kunne tåle mye sol, men nå som jeg er på iso bruker jeg faktor 50 i ansiktet, på halsen og brystet hver dag. I mai ble jeg solbrent på brystet av en 10 minutters gåtur ute etter å ha glemt solkrem der. I april ble jeg brent i ansiktet uten solkrem enda jeg hadde på hette og caps. Så lenge jeg smører godt med solkrem og re-applikerer ofte har det gått greit så langt i sommer, men jeg blir veldig tørr i huden etterpå og har nå fått noen ekstreme tørre partier rundt om på kroppen (eksem-aktig).

Så, alt i alt, det er en liten utfordring. På plussiden har jeg opplevd sommeren enklere når det kommer til generell tørrhet vs. vinter (sett bort fra erfaringen nå etter soleksponering). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har bedt om å utsette en måned, da er det lille jeg skal av ferie over og jeg trenger "bare" å bekymre meg for bivirkninger på jobb.. Jobber på skole så får vel bare si til elevene at jeg går på medisiner, hvis det blir ille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet på isotretinoin for fjerde gang for 3 mnd siden, og har plutselig fått et akne-oppbluss igjen. Vet jeg er et unntak til regelen om at man skal bli 99% bra, men begynner å miste motet. Har jo veldig negative tanker om det å slite med akne fra før (har slitt med dette i 13 år nå) og begynner å bli ganske nedbrutt og lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg begynte idag! Føler såklart akutte bivirkninger som tørre øyne, men det er vel sterk placebo :p. Hvor lang tid tar det før noe dukker opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...