Gå til innhold

ABB - En helt vanlig mann


straamann

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt hvorfor du prøver å underslå dette som en mulighet.

Til glede for nye lesere: Mann42 er overbevist om at Breiviks handlinger utelukkende var et utslag av ond høyreekstremisme og personlighetsforstyrrelser og betrakter debattanter som foreslår alternative forklaringer som Breiviks medløpere eller som koblet fra "virkeligheta". For å argumentere for dette høyst objektive og nøkterne synet postulerer han at han har samtlige av landets psykiatriske ekspertise på sin side, og bruker store krefter på å diskutere sekundære argumenter hver gang noen ødelegger påstandene hans med faktaopplysninger. Lykke til!

For å bringe tråden tilbake på spor igjen - her er enda en artikkel om steroidemisbruk skrevet av dumme akademikere som ikke har skjønt virkeligheta:

Kriminell atferd og anabole steroider

Flere ledende AAS-eksperter synes å enes om at AAS kan ha bidratt til Breiviks ugjerninger. Blant annet har Dr. Harrison Graham Pope Jr. hevdet at Breivik må ha «følt seg uovervinnelig». Videre har Professor Egil Haug, tidligere avdelingsoverlege ved Hormolaboratoriet ved Oslo universitetssykehus, uttalt at AAS «i hvert fall ikke har minsket sjansen for at Breivik valgte å gjennomføre» terrorhandlingene.

Hans inntak av AAS i forkant av terrorangrepene skal ha vært spesielt høye, og under punktet «2. juli 2011» skriver han: «Jeg er nå på min niende uke, ikke sunt i det hele tatt, og jeg er bekymret for leververdiene mine».

Undersøkelser viser at AAS kan endre nivåene av, og sensitiviteten for, en rekke signalstoffer og deres bindingssteder i hjernen, både på kort og lang sikt. I tenåra gjennomgår hjernen betydelige endringer som blant annet er styrt av kjønnshormoner, og det er påvist irreversible endringer i aggresjonsnivå hos unge dyr etter høye AAS-doser. Breivik skal ha misbrukt AAS siden ungdomsskolen, uten at dette med sikkerhet kan knyttes til hans ugjerninger.

Breiviks tilsynelatende paranoide forestillinger (islamofobi) og hypomani (overdrevent selvbilde, arbeidskapasitet og tankevirksomhet) er også kjente, men sjeldne AAS-bivirkninger.

Det kunne være interessant å vite hvor høye doser han inntok i uken før angrepet med tanke på: "Legger merke til at jeg blir mer aggressiv når testosteronet har virket en stund. (...) Spesialiserte aggressivitetspiller (...) kunne ha gjort en til en supermann, en en-manns-hær i to timer!" ift. mulig psykose.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du misforstår jo hele poenget, Superbad. Diskusjonen er ikke hvorvidt Breivik kan ha tatt Sterorider, som kan ha gjort ham mer aggresiv - noe som igjen kan være en fordel for å gjennomføre massedrap. Men det er ikke snakk om at Breivik har utført massedrapene fordi han var psykotisk som følge av steroidebruk. Han hadde allerede en plan da han gikk i land på Utøya, og den gjennomførte han med kald beregning. For at Breivik skal ha vært psykotisk, krever det at alt som har kommet frem i samtlige medier viser seg å være løgn og bedrag. Det er jo teroretisk mulig...

Og litt morsomt at du viser til eksperter på anabole steorider for å legitimere ditt syn, bare at du leser empirien helt feil og misforstår totalt hva den faktisk sier. Samtidig som du kritiserer Mann42 for å støtte seg på det du nedsettende kaller "samtlige av landets psykiatriske ekspertise" - noe de Mann42 viser til faktisk er. og det er folk som har uttalt seg om den konkrete saken ABB, ikke indirekte om potensielle virkninger av anabole steorider i et bodybuildermiljø.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev Mann42: "De steroidedosene som skal til for å indusere en psykose, brukes ikke annet enn som behandling av alvorlige sykdommer.", mens han anklaget meg for å ikke vite hva jeg snakket om. Nå har jeg altså påvist at den påstanden var feil, med den følge at han bare fortsetter å kverulere på et annet punkt og trekker nye påstander ut av endetarmsåpningen sin. Kverulantens debatt-teknikk i et nøtteskall, altså.

Du påstår at Breivik kan ha blitt psykotisk pga at han brukte steroider.

Du henviser til litteratur som liksom skal underbygge det, fordi det er rapportert at bodybuildere med et massivt forbruk, i enkelte tilfeller har oppvist psykotiske symptomer. Men det finnes ikke et eneste tilfelle av en bruker med moderat forbruk som har utviklet psykotiske symptomer i den litteraturen. Det ville du visst, hvis du i tillegg til å lese oversiktsartikkelen, også hadde sjekket referansene. For da ville du sett at alle som FIKK slike problemer, lå på et forbruk på 900 mg i uka GJENNOMSNITTLIG.

Så den litteraturen du henviser til, slår faktisk ihjel ditt eget argument, all den tid Breivik lå på doser på under en tredjedel av dette. Doser som aldri har gjort noen psykotisk. Forøvrig så tror jeg du må skille mellom "psykotiske symptomer" og "psykose", for selv om man har symptomer på realitetsbrist, betyr ikke det at man har utviklet en psykose. Det krevs mer enn et symptom. En psykose er en sammensatt tilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til glede for nye lesere: Mann42 er overbevist om at Breiviks handlinger utelukkende var et utslag av ond høyreekstremisme og personlighetsforstyrrelser og betrakter debattanter som foreslår alternative forklaringer som Breiviks medløpere eller som koblet fra "virkeligheta". For å argumentere for dette høyst objektive og nøkterne synet postulerer han at han har samtlige av landets psykiatriske ekspertise på sin side, og bruker store krefter på å diskutere sekundære argumenter hver gang noen ødelegger påstandene hans med faktaopplysninger. Lykke til!

For å bringe tråden tilbake på spor igjen - her er enda en artikkel om steroidemisbruk skrevet av dumme akademikere som ikke har skjønt virkeligheta:

Kriminell atferd og anabole steroider

Det kunne være interessant å vite hvor høye doser han inntok i uken før angrepet med tanke på: "Legger merke til at jeg blir mer aggressiv når testosteronet har virket en stund. (...) Spesialiserte aggressivitetspiller (...) kunne ha gjort en til en supermann, en en-manns-hær i to timer!" ift. mulig psykose.

Mener du at disse uttalelsene er typisk for en psykose? Jeg syns ikke det. Det at han blir mer aggressiv etter at steroidene har virket en stund, er en ganske vanlig bivirkning av steroidebruk. Det var derfor han ville ta dem i forbindelse med ugjerningen.

Til dere som mener at Breivik kan ha blitt transformert til et psykotisk, aggressivt monster tidlig i livet, og at steroider har ansvaret for det, siden han kan ha brukt dem siden ungdomsskolen:

Breivik har ALDRI vært arrestert for noe som helst. Han har levd et eksemplarisk liv. Det rimer ikke så godt med ustyrlig aggresjon og psykose, gjør det vel?

Breivik har blitt beskrevet som en meget høflig og hyggelig person av alle som kjente ham. Roid rage anyone? Didn`t think so.

Det er ingen som har bemerket noe spesielt med Breivik, noensinne.

Ja, bortssett fra at han i årevis har vært en temmelig ekstrem muslimhater på nettet, og har hatt en forestilling om at Europa er under angrep og vil transformeres til et Eurabia om få tiår. Men den forestillingen er ganske utbredt blant særlig høyreekstreme grupperinger, og det finnes en helt egen bloggosfære der disse forestillingene diskuterers og dyrkes. Og vi vet jo at Breivik var aktiv i de kretsene som debattant.

Er det noen som tror at alle de andre som mener det samme som han mente, er på steroider, og at man på skylde deres politiske overbevisninger på dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår at Breivik kan ha blitt psykotisk pga at han brukte steroider.

Ikke bare antyder jeg det, men en lege og en professor i psykologi antyder det.

Du henviser til litteratur som liksom skal underbygge det, fordi det er rapportert at bodybuildere med et massivt forbruk, i enkelte tilfeller har oppvist psykotiske symptomer.

Fra 3-12% av steroidemisbrukere avhengig av studie, rapporterer psykotiske symptomer ifølge artikkelen jeg refererte til. Dette klarer altså Mann42 å lese som "enkelte bodybuildere". Kan vi konkludere med at Mann42 ikke kan lese, eller er dette et typisk utslag av selektiv lesning?

Men det finnes ikke et eneste tilfelle av en bruker med moderat forbruk som har utviklet psykotiske symptomer i den litteraturen.

Man kan lure på hvilken "litteratur" det er Mann42 snakker om her. Kaller han artikkelen jeg postet for "litteratur", eller tror han faktisk at dette er det eneste som finnes av litteratur på området? Alt som påvises er det eneste som kan påvises?

Det ville du visst, hvis du i tillegg til å lese oversiktsartikkelen, også hadde sjekket referansene. For da ville du sett at alle som FIKK slike problemer, lå på et forbruk på 900 mg i uka GJENNOMSNITTLIG.

Ja, referansene. Fletall. Mann42 refererer til én studie han har funnet og forsøker å få det til å virke som at dette er "litteraturen". Han forstår tydeligvis heller ikke slike begreper som gjennomsnitt og varians(ekstrem varians i dette tilfellet), men er bare opptatt av å finne ord og tall i teksten som han føler er til støtte for det han for lengst har bestemt seg for å tro på.

Så den litteraturen du henviser til, slår faktisk ihjel ditt eget argument, all den tid Breivik lå på doser på under en tredjedel av dette. Doser som aldri har gjort noen psykotisk.

Mann42 besitter en enorm kompetanse på dette feltet tydeligvis. Ikke bare har han full oversikt over studier som er gjort(riktignok tror han dette bare er én), men han er også i besittelse av a priori kunnskap om all steroidemisbruk fra tidenes morgen og til nå. Fantastisk dere!

Forøvrig så tror jeg du må skille mellom "psykotiske symptomer" og "psykose", for selv om man har symptomer på realitetsbrist, betyr ikke det at man har utviklet en psykose.

For en fantastisk innsikt fra en ekspert som tydelig vet hva han prater om. Et symptom er ikke det samme som sykdom. Takk da vet vi det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare antyder jeg det, men en lege og en professor i psykologi antyder det.

Fra 3-12% av steroidemisbrukere avhengig av studie, rapporterer psykotiske symptomer ifølge artikkelen jeg refererte til. Dette klarer altså Mann42 å lese som "enkelte bodybuildere". Kan vi konkludere med at Mann42 ikke kan lese, eller er dette et typisk utslag av selektiv lesning?

Man kan lure på hvilken "litteratur" det er Mann42 snakker om her. Kaller han artikkelen jeg postet for "litteratur", eller tror han faktisk at dette er det eneste som finnes av litteratur på området? Alt som påvises er det eneste som kan påvises?

Ja, referansene. Fletall. Mann42 refererer til én studie han har funnet og forsøker å få det til å virke som at dette er "litteraturen". Han forstår tydeligvis heller ikke slike begreper som gjennomsnitt og varians(ekstrem varians i dette tilfellet), men er bare opptatt av å finne ord og tall i teksten som han føler er til støtte for det han for lengst har bestemt seg for å tro på.

Mann42 besitter en enorm kompetanse på dette feltet tydeligvis. Ikke bare har han full oversikt over studier som er gjort(riktignok tror han dette bare er én), men han er også i besittelse av a priori kunnskap om all steroidemisbruk fra tidenes morgen og til nå. Fantastisk dere!

For en fantastisk innsikt fra en ekspert som tydelig vet hva han prater om. Et symptom er ikke det samme som sykdom. Takk da vet vi det.

Jeg sjekket referansene i den artikkelen du henviste til, og siterte fra dem. Artikkelen din var en oversiktsartikkel, og nevnte de kjente referansene til forskjellige former for bivirkninger av steroidebruk. Og akkurat når det gjelder psykotiske symptomer, så var den meget spesifikk. To artikler nevner slike symptomer. Begge artiklene finner dem kun hos høydosebrukere.

Suck it up, baby.

De som reagerte med psykotiske symptomer, hadde uten unntak et forbruk på 900 mg eller mer i uka av steroider. Det er det vi kaller et empirisk faktum.

Breivik sier at han brukte mellom 250 og 380 mg i uka, og det er MEGET langt under det nivået hvor psykotiske sympt er rapportert.

Så din egen dokumentasjon slår ihjel din egen argumentasjon og dine egne påstander.

Du kan gjerne slenge med leppa, men det forandrer ikke på fakta.

Men mener du at det finnes eksempler på at brukere med et moderat forbruk, har fått psykotiske symptomer, enn si en full psykose, så finn dokumentasjon på det.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du misforstår jo hele poenget, Superbad. Diskusjonen er ikke hvorvidt Breivik kan ha tatt Sterorider, som kan ha gjort ham mer aggresiv - noe som igjen kan være en fordel for å gjennomføre massedrap. Men det er ikke snakk om at Breivik har utført massedrapene fordi han var psykotisk som følge av steroidebruk.

Diskusjonen handler om Breivik var en vanlig mann eller ikke. Aggresjon etter medikamentbruk er minst like relevant for trådens tema som psykose, men jeg forstår jo at psykose er viktigst for deg og Mann42, for hvis det er tilfelle at han var psykotisk så vil jo enhver forklaring som tar ondskap som utgangspunkt forsvinne. Det er jo bare *så* klart nå at dere to kun ønsker se forklaringer som kan understøtte eget syn, og ser bort fra alt annet.

For at Breivik skal ha vært psykotisk, krever det at alt som har kommet frem i samtlige medier viser seg å være løgn og bedrag. Det er jo teroretisk mulig...

For en hårreisende idiotisk påstand. Hvordan i all verden straamann har tenkt seg fram til dette kan man jo lure lenge på.

Og litt morsomt at du viser til eksperter på anabole steorider for å legitimere ditt syn, bare at du leser empirien helt feil og misforstår totalt hva den faktisk sier.

Da venter vi i spenning på hvor Straamann mener jeg har lest "empirien" helt feil.

Samtidig som du kritiserer Mann42 for å støtte seg på det du nedsettende kaller "samtlige av landets psykiatriske ekspertise" - noe de Mann42 viser til faktisk er.

Man kan lure på hvordan Straamann får "ekspertise" til å være nedsettende, og vi venter nok antakelig forgjeves i spenning på at han skal vise oss hvor Mann42 har gjort dette og hvordan Mann42 kan være i besittelse av kompetanse til å peke ut hvem som er landets ekspertise og hvem som ikke er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket referansene i den artikkelen du henviste til, og siterte fra dem.

Mann42 har googlet seg fram til ett sitat fra én studie som hadde samme forfatter som ble oppgitt i artikkelen jeg linket til. Av dette slutter han altså at han har sjekket alle referansene som stod oppgitt og at han har lest "litteraturen". Hvem her tror Mann42 har tilgang til samtlige av de vitenskapelige journaler og tidsskrifter som ble oppgitt? Rekk opp hånda!

Artikkelen din var en oversiktsartikkel, og nevnte de kjente referansene til forskjellige former for bivirkninger av steroidebruk. Og akkurat når det gjelder psykotiske symptomer, så var den meget spesifikk. To artikler nevner slike symptomer. Begge artiklene finner dem kun hos høydosebrukere.

Igjen demonstrerer Mann42 sine evner til å lese og tolke en tekst og den forbausende lite logiske tankegangen 'x eksisterer -> x er alt som eksisterer'.

De som reagerte med psykotiske symptomer, hadde uten unntak et forbruk på 900 mg eller mer i uka av steroider. Det er det vi kaller et empirisk faktum.

Her har altså Mann42 gjennom flere innlegg fortalt oss om, og endog understreket, et gjennomsnitt på 900 mg, men nå mener han altså at alle som får psykotiske symptomer har brukt mer enn 900 mg. Er Mann42 i besittelse av matematisk kunnskap som vi andre ikke er forunt? Mann42 vet jo hva "empirisk faktum" er, så kan det være at Mann42 har en helt særegen forståelse av matematikk og statistikk også?

Breivik sier at han brukte mellom 250 og 380 mg i uka, og det er MEGET langt under det nivået hvor psykotiske sympt er rapportert.

Så din egen dokumentasjon slår ihjel din egen argumentasjon og dine egne påstander.

Igjen demonstrerer Mann42 at han ikke vet hva begrepet 'varians' innebærer, men det kan selvsagt være Mann42 opererer med egne definisjoner på dette også. Forøvrig kan man lure på hvor Mann42 får disse tallene fra. Vet vi i det hele tatt noe sikkert om Breiviks dosering og medikamentbruk før angrepet på Utøya? Har studien Mann42 siterte fra tatt høyde for langvarig bruk og bruk av andre medikamenter?

Du kan gjerne slenge med leppa, men det forandrer ikke på fakta.

Men mener du at det finnes eksempler på at brukere med et moderat forbruk, har fått psykotiske symptomer, enn si en full psykose, så finn dokumentasjon på det.

Det første Mann42 gjorde da han ble utmanøvrert i denne tråden var å angripe motpartens kjønn. Nå mener Mann42 at jeg "slenger med leppa" til tross for at jeg bare tar utgangspunkt i det Mann42 selv skriver og trekker relevante slutninger og spørsmål ut fra det. Videre begynte Mann42 denne diskusjonen med å benekte at steroider eller andre stoffer kunne ha gjort Breivik mentalt syk og at hele landets psykiatriske ekspertise var på hans side, mens de som påstod noe annet var på Breiviks side. Når så dette ble tilbakevist med henvisninger til flere eksperter som mente noe annet enn Mann42, påstod Mann42 at det bare var ved behandling av sykdommer at dette kunne skje, og at de som mente noe annet bare latet som de var eksperter. Nå vil altså Mann42 ha ytterligere dokumentasjon. Kan vi slå fast at Mann42 aldri kommer til å gi seg, og at ingen dokumentasjon i verden kommer til å få ham til å endre sitt særdeles gjennomtenkte syn på Breivik som ond?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann42 har googlet seg fram til ett sitat fra én studie som hadde samme forfatter som ble oppgitt i artikkelen jeg linket til. Av dette slutter han altså at han har sjekket alle referansene som stod oppgitt og at han har lest "litteraturen". Hvem her tror Mann42 har tilgang til samtlige av de vitenskapelige journaler og tidsskrifter som ble oppgitt? Rekk opp hånda!

Igjen demonstrerer Mann42 sine evner til å lese og tolke en tekst og den forbausende lite logiske tankegangen 'x eksisterer -> x er alt som eksisterer'.

Her har altså Mann42 gjennom flere innlegg fortalt oss om, og endog understreket, et gjennomsnitt på 900 mg, men nå mener han altså at alle som får psykotiske symptomer har brukt mer enn 900 mg. Er Mann42 i besittelse av matematisk kunnskap som vi andre ikke er forunt? Mann42 vet jo hva "empirisk faktum" er, så kan det være at Mann42 har en helt særegen forståelse av matematikk og statistikk også?

Igjen demonstrerer Mann42 at han ikke vet hva begrepet 'varians' innebærer, men det kan selvsagt være Mann42 opererer med egne definisjoner på dette også. Forøvrig kan man lure på hvor Mann42 får disse tallene fra. Vet vi i det hele tatt noe sikkert om Breiviks dosering og medikamentbruk før angrepet på Utøya? Har studien Mann42 siterte fra tatt høyde for langvarig bruk og bruk av andre medikamenter?

Det første Mann42 gjorde da han ble utmanøvrert i denne tråden var å angripe motpartens kjønn. Nå mener Mann42 at jeg "slenger med leppa" til tross for at jeg bare tar utgangspunkt i det Mann42 selv skriver og trekker relevante slutninger og spørsmål ut fra det. Videre begynte Mann42 denne diskusjonen med å benekte at steroider eller andre stoffer kunne ha gjort Breivik mentalt syk og at hele landets psykiatriske ekspertise var på hans side, mens de som påstod noe annet var på Breiviks side. Når så dette ble tilbakevist med henvisninger til flere eksperter som mente noe annet enn Mann42, påstod Mann42 at det bare var ved behandling av sykdommer at dette kunne skje, og at de som mente noe annet bare latet som de var eksperter. Nå vil altså Mann42 ha ytterligere dokumentasjon. Kan vi slå fast at Mann42 aldri kommer til å gi seg, og at ingen dokumentasjon i verden kommer til å få ham til å endre sitt særdeles gjennomtenkte syn på Breivik som ond?

Jeg har ikke googlet, nei. Jeg har lest den referanseartikkelen som du linket til, og SJEKKET referansene som skulle være dokumentasjon for din påstand. Det viser seg at de faktisk ikke støtter din påstand i det hele tatt. Det er derfor man alltid skal sjekke referansene sine før man kommer med en sterk påstand.

Jeg foreslår at du leser artiklene, jeg. I din artikkel, hadde de referanse nr 6 og 8.

Og det sies uttrykkelig at kun de bodybuilderne som oppgav at de i gjennomsnitt brukte 900 mg eller mer i uken, fikk noen psykotiske symptomer. Altså: De som sa at deres gjennomsnittlige forbruk var på 900 mg eller mer. Og det var altså bare et fåtall av dem som fikk disse symptomene.

Og psykotiske symptomer var ikke rapportert for noen som brukte like mye som Breivik gjorde. Så det finnes ikke støtte for en påstand om at han kan ha fått psykotiske symptomer på det forbruket du antyder.

Det er ikke det at jeg ikke respekterer dokumentsjon, for det gjør jeg.

Det er det at du har ikke fremlagt noe som støtter påstanden din. Du har forsøkt å VRI på det, men det stemmer ikke, det du sier.

Den som ikke respekterer dokumentasjon, det må jo være deg, det. Og du respekterer faktisk ikke den dokumentasjonen du fremlegger selv, engang. Patetisk.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at disse uttalelsene er typisk for en psykose? Jeg syns ikke det. Det at han blir mer aggressiv etter at steroidene har virket en stund, er en ganske vanlig bivirkning av steroidebruk.

Ja, hva skal man med eksperter når man har Mann42s synsing. Denne gikk selvfølgelig Mann42 hus forbi selv om den ble understreket for ham: "It is hard to determine whether the unexplained violent rages that occur with AAS abuse might be better understood as part of a paranoid psychotic state or as instances of unprovoked rage unassociated with other psychiatric findings". Men Mann42 syns ikke at dette er typisk for psykose, så vi får kanskje avskrive dette som mulighet.

Til dere som mener at Breivik kan ha blitt transformert til et psykotisk, aggressivt monster tidlig i livet, og at steroider har ansvaret for det, siden han kan ha brukt dem siden ungdomsskolen:

Breivik har ALDRI vært arrestert for noe som helst. Han har levd et eksemplarisk liv. Det rimer ikke så godt med ustyrlig aggresjon og psykose, gjør det vel?

Breivik har blitt beskrevet som en meget høflig og hyggelig person av alle som kjente ham. Roid rage anyone? Didn`t think so.

Det er ingen som har bemerket noe spesielt med Breivik, noensinne.

Likevel har Mann42 diagnostisert Breivik med langt fremskredne personlighetsforstyrrelser som selvsagt ingen ville ha lagt merke til om man skal tro Mann42. Legg også merke til Mann42s typiske sort/hvitt-tenking: alle som er mentalt syke som følge av steroider er syke hele tiden og automatisk kriminelle og voldelige.

Ja, bortssett fra at han i årevis har vært en temmelig ekstrem muslimhater på nettet, og har hatt en forestilling om at Europa er under angrep og vil transformeres til et Eurabia om få tiår. Men den forestillingen er ganske utbredt blant særlig høyreekstreme grupperinger, og det finnes en helt egen bloggosfære der disse forestillingene diskuterers og dyrkes. Og vi vet jo at Breivik var aktiv i de kretsene som debattant.

Her er selve kjernen i Mann42s tankerekke som han alltid kommer tilbake til: de onde "høyreekstremistene" som han hater intenst. Til tross for at miljøet Mann42 refererer til ledes av en rekke personligheter med bakgrunn fra venstresiden, pressen og organisasjonsliv med det eneste fellestrekk at de ikke liker Islam(hey, det ikke jeg gjort heller hvis jeg var feminist eller homo), er han fast bestemt på at dette er den onde "høyresia" som har skapt Breivik. Enhver divergerende forklaring må således, i beste ideologiske ånd, ødelegges og debatten saboteres og kveruleres bort med alle nødvendige midler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke googlet, nei. Jeg har lest den referanseartikkelen som du linket til, og SJEKKET referansene som skulle være dokumentasjon for din påstand. Det viser seg at de faktisk ikke støtter din påstand i det hele tatt. Det er derfor man alltid skal sjekke referansene sine før man kommer med en sterk påstand.

Her er påstanden jeg underbygget med artikkelen Mann42 refererer til: "Dette er ikke nødvendigvis sant, da psykose kan opptre periodevis. Spesielt er det tilfelle ved steroideindusert psykose." (Innlegg #547). Mann42 mener altså at dette er en "sterk påstand" og at det ikke finnes støtte for den til tross for at litteraturen som Mann42 hevder å ha full oversikt over er stappfull av referanser til studier av AAS-misbruk og psykoser.

Det er derfor man alltid skal sjekke referansene sine før man kommer med en sterk påstand.

Jeg foreslår at du leser artiklene, jeg. I din artikkel, hadde de referanse nr 6 og 8.

Mann42 fortsetter å fremheve sin egen fortreffelighet fordi han har "sjekket referanser" mens andre liksom ikke har det, men alt han klarer å snakke om er et kort sitat fra den ene kilden som tilfeldigvis lå tilgjengelig på internett. Det er selvfølgelig ingen observante lesere her som virkelig tror Mann 42 har tilgang på alle de publikasjonene som var oppgitt.

Og det sies uttrykkelig at kun de bodybuilderne som oppgav at de i gjennomsnitt brukte 900 mg eller mer i uken, fikk noen psykotiske symptomer. Altså: De som sa at deres gjennomsnittlige forbruk var på 900 mg eller mer. Og det var altså bare et fåtall av dem som fikk disse symptomene.

Og psykotiske symptomer var ikke rapportert for noen som brukte like mye som Breivik gjorde. Så det finnes ikke støtte for en påstand om at han kan ha fått psykotiske symptomer på det forbruket du antyder.

Mann42 fortsetter å repetere sin egen tolkning av det som stod i det ene sitatet han klarte å finne som støttet hans syn i den ene artikkelen som var tilgjengelig for ham. Dette er altså nok til at Mann42 mener han har "sjekket referanser" og at han er kjent med "litteraturen". Dette sitatet omhandlet én av mange studier som ikke engang hadde subjekter med samme langvarige bruksmønster som Breivik og som heller ikke tok høyde for annen medikamentbruk. I tillegg er det altså snakk om et gjennomsnitt, selv om Mann42 til tider forsøker å fremstille det som noe annet. Man kan ikke annet enn applaudere Mann42 for hans selektive lesning og iherdige forsøk på å fremstille fakta i ønsket lys.

Det er ikke det at jeg ikke respekterer dokumentsjon, for det gjør jeg.

Man kan lure på hvordan Mann42 kan respektere en dokumentasjon han åpenbart ikke har tilgang på og som han bare har hentet ut 6 linjer fra som han later som er "litteraturen".

Det er det at du har ikke fremlagt noe som støtter påstanden din. Du har forsøkt å VRI på det, men det stemmer ikke, det du sier.

For et slående argument fra en Mann42 som har skrevet minst fem lange innlegg nå for å forsøke å vri seg unna den tåpelige og usanne påstanden han kom med om at steroideindusert psykose ikke forekom ved AAS-misbruk: "De steroidedosene som skal til for å indusere en psykose, brukes ikke annet enn som behandling av alvorlige sykdommer." (Innlegg #548)

Den som ikke respekterer dokumentasjon, det må jo være deg, det.

Nok et slående argument fra en tydelig slagen mann.

Og du respekterer faktisk ikke den dokumentasjonen du fremlegger selv, engang. Patetisk.

"Patetisk" er tydeligvis favorittuttrykket til Mann42 som han bruker hver gang han skal uttrykke - ikke medfølelse - men avsky og hat. Typisk for selverklærte anti-hatere som Mann42.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skriver du, Superbad, som om Mann42 ikke var her?

Etter et dusin sider i denne tråden har jeg konkludert med at det overhodet ikke nytter å skrive TIL ham eller MED ham, så da må jeg nødvendigvis skrive OM ham for å kunne ta tak i fordreiningene hans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbad, du har forsøkt å argumentere for at Breivik måtte ha vært psykotisk med henvisning til en artikkel om at store doser steroider kan forårsake psykotiske symptomer hos enkelte kroppsbyggere.

Problemet er bare at det ikke er kjent at doser i den størrelsesordenen som Breivik skal ha brukt, noensinne har utløst psykotiske symptomer hos noen bruker.

Og Breivik selv har aldri noensinne, så langt vi vet, vist tegn til psykose eller roid rage. Han har tvert imot blitt beskrevet som svært høflig og sympatisk.

Så det finnes ingen observasjoner av noe som helst som kan støtte "hypotesen" din. Det er igrunnen så enkelt som det.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et dusin sider i denne tråden har jeg konkludert med at det overhodet ikke nytter å skrive TIL ham eller MED ham, så da må jeg nødvendigvis skrive OM ham for å kunne ta tak i fordreiningene hans.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg heller forsøkt meg på litt rasjonell argumentasjon og noen artikkelsøk. Overbrøling fungerer sjelden. På internett er det ingen som kan høre deg trampe med foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å jo, dere låter som et helsikes steppeshow oppi her, begge to. Get a room!

Om han så hadde drukket seg til mot, ville Breivik likevel vært ansvarlig for sine, over lang tid, forsettlige handlinger. Som også er onde, forresten. Har han gjort ekstremt onde handlinger, er han ond. Selv om han er sympatisk på de fleste andre felter.

Det betyr ikke at han ikke kan ha rett på mange hold. Han var bokstavelig talt blodfan av sin ideologi. Jeg har latt meg skremme gjennom flere tiår av de røde blodfansene, og har fryktet at slike onde handlinger mest trolig skulle komme fra den kanten. Det er tross alt derfra det ble hylt om "væpna rævhållusjon", og der Barder Meinhoff og resten av rukla planla å ryste det etablerte. Vi forbød ikke venstresiden av den grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden må vel snart gå som en av tidenes mest idiotiske, sammen med kjøtt-tråden og vasker man seg i rompa-tråden.

Begge sider overdramatiserer, begge sider forholder seg til den andres uttalelser som absoludter og tolker alt den andre sier svart-hvitt, samtidig som det brukes alle herskerteknikkene i boken. At noen i det hele tatt gidder å fortsette denne diskusjonen forstår jeg ikke.

De sakkyndige vil komme, hva med å bare legge denne diskusjonen død frem til det? Det er så mye vi ikke har informasjon om, så for oss å gjøre en vurdering/gjettning/spekulasjon er egentlig ganske nyttesløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden må vel snart gå som en av tidenes mest idiotiske, sammen med kjøtt-tråden og vasker man seg i rompa-tråden.

Begge sider overdramatiserer, begge sider forholder seg til den andres uttalelser som absoludter og tolker alt den andre sier svart-hvitt, samtidig som det brukes alle herskerteknikkene i boken. At noen i det hele tatt gidder å fortsette denne diskusjonen forstår jeg ikke.

De sakkyndige vil komme, hva med å bare legge denne diskusjonen død frem til det? Det er så mye vi ikke har informasjon om, så for oss å gjøre en vurdering/gjettning/spekulasjon er egentlig ganske nyttesløst.

Grunnen til at jeg har giddet, er at jeg reagerer når man forsøker å frita mannen fra ansvaret for sine handlinger gjennom å spekulere i om han kanskje var utilregnelig i gjerningsøyeblikket, eller at han bare var litt uheldig med bolecocktailen sin.

"Han ville bare ha en større biceps, og se hva som skjedde! Tiltet og myrdet 77 mennesker. Steroidene gjorde det. Det kan iallfall ikke ha noe med at han var en høyreekstrem muslimhatende kristen ekstremist å gjøre. DET er å stigmatisere høyreekstreme muslimhatende kristen ekstremister!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbad, du har forsøkt å argumentere for at Breivik måtte ha vært psykotisk med henvisning til en artikkel om at store doser steroider kan forårsake psykotiske symptomer hos enkelte kroppsbyggere.

Mann42 må virkelig være stråmannens og repeteringens mester. Her har jeg altså nå, flere ganger, tilbakevist Mann42s påstander om hva jeg har argumentert for og hva som står i artikkelen jeg refererte til, men dette bryr ikke Mann42 seg om. I stedet velger Mann42 bare å repetere seg selv - et klart tegn på at Mann42 overhodet ikke er interessert i å diskutere MED noen, men heller bare å poste sine politiske vinklinger på det som debatteres ad nauseam.

Artikkelen Mann42 snakker om var en tilbakevisning av Mann42s påstand om at AAS ikke kunne forårsake psykose(innlegg #548), og da Mann42 innså at han hadde skrevet noe så dumt valgte han i stedet å snakke om dosering. Slik foregår nemlig diskusjonen med Mann42 for de som kjenner ham: Først påstår Mann42 A, så, når A blir tilbakevist, begynner Mann42 å påstå B i stedet. Når B blir tilbakevist begynner Mann42 å snakke om C, og slik foregår det helt til Mann42 finner det praktisk å begynne på nytt og påstå A igjen.

Problemet er bare at det ikke er kjent at doser i den størrelsesordenen som Breivik skal ha brukt, noensinne har utløst psykotiske symptomer hos noen bruker.

Mann42 viser her tydelig sin ekspertise siden han har full oversikt over alle studier som har blitt gjort på dette feltet. Mann42 har tydeligvis også klart for seg hvor store doser Breivik har tatt til enhver tid, og også hvilken dose som kreves for å gi en gitt effekt i forhold til Breiviks vekt, bruk av andre stoffer, lengde på bruk og genetiske predisposisjon for psykose. Alle disse faktorene er høyst variable, og kun en ekspert vil naturlig nok kunne si noe sikkert om Breivik virkelig var psykotisk som følge av steroidebruk. Men Mann42 har sett tallet "900 mg" et sted, så derfor er han sikker på at Breivik ikke kan ha vært psykotisk - nok et eksempel på Mann42s unike ekspertise og dømmekraft.

Og Breivik selv har aldri noensinne, så langt vi vet, vist tegn til psykose eller roid rage.

Når Mann42 skriver "vi vet", så mener han nok egentlig "jeg vet". Vi andre har fått med oss at en selverklært tempelridder gjennomførte en voldsorgie der han drepte 69 mennesker og innbilte seg selv at han skulle overta statsmakten. Mann42 vet ikke dette, for Mann42 vet bare det som passer med forestillingen han for lengst har bestemt seg for. Når eksperter vurderer dette som en mulig psykotisk handling, så vet naturlig nok ikke Mann42 det heller, og disse ekspertene er selvsagt ikke en del av Mann42s "vi".

Han har tvert imot blitt beskrevet som svært høflig og sympatisk.

Mann42 gjentar dette argumentet, og ignorerer igjen muligheten som har blitt presentert for ham at Breivik ikke var psykotisk hele tiden. Alt Mann42 har skrevet i dette innlegget har han skrevet før, og alle argumentene hans har blitt besvart og mange av dem tilbakevist. For Mann42 eksisterer tydeligvis ikke andres argumenter, så derfor velger han i stedet å bare gjenta seg selv som om ingenting var hendt. Ja, det vil si når han ikke bruker hersketeknikker og angriper motpartens kjønn, eller når han syns det er mest fornuftig å spore av debatten med å snakke om noe annet eller dra nye ekspertuttalelser ut av analåpningen sin.

Så det finnes ingen observasjoner av noe som helst som kan støtte "hypotesen" din. Det er igrunnen så enkelt som det.

For en fantastisk overraskende konklusjon på det Mann42 har skrevet her, tatt i betraktning at Mann42 bare har gjentatt seg selv uten å ta noe av den motstridende informasjonen han er blitt presentert for til seg. "Så enkelt" er det altså for Mann42.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...