Gå til innhold

Til kunder..

Fremhevede innlegg

Gjest Mauna Lee
Skrevet

egentlig synes jeg posene burde være en ekstraservice som butikkene tilbyr kundene når de handler stort. Nå er det jo ikke så lett å sette grensa for hva som menes med å handle stort... men men.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

egentlig synes jeg posene burde være en ekstraservice som butikkene tilbyr kundene når de handler stort. Nå er det jo ikke så lett å sette grensa for hva som menes med å handle stort... men men.

Hvorfor det? Posene koster penger for butikken også.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg synes det burde være gratis å gå på toalettet på kjøpesenter. Men sånn er det nå en gang ikke.

• Liker 1
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Hvorfor det? Posene koster penger for butikken også.

Jepp. Det er synd at det er litt for mye fokus på penger og litt for lite fokus på service. Er nok ikke så mange år til man må betale for servietter på en kafe/restaurant heller :gjeiper:.

I butikker (vel, det er vel som oftest ikke matbutikker) blir jeg alltid litt satt ut om de ansatte pakker varene for deg i en pose man slipper å betale for, og gjerne leverer posen fra seg med et smil. Synes det er en hyggelig gest (som jeg selvfølgelig ikke forventer, og spesielt ikke når det er kø) og det er sånne småting som gjør at jeg husker butikken positivt.

Skrevet (endret)

Nå gir jeg ut vel så mange poser gratis som jeg tar betalt for der jeg sitter. Ser jeg at kunden skal betale kontant og det ender på et rundt beløp uten pose, lar jeg være å slå inn posen så de slipper så mye småveksel. Samme hvis jeg har glemt med og sagt et beløp før jeg spurte om poser. Blir for dumt å begynne å styre da. For meg personlig kunne posene gjerne vært gratis. Beste hadde nesten vært å lempe en eske poser nederst på pakkedisken og la folk styre det selv, en ting mindre for meg å mase om, og gud vet hvor mye færre bitre kunder det hadde blitt ut av det.

At det koster butikkene penger for de posene er forsåvidt sant, men produksjonskostnadene er vel max 5 øre pr. pose, og de selges for 70-90 øre avhengig av hvilken butikk du er i. Det handler egentlig mest om miljøavgift, og den koster. Den er der fordi man tross alt bidrar til mer plast "i naturen" og for at kunden skal tenke seg om en gang ekstra om posen virkelig trengs. Det greieste er nok egentlig å få seg en solid gjenbrukspose. (Det har egentlig folk blitt veldig flinke til. Tommel opp Norge).

I de andre butikkene du nevner er posene heller ikke gratis. De er ofte av bedre kvalitet og derfor dyrere, men der er poseprisen bakt inn i avansen de har på varen :)

Når det gjelder pakking av varer gjør jeg det alltid for folk med handicap og de som ber meg på en hyggelig måte og jeg ser trenger hjelp. Hadde jeg derimot holdt på sånn med alle kundene hadde jeg virkelig ikke fått gjort annet. (Jeg skjønner at du også skjønte det, ville bare få sagt det :))

Endret av pandagutt
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dette med poser er litt interessant. Jeg kan jo kanskje skjønne at noen føler de betaler for reklame, men det er som sagt mer en miljøavgift enn noe annet. Poseprisen er jo for å få folk til å velge handlenett, eller ta med egne poser. Vinmonopolet har det og slik, men har ikke hørt noen klager derfra ;) (og uansett får man som regel gratis poser hvis man spør) Det er litt rart at folk mer enn gjerne betaler mer for miljøgunstige varer, men poser? nei, det SKAL da være gratis :fnise: Og i andre butikker har de pose-prisen inkludert i varen, for de VET du trenger som regel èn pose (ikke 8, som mange på dagligvarebutikkene gjør) i den butikken jeg jobber har vi STOOOORE poser, og folk spøker gjerne med "oi denne må vel koste en tier, minst!" Men den er jo inkludert i prisen de har betalt, så jeg omtaler den som "gratis" :)

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Jeg skjønner jo dette med miljøavgifta, men jeg må jo uansett ha poser til søppelbøtter og panteflasker, så jeg tar imot poser i butikken.

Dette med poser er ikke noe som opptar meg så veldig i det daglige altså, men hadde det vært en poll om poser skulle ha vært gratis eller ikke i matbutikker, så hadde jeg altså trykket på alternativet med gratis poser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner jo dette med miljøavgifta, men jeg må jo uansett ha poser til søppelbøtter og panteflasker, så jeg tar imot poser i butikken.

Dette med poser er ikke noe som opptar meg så veldig i det daglige altså, men hadde det vært en poll om poser skulle ha vært gratis eller ikke i matbutikker, så hadde jeg altså trykket på alternativet med gratis poser.

Forsåvidt enig, men når man tenker seg om - skal rema1000 eller coop betale for at du skal ha noe å kaste søpla i? Hadde ikke posene vært gratis (eller lett tilgjengelige), hadde du nok kjøpt ruller med søppelposer. Så mange er nok litt "posebortskjemt" :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

for ikke å snakke om de som blir regelrett sinte når man spør om poser.

Ja,gamle,sure kjerringer - jeg mener dere!!

Jeg husker ikke hvilket skrukketroll som har vanen å ta med seg poser i lomma,og jeg kan heller ikke se med røntgensyn i lomma at du har med i dag,eller ikke i dag.. >.<

• Liker 1
Skrevet

Hvis man allerede har stått i en lang kø, og har klart å glemme noe, synes jeg faktisk det burde være greit at de får gå foran.

Tja, man betaler jo for å gå rundt med reklame for butikken. Kan ikke si jeg synes det er spesielt koselig. Det er jeg som er kunden. Gi meg en pose uten reklame, takk. Men neida, jeg skal betale for å bli reklamebanner.

Hvis du hadde lest ordentlig det jeg skrev så sto hun aldri i noen kø, hun gikk rett forbi den ned i parkeringshuset og hentet lommeboken. Har de derimot stått hele køen har jeg ingen problemer med å slippe dem foran.

Du betaler for posen fordi posen er belagt med en miljøavgift ;) Men jeg er forsåvidt helt enig, den kunne godt vært helt fri for trykk.

Skrevet
Hvis du hadde lest ordentlig det jeg skrev så sto hun aldri i noen kø, hun gikk rett forbi den ned i parkeringshuset og hentet lommeboken. Har de derimot stått hele køen har jeg ingen problemer med å slippe dem foran.

Hun sto altså ikke i kø før varene ble slått inn? Eller, hun leverte varene ved å gå foran andre i køen, for så å hente penger og stille seg foran i køen igjen?

Da er jo saken litt annerledes ja.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

Ms. Raggsokk, mod.

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg jobber i butikk, og jeg kan godt ramse opp hva som irriterer meg med kundene! :P

- De som alltid skal påpeke at denne varen er på tilbud, denne koster ditt, og dette er tomater fra norge som koster 9,90 pr kg.

Jeg er ikke en idiot, så jeg er faktisk klar over hva som er på tilbud. Og dessuten, kassen vår vet også det, så det går automatisk.

- De som graver som en gal i vogna/kurven for å lete etter alle 3 for 69 produktene de skal kjøpe. Det er jo så viktig å få lagt de på samlebåndet ilag, slik at jeg ser at de har valgt 3 produkter. Igjen, jeg klarer å holde styr på tilbudene uten hjelp fra kundene.

- De som roper og styrer og kjefter for at jeg slår inn alle produktene deres, som det står 3 for 69 på. De innbller seg at jeg bare skal scanne den ene varen, og jeg sier at jeg må scanne alt de kjøper. Tilbudet går automatisk på kassen.

- De som legger to-tre varer på båndet, og SÅ sjekker handlelappen. Så finner de ut at de har glemt noe, setter kurven fra seg og løper gjennom hele butikken.

Aaaaargggh

- De som handler helt siiiiiiiinsykt mye, og bare står å glor på meg mens jeg scanner varene. Hva med å fylle i poser, slik at det slipper å bli så hinsides fullt på kassen?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg jobber i butikk, og jeg kan godt ramse opp hva som irriterer meg med kundene! :P

- De som alltid skal påpeke at denne varen er på tilbud, denne koster ditt, og dette er tomater fra norge som koster 9,90 pr kg.

Jeg er ikke en idiot, så jeg er faktisk klar over hva som er på tilbud. Og dessuten, kassen vår vet også det, så det går automatisk.

- De som graver som en gal i vogna/kurven for å lete etter alle 3 for 69 produktene de skal kjøpe. Det er jo så viktig å få lagt de på samlebåndet ilag, slik at jeg ser at de har valgt 3 produkter. Igjen, jeg klarer å holde styr på tilbudene uten hjelp fra kundene.

- De som roper og styrer og kjefter for at jeg slår inn alle produktene deres, som det står 3 for 69 på. De innbller seg at jeg bare skal scanne den ene varen, og jeg sier at jeg må scanne alt de kjøper. Tilbudet går automatisk på kassen.

- De som legger to-tre varer på båndet, og SÅ sjekker handlelappen. Så finner de ut at de har glemt noe, setter kurven fra seg og løper gjennom hele butikken.

Aaaaargggh

- De som handler helt siiiiiiiinsykt mye, og bare står å glor på meg mens jeg scanner varene. Hva med å fylle i poser, slik at det slipper å bli så hinsides fullt på kassen?

Jeg skjønner ikke at du vil jobbe i butikk jeg, hvis du samler irritasjon over dette. Kundene vet da vel ikke hvilke tekniske finesser som finnes på kassa, eller om du er oppdatert på alle tilbud (det finnes da nok av kassemedarbeidere som må spørre om hva f.eks ingefær ol er, eller som ikke er oppatert på tilbud. Jeg kan skjønne at man kan provoseres av frekke og sure kunder, men dette du nevner er jo direkte smålig og jeg som kunde blir ikke akkurat imponert, men satser på at den gjengse kassemedarbeider er litt mer velvillig innstilt til sine kunder enn som så.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Det er synd at det er litt for mye fokus på penger og litt for lite fokus på service. Er nok ikke så mange år til man må betale for servietter på en kafe/restaurant heller :gjeiper:.

I butikker (vel, det er vel som oftest ikke matbutikker) blir jeg alltid litt satt ut om de ansatte pakker varene for deg i en pose man slipper å betale for, og gjerne leverer posen fra seg med et smil. Synes det er en hyggelig gest (som jeg selvfølgelig ikke forventer, og spesielt ikke når det er kø) og det er sånne småting som gjør at jeg husker butikken positivt.

Det betyr vel strengt tatt bare at du er naiv... Posene er langt fra gratis på slike butikker - som en annen nevnte så er poseutgiftene bakt inn i prisen på de andre varene. Strengt tatt er det dermed dagligvarebutikkene som gir best service, siden du der faktisk får VELGE om du vil betale for posen eller ikke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du vil jobbe i butikk jeg, hvis du samler irritasjon over dette. Kundene vet da vel ikke hvilke tekniske finesser som finnes på kassa, eller om du er oppdatert på alle tilbud (det finnes da nok av kassemedarbeidere som må spørre om hva f.eks ingefær ol er, eller som ikke er oppatert på tilbud. Jeg kan skjønne at man kan provoseres av frekke og sure kunder, men dette du nevner er jo direkte smålig og jeg som kunde blir ikke akkurat imponert, men satser på at den gjengse kassemedarbeider er litt mer velvillig innstilt til sine kunder enn som så.

Må si meg enig i denne. Du kan da ikke forvente at kundene skal vite hvordan det tekniske i kassa fungerer!? Og desverre er det slik at det finnes nok av udugelige butikkansatte. Vi kan ikke lukte at du ikke er en av dem.

Skrevet

Jeg føler det er så mange sure og gretne kassedamer. Jeg sier alltid vær så god og takk skal du ha. Er det ikke vanlig at kassedame sier vær så god lengre? Eller takk skal du ha?

Når en kassedame skal kreve høflighet fra oss kunder, må vel de også kunne opptre profesjonelt vel?

(Når jeg skriver kassedamer, så er det fordi jeg føler det er flest jenter/kvinner som sitter i kassa. De guttene jeg har møtt på, har som regel vært høflige).

Skrevet

Jeg kan jo legge til da at jeg er veldig blid og hyggelig i kassen. Sier alltid Hei med et smil, prater sånn smått med kunden hvis det er rette personen (altså, hvis kunden på en måte legger opp til det selv), er vennlig og aldri sur. Jeg bare blir småirritert på innsiden, uten å vise det på noe som helst måte, når kundene absolutt må fortelle at ditt og datt er på tilbud. Har faktisk fått kommentarer om at jeg er en av de blideste kassadamene enkelte har møtt.

Så dere må absolutt ikke tro jeg er en møkkasur bitch selvom jeg også irriterer meg over enkelte ting. Blir bare oppgitt når folk tror jeg overhode ikke kan jobben min ;)

....og det er helt klart "verst" litt utpå kvelden, hvis jeg har sittet endel i kassen og møtt på mange sure kunder, hørt på susing, biiping, skrål osv i mange timer. Man blir drittsliten i hodet, og da blir lunta kort. MEN jeg er veldig obs på at kundene alltid skal møte meg og tenke at jeg er en blid og hyggelig kassadame!

• Liker 2
Skrevet

Jeg føler det er så mange sure og gretne kassedamer. Jeg sier alltid vær så god og takk skal du ha. Er det ikke vanlig at kassedame sier vær så god lengre? Eller takk skal du ha?

Når en kassedame skal kreve høflighet fra oss kunder, må vel de også kunne opptre profesjonelt vel?

(Når jeg skriver kassedamer, så er det fordi jeg føler det er flest jenter/kvinner som sitter i kassa. De guttene jeg har møtt på, har som regel vært høflige).

Nå kan jo ikke jeg svare for alle, men jeg er iallefall nøye med å si vær så god når jeg gir kunden kvittering eller penger, og takk skal du ha når jeg mottar noe. Men jeg jobber sammen med folk som knapt ser på kunden engang. Ikke et hei eller takk eller noe.

Skrevet

Jeg prøver å være så blid og effektiv som jeg bare kan når jeg er i butikken og andre steder (inkl. hei og hadet). Strekkoden har jeg ikke vært så veldig obs på pga at det har vært så mange forskjellige beskjeder. Men etter denne tråden skal jeg prøve å la dem peke oppover, slik at det blir enkelt for butikkansatte å finne den og snu den dit de vil ha den. Jeg er nøye med å bruke skilledingsene både før og etter varene mine. Da slipper vi misforståelser som tar unødvendig tid for oss alle. Jeg takker høflig ja eller nei til kvittering og poser (evt. sier fra før jeg betaler om de glemmer å spørre om pose). Er jeg usikker på antall poser, sier jeg bare ja takk og at jeg ikke vet hvor mange jeg trenger. Da blir det ikke så "dumt" å be om flere om jeg har undervurdert mengden (isåfall tilbyr jeg meg å betale for de ekstra posene hvis det er "min skyld"). Jeg betaler gjerne for at jeg bruker plastposer istedet for å ta med pose selv.

Opplever for det meste blide ansatte. Det hjelper nok sikkert at man er blid og hyggelig selv. Men det finnes unntak her også! En gang vi hadde vært på reise og kom hjem lørdagen, så skulle vi handle på Rema 1000 som stengte kl 20. Dessverre rakk vi ikke fergen pga mye kø, og måtte dermed gå på Kiwi som stengte kl 21. Her var det mye folk, og kassadamen sa rett ut til meg (surt) at hun ikke kunne skjønne hvorfor kundene ikke kunne handle tidligere på dagen. Jeg skulle til å forsvare meg og forklare hvilken "gyldig" grunn jeg hadde for å forstyrre henne på dette tidspunktet, men bet det i meg. Jeg handler når jeg vil (innenfor åpningstidene) i hvilken butikk jeg vil. Har Kiwi åpent en time lengre enn andre butikker, så må de regne med litt pågang denne timen! Men som sagt, dette er unntakstilfeller!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...