Gå til innhold

Til kunder..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er litt paranoid for å irritere noen/være for treig, så jeg tar alltid opp pengeboka - og sånn ca. mye penger jeg tror det blir, (bruker ikke kort,) . Da står jeg med det i hånda så og si før jeg har fått lagt på varene. Her skal det ikke sløses med tid! :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så snart jeg har hendene fri (etter å ha lagt varene (og ev. skillepinne) på båndet) så tar jeg opp kortholderen og når det blir min tur legger jeg coop-kortet i myntboksen (om det er en coop-butikk) og setter kortet i kortmaskinen. Har funnet ut at den i de fleste tilfeller kan kortet stå der en god stund (de minuttene det maks tar å scanne varene mine).

Skrevet

Nå kommer jeg sikkert til å tråkke på noen tær, men jeg har lest litt for mange av "butikkansatte klager over kundene sine"-tråder...

Tro det eller ei: usaklig kjeft, sure og uhøflige mennesker, "dumme" spørsmål (jeg setter dumme i anførselstegn fordi det som virker dumt for en som kan det, faktisk ikke er så opplagt for en utenforstående), manglende forståelse og opplevelsen av at de rundt oss ikke gjør alle de mange små tingene som ville gjort dagen og jobben så mye enklere, er faktisk noe man opplever i de aller fleste jobber (men pussig nok er det sjelden andre yrkesgrupper som lager klagetråder om det...) og som man bare må leve med.

Jeg er sikkert en uhøflig kunde til tider. Tanken på å passe på hvordan jeg legger strekkodene har aldri slått meg (ok, så går scanningen litt raskere, men det tar jo mye lenger tid å legge varene på båndet hvis jeg skal lete etter strekkoden på hver vare? H*n i kassa vet jo mye bedre enn meg hvor den er), det hender lommeboka ligger så langt nede i veska at det tar tid å finne den, eller at femtiøringen gjør seg vanskelig å få tak i (har den foran meg i køen lite varer, er det ikke alltid noe dødtid å bruke til veskegraving, og å handle med lommeboka i hånda er da virkelig bare upraktisk), og jeg kan gå såpass i mine egne tanker at jeg hverken tenker på å si hei, takk eller hadet.

Joda, jeg irriterer meg også over folk foran meg i køen som bruker en eeeevighet, men som regel hjelper det å minne meg selv på at jeg faktisk ikke har det så travelt at et minutt eller to ekstra betyr noe som helst. Jeg irriterer meg mer over ansatte som er så opptatt av å skravle med hverandre eller en bekjent som stakk innom at de knapt ser på meg mens de slår inn varene, men det er heller ikke en irritasjon som følger meg ut av butikken eller påvirker dagen min på noen måte.

Det er jo så mye klaging over kunder som bruker 10 sekunder lenger enn de "burde", spør om ting, ikke gjør ting riktig, overser "opplagte" ting, ikke svarer korrekt osv osv at man kan jo bli redd for å gå i butikken av frykt for å plage og irritere de ansatte...

• Liker 2
Skrevet

Det er jo så mye klaging over kunder som bruker 10 sekunder lenger enn de "burde", spør om ting, ikke gjør ting riktig, overser "opplagte" ting, ikke svarer korrekt osv osv at man kan jo bli redd for å gå i butikken av frykt for å plage og irritere de ansatte...

Det blir litt som min mor sier. Hun er lærer, og pleier å si at skolen er mye hyggeligere når det ikke er barn der.

(Ikke misforstå: Hun elsker yrket sitt, og barna.)

Gjest CrazyCatlady
Skrevet

Jeg prøver alltid å ha lommeboken klar når jeg skal betale,men noen ganger hvis jeg for eksempel har litt å bære på eller i et uoppmerksomt øyeblikk så hender de at jeg roter litt ekstra i veska etter lommeboken som av en eller annen grunn har gjemt seg akkurat da ;)

Om den som sitter i kassa blir sur fordi det tar 10 sekund ekstra for meg å betale da syns jeg man egentlig rett og slett kan skifte jobb.Det fins alle mulig slags kunder og enkelte ting er det rett og slett ikke noe å gjøre med.

Det eneste jeg irriterer meg over når det gjelder de som sitter i kassa er at de ikke engang kan koste på seg et smil når du kommer der som kunde.Er man ikke butikkens ansikt utad kanskje?

Jeg kan skjønne at man ikke er verdens blideste hvis det er stress og mas,men i de butikkene jeg går i så er de som ser sure ut det uansett egentlig.

Gjest grønnfi
Skrevet

Jeg er en typisk kunde som hater kø, pjatting fra kunder til ansatte osv.

Når du kommer til kassa:

Ha pengene/kortet klart

Ikke spør den kasse ansatte om hvorvidt den pølsa eller den osten passer til tapas. Det burde du ha tenkt på før!!!

Vit at det ikke er mer du skal ha. Utrolig irriterende å se andre kunder løpe tilbake i butikken for å handle ti varer til, når køen allerede er lang fordi du graver om alt.

Ikke diskuter en femmer fra eller til .

I blant skulle jeg ønske at en kunne bestille matvarene rett frem. Slik ville man sluppet unødvendig tjas og mas fra mennesker som bare har kommet til 1,5 når andre har talt til 10.

He he, det hender jeg løper inn i butikken igjen ikke fordi jeg har glemt en vare men fordi varen mangler strekkode Da tilbyr jeg meg å løpe for å finne en ny siden jeg husker hvor i butikken varen er og for å spare tid. Det er ikke alltid så gunstig å vente på at den i kassen skal ringe på kollegaer for å spørre om pris. Dessverre er det folk bak meg i køen som antar at jeg bare skal ha en liten vare til, og så blir det surmuling og sleivete kommentarer. Det er ikke hyggelig, når man forsøker å hjelpe.

Skrevet

Jeg hadde en eldre dame som kom i kassa for noen dager siden, hun lempet på varene, og spurte midtveis i scanninga om vi ikke hadde noe billigere vaskepulver enn Omo Color. Jo, det har vi, sa jeg. Og sa at det står i samme hylle.

Hadde det ikke vært kø i alle kassene ville jeg ha løpt bort å funnet tak i selv, men som kunde selv vet jeg hvor kjedelig det er når man endelig har funnet seg den "beste" køen, og så forsvinner plutselig kassedama :P Har det sjeldent travelt på butikk, men det er så kjedeliiiig.

Uansett så antydet jeg overfor kunden at hun kunne gå å hente etter hun hadde betalt. Men NEI, hun skulle ha vaskemiddel!! Hun hadde med en venninne som hun sendte avgårde, og det tok på tiden.. Fikk heldigvis damen til å betale, og vaskemiddelet kom med en gang etterpå, så hun fikk betalt for det uten å stille seg i ny kø.

Det skjer mange ganger i løpet av en dag at noen plutselig løper ut av køa for å hente noe, og tilbake kommer de med 3-4 nye ting, som ligger i hver sin ende av butikken. Jeg pleier å la andre kunder med lite varer betale for seg mens dama (ja,alltid damer..) går rundt og handler mer, og er snill og lar de komme inn foran meg når de dukker opp igjen. Men neste gang noen løper ut og går lengre enn at jeg ser dem, så skal de værsegod få lov til å stille seg i kø på nytt!

Samme med de som glemmer kortet..

Jeg hadde lagt igjen bankkortet på pauserommet en dag jeg var ferdig med skiftet mitt og sto i kassa, da jeg kom tilbake var det kø.. Kunne ALDRI falt meg inn å brøyte meg frem for å betale for varene mine som hadde blitt scannet. Og jeg skjønner ikke hvordan andre kan gjøre sånt heller.

Skrevet

- Legg varene på båndet med strekkoden opp og mot kassedamen

- Legg skillepinne både foran og bak varene

- Finn poser selv hvis de ligger tilgjengelig

- Begynn å pakke varene mens de slås inn hvis jeg har mange varer

- Stå klar med penger eller kort når varene er ferdig scannet

Har jeg fått med alt da? Mer jeg må huske på for å ikke være

en irriterende kunde?

• Liker 1
Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg tror mange tenker at de må gjøre en hel del når de kommer til kassa, for å være en god kunde. Det er ikke nødvendig. For å være en god kunde holder det faktisk at du ikke er frekk mot kassereren, ikke nekter å betale for posen, og ikke løper butikken rundt for å finne varer når det er kø i kassa :)

Å si hei og jatakk til pose er flott, men du blir ikke husket som sur og fæl hvis du ikke gjør det.

• Liker 4
Gjest otrivin
Skrevet

Når dere står i kø, og ikke gjør annet enn å se på at de par-tre foran dere betaler for seg - kan dere kanskje heller bruke tiden på å finne frem lommeboka?

Det overrasker meg hvor mange som står å glor på at jeg scanner varene, og da jeg sier beløpet, DA begynner de å rote i veska/poser/lommer, og lurer fælt på hvor lommeboka/kortet har blitt av!

For det første så blir ikke køen mindre av det, de bak deg blir ikke blidere, og personen bak kassa blir ikke blidere heller.

Det der irriterer meg faktisk grenseløst, og det pleier jeg også å uttrykke litt høyt i køen. Men da får jeg sånne dumme blikk sånn "hva faen skal jeg finne frem lommeboken etter, jeg har goooooood tid"

Skrevet

- Legg varene på båndet med strekkoden opp og mot kassedamen

- Legg skillepinne både foran og bak varene

- Finn poser selv hvis de ligger tilgjengelig

- Begynn å pakke varene mens de slås inn hvis jeg har mange varer

- Stå klar med penger eller kort når varene er ferdig scannet

Har jeg fått med alt da? Mer jeg må huske på for å ikke være

en irriterende kunde?

Måtte jo selvfølgelig dukke opp slike i tråden også..

Så lenge folk har folkeskikk og tenker litt lengre enn nesetippen sin ute blant andre mennesker skal det gå helt fint! Samtidig slutte å være så egosentriske. Lurer på hvordan dere er i trafikken. "Så lenge JEG kommer frem så driter jeg i alle andre".

Rett og slett ta litt hensyn til medmennesker, så er jeg fornøyd med deg som kunde.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil egentlig forsvare oss kassafolk her. Dere skjønner det, det har seg slik at vi opplever dette FLERE GANGER DAGLIG! Dere ser dette en kanskje to ganger om dagen om dere er i spending-mood og har skikkelig uflaks. Synes ikke det er så rart at kassadamene reagerer når folk "bare MÅ hente" ditt og datt. Det er nemlig VI som får kjeft av andre kunder mens dere/de er ute og løper. Når du har fått høre det samme flere ganger i årevis blir det nok til slutt.

Har selv, med en kollega "kåret" de verste kundene:

- De som ikke svarer når vi hilser på de. (Det er nok med bare ett grynt eller ett blikk som indikerer at de har lagt merke til at vi sitter der og yter dem tjenester, men alltid hyggelig med ett "hei" tilbake også.)

- De som kommer og "krever" ting. (Jeg SKAL ha, FÅ, GI meg o.s.v. Når jeg går i butikken så sier jeg alltid: Kan jeg få? Går det bra at? o.l.)

- De som skal ha ALT. (Eksempel på kunde i denne kategorien: Jeg skal ha 20Prince så skal jeg ha en boks General, få ta ut 200 kroner utenom, send meg en pose, få kvitteringen, har du do-nøkkelen, få tippe hos deg, kan du finne pakken jeg har fått.(jeg har faktisk hatt en kunde som skulle alt dette og når jeg da sa hadebra, så svarte hun ikke engang! Waste of BIG TIME))

Tenk litt over det faktum at vi som sitter i kassa ikke har så bra betalt at vi kan finne oss i alskens drittslenging fra kunder. Vi MÅ ikke sitte der og vi prøver (de fleste) og gjøre det så bra som vi kan på en fin og hyggelig måte. Tenk på det neste gang du handler. :goodbye:

Gjest grønnfi
Skrevet

Huff, jeg er nesten redd for å handle nå :fnise:

Men jeg har blitt mye flinkere til å være oppmerksom på kassapersonalet etter jeg begynte å henge på KG og har lest alle butikk trådene.

Idag var jeg på OBS, dama foran måtte selvfølgelig løpe inn i butikken for å hente noen nye egg siden hun klarte å knuse de som var på rullebåndet. Ja, ja tenkte jeg, kassadamen er nok mer stresset enn meg.

Damen foran meg hadde en datter i 13-15 års alderen som pakket varene deres. Da mine varer ble scannet ba jeg pent (har lært litt her på KG) om poser slik jeg kunne pakke varer, mens jeg holdt kortet klart i hånda. 5 poser kommer på rullebåndet og jeg pakker glad og fornøyd. Så strekker tenåringsjenta seg over skillet og forsyner seg med mine poser som er blitt slått inn på meg Herre Gud så frekt, først må jeg vente, så stjeler de poser fra meg. Så jeg sa til kassadamen at jeg måtte ha noen nye poser for noen tok mine. Jenta sa ikke unnskyld engang. Hvor skal dette ende?

Skrevet

Så flott at du har lært litt av KG! :klappe::pls:

Det er mange ganger vi ser skikkelig FREKKE kunder som bare tar for seg av alt de klarer å få tak i. Du skal vite at i denne saken er vi på din side og det er absolutt ikke OK og ta fra andre... :nei:

Du skal vite at du gjorde rett i denne saken. Det er ikke verre enn og be om en ny pose. Selvfølgelig kan du poengtere hvorfor litt ekstra høyt slik at de som nappet din pose kan skjemmes litt. :fnise:

Skrevet

Akk, det uunngåelige posespørsmålet. Jeg snakker relativt lavt, og enkelte ganger glemmer (?) den i kassen å gi meg pose, selv om jeg takket ja. Når jeg så spør etter pose enda en gang når jeg står ved varene, så er jeg redd for at han/hun ikke hørte meg første gang, og tror jeg er en sånn slask som takker nei/ikke svarer på posespørsmålet, for så å be om pose etter at alt er slått inn og betalt. :sjenert:

I tillegg er det en svær hylle med tobakk over båndet, slik at man omtrent må stikke hodet under den (evt. gå bak kassen) for å få kontakt med den som sitter i kassen (etter at man har betalt).

Har aldri tid til å legge varene pent på med strekkoden hit eller dit. Prøver å ikke dynge dem oppå hverandre for mye, men ellers er jeg travel nok med å bare fylle på båndet og grave fram pengene mine. Å begynne å pakke ned før jeg betaler har ikke en gang falt meg inn, men ofte når jeg storhandler så er samboeren min med, og da begynner den som ikke skal betale å pakke med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Som kassadame gjør det egentlig ingenting fra eller til om kunden setter strekkoden mot seg eller ikke. Jeg vet hvor strekkoden er uansett, og det tar lengre tid for kunden å lete den frem og pent sette varen på båndet, enn det gjør for meg..

Skrevet

Som kassadame gjør det egentlig ingenting fra eller til om kunden setter strekkoden mot seg eller ikke. Jeg vet hvor strekkoden er uansett, og det tar lengre tid for kunden å lete den frem og pent sette varen på båndet, enn det gjør for meg..

Signerer. :goodbye:

Gjest otrivin
Skrevet

Jeg må si jeg HATER at ALLE går på akkurat COOP på mandager, ALLE skal ha 200.000 ting fordi butikken har vært stengt ÈN dag, og på toppen av det så skal ALLE alltid ha med seg 300 flasker hver mandag rundt 17-18 tiden. Glemmer jeg tacokrydder en mandag? Nei, da blir det faktisk taco UTEN tacokrydder.

Skrevet

Til kunder: KAN DERE SLUTTE Å OPPFØRE DERE SOM NOEN DRITTUNGER MED PRINSESSE TEDENSER?? Slutt å legg varer fra dere overalt. Melk skal IKKE i fryseren, ikke jorbør heller. Slutt å legg tørrvarer i kjøleskapet og kyllingen skal ikke ligge sammen bleiene. At dere ikke gidder å rydde, er ikke min feil, men slutt å ødlegg varer. :kjefte: :kjefte:

• Liker 3
Skrevet

Måtte jo selvfølgelig dukke opp slike i tråden også..

Så lenge folk har folkeskikk og tenker litt lengre enn nesetippen sin ute blant andre mennesker skal det gå helt fint! Samtidig slutte å være så egosentriske. Lurer på hvordan dere er i trafikken. "Så lenge JEG kommer frem så driter jeg i alle andre".

Rett og slett ta litt hensyn til medmennesker, så er jeg fornøyd med deg som kunde.

Jepp, det måtte dukke opp en slik som leser hele tråden, trekker ut essensen og (iiiik!) setter det hele litt på spissen.

:ironi:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...