Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Føles av og til ut som om de ligger rett under huden, ja :fnise:

---

I dag føler jeg meg helt utladet. Typisk at den sist arbeidshelgen jeg hadde før permisjon ble den travleste og tyngste på lenge. Men nå er den over og i morgen har jeg fri :hoppe:

De siste dagene har jeg hørt en slags kneppelyd i bekkenet når jeg har snudd meg om natta og lurer på om det er i ferd med å utvide seg, eller hva jeg skal kalle det. I dag kjente jeg meg veldig støl i bekkenet når jeg våknet, men når jeg kom meg opp på beina var det borte. Men kort tid etter at arbeidsdagen startet, så begynte jeg å merke en slags lett pressende følelse ved symfysen og lurer på om frøkna har begynt veien videre nedover bekkenet for å feste seg :klo: Det hadde jo vært fint om hun fant ut at hun skal gjøre det :jepp: Ømhetsfølelsen er der fremdeles og jeg er litt øm i bekkenet ved symfysen. Spent på hva JM sier på kontroll i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også spent på å høre hva denne ømme symfysesmerten kan være ;) (som jeg skrev i skravletråden nettopp).

Lykke til hos jordmor i morgen! Og gratulerer med 36 uker, om en uke regnes hun jo faktisk som fullbåren! ;)

Endret av Selma_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg antok så har frøkna festet hodet! Flinke jenta vår :rodmer:

Litt øm kan jeg nok fortsette å være og at hodet er festet er (desverre?) ikke noen indikasjon på noe nært forestående. Uansett godt å vite at hun oppfører seg eksemplarisk ;)

Ellers stod alt bra til med blodtrykk (ligger stabilt på 110-120/70), urin (ingen utslag), vekt (ligger rett under gjennomsnittet nå, og JM regnet med at jeg kom til å gå opp et gjennomsnittlig antall kilo) og blodprosenten (som har steget (og det merker jeg også på energien) siden jeg begynte med jerntabletter for 2-3 uker siden). Hjertelyden er sterk og frøkna gir tydelige tegn fra seg med sparking og dulting.

Om 2 uker er det kontroll hos lege, og på termindagen, 20. juni, skal jeg til JM igjen. Men om det ikke blir noe av p.a.a fødsel, så er det helt greit :fnise: Selv om hun er utrolig dyktig og hyggelig, altså! :jepp:

Nå har jeg spist en deilig salat til middag (orker ikke noe tung middag i varmen, pluss at Mannen jobber overtid så jeg tok noe enkelt - og godt) og skal sette meg ut på terassen med strikketøy eller bok. Elle melle.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg innom diverse butikker for å finne sånne små tomflasker til å fylle på kremer, shampoo osv. til å ha med på sykehuset, men det var jammen ikke lett å oppdrive. Endte med mini-flasker av Aussie (Miracle Moist?) shampoo, balsam, kur, mini-tube med tannkrem og mini-flaske med dusjsåpe, pluss Simple ansiktsservietter og en Loreal Volume Million Lashes mascara. Så da mangler jeg bare en hudkrem og en tannbørste til toalettsakene.

I dag våknet jeg med skikkelig krampe i venstre legg. Første gang jeg har hatt det i løpet av svangerskapet, og håper at det ikke har tenkt til å bli noe vedvarende problem. Føler meg øm i flere timer etterpå :forvirret: Har tatt magnesium innimellom, men i dag er det tomt.

Det er så deilig med sol og varme! Men det var en smule varmt å stå på kjøkkenet og bake i stad. Har laget en nøttebunn med bringebærmousse og bringebærgele-lokk som jeg skal ha med på jobb i morgen :sikle:

Men nå tror jeg at jeg skal ta meg en avkjølende dusj og spise litt før jeg skal på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Det kan hende det hadde vært en suksess om du la ut oppskrift på den kaken der!! :jepp: Så snilt av deg å ta med kake til kollegaer - jeg bare venter til sjefen bestiller kake til meg jeg - og det er stort sett en gang i året, på bursdagen min! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaken ble en knallsuksess på jobb, så da er det vel trygt å dele oppskriften :fnise: Den er beregnet på en 26 cm form, men det blir allikevel litt mousse til overs, men det er godt til dessert :sikle: eller du kan bre det utover rundt kaka når du tar den ut av formen for å servere den.

Mandelbunn

5 stk eggehviter

200 gr sukker

250 gr malte mandler

1 ts bakepulver

1 ss bakekakao

Pisk eggehvite og sukker til du ar en tykk, bank marengs. Tilsett forsiktig de malte mandlene. Smør en springform på 26 cm og fyll den med mandelrøra. Stek på 160 grader i ca 30-35 minutter på nederste rille. Avkjøl.

Bringebærmousse

800 gr (frosne) bringebær

180 gr sukker

8 gelatinplater

9 dl fløte

Tin de frosne bringebærene og mos dem sammen med sukkeret i en hurtigmikser. Gni blandingen gjennom en sikt slik at frøene blir fjernet. Legg gelatinplatene i kaldt vann. Varm opp 1/3 av bringebærpureen i en liten kasserolle. Klem vannet ut av gelatinplatene og rør dem inn i den varme bringebærpureen til de oppløses. Ta kasserollen vekk fra varmen og rør inn resten av den kalde bringebærpureen. Hell alt over i en bolle. Vend inn myk pisket krem, litt etter litt, og hell moussen over den avkjølte nøttebunnen i formen.

Lag gelelokk hvis du vil, eller pynt med (litt mørk) sjokolade og friske bringebær som jeg gjorde :)

---

Så var siste arbeidsdag for noen måneder over og permisjonen er i gang! Herlig! Nå kan hun komme når hun vil, og i mellomtiden skal jeg bare slappe av, gjøre de siste forberedelsene (pakke sykehusbagen, strikke ferdig Mor Signe-teppet, hente vuggen og gjøre den klar, rydde og vaske litt i heimen osv) og forhåpentligvis nye noen solskinnsdager :sol:

Det er på en måte litt surrealistisk at hun snart er her, og det blir rart å ikke skulle på jobb igjen til uka (eller om noen uker, som en ferie) men jeg kommer vel fort inn i permisjons-tralten, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

For nå fikk jeg ikke lyst på kake :ler: (og jeg har allerede hatt i meg en oreokake i dag..)

Så deilig med permisjon! Nå er det ikke lenge igjen :)

Håper det fine været fortsetter så du kan kose deg og nyte siste ventetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den kaken så jo ikke det minste fantastisk ut...! Tror jeg må prøve den ut i neste uke! :) Herlig med permisjon da! Overgangen ble liksom ikke helt den store for meg i og med at jeg ble sykmeldt så tidlig. Er godt inni tralten nå - det går fort! Tenker du kommer til å kose deg i permiisjon jeg! :jepp: Har også så smått begynt å pakke bagen - har i alle fall pakket til lille i stellebagen! Koselig! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nå fikk jeg ikke lyst på kake :ler: (og jeg har allerede hatt i meg en oreokake i dag..)

Så deilig med permisjon! Nå er det ikke lenge igjen :)

Håper det fine været fortsetter så du kan kose deg og nyte siste ventetiden.

Jeg skulle ønske jeg hadde en slik kake i kjøleskapet, og Mannen er ganske enig. Spørs om ikke jeg må lage den igjen om ikke så lenge :jepp:

Været ser lovende ut foreløpig, og når det blir overskyet/regn så får jeg heller benytte anledningen til å gjøre rent litt inne. Må nok til før fødselen det også.

Ja, den kaken så jo ikke det minste fantastisk ut...! Tror jeg må prøve den ut i neste uke! :) Herlig med permisjon da! Overgangen ble liksom ikke helt den store for meg i og med at jeg ble sykmeldt så tidlig. Er godt inni tralten nå - det går fort! Tenker du kommer til å kose deg i permiisjon jeg! :jepp: Har også så smått begynt å pakke bagen - har i alle fall pakket til lille i stellebagen! Koselig! :rodmer:

Ser ut som at jeg må lage den igjen snart jeg også, for Mannen er litt snurt over ikke å ha fått smake på den :fnise:

Det skal nok bli godt med permisjon, ja. Alltids noe småtteri å finne på :)

Jeg har funnet frem litt småting til både meg og babyen og lagt det på kommoden vår, så jeg har en liten oversikt. Men til uka blir det nok litt mer seriøs pakking :jepp:

---

Herlige sommervær! :sol:

Blir nok en tur hjem til foreldrene mine for å hente vugga så jeg kan ordne den istand til uka :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig permisjonstid Haley! Jeg er imponert. Sjelden jeg hører om sykepleiere som går i jobb frem til permisjonen begynner. Det er helt supert å kunne være i god form i svangerskapet :)

Kos dere så mye dere kan som kjærester i den lille tiden dere har igjen. Det er kjempekoselig å ha baby på utsiden av magen altså, men det er ingen hemmelighet at muligheten til spontanitet blir litt borte.

Kos deg i varmen og ventetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kaken virket helt utrolig digg! Så spørs om jeg ikke skal bake en sånn en om en ukes tid, for å feire at jeg går i permisjon ;) Frisk og fin i sommervarmen også :)

Nå er det siste innspurt på oss! Vi får bare nyte tiden! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig permisjonstid Haley! Jeg er imponert. Sjelden jeg hører om sykepleiere som går i jobb frem til permisjonen begynner. Det er helt supert å kunne være i god form i svangerskapet :)

Kos dere så mye dere kan som kjærester i den lille tiden dere har igjen. Det er kjempekoselig å ha baby på utsiden av magen altså, men det er ingen hemmelighet at muligheten til spontanitet blir litt borte.

Kos deg i varmen og ventetiden.

Ja, jeg er utrolig glad for at formen har vært så fin! :jepp:

Ble minimalt med kjæresteid i helga fordi Mannen var med på noe kursgreier, men kvelden er ennå ung ;)

Takk for det, Eirie! Kos deg masse med lillejenta :klemmer:

Den kaken virket helt utrolig digg! Så spørs om jeg ikke skal bake en sånn en om en ukes tid, for å feire at jeg går i permisjon ;) Frisk og fin i sommervarmen også :)

Nå er det siste innspurt på oss! Vi får bare nyte tiden! :jepp:

Ikke dumt med litt kake for å feire permisjonsstart :tommel:

Ja, nå er målstreken like rundt hjørnet :rodmer:

Ja!! Hurra for oss!! :duskedame:

Hurra! :hoppe:

---

37 uker (+1) og jeg har en per definisjon fullbåren baby i magen! :rodmer:

Måtte endre litt på tickeren, for jeg har visst ikke oppdatert den etter UL-termin :roll: Men nå stemmer den overens. Så kanskje det er noen som har lyst til å tippe på dato? Mens-termin er 18. juni og UL-termin er 20. juni.

På lørdag ble det en liten skogstur, og i går ble det en lang fjelltur, så jeg var en (stor) smule støl i bekkenet i går kveld, men heldigvis gikk det over til i dag. Tror dog ikke det blir flere slike tunge fysiske utfoldelser de neste ukene. Får holde meg til lette turer. I dag ble det derfor en lett skogstur, men jeg fikk noe som føltes ut som hold, men det var kanskje en vond kynner? Ethvert tegn til noe vondt blir ihvertfall godt memorert og fulgt med på i spennning om det skjer noe fødselsrelatert :fnise:

Var hjemme og hentet vugga, så den er på plass. Funderer bare litt på hvordan jeg skal "innrede" den. Med eller uten lammeull, med eller uten tisselaken, og i hvilken rekkefølge evt. Sikkert et typisk førstegangsfødende-problem :ler: I morgen skal jeg rydde litt på soverommet og plassere vugge og diverse ting som kan være greit å ha/i på nattbordet. Og kanskje pakke den berømte bagen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe! 25.juni tipper jeg! ;)

Siden du virker i så god form tror jeg hun trives godt, og vil være inne litt lenger enn termin.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også vil tippe!! Tror hun kommer 18.juni, som bestilt! :jepp:

Så heldig du er som kan gå tur!! Gleder meg til trilling i sommerferien - håper bekkenet retter seg med en gang! Pass på dere begge to, og god vondt-registrering! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selma: Kan nok hende du har rett i antagelsene dine om at hun trives så godt at hun ikke vil ut :fnise:

Mayami: Håper bekkenet ditt kommer raskt tilbake i god form :Nikke: Skal bli så koselig å trille turer :rodmer:

---

Var innom Vitusapoteket i dag og fikk med meg Babypakken som (så mange andre sier) hadde et lite imponerende innhold. Det som var mest imponerende var deosticken til Mannen! Alt som var beregnet på mor var en 2pk med truseinnlegg (som gikk rett i søpla). Men, men, gratis var den og vi får sikkert brukt opp Libero-bleiene og de små prøvetubene.

Nå skal jeg rydde litt på fryseboden og i de to rotete kjøkkenskapene, tenkte jeg. Kanskje finne frem bagen vi skal bruke til sykehuset også.

Og i ettermiddag blir det babykos med en liten gutt på 2 måneder :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivelig med oppvarming av babykos! Har planlagt pakking av bag, klipping av madrass nr to og skruing av stellebord i dag, så det er nok å henge fingrene i! :) Har også registrert noen spindelvev som burde vært ekspedert, men de får mannen ta! :fnise: ha en fin ettermiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det rydding og besøk på planen, i dag må jeg lage et kort før jeg skal treffe ei venninne og overrekke bryllupsgave, og i morgen kommer mamma en tur, så da blir det en liten byrunde og på etermiddagen skal vi på tematreff om barseltiden og amming. Men det passer meg egentlig veldig godt at jeg har litt å holde på med. Det er liksom ikke aktiviteter man blir utslitt av, så da er det bare kjekt :)

Kjente et par kynnere i går som var bittelitt ubehagelige :tommel: Lurer litt på om jeg kommer til å få et smerte-sjokk når riene setter i gang i og med at jeg ikke har hatt noen smertefylle kynnere i løpet av svangerskapet :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også de første, ubehagelige kynnerne i går, så spørs om det blir to av oss med smertesjokk! :fnise: Det går vel bra - bare å tenke på alle de feige og pinglete damene (sikkert) som har gjort det før oss! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...