AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #21 Skrevet 10. juli 2011 Vil bare si at det ikke hadde gjort noe om kassadamer/menn var blidere. Nesten hver gang jeg er på butikken smiler jeg og hilser på de som sitter i kassa og blir møtt med et surt tryne som spør "skal du ha pose" på en irritert/sur måte. Det er spesielt ei på butikken jeg går til jeg ikke liker spesielt godt. Hun glemte nesten å scanne inn en av varene og jeg sa noe som "Ikke glem denne da " (med et smil om munnen så klart) Så ser hun bare drit surt på meg og spør meg ordentlig surt om jeg skal ha pose. Frister ikke å dra tilbake å handle der ihvertfa.. Jeg legger alltid lommeboka i handlekurven sånn at den kommer opp når jeg er ferdig med å legge varene mine på båndet. Hva med å handle i en annen butikk?
The Kitten Skrevet 10. juli 2011 #22 Skrevet 10. juli 2011 En gang jeg satt i kassen på jobb kom det to stykker og la varene sine på båndet. De la dem helt oppi hverandre, og snakket sammen mens jeg scannet varene. Da jeg hadde scannet ferdig alle varene, ser de på meg og sier at varene ikke skulle sammen. "Beklager, men det var ikke så lett å se," svarte jeg. Så tar damen opp skillepinnen, som lå urørt på siden, og sier: "Det var ikke så mange slike, forstår du." 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #23 Skrevet 10. juli 2011 Etter en del sommere som kassaarbeider, oppfører jeg meg mye finere selv når jeg handler! ... og det fører også til et lite kundehat innimellom. En del folk er så teite og sure at jeg tror jeg skal bli sprø. De har alle de samme vitsene ("Neimen, sitter du her og venter på meg du da?", "Den er nok gratis!", "Jeg tar kvitteringen, så har jeg noe å lese på i kveld.", "Jeg betaler med plastpenger!", osv), og alle maser om de forskjellige tilbudene. De fikser nemlig datamaskinen min, ikke jeg. Grrrml. Men de fleste ER faktisk hyggelige. Det er bare noen drittsekker som ødelegger for dem. 1
Timseh Skrevet 10. juli 2011 #24 Skrevet 10. juli 2011 Har selv jobbet i serviceyrket og vet hvor forferdelig det er med sure kunder. Hehe, min mor er et helvete av en kunde Står og studerer NØYE på kvitteringen FORAN kassadamen/mannen, dersom det går litt sakte i køen sier hun høyt: "Du verden for et ROT det er her! Har dere ikke flere kasser?!!! Det går utrolig sakte her! Gjør jobben deres" Og hver eneste gang kassadamen/mannen skal scanne inn en vare som er på tilbud sier mamma FØR kassdamen/mannen har fått scannet den inn: "Den koster 13,90 i dag!" "Den er på halv pris" "Den var på tilbud til 12 kroner!". Huff, jeg blir så flau Har flere ganger kjeftet på henne og sagt at jeg selv HATER slike kunder som henne, så nå har hun skjerpet seg en del. 4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #25 Skrevet 10. juli 2011 Har selv jobbet i serviceyrket og vet hvor forferdelig det er med sure kunder. Hehe, min mor er et helvete av en kunde Står og studerer NØYE på kvitteringen FORAN kassadamen/mannen, dersom det går litt sakte i køen sier hun høyt: "Du verden for et ROT det er her! Har dere ikke flere kasser?!!! Det går utrolig sakte her! Gjør jobben deres" Og hver eneste gang kassadamen/mannen skal scanne inn en vare som er på tilbud sier mamma FØR kassdamen/mannen har fått scannet den inn: "Den koster 13,90 i dag!" "Den er på halv pris" "Den var på tilbud til 12 kroner!". Huff, jeg blir så flau Har flere ganger kjeftet på henne og sagt at jeg selv HATER slike kunder som henne, så nå har hun skjerpet seg en del. Huff ja, har truffet på en del sånne folk. Det er jo ikke kassadama som bestemmer hva ting koster og hvor mange som skal være på jobb! JEG sitter jo der allerede og gjør jobben min! Jeg pleier å spørre folk som studerer kvitteringen sin nøye om det er noe som ikke stemmer, mens jeg smiler til dem. Da pleier de å pakke den sammen eller gjøre det et annet sted. Jeg sjekker ikke alle listene en snekker har laget med lupe, jeg heller... Så bra du sier ifra! Det er lettere å skjerpe seg hvis man ser for seg dattera si i kassa
Timseh Skrevet 10. juli 2011 #26 Skrevet 10. juli 2011 Huff ja, har truffet på en del sånne folk. Det er jo ikke kassadama som bestemmer hva ting koster og hvor mange som skal være på jobb! JEG sitter jo der allerede og gjør jobben min! Jeg pleier å spørre folk som studerer kvitteringen sin nøye om det er noe som ikke stemmer, mens jeg smiler til dem. Da pleier de å pakke den sammen eller gjøre det et annet sted. Jeg sjekker ikke alle listene en snekker har laget med lupe, jeg heller... Så bra du sier ifra! Det er lettere å skjerpe seg hvis man ser for seg dattera si i kassa Tror ikke hun helt forstår det med at det ikke er kassadamen sin feil med verken priser eller hvor mange som er på jobb Husker godt selv når det var mennesker som klagde på prisene. Altså, det er ikke jeg som lager prisene og NEI, jeg kan ikke gi kunden rabatt "bare denne ene gangen". Er litt glad jeg er sykemeldt så jeg slipper sure tryner Når jeg går i butikken nå ser jeg f.eks kunder stapper inn knekkebrødpakker sammen med boksematen fordi de ikke skal ha det alikevel. Har ofte gitt spurt hva de driver med, får da til svar: "Det er jo butikkdamen/mannen sin jobb og sette på plass varene og jeg gidder i hvert fall ikke å gå tilbake til knekkebrødhyllen" 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #27 Skrevet 10. juli 2011 Det er mange som er generelt fjerne. Jeg vet ikke om de er det til vanlig, men når de handler i butikken er de gjerne det. Jeg kan komme rullende med en svær pall med varer mellom reolene (det høres at jeg kommer), uten at folk verken vil høre eller se meg. Så står de der med handlevognen sin midt på gulvet og selv langt vekke i sine tanker om dagens middag. Jeg har ikke noe i mot å vente, jeg har det jo ikke travelt, men det går an å flytte seg litt Jeg er stort sett hyggelig og blid i kassen, men mister litt motet når jeg får "tause" kunder som verken hilser, svarer på når jeg spør om de vil ha pose (!), eller noe annet. "Fikk jeg ikke pose??!" sier de ofte da Så er det de kvinnene som finner ut at de skal rydde og organisere i vesken sin like etter de ha betalt. Dvs at de står halvveis foran bankterminalen, og andre kunder ikke får betalt eller gått forbi på grunn av det hersens kvinnemennesket Jeg pleier å se på dem med en dum mine helt til de flytter seg. 3
Rainbow Skrevet 10. juli 2011 #28 Skrevet 10. juli 2011 Jøss, føler meg som en eksemparisk kunde når jeg hører om dette. Står alltid klar med kortet, legger alltid på skillepinne (eller hva det heter) og legger så ofte jeg får til varene med strekkoden riktig vei, pluss ikke masse varer oppå hverandre i en haug. Tenker dere som jobber i butikk kan få en god latter av denne bloggen: www.vilduhapose.blogspot.com :-D 3
The Kitten Skrevet 10. juli 2011 #29 Skrevet 10. juli 2011 Irriterer meg også over kunder som blir fornærmet over at vi sjekker om de har stjålet noe når alarmen hyler. 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #30 Skrevet 10. juli 2011 Hos oss er det noen faste kunder som konsekvent skal syte og klage hver gang de handler. Det er jo alltid et eller annet galt! "Hvorfor i alle dager handler du hos oss da?" har jeg lyst til å spørre. Når de kommer tilbake igjen og igjen kan det vel ikke være så ille? Det finnes flere butikker rett i nærheten... Når man jobber i butikk blir man ikke sett på som mennesker, føler jeg. Kunden kunne ikke brydd seg mindre om vår dagsform - alt skal gå på skinner! Alle spørsmål skal kunne svares på, og turen gjennom kassen skal ikke ta tid i det hele tatt. Og vi er der for at de skal ha noen å klage til. Nå får jeg meg til å lure på hvorfor jeg beholder jobben min. Det skal sies at de fleste kunder oppfører seg ok, men det er ikke disse man husker. Dessverre... Sånn er det når man har mennesker som kunder, uansett hvor du jobber. Jeg er sykepleier å opplever det samme. Noen folk er ekstremt kravstore og forventer og omtrent bli båret på gullstol. 1
blonden Skrevet 10. juli 2011 #31 Skrevet 10. juli 2011 Jeg har aldri jobbet som kassedame selv, men jeg husker jeg stod bak et skrekkelig kvinnemenneske i køen til kassen en gang.. først skulle hun bruke noe bonuskortgreier, og insisterte på at hun som satt bak kassen gjorde feil. Videre kunne hun meddele at dagens ungdom kan matte men ikke kan regne, osv osv og er generelt skikkelig fæl og gretten. Kassedamen ser nå helt fortvilt ut stakkars, og spør til slutt om kunden ønsker å få kvitteringen. Da klikker det for kunden og hun legger ut om at SELVFØLGELIG skal hun ha kvitteringen, det er hennes rettighet som kunde, OSV OSV OSV. da klikket det for meg og jeg skjelte kunden ut og sa at sånn kan hun ikke oppføre seg, kassedamen gjør faktisk jobben sin skikkelig og at det er kjempemange kunder som faktisk ikke ønsker kvitteringen og derfor må de spørre om det.. bla blabla. Hun ble litt betuttet og påstod at jeg ikke skulle blande meg, men da var jeg så irritert at jeg bare fortsatte å plage henne til hun var ute av butikken. hehe. 16
Nedjma Skrevet 10. juli 2011 #32 Skrevet 10. juli 2011 Jeg har aldri jobbet som kassedame selv, men jeg husker jeg stod bak et skrekkelig kvinnemenneske i køen til kassen en gang.. først skulle hun bruke noe bonuskortgreier, og insisterte på at hun som satt bak kassen gjorde feil. Videre kunne hun meddele at dagens ungdom kan matte men ikke kan regne, osv osv og er generelt skikkelig fæl og gretten. Kassedamen ser nå helt fortvilt ut stakkars, og spør til slutt om kunden ønsker å få kvitteringen. Da klikker det for kunden og hun legger ut om at SELVFØLGELIG skal hun ha kvitteringen, det er hennes rettighet som kunde, OSV OSV OSV. da klikket det for meg og jeg skjelte kunden ut og sa at sånn kan hun ikke oppføre seg, kassedamen gjør faktisk jobben sin skikkelig og at det er kjempemange kunder som faktisk ikke ønsker kvitteringen og derfor må de spørre om det.. bla blabla. Hun ble litt betuttet og påstod at jeg ikke skulle blande meg, men da var jeg så irritert at jeg bare fortsatte å plage henne til hun var ute av butikken. hehe. Min heltinne! 3
Gjest Tirkes Skrevet 10. juli 2011 #33 Skrevet 10. juli 2011 Ah, the joys of Rema 1000. Kassadamen er en gutt som såvidt har tippet 18, og trolig jobber helger fordi han sparer til bil. Denne lørdagen er flere sykmeldte, de er lavbemannet og hele bydga skal på butikken akkurat ved lunsjtider når det er for varmt og sitte i sola likevel. En eldre kar står og smugspiser moreller, mens en middelaldrende dame står ved jordbærene og plukker ekstra bær opp i sin kurv. Datteren hennes, en oversminket femtenåring står og himler med øynene til all frukten hun ser. Trolig er den for døll til å underholde. Ved posesuppene sitter en kar på knærne og graver så langt bak han kan. Endelig finner han det han var ute etter - en pose utgått på dato. Jeg ser ham igjen på andre siden av butikken fem minutter senere, han løper etter en Rema-ansatt med posen i hendene og klager høylydt over at "Sånt går ikke an i 2011, dere vil forgifte oss alle mann!" Ved brødhyllen er det kø-ukultur ved brødskjæreren. En dame har tatt de siste tre Grislet Kneip-brødene og holder på å skjære det siste. En annen dame tar ett av de ferdig oppskjærte ut av handlevogna hennes. Damen ved skjæreren protesterer høylydt og flokken rundt henne begynner å knurre fordi hun var frekk nok til å være førstemann til mølla. Ved meieriproduktene ser jeg en eldre kar - trolig han som smugspiste moreller - skjelle ut ei ung jente fordi der ikke er mer helmelk igjen. Jenta forsøker gang på gang å si at hun ikke jobber der og mannen spiser henne av med at han vet hvem moren hennes er. Når jeg kommer i kassa og ser det apatiske steinansiktet til den attenårige gutten, og jeg ber om en pakke paracet og to poser, og han gir meg en pose og en otrivin - da er en liten del av meg fristet til å ikke si noe, og heller forsøke å døyve hodepinen med å innhalere otrivin til jeg ser stjerner. For jeg veit også hvor jævlig en kassajobb er. Heldigvis så er vi mange oppegående, og heldigvis har vi slike søte tråder som kan gi oss fine tips! Jeg hadde aldri tenkt å legge skillepinnen bak mine varer, har alltid vært opptatt av å legge den forran. Men nå skal jeg jammen begynne å flytte på den. 12
Hvitdrøm Skrevet 10. juli 2011 #34 Skrevet 10. juli 2011 Jeg er sikkert en forferdelig kunde, for jeg blir ganske irritert de gangene ansatte lar folk snike i køen, uten å si noe. En gang ga jeg faktisk beskjed, og han som snek ignorerte meg bare, det samme gjorde også den ansatte. Blir også irritert når jeg ser dette skje med folk foran meg. 1
Lillemeg25 Skrevet 10. juli 2011 #35 Skrevet 10. juli 2011 Jeg finner frem lommeboka allerede når jeg går inn i butikken eller i begynnelsen av handlerunden.. Får litt angst av tankten på å stå i kø og ha glemt lommeboka hjemme! Haha slik er jeg å! Jeg MÅ alltid finne frem lommeboka før jeg stiller meg i køen. Er livredd for å ha glemt lommeboka hjemme og det er kjempe flaut når sånt skjer. Spesielt hvis det er folk bak deg. Det har skjedd med meg en gang før og etter den episoden må jeg alltid sjekke at jeg har lommeboka før jeg stiller meg i køen
alfredas Skrevet 10. juli 2011 #36 Skrevet 10. juli 2011 Men spiller det noe rolle om det er en i kø eller hundre, når de likevel tjener det samme, samma pokker? Har det slått deg at TS' forslag er til gode for kundene? Det blir noe mer effektivt. 3
alfredas Skrevet 10. juli 2011 #37 Skrevet 10. juli 2011 Jeg er sikkert en forferdelig kunde, for jeg blir ganske irritert de gangene ansatte lar folk snike i køen, uten å si noe. En gang ga jeg faktisk beskjed, og han som snek ignorerte meg bare, det samme gjorde også den ansatte. Blir også irritert når jeg ser dette skje med folk foran meg. Trodde vi som kunder hadde ansvaret for å si i fra selv? Forøvrig, synes jeg å se en generell tendens til at ingen vil jobbe med service i Norge. Det synes godt utenpå folk i serviceyrker om de ikke ønsker å være der. Ikke bra. De påvirker mange med sin "energi", antakelig uten at de tenker over det. Blir oppgitt over all uhøfligheten i Norge. Jeg må slite for å fange blikket til, og si hei og ha det fint/god kveld til ansatte i butikker eller restauranter. Helt utrolig. Jeg som kunde må hele tiden minne ansatte om at de jobber i servicebransjen. Hva skjer? 2
Hvitdrøm Skrevet 10. juli 2011 #38 Skrevet 10. juli 2011 Trodde vi som kunder hadde ansvaret for å si i fra selv? Hva skjer? Har gjort det ved noen anledninger, men det varierer om jeg orker (har personen en vare, er det ikke verdt opptrinnet). Har også, som nevnt opplevd at selv om man sier fra, så gjør ikke ansatte noe med det, selv om vedkommende ignorerer advarselen. Synes egentlig det bør være en vanesak for ansatte å si at h*n tror noen stod foran en. 1
Kamikatze Skrevet 11. juli 2011 #39 Skrevet 11. juli 2011 Har det slått deg at TS' forslag er til gode for kundene? Det blir noe mer effektivt. Hva med å beregne et kvarter ekstra, når en handler? Så kan en stå i kø med hvilepuls, og la eldre damer få tid til å fomle med portemonéen uten snerring fra resten av køen? Ta seg tid til å smile litt, liksom? Ja for da må de håndtere enda flere grinette mennesker med en nedlatene tone. Du kan jo alltids prøve å sitte i kassa en uke, så tror jeg du fort hadde endret tone.Du tar for gitt at jeg aldri har sittet i kasse eller jobbet i butikk, fordi jeg er av en annen oppfatning enn deg? Jeg har lang nok fartstid innen faget til å vite at kassabetjeningen kan gjøre mye for å sette tonen i køen, om en bare er villig til å gi litt av seg selv. Men, det kommer ikke automatisk av å se irritabel ut, og messe monotont: "Pose? Kvittering?" Vil påstå at mange bak disken er vel så asosiale som mange av kundene. 3
Sneglesnurr Skrevet 11. juli 2011 #40 Skrevet 11. juli 2011 Dere som jobber eller har jobbet i butikk: På nærbutikken min smiler jeg og sier hei når jeg kommer til kassa, jeg sier ja takk til pose og nei takk til kvittering, og sier ha en fin dag eller ha det bra når jeg går. Jeg prøver å innbille meg at det er koselig med en blid kunde, men... kanskje jeg er slitsom? Fornærmer jeg kanskje personen i kassa ved å si "ha en fin dag" hvis de har mange slitsomme timer igjen av skiftet sitt? Jeg har forresten alltid lagt på skillepinne før og etter mine varer hvis det står noen bak meg, men etter å ha vært kjæreste med en butikkansatt har jeg lært å legge varene mest mulig praktisk i forhold til scanning. Jaggu får jeg ikke varene mine fortere hvis personen i kassa bruker kortere tid på å slå dem inn. Praktisk! 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå