Margrethe86 Skrevet 14. juli 2011 #62 Skrevet 14. juli 2011 ...og legg gjerne den skillepinnen på båndet for kunden bak, slik at h*n kan begynne å legge på så fort som mulig. Som regel er det ikke mulig for den bak å rekke frem til pinnen. Jeg bruker å legge skillepinnen bak mine varer dersom det står folk som ikke allerede har gjort det bak meg Men jeg har ofte fått høre - i en SUR tone - "Jeg har da ikke tenkt å snylte på deg!" eller "Jeg vet da hvilken varer jeg selv har!" Tenker ingen på at dette gjør jobben enklere for kassepersonalet, og jeg gjør det for å være grei? Jeg gjør det IKKE fordi jeg tror du vil snike noen varer på min regning!
hulaboer Skrevet 14. juli 2011 #63 Skrevet 14. juli 2011 Når dere står i kø, og ikke gjør annet enn å se på at de par-tre foran dere betaler for seg - kan dere kanskje heller bruke tiden på å finne frem lommeboka? Det overrasker meg hvor mange som står å glor på at jeg scanner varene, og da jeg sier beløpet, DA begynner de å rote i veska/poser/lommer, og lurer fælt på hvor lommeboka/kortet har blitt av! For det første så blir ikke køen mindre av det, de bak deg blir ikke blidere, og personen bak kassa blir ikke blidere heller. Enig! Jeg pleier som regel alltid å ha kortet klart så jeg kan stikke det rett inn i kortleseren når det er min tur. Det er forferdelig irriterende med folk som blir stående og rote i lommeboka lenge etter at det har blitt deres tur!
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #64 Skrevet 14. juli 2011 Jobber også i butikk,har vært i et par forskjellige kjeder over tiden, men fy faen for en drittjobb. Jeg gjør hva som helst for å få meg annen jobb, for det er så mange kunder (og ansatte) som er kørka. Jeg legger skillepinne foran og bak,og hvis noen spør hvorfor,så sier jeg at det er sånn jeg er oppdratt, det gjør det lettere for betjeninga også. Fått noen sure blikk fra kunder,fordi de tror jeg er redd for å "snylte" på dem elns. Jeg prøver å legge varene på riktig vei,men handler i en kjede hvor jeg er litt usikker på hvor scanneren er,men jeg prøver i alle fall. Jeg blir skikkelig GLAD for å se de kundene jeg VET er blide og ikke somler, eller klager på alt. De gjør dagen så mye bedre! Det kan redde dagen,spesielt når man har hatt en kunde som kyler kaffekoppen etter deg,fordi han må betale for den.. Jeg hater virkelig jobben min av og til. Hvis jeg hadde kunnet jobbe i butikk UTEN kundebehandling hadde jeg ikke vært så stressa tror jeg.. 1
hulaboer Skrevet 14. juli 2011 #65 Skrevet 14. juli 2011 Jeg blir skikkelig GLAD for å se de kundene jeg VET er blide og ikke somler, eller klager på alt. De gjør dagen så mye bedre! Det kan redde dagen,spesielt når man har hatt en kunde som kyler kaffekoppen etter deg,fordi han må betale for den.. Jeg har gode erfaringer med dette. Jeg møtte tilfeldigvis en av jentene på butikken rundt hjørnet på en fest en gang. Hun var så fornøyd med hvordan jeg aldri var sur og tverr, og at jeg hilste pent og bla bla. Var visst en grei kunde å ha med å gjøre. Så vi endte opp med å prate hele kvelden, og etter en tid var vi et par. Bare i en kort periode, men det var kos uansett. Så måtte hun hjem til Sverige 1
sofie777 Skrevet 14. juli 2011 #66 Skrevet 14. juli 2011 Jeg prøver å legge varene på riktig vei,men handler i en kjede hvor jeg er litt usikker på hvor scanneren er,men jeg prøver i alle fall. Hvis ikke pinnene er for slitte, så står det faktisk en anbefaling på pinnene til Rema 1000. Der står det at strekkoden skal legges opp, altså sånn at man ser det ovenfra. Det er ikke alltid kassebetjeningen forstår at man har hjulpet dem og snur pakningene alle retninger, men om koden er opp (om mulig, selvfølgelig, ellers gjerne vendt mot dem) så ser de koden enkelt. Har selv jobbet i matbutikk, men det er så lenge siden og bare i et halvt år, så jeg husker ikke mye. 1
pandagutt Skrevet 18. juli 2011 #67 Skrevet 18. juli 2011 Oi, dette ble mye. Hadde visst mye på hjertet Støtter meg til den som nevnte noe med at en uke i en kasse burde være obligatorisk for alle, da er det nok mange som hadde skjerpet seg alvorlig. Det merkes så utrolig godt når en kunde aldri har vært i servicebransjen. Men jeg har det tross alt ikke verst. Er flere av jentene på jobben som har fått kaskader med kjeft og ordrette spørsmål om de er dumme for ting de absolutt ikke er skyld i. Lurer på hvordan de hadde likt om random mennesker hadde kommet på jobben deres og kalt dem dumme og udugelige uten grunn. Sånn sett er det greit å være en gutt på 190 cm og 90 kg., folk er faktisk ikke like store i kjeften da. Jeg irriterer meg grønn over folk som sniker seg inn i køer. Greit, er det rushtid og 15 mennesker i kø forstår jeg at de ikke gidder å stille seg bakerst for å veksle til seg en tier til en vogn, men de som "bare" skal ha røyk, snus eller otrivin og derfor driter i køen men bare går rett foran uten å spørre... akk. Da ber jeg dem stille spørsmålet om "de bare kan..." til den som var neste i køen. Nesten merkelig at de ikke tenker på det selv, er jo ikke MEG de sniker foran. Jeg stiller meg uansett bakerst hvis jeg har glemt noe. Verste er egentlig sånn som en dame her for et par uker siden som hadde glemt lommeboken i bilen, kom på det før hun stilte seg i (en forholdsvis lang) kø, så hun satt kurven med varer bak kassen hos meg, og gikk for å hente penger. Da hun kom tilbake, tror dere hun stilte seg bakerst i køen da? Å neida, hun stilte seg rett foran kasseapparatet og så dumt på meg i påvente av at jeg skulle slå inn varene hennes. Åja, jammen såklart... det at du glemte lommeboken din i bilen betyr jo at du skal slippe å stå i kø... hvordan kunne noen tenke seg noe annet? Noen andre av mine favoritter er de som skal bølle til seg gratis poser. "De er faste kunder her på denne butikken, nemlig, og ikke tale om de skal betale for noen poser". Javel, du og tusenvis av andre faste kundene i nærmiljøet. Hva gjør akkurat DEG så spesiell? Fy **** så mye mas det egentlig er med poser. Folk har helt panikk for poser. De kommer og handler for 4000 kroner, men holder på å gå av skaftet om de har fått en pose for mye: "Du har vel ikke slått inn denne???? Jeg skulle ha 5 poser, ikke 6!". Og så er det jo selvfølgelig jeg som sitter der som har bestemt norsk prispolitikk på poser. Sist men ikke minst, de som ikke klarer å få seg ut av butikken til stengetid. Jeg kan forstå at de ikke er ute på minuttet 21 alltid, men de som glad og fornøyd vandrer rundt i bedagelig tempo et kvarter over stengetid og blir sure når noen kremter forsiktig at vi har stengt. Eller de som stikker hodet inn det ene gitteret vi ikke har senket for at kundene skal ha et sted å komme seg ut, og spør om vi har stengt. "Neida, vi kjører bare gitter opp og ned for moro skyld vi nå". Sånn er det HVER dag. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har vært i en butikk jeg ikke visste når stengte. Ser jeg at butikken jeg er på vei til stenger om fem minutter, da går jeg faktisk et annet sted, kun fordi jeg vil være grei mot dem som jobber der. Jeg skal love deg at de personene som driter i stengetiden hadde blitt bra grinete hvis noen hadde kommet inn på kontoret deres etter at de skulle vært ferdig med mer arbeid etter en lang dag. Det er respektløst. Hvorfor blir kassatrynet sur? Får du ikke betalt pr time, eller? Ja, det er jo klart, jeg får betalt, så da skal jeg finne meg i hva som helst. Gjetter på at du er en av de kundene alle ansatte elsker. 13
The Kitten Skrevet 18. juli 2011 #68 Skrevet 18. juli 2011 Det finnes noe som er verre enn folk som ikke bruker skillepinnen. De som bruker den til å skille egne varer, som ikke skal betales seperat. Hadde et tilfelle av det i dag. Jeg slår inn varene, sier beløpet og kunder sier så smart "hva med resten av varene da?". Hvordan kunne jeg vite at de skulle på samme regning når du brukte skillepinnen. 2
Fluffe Skrevet 18. juli 2011 #69 Skrevet 18. juli 2011 Tar alltid strekkoden slik at det blir enkelt for de ansatte. Dessverre er ikke alle som ser det og vrir på varene
sullå Skrevet 18. juli 2011 #70 Skrevet 18. juli 2011 Noen andre av mine favoritter er de som skal bølle til seg gratis poser. (...) Fy **** så mye mas det egentlig er med poser. Folk har helt panikk for poser. Poser ja! Jeg har jobbet i butikk i 2 år, og begynner å få en formening om hvor mange poser kunder trenger til varene sine. Etter et overblikk kan jeg spørre: "Trenger du to poser?" Hvorpå kunden nesten litt hysterisk svarer: "Nei, jeg trenger bare èn!!"...... kunden begynner å pakke, og innser (tro det eller ei) at nei, alt går ikke i en pose! "ehe, jeg trenger visst en pose til.." Og dette skjer flere ganger hver vakt på jobb.. 2
otilie Skrevet 18. juli 2011 #71 Skrevet 18. juli 2011 sier det samme om folk som skal på bussen >.< jeg tar ikke bussen for moroskyld, og det er ganske kjipt når noen står der og sjekker alle lommer og poser og vesker før de finner pengene sine. Når de har kommet inn på bussen, og ikke før!
Kløftfrid Skrevet 19. juli 2011 #72 Skrevet 19. juli 2011 Når personen i kassa spør om ein treng posar, skal ein då seie ja eller nei, eller også antal? Eg har aldri lagt varene på slik at koden vert enkel å lese av...
hulaboer Skrevet 19. juli 2011 #73 Skrevet 19. juli 2011 Verste er egentlig sånn som en dame her for et par uker siden som hadde glemt lommeboken i bilen, kom på det før hun stilte seg i (en forholdsvis lang) kø, så hun satt kurven med varer bak kassen hos meg, og gikk for å hente penger. Da hun kom tilbake, tror dere hun stilte seg bakerst i køen da? Å neida, hun stilte seg rett foran kasseapparatet og så dumt på meg i påvente av at jeg skulle slå inn varene hennes. Åja, jammen såklart... det at du glemte lommeboken din i bilen betyr jo at du skal slippe å stå i kø... hvordan kunne noen tenke seg noe annet? Hvis man allerede har stått i en lang kø, og har klart å glemme noe, synes jeg faktisk det burde være greit at de får gå foran. Noen andre av mine favoritter er de som skal bølle til seg gratis poser. "De er faste kunder her på denne butikken, nemlig, og ikke tale om de skal betale for noen poser". Javel, du og tusenvis av andre faste kundene i nærmiljøet. Hva gjør akkurat DEG så spesiell? Tja, man betaler jo for å gå rundt med reklame for butikken. Kan ikke si jeg synes det er spesielt koselig. Det er jeg som er kunden. Gi meg en pose uten reklame, takk. Men neida, jeg skal betale for å bli reklamebanner.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #74 Skrevet 19. juli 2011 Tja, man betaler jo for å gå rundt med reklame for butikken. Kan ikke si jeg synes det er spesielt koselig. Det er jeg som er kunden. Gi meg en pose uten reklame, takk. Men neida, jeg skal betale for å bli reklamebanner. Da vil du vel heller ikke betale for noen av de andre tingene du har som det er en logo på? Bager, ryggsekker, klær... Plager det deg sånn så kan du jo vrenge posen. Eller kjøpe deg nøytralt handlenett. Poser er en vare, og da betaler man for dem. (og før noen sier det: NEI posene på H&M/Biltema/wherever er IKKE gratis, selv om disse slås inn separat. Posekostnadene er innregnet i prisen på varene, på lik linje med alle andre kostnader) 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #75 Skrevet 19. juli 2011 Når personen i kassa spør om ein treng posar, skal ein då seie ja eller nei, eller også antal? Eg har aldri lagt varene på slik at koden vert enkel å lese av... Det bestemmer du selv
Gjest Mahareth Skrevet 19. juli 2011 #76 Skrevet 19. juli 2011 Når personen i kassa spør om ein treng posar, skal ein då seie ja eller nei, eller også antal? Holder lenge med ja eller nei, så lenge du ikke krever å få tilbake 1 krone hvis jeg gir deg 4 poser og du pakket alt i 3 For meg er et av de største irritasjonsmomentene de kundene som enten ikke svarer når jeg spør dem om de skal ha pose, og de som sier nei til posen og spør etterpå. Det har skjedd mer enn én gang at jeg har sagt "Men du sa da nei til pose?" til kunden. En gang eller to har jeg faktisk sagt "nei, du skulle ikke ha sa du" og oversett kunden. Sistnevnte har jeg bare brukt på folk som fortjener det da. Andre ting er når kunder kommer til kassa og spør om de kan få varer til halv pris når de går ut på dato om 1-3 dager. Hadde vi ønsket å selge varen til halv pris hadde den da allerede vært nedpriset. Siste som irriterer meg grønn er de som setter igjen flasker som ikke skal pantes foran panteautomaten/i søpla ved panten. Det er en glasscontainer rett utenfor butikken for pokker 2
hulaboer Skrevet 19. juli 2011 #77 Skrevet 19. juli 2011 Da vil du vel heller ikke betale for noen av de andre tingene du har som det er en logo på? Bager, ryggsekker, klær... Plager det deg sånn så kan du jo vrenge posen. Slike ting pleier ikke logoen å være spesielt fremtredende på, men nei, jeg liker ikke for store og synlige logoer på ting jeg kjøper.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2011 #78 Skrevet 19. juli 2011 Slike ting pleier ikke logoen å være spesielt fremtredende på, men nei, jeg liker ikke for store og synlige logoer på ting jeg kjøper. Regner med du da tar av klistremerket med bama på bananene du kjøper, tar kjøttdeigen ut av gildeembalasjen osv da Posene er en vare butikken selger. Du kan fint la være å kjøpe. 5
hulaboer Skrevet 19. juli 2011 #79 Skrevet 19. juli 2011 Regner med du da tar av klistremerket med bama på bananene du kjøper, tar kjøttdeigen ut av gildeembalasjen osv da Bananene og kjøttdeigen ligger som regel i en pose, så de er skjult. Dessuten er ikke logoene og klistremerkene særlig store.
Kosemose Skrevet 19. juli 2011 #80 Skrevet 19. juli 2011 Folk er veldig forskjellige, men felles for alle er at alle mennesker handler dagligvarer. Om man ikke takler at noen kunder ikke hilser, snakker i mobil mens kassaverten scanner varene, ikke har kortet parat, leter etter skillemynt, ikke sier hadet, er sure - da bør man kanskje skåne seg selv og velge seg en annen jobb. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå