Daria Skrevet 19. august 2011 #141 Skrevet 19. august 2011 Har selv, med en kollega "kåret" de verste kundene: - De som ikke svarer når vi hilser på de. (Det er nok med bare ett grynt eller ett blikk som indikerer at de har lagt merke til at vi sitter der og yter dem tjenester, men alltid hyggelig med ett "hei" tilbake også.) Joda, alltid hyggelig at folk hilser tilbake, men noe stort problem er det vel ikke. Hvis jeg står i egne tanker, ikke får med meg at den i kassa hilser osv er det ikke sikkert du får noen respons -det er hverken personlig eller vondt ment. I matbutikken etter jobb gåt jeg nokså på autopilot, og kassapersonalet er nærmest en del av inventaret... - De som kommer og "krever" ting. (Jeg SKAL ha, FÅ, GI meg o.s.v. Når jeg går i butikken så sier jeg alltid: Kan jeg få? Går det bra at? o.l.) Jeg sier stort sett "jeg skal ha" -det er jo det jeg skal. Det er ikke et spørsmål om du kan være så snill å hente noe til meg hvis det passer sånn og du er i godt humør -vi er i en butikk, jeg er en betalende kunde og du er ansatt for å selge meg det jeg skal ha. - De som skal ha ALT. (Eksempel på kunde i denne kategorien: Jeg skal ha 20Prince så skal jeg ha en boks General, få ta ut 200 kroner utenom, send meg en pose, få kvitteringen, har du do-nøkkelen, få tippe hos deg, kan du finne pakken jeg har fått.(jeg har faktisk hatt en kunde som skulle alt dette og når jeg da sa hadebra, så svarte hun ikke engang! Waste of BIG TIME)) Alle disse tingene er da arbeidsoppgavene dine? Sikkert stress hvis noen skal ha alt på en gang, men hvis du synes det å gjøre jobben din er bortkastet tid, er det kanskje på tide å finne en annen jobb? Vet du hva, hvis dette er det verste du opplever, synes jeg ærlig talt ikke det er så synd på dere. Jeg har hatt jobber hvor jeg har fått grov kjeft nesten daglig (ofte av folk som visste utmerket godt at jeg ikke hadde noe med det de kjeftet for), jeg har blitt truet med anmeldelse, presse, vold og Guds straffedom og fått skylda for det utroligste. Liknende opplevelser har de fleste som har vært i arbeidslivet noen år -egentlig de fleste som noen gang har måttet forholde seg til andre mennesker... 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #142 Skrevet 19. august 2011 Joda, alltid hyggelig at folk hilser tilbake, men noe stort problem er det vel ikke. Hvis jeg står i egne tanker, ikke får med meg at den i kassa hilser osv er det ikke sikkert du får noen respons -det er hverken personlig eller vondt ment. I matbutikken etter jobb gåt jeg nokså på autopilot, og kassapersonalet er nærmest en del av inventaret... Jeg sier stort sett "jeg skal ha" -det er jo det jeg skal. Det er ikke et spørsmål om du kan være så snill å hente noe til meg hvis det passer sånn og du er i godt humør -vi er i en butikk, jeg er en betalende kunde og du er ansatt for å selge meg det jeg skal ha. Alle disse tingene er da arbeidsoppgavene dine? Sikkert stress hvis noen skal ha alt på en gang, men hvis du synes det å gjøre jobben din er bortkastet tid, er det kanskje på tide å finne en annen jobb? Vet du hva, hvis dette er det verste du opplever, synes jeg ærlig talt ikke det er så synd på dere. Jeg har hatt jobber hvor jeg har fått grov kjeft nesten daglig (ofte av folk som visste utmerket godt at jeg ikke hadde noe med det de kjeftet for), jeg har blitt truet med anmeldelse, presse, vold og Guds straffedom og fått skylda for det utroligste. Liknende opplevelser har de fleste som har vært i arbeidslivet noen år -egentlig de fleste som noen gang har måttet forholde seg til andre mennesker... Dere? Lar du en person,snakke for resten? 2
Daria Skrevet 19. august 2011 #143 Skrevet 19. august 2011 (endret) Dere? Lar du en person,snakke for resten? Brukeren jeg siterte skrev at listen vat utarbeidet av henne og en kollega, derav "dere". Der var ikke meningen å inkludere alle butikkansatte i landet... Endret 19. august 2011 av Daria 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #144 Skrevet 19. august 2011 Dette er ikke klaging fra min side, bare en opplysning Det fins kunder som antar at vi i kassa ikke vet noe om alt det andre i butikken. Der jeg jobber har vi ikke faste kassafolk, vi bytter på å være "på gølvet" og i kassa, så sjefen er å se i kassa til tider, fruktansvarlig er i kassa, og kjølevareansvarlig er i kassa. Da er det gøy når kunder kommer å spør om det ikke er flere ansatte i butikken, for de lurer på noe, og jeg vet det sikkert ikke! (har jeg hørt maaange ganger, takk for tilliten liksom ). Så hvis jeg kan svare på spørsmålet og fortelle dem nøyaktig leveringsdato (feks) så blir de ikke så tøffe i trynet lenger. Sånn hender også ute i butikken, at de går rett forbi oss som er litt yngre, og rett til en eldre ansatt, så ender det med at den eldre må spørre meg, fordi jeg har ansvar for det området. Så min oppfordring er å spørre hvem som helst, ikke gå til den som ser ut til å ha mest peiling
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #145 Skrevet 19. august 2011 Vil legge til noe; klart man ikke går på coop obs! og spør kassereren om hva man skal beise terassen sin med Der har de jo faste kasserere. Men i litt mindre butikker med mindre ansatte bytter de gjerne på. Hvis du trenger hjelp til å finne noe, og det er kø, kan du be oss om å ringe på en kollega, for vi kan ikke gå så langt unna kassaområdet.
The Kitten Skrevet 19. august 2011 #146 Skrevet 19. august 2011 Jeg sier stort sett "jeg skal ha" -det er jo det jeg skal. Det er ikke et spørsmål om du kan være så snill å hente noe til meg hvis det passer sånn og du er i godt humør -vi er i en butikk, jeg er en betalende kunde og du er ansatt for å selge meg det jeg skal ha. Skal ha? Du skal da vel ikke ha noe som er ditt. 2
Daria Skrevet 19. august 2011 #147 Skrevet 19. august 2011 Skal ha? Du skal da vel ikke ha noe som er ditt. Jo, det er faktisk derfor jeg er i butikken -jeg skal ha noe jeg ikke hadde hjemme. Jeg skal selvsagt betale for det også, men jeg skal ha det. Å spørre "Kan jeg få..." blir feil -jeg får det ikke, uansett hvor pent jeg spør... 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #148 Skrevet 19. august 2011 "Jeg skal ha ut 1000kr også". DER synes jeg det går ann å spørre iallefall. Det er da vel slett ikke noe selvfølge at vi har kassen stappfull med penger til enhver tid?
She_Leiva Skrevet 19. august 2011 #149 Skrevet 19. august 2011 Jeg sier stort sett "jeg skal ha" -det er jo det jeg skal. Det er ikke et spørsmål om du kan være så snill å hente noe til meg hvis det passer sånn og du er i godt humør -vi er i en butikk, jeg er en betalende kunde og du er ansatt for å selge meg det jeg skal ha. En kassadame er ikke forpliktet til og gi deg noe som helst og om jeg finner deg slitsom eller frekk i MIN butikk så har jeg ALL RETT til og pælme deg på hue og rævva ut. :gjeiper: Det er da NORMAL folkeskikk og spørre pent og prøve og være hyggelig mot medmennesker? Forventer ikke at du skal stå og plystre og være overdrevent hyggelig, men jeg forventer at du OPPFØRER deg og ikke ser på meg som en android fordi jeg kan når som helst nekte deg noe og jeg kan også forlate deg og bare la deg stå der og være kvalm. Eneste som skjer for meg er det at du ikke kommer tilbake og om du oppfører deg som en IDIOT så VIL JEG HELLER IKKE HA DEG TILBAKE DER! 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #150 Skrevet 19. august 2011 Jeg sier stort sett "jeg skal ha" -det er jo det jeg skal. Det er ikke et spørsmål om du kan være så snill å hente noe til meg hvis det passer sånn og du er i godt humør -vi er i en butikk, jeg er en betalende kunde og du er ansatt for å selge meg det jeg skal ha. Det heter KAN JEG FÅ. Nei, jeg kan ikke alltid gi deg 500kr ekstra, og jeg har iallefall ikke lyst når du krever det. 2
She_Leiva Skrevet 19. august 2011 #151 Skrevet 19. august 2011 Jo, det er faktisk derfor jeg er i butikken -jeg skal ha noe jeg ikke hadde hjemme. Jeg skal selvsagt betale for det også, men jeg skal ha det. Å spørre "Kan jeg få..." blir feil -jeg får det ikke, uansett hvor pent jeg spør... Og da er du heldig at vi sitter der med luselønn og gidder og ta imot all den dritten vi får, uforskyldt, hver dag. Hadde du VIRKELIG ikke reagert om du hadde kommet til en kassadame som ikke hadde sagt hei, og som ikke hadde "sett deg"? Bare gitt blaffen i alt og vært uhøflig? Istedet for og si: "Da ble det 275 kroner og 50 øre", så hadde hun sagt: "FÅ 275,50!" ?
Daria Skrevet 19. august 2011 #152 Skrevet 19. august 2011 En kassadame er ikke forpliktet til og gi deg noe som helst og om jeg finner deg slitsom eller frekk i MIN butikk så har jeg ALL RETT til og pælme deg på hue og rævva ut. :gjeiper: Det er da NORMAL folkeskikk og spørre pent og prøve og være hyggelig mot medmennesker? Forventer ikke at du skal stå og plystre og være overdrevent hyggelig, men jeg forventer at du OPPFØRER deg og ikke ser på meg som en android fordi jeg kan når som helst nekte deg noe og jeg kan også forlate deg og bare la deg stå der og være kvalm. Eneste som skjer for meg er det at du ikke kommer tilbake og om du oppfører deg som en IDIOT så VIL JEG HELLER IKKE HA DEG TILBAKE DER! Din butikk, faktisk. Er sjefen din enig i det? Takk og lov at du ikke er ansatt hos meg, med den holdningen der... Du jobber faktisk i et serviceyrke, noen gang tenkt over hva det innebærer? Det betyr ikke at du skal ta i mot og finne deg i all mulig dritt, men det stilles visse forventinger og krav til oppførselen din. Du er der for kunden, ikke omvendt, selv om kunden ikke lever opp til din personlige høflighetsstandard. 2
Rosalie Skrevet 19. august 2011 #153 Skrevet 19. august 2011 Eg er nok av dei som er forholdsvis høflig når eg er i butikken, då eg seier både "God dag", "Eg vil gjerne..." (om dei må hente noko bak disken) "Ja, takk" til pose og "Ha ein fin dag". Det eg har lagt merke til er at det er dei færraste som svarer tilbake, dei fleste ser på meg som om eg er tomsete eller noko som åpnar kjeften og forstyrrer dei slik. 1
She_Leiva Skrevet 19. august 2011 #154 Skrevet 19. august 2011 Din butikk, faktisk. Er sjefen din enig i det? Takk og lov at du ikke er ansatt hos meg, med den holdningen der... Du jobber faktisk i et serviceyrke, noen gang tenkt over hva det innebærer? Det betyr ikke at du skal ta i mot og finne deg i all mulig dritt, men det stilles visse forventinger og krav til oppførselen din. Du er der for kunden, ikke omvendt, selv om kunden ikke lever opp til din personlige høflighetsstandard. Sjefen min kaller det faktisk VÅR butikk, det er vi som er der, det er vi som holder bedriften opp og det er vi som får det til og gå rundt. Vi er alle sammen om driften av butikken jeg jobber i. Om jeg vil kalle det MIN butikk for og poengtere noe til ett snever-synt menneske så gjør jeg det. Er ikke på jobb nå, så du kan DETSVERRE ikke kreve noe av meg snuppa! At jeg jobber i ett serviceyrke er jeg fullstendig klar over du. Jeg er villig til og yte den beste service til alle kunder som kommer innom og vil handle varer fra VÅR butikk. Det jeg derimot ikke finner meg i er mennesker som skal fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min OG mennesker som tar meg for gitt. Jeg TRENGER ikke gi noen noe. høres ut som om du er "favoritt-kunden" i din nærbutikk. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #155 Skrevet 19. august 2011 Din butikk, faktisk. Er sjefen din enig i det? Takk og lov at du ikke er ansatt hos meg, med den holdningen der... Du jobber faktisk i et serviceyrke, noen gang tenkt over hva det innebærer? Det betyr ikke at du skal ta i mot og finne deg i all mulig dritt, men det stilles visse forventinger og krav til oppførselen din. Du er der for kunden, ikke omvendt, selv om kunden ikke lever opp til din personlige høflighetsstandard. Som i alle serviceyrker skal jeg yte service til kunden med en hyggelig tone, men jeg forventer faktisk en ok oppførsel blandt kundene også. Svarer du ikke til kelneren på en restaurant, tar du imot mat og drikke uten å takke? Sjekker du inn på et hotell uten å si et ord til resepsjonisten? Sier du "jeg skal ha ekstraseng, jeg skal vekkes kl 07 imorra"?? Jeg diskuterte med sjefen en gang, om jeg hadde rett til å nekte å ekspedere kunder. Kom fra til at ja, det har jeg full rett til. Det blir ikke like populært om jeg gjør det med helt vanlige kunder fordi de ikke sier hei til meg når de kommer til kassen, men teoretisk sett har jeg det
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #156 Skrevet 19. august 2011 Jeg sier aldri "kan jeg få", men heller "jeg vil gjerne ha..". Det er jo tross alt en butikk, jeg går ut i fra at målet er å få solgt varene. Hvis butikkpersonalet gir uttrykk for at jeg burde føle meg beæret som får lov til å kjøpe noe av akkurat dem i akkurat den butikken er det stor sjanse for at jeg velger en annen butikk neste gang.
She_Leiva Skrevet 19. august 2011 #157 Skrevet 19. august 2011 (endret) Jeg diskuterte med sjefen en gang, om jeg hadde rett til å nekte å ekspedere kunder. Kom fra til at ja, det har jeg full rett til. Det blir ikke like populært om jeg gjør det med helt vanlige kunder fordi de ikke sier hei til meg når de kommer til kassen, men teoretisk sett har jeg det Vi har faktisk det. Ville jo vert en uhyre rar grunn og nekte en kunde og handle fordi h*n ikke har hilst på meg, men det får en faen igjennom meg når folk krever ting av meg og da spesielt penger. Hender jeg sier nei på pur F, selv om jeg har penger i kassa, når en kunde vil ta ut penger og sier: Få 1000 kroner utenom. edit: Skriveleif Endret 19. august 2011 av She_Leiva
She_Leiva Skrevet 19. august 2011 #158 Skrevet 19. august 2011 Jeg sier aldri "kan jeg få", men heller "jeg vil gjerne ha..". Det er jo tross alt en butikk, jeg går ut i fra at målet er å få solgt varene. Hvis butikkpersonalet gir uttrykk for at jeg burde føle meg beæret som får lov til å kjøpe noe av akkurat dem i akkurat den butikken er det stor sjanse for at jeg velger en annen butikk neste gang. "Jeg vil gjerne ha" er HELT OK! Det synes jeg ikke er det er noe galt i.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #159 Skrevet 19. august 2011 Jeg synes også "jeg vil ha" er mye bedre enn "jeg skal ha". Jeg sier også ofte nei til uttak av penger om kunden krever det
Rosalie Skrevet 19. august 2011 #160 Skrevet 19. august 2011 (endret) Jeg synes også "jeg vil ha" er mye bedre enn "jeg skal ha". Jeg sier også ofte nei til uttak av penger om kunden krever det Og det tør eg faktisk påstå er misbruk av makt. Eg har sjølv jobba i servicebransjen, og noko slikt kunne ikkje falle meg inn ein gong. God kundebehandling, damer! Alfa og omega i yrket deira! Eg kan óg bli sett på som kunden frå helvete. Eg godtar ikkje at den i kassa trykker på mobilen, skvaldrar med venner eller liknande når det er eg som er kunden. Eg forventer at det er meg/mine varer dei konsentrerer seg om, ikkje at dei driv og avtaler kva dei skal gjere etter jobb. Det kan dei gjere i pausen sin. Eg kan, om det er ille nok, gå frå fullt band med varer medan eg seier høgt at "de er visst ikkje interessert i å selge meg noko, så eg går heller til konkurrenten nedi gata. Dei har ansatte som konsentrerer seg om jobben sin". Endret 19. august 2011 av Rosalie 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå