AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #41 Skrevet 11. juli 2011 Det at folk skal begynne å lete etter lommeboken sin når alle varer er scannet inn, irriterer megn oe sinnsykt også. Men, en annen ting soom irriterer meg minst like mye, er når kunden som handler litt mer enn et brød og 2 liter melk, står og pakker ned sine egne varer mens varene blir scannet. Når så alle varene er scannet inn, og man forventer seg at kunden skal betale, fortsetter h*n å pakke ned. 20 sekunder senere er kunden på vei tilbake, rundt kassen, og skal begynne å lete etter lommeboken for å betale. Og som om ikke det var nok, glemte kunden å levere pantelappen og at han skulle ta ut 300 kr, så må trekke kortet en ekstra gang. Og køen bare vokser og vokser. 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #42 Skrevet 11. juli 2011 Dere som jobber eller har jobbet i butikk: På nærbutikken min smiler jeg og sier hei når jeg kommer til kassa, jeg sier ja takk til pose og nei takk til kvittering, og sier ha en fin dag eller ha det bra når jeg går. Jeg prøver å innbille meg at det er koselig med en blid kunde, men... kanskje jeg er slitsom? Fornærmer jeg kanskje personen i kassa ved å si "ha en fin dag" hvis de har mange slitsomme timer igjen av skiftet sitt? Jeg har forresten alltid lagt på skillepinne før og etter mine varer hvis det står noen bak meg, men etter å ha vært kjæreste med en butikkansatt har jeg lært å legge varene mest mulig praktisk i forhold til scanning. Jaggu får jeg ikke varene mine fortere hvis personen i kassa bruker kortere tid på å slå dem inn. Praktisk! Jeg synes det bare er koselig når kunder ønsker meg en god dag eller lignende. Men det skjer ikke ofte! Gjør ikke noe om hvor lenge jeg har igjen av dagen.. ønsker jo mine kollegaer god helg selv om jeg vet de skal være på jobb hele helgen Så fortsett med det. Angående køsniking så sier jeg "tror hun bak var før deg i køen" hvis jeg får med meg sånt. Eller "du må nesten stille deg i kø" om det kommer noen i køa "feil vei" fordi de BARE skal ha tobakk. Hvis det kommer to fulle handlevogner inn foran en kunde med en brus, spør jeg kanskje om han med brusen kan få smette inn først. Normalt så ser kundene dette selv, og sender han foran selv, men det fins unormale tilfeller 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #43 Skrevet 11. juli 2011 Det at folk skal begynne å lete etter lommeboken sin når alle varer er scannet inn, irriterer megn oe sinnsykt også. Men, en annen ting soom irriterer meg minst like mye, er når kunden som handler litt mer enn et brød og 2 liter melk, står og pakker ned sine egne varer mens varene blir scannet. Når så alle varene er scannet inn, og man forventer seg at kunden skal betale, fortsetter h*n å pakke ned. 20 sekunder senere er kunden på vei tilbake, rundt kassen, og skal begynne å lete etter lommeboken for å betale. Og som om ikke det var nok, glemte kunden å levere pantelappen og at han skulle ta ut 300 kr, så må trekke kortet en ekstra gang. Og køen bare vokser og vokser. Jeg syns faktisk ikke det er så ille at folk står og pakker varene sine mens jeg scanner. Jeg syns det er MER irriterende at de ikke gjør det. Men så jobber jeg på Obs, og det er ytterst få som bare kjøper brød og melk. Det er svært få som handler for mindre enn 300 kr, og de fleste runder tusenlappen. Hvis de ikke begynner å pakke på forhånd, blir det STAPPfullt på båndet. Jeg irriterer meg også over folk som spør meg om pose, når det veldig tydelig ligger foran kassa på begge sider. Og så har vi idiotene som dytter ned varene jeg pent og pyntelig har lagt på siden av båndet for at de ikke skal bli knust. Dvs. potetgull, yoghurt, rømme, tomater, bananer, osv. Når de så blir klemt og ødelagt, blir de sinte på meg. Men jeg la dem jo til siden! Argh! Og folk som er gniene på femtiøringene sine. Mange tar gjerne fem-åtte poser, og lar meg telle dem. Det er fort gjort å telle feil, og noen blir faktisk sure hvis de må betale femti øre ekstra. Og dere som mener kassadama burde være oppmerksom på køsniking: jeg SER ikke køen min. Jeg hilser på kunder, scanner og scanner og er helt i min egen verden, og så sier jeg hva det koster, kvittering og hadet bra. Først DA ser jeg neste kunde. 6
hjertesukka Skrevet 11. juli 2011 #44 Skrevet 11. juli 2011 Jeg syns ærlig talt synd på folk som må spre edder og galle på sin vei. Tenk så mye hyggeligere dagen blir for alle hvis man lærer seg et minimum av høflighet og sprer litt god energi. Jeg har forøvrig alltid lommeboka klar. Er det virkelig så vanskelig for noen? Eller er tendensen at folk flest blir mindre empatiske og mer ego? Fordi om andre oppfører seg som duster, så vil ikke jeg gjøre det! Pleier å smile ekstra godt til den sureste, jeg da, hehe. Ha en deilig dag, allesammen!
sofie777 Skrevet 11. juli 2011 #45 Skrevet 11. juli 2011 Jeg syns faktisk ikke det er så ille at folk står og pakker varene sine mens jeg scanner. Jeg syns det er MER irriterende at de ikke gjør det. Men så jobber jeg på Obs, og det er ytterst få som bare kjøper brød og melk. Det er svært få som handler for mindre enn 300 kr, og de fleste runder tusenlappen. Hvis de ikke begynner å pakke på forhånd, blir det STAPPfullt på båndet. Her har jeg faktisk lært en ting fra Lidl. Om jeg ser det står kø på Obs (og det gjør det som regel), så gjør jeg meg ferdig i kassen, så slenger/putter jeg alle varene opp i handlekorgen igjen. Så finner jeg meg et relativt rolig sted (utenfor en butikkvegg eller lignende) og pakker varene der. Jeg pleier å ha med meg ryggsekk og vil gjerne også ha varene i en spesiell rekkefølge der, så det hjelper også at jeg kan ta meg god tid. Det må sies at det er ikke alltid kassa"damen" får med seg at jeg gjør dette, men de gangene de gjør det, tror jeg de er takknemlig for at den delen blir raskere ryddet enn vanlig. 4
Gjest HLHD Skrevet 11. juli 2011 #46 Skrevet 11. juli 2011 Har gjort det ved noen anledninger, men det varierer om jeg orker (har personen en vare, er det ikke verdt opptrinnet). Har også, som nevnt opplevd at selv om man sier fra, så gjør ikke ansatte noe med det, selv om vedkommende ignorerer advarselen. Synes egentlig det bør være en vanesak for ansatte å si at h*n tror noen stod foran en. Jeg var nettopp i Polen og ved to tilfeller der ba de butikkansatte folk om å ikke snike. På ZARA var det en gang to kasser åpne og en kø bak den ene kassa, så gikk man bare til den som var ledig først. Da det så stilte seg noen i den kassen uten kø sa den ansatte i motsatt kasse at de måtte stille seg bakerst i køen. (Mulig dette ble litt klønete forklart, men var veldig uvant og bra! Jeg har aldri tenkt på å legge varene slik at de skal være lette å scanne, men tror jeg skal begynne med det også! 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #47 Skrevet 11. juli 2011 Det er tilfeller som det her hvor man gleder seg til det blir flere selvbetjeningskasser (ala Ikeas hurtigkasse). Du får plass med mange flere kasser, på mindre plass, og det går mye, mye fortere. Man slipper oftest å prate med noen ansatte, eller vente på noen treg idiot som ikke finner lommeboken.
Gjest Mauna Lee Skrevet 11. juli 2011 #48 Skrevet 11. juli 2011 Jeg irriterer meg også over folk som spør meg om pose, når det veldig tydelig ligger foran kassa på begge sider. Jeg må bare beklage, men i min vanlige dagligvarebutikk ligger posene bak disken, så selv om posene ligger tydelig framme de få gangene jeg er på obs er jeg mere opptatt av å finne fram og ha klar lommeboka og å legge på varer for at jeg skal være så effektiv som mulig, slik at jeg overser postene fullstendig. Så da får du heller irritere deg litt over meg. 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #49 Skrevet 11. juli 2011 Dere vil ikke tro hva som skjedde i dag. Det var kø i alle kassene, og fruen på 50-60 år skulle betale for seg. Først trodde hun ikke på at det ble SÅ mye for SÅ lite, og stusset over det i noen sekunder. Men ok, kvitteringen skulle hun iallefall ha! Idét hun gir meg den første seddelen så ringer telefonen hennes. Her pleier mange å si at de står i kassen, og at de ringer opp senere, men fruen begynte å føre en samtale, uten å prøve å betale seg ferdig samtidig. Jeg glor ondt på henne i 5-6 sekunder før jeg skjønner at dette vil ta laaaang tid, så jeg "parkerer" henne slik at jeg kan ta neste kunde i mellom. Denne kunden skal betale med kort, men siden hans egen handlevogn OG fruen står mellom han og bankterminalen, blir det vanskelig. Jeg spør fruen om hun ikke kan flytte seg litt fremover,slik at den andre kunden får betalt med kort. Hun beveger seg 5cm, legger omsider på telefonen og sier: "neida! har det ikke travelt jeg!" Hun fikk ikke noe smil eller takk fra meg, kun en kvittering klasket i kassedisken. Jeg har null problemer med å vise min misnøye til ubrukelige folk. -TS 11
Gjest Linda sofie Skrevet 11. juli 2011 #50 Skrevet 11. juli 2011 (endret) Jeg irriterer meg over de som bruker laaaang tid på å betale At folk ikke kan finne frem pengene/korte før de skal betale skjønner ikke jeg. Har opplevd flere ganger at noen står i grafser i vesken etter småpenger og ikke finner korte. Endret 11. juli 2011 av Linda sofie
altflyter Skrevet 11. juli 2011 #51 Skrevet 11. juli 2011 Hvorfor blir kassatrynet sur? Får du ikke betalt pr time, eller? Jeg jobber også i butikk, og grunnen til at "kassatrynet" blir sur, er som oftest fordi de som ikke har kort og penger klare, som oftest er de samme som skriker og bærer seg fordi køen gikk tregt. Det skaper dårlig stemning, sure kunder og en stresset ansatt som ikke ser en ende på køen, og som gang på gang får kjeft fordi "dere er for få ansatte" når løsningen egentlig er at kundene kan tenke litt lengre enn sin egne nese. Folk skjønner ikke at de også er i stand til å gjøre ting enklere for folk. Samfunnet er for egoistisk lagt opp til at folk greier å tenke tanken "hva kan jeg gjøre" fordi de fleste tenker "jeg betaler, ergo trenger ikke jeg å gjøre en dritt for å gjøre dette enklere for meg selv, kassadamen og de andre kundene" 3
altflyter Skrevet 11. juli 2011 #52 Skrevet 11. juli 2011 En gang jeg satt i kassen på jobb kom det to stykker og la varene sine på båndet. De la dem helt oppi hverandre, og snakket sammen mens jeg scannet varene. Da jeg hadde scannet ferdig alle varene, ser de på meg og sier at varene ikke skulle sammen. "Beklager, men det var ikke så lett å se," svarte jeg. Så tar damen opp skillepinnen, som lå urørt på siden, og sier: "Det var ikke så mange slike, forstår du." Enkelte kan du ha lyst til å bite hodet av! Og så tror de som oftest også at etter dette, kan de bare kan stable i poser, og så er det en selvfølge at du skal lukte hvilke varer som tilhørte dem. Og så blir de sur fordi du må slå dem inn igjen på nytt!!! 1
Gjest fridus Skrevet 11. juli 2011 #53 Skrevet 11. juli 2011 Liker best å ha lommebok/kort klart når jeg kommer til kassa, kan være litt småklamt å stå å grave rundt i veska i en evighet mens personen i kassa glor på deg (særlig hvis du er som meg og har stor veske med x antal småting som flyter rundt). :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #54 Skrevet 11. juli 2011 Det er lov å svare når kassadama sier "Hei!" også. Eller spør om du vil ha kvitteringen. Jeg er mye plaget med luftveiene og stemmen, og opplever ofte at når jeg svarer på et hei og slikt.. så kommer det knapt lyd ut. :/ Jeg er begynt å supplere med nikking og smiling, men hvis personen i kassa ikke ser på meg (og de ser jo helst på varene), så oppfattes jeg sikkert som en sur kunde som ikke hilser. Når jeg får spørsmål om pose må jeg nikke/riste tydelig på hodet, for det er svært sjeldent at svaret mitt oppfattes av den som spør. Får håpe jeg gjør opp for det med at jeg ellers prøver å forenkle jobben til den i kassa da. Finner frem penger, bruker pinnen, bestemmer meg før jeg kommer til kassa og sånt. 1
Litia Skrevet 12. juli 2011 #55 Skrevet 12. juli 2011 Jeg irriterer meg litt over "kvitteringdiskriminering". Handler fast på en liten butikk med få ansatte, men hver eneste gang jeg er innom må jeg be om å få kvitteringen. "Voksne" mennesker som står foran eller bak meg i køen slipper å spørre etter den, og får den tilbudt. Greit at yngre folk sikkert pleier å takke nei til kvitteringen (?), men skal det ikke tilbys alle likevel? Det er ikke noe stort problem for meg å spørre, men det irriterer meg uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #56 Skrevet 12. juli 2011 Jeg irriterer meg litt over "kvitteringdiskriminering". Handler fast på en liten butikk med få ansatte, men hver eneste gang jeg er innom må jeg be om å få kvitteringen. "Voksne" mennesker som står foran eller bak meg i køen slipper å spørre etter den, og får den tilbudt. Greit at yngre folk sikkert pleier å takke nei til kvitteringen (?), men skal det ikke tilbys alle likevel? Det er ikke noe stort problem for meg å spørre, men det irriterer meg uansett. Jeg jobber i butikk, og når det er en strøm av folk HELE tiden, så blir man etterhvert sliten av å smile og si "hei!", "pose?", "beløpet", "takk skal du ha", "kvittering"? til HVER ENESTE kunde. Derfor sløyfer jeg gjerne kvitteringspm av og til hvis det ser ut som at vedkommende ikke vil ha den. Skynder de seg bort til enden av disken uten at jeg har rukket å spurt så gidder jeg ikke rope for døve ører heller. Gir den uten å spørre til kunder som fortsatt står der og venter 1
Litia Skrevet 12. juli 2011 #57 Skrevet 12. juli 2011 Jeg jobber i butikk, og når det er en strøm av folk HELE tiden, så blir man etterhvert sliten av å smile og si "hei!", "pose?", "beløpet", "takk skal du ha", "kvittering"? til HVER ENESTE kunde. Derfor sløyfer jeg gjerne kvitteringspm av og til hvis det ser ut som at vedkommende ikke vil ha den. Skynder de seg bort til enden av disken uten at jeg har rukket å spurt så gidder jeg ikke rope for døve ører heller. Gir den uten å spørre til kunder som fortsatt står der og venter Jeg har flere ganger stått og sett på personen i kassen, uten at h*n har tatt hintet, så den funker ikke i min butikk, nei. Det er også sjelden at det er en strøm av folk hele tiden, og jeg er så godt som aldri innom i slike perioder. 1
Gjest gloria Skrevet 12. juli 2011 #58 Skrevet 12. juli 2011 Jeg er en typisk kunde som hater kø, pjatting fra kunder til ansatte osv. Når du kommer til kassa: Ha pengene/kortet klart Ikke spør den kasse ansatte om hvorvidt den pølsa eller den osten passer til tapas. Det burde du ha tenkt på før!!! Vit at det ikke er mer du skal ha. Utrolig irriterende å se andre kunder løpe tilbake i butikken for å handle ti varer til, når køen allerede er lang fordi du graver om alt. Ikke diskuter en femmer fra eller til . I blant skulle jeg ønske at en kunne bestille matvarene rett frem. Slik ville man sluppet unødvendig tjas og mas fra mennesker som bare har kommet til 1,5 når andre har talt til 10.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #59 Skrevet 12. juli 2011 Jeg er en typisk kunde som hater kø, pjatting fra kunder til ansatte osv. Når du kommer til kassa: Ha pengene/kortet klart Ikke spør den kasse ansatte om hvorvidt den pølsa eller den osten passer til tapas. Det burde du ha tenkt på før!!! Vit at det ikke er mer du skal ha. Utrolig irriterende å se andre kunder løpe tilbake i butikken for å handle ti varer til, når køen allerede er lang fordi du graver om alt. Ikke diskuter en femmer fra eller til . I blant skulle jeg ønske at en kunne bestille matvarene rett frem. Slik ville man sluppet unødvendig tjas og mas fra mennesker som bare har kommet til 1,5 når andre har talt til 10. http://www.retthjem.no/ 1
Rosmarin Skrevet 12. juli 2011 #60 Skrevet 12. juli 2011 Jeg har et hysterisk forhold til bankkortet, jeg står klar med det i hånda når varene er lagt på disken, og aller helst mens jeg legger varene i kurven.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå