Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Takk for at du delte fødselshistorien. Det virket jo som du hadde en flott fødsel :rodmer: Er spent på hvordan min egen vil fortone seg, men håper også på å komme inn på sykehuset med 5 cm åpning! ;)

Tenk at du har lille skatten din nå! Hvordan føles det? ;)

(jeg ble også rimelig nysgjerrig på navn, hvis du er villig til å dele til fler.. :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alabama

Så fin fødselshistorie. :Nikke: Hørtes ut som om du og mannen var et bra team!

Jeg er også nysgjerrig på navn.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut! Ganske likt min fødsel, bortsett fra at jeg ikke hadde like lenge med rier før det hele var over! Synes også det var helt greit at det ikke dro ut mer enn nødvendig...! Jeg hadde søndag som "hot tip" på min tippeliste, men han kom på fredag - ikke langt unna det heller, men at du tippet rett dato så lenge før er rett og slett imponerende! :jepp:

Lurer også på navnet......! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet du, det tenkte jeg faktisk på! At du skrev du hadde magefølelse på den 11., altså. Det er ganske fascinerende med disse magefølelsene - jeg har ikke hatt følelse på dato, men har hatt en veldig klar følelse av hvordan de skulle komme ifht termin - og det har jo stemt. :)

Kvinnelig intuisjon ;)

Takk for at du delte fødselshistorien. Det virket jo som du hadde en flott fødsel :rodmer: Er spent på hvordan min egen vil fortone seg, men håper også på å komme inn på sykehuset med 5 cm åpning! ;)

Tenk at du har lille skatten din nå! Hvordan føles det? ;)

(jeg ble også rimelig nysgjerrig på navn, hvis du er villig til å dele til fler.. :sjenert: )

Veldig deilig at det gikk såpass fort. Hadde jo ventet noe helt annet siden jeg var førsegangsfødende. Men man kan altså ha flaks :)

Det er en ganske overveldende følelse å ha en liten baby i armene, en som tilhører oss og som vi skal passe på i all framtid. Både skummelt og herlig å tenke på. Og uansett hvor mye man ser for seg at det kommer til å bli med en liten en i hus, så blir det mye mer intenst, synes jeg. På en god måte! :rodmer:

PM på vei! ;)

Så fin fødselshistorie. :Nikke: Hørtes ut som om du og mannen var et bra team!

Jeg er også nysgjerrig på navn.. :sjenert:

Vi var et ganske bra team, ja! :jepp:

PM på vei! :)

---

Om en liten halvtime får vi besøk fra helsestasjonen, og jeg er så spent på hvor mye lille frøken A har gått opp i vekt. Haley Meieriene AS er ihvertfall i full sving og har vært det siden 2. dagen etter fødsel :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna har lagt fint på seg, så da kan jeg senke skuldrene. Jammen er det mange tanker, bekymringer og spørsmål når man blir foreldre for første gang. Men helsesøster virket veldig grei og jeg tror vi kommer til å få god oppfølging :)

PM sendt :)

---

Jeg tror jeg må lære meg å legge meg nedpå når tulla vår tar seg en hvil :sovne: Lettere sagt enn gjort for innimellom puppingen, kosen og bleieskiftene er det jo så mye annet å gjøre :lol: Men sikkert lurt for energien og humøret.

Og dagens observasjon: Selv om jeg aldri følte meg tjukk når jeg var gravid, så føler jeg meg utrolig slank nå når magen og vekta (bare 3-4 kg igjen til pre-gravid vekt) snart er tilbake i normaltilstand :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dagens observasjon: Selv om jeg aldri følte meg tjukk når jeg var gravid, så føler jeg meg utrolig slank nå når magen og vekta (bare 3-4 kg igjen til pre-gravid vekt) snart er tilbake i normaltilstand :ler:

:fnise: Det var noe av det første jeg husker fra etter lille var født, da jeg lå der og pustet på, at jammen har jeg blitt slank! Jeg er faktisk på pre-gravid vekt nå, så har intensjoner om å gå ned en del mer! Hadde litt å gå på fra før jeg da..! :) Godt at A legger på seg som hun skal - det er tross alt det viktigste av alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på noen kilo ekstra i minus ved hjelp av amming og trilleturer, jeg også :Nikke:

---

Lurer på om melken kommer litt i forteste laget for lille A. Hun ser nemlig ut til å slite med luft i magen (pluss at hun gulper en del) fordi hun trekker beina oppunder seg, gråter og er urolig etter amming. Ligger også litt utrolig ved puppen og veiver med armer og bein til tider. Men på natten går det stort sett bra, så jeg lurer på om det er mer gunstig å amme liggende enn sittende. At melka ikke kommer i like full fart da :klo: Mye å finne ut av med disse små, og det er virkelig ikke kjekt å se at de har det vondt. Vi prøver oss ihvertfall litt fram, men hvis det ikke blir bedre kan det hende vi tar oss en tlf/tur på Ammepoliklinikken.

Snart ut på trilletur! Er jo så nydelig vær! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med liten snuppe, Haley :klemmer: Høres ut som en veldig flott fødsel, og gode dager! Og går seg jo bare mer og mer til nå etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrakk også å amme liggende i starten med Turnerose, husker jeg. :Nikke: Håper du finner ut av det, ikke noe gøy når de viser ubehag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med liten snuppe, Haley :klemmer: Høres ut som en veldig flott fødsel, og gode dager! Og går seg jo bare mer og mer til nå etterhvert.

Takk for det! :klemmer:

Er godt å kjenne at man blir mer og mer trygg i mammarollen og på at man tolker signalene til de små på rikig måte.

Jeg foretrakk også å amme liggende i starten med Turnerose, husker jeg. :Nikke: Håper du finner ut av det, ikke noe gøy når de viser ubehag! :klemmer:

Ser ut som liggende amming er en vinner foreløpig, ja! :Nikke:

---

Hadde en veldig god dag i går, men på kvelden begynte hun å kave og gråte litt. Mulig at hun var litt trøtt og rett og slett trengte hjelp til å roe seg. Sovnet ihvertfall på brystet mitt etterhvert :rodmer: Ble 1,5t med våkenperiode i natt, pluss to korte amminger på morgenkvisten, så mor er litt trøtt, men kan jo ikke sove bort hele dagen heller ;)

Skal en tur hjem til mine og til Mannens foreldre i dag, men orker ingen langtur. Trives fremdeles veldig godt i ro hjemme uten altfor mange mennesker :sjenert: Men må jo bare godta at besteforeldre, tanter og onkler vil se litt til snuppa vår også. Tror det blir litt bedre når barseltiden er over :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at den nydelige lille skatten vår er 2 uker allerede! :rodmer:

Fortsetter det i samme tempo er det ikke lenge til hun feirer sin første fødselsdag, begynner i barnehagen, begynner på skolen, konfirmeres, tar lappen, flytter hjemmefra.. :grine:

Best å leve i nuet og nyte dagene :hjerte:

Mannen sin permisjon er over og i morgen skal han tilbake på jobb. Satser på at det blir mange trilleturer på meg og lillemor mens pappa'n er på jobb om dagen. Og hjemme trives hun veldig godt i sjalet. Så herlig å bære henne i det, tett i tett :strix:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2 uker gammel frøken! :rodmer: Så fort det har gått!

Åssen sjal har du? Du har sikkert skrevet om det før, men late meg gidder ikke å bla meg tilbake i dagboka ;)

Vurderer å skaffe sjal av noe slag jeg også, men har jo ikke peiling på slikt.. :sjenert: Men virker jo veldig praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, dagene går utrolig fort selv om det stort sett bare dreier seg om bleieskift, pupping og soving, pluss litt besøk.

Jeg har et Aldoria bambussjal, og er vldig fornøyd med det! Og så er det veldig enkelt å knyte på seg (jeg trodde det måtte masse øvelse til, men jeg lærte det på et blunk og kan også håndtere det på egenhånd uten hjelp av Mannen. Prakisk nå som han er tilbake på jobb!). Fordi det er bambus er det veldig lett og luftig, og det er jeg veldig glad for fordi det kan bli ganske varmt med en liten baby på brystet over lengre tid :Nikke:

---

Nå har frøkna og jeg hatt besøk av ei venninne og hennes 3 måneder gamle gutt. Og det var så artig å se forskjellen i størrelsen på de to! De små vokser jo så fort og det er rart å tenke på at om 3 måneder er frøkna vår blitt nesten så stor også! :hakeslepp: Lillejenta vår :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna har den siste uken begynt å kave og skrike en del ved puppen på kveldstid. Hun suger først rolig som vanlig, men så begynner hun å skrike og veive med armer og bein, selv om puppen fremdeles er i munnen. Tror hun er en del plaget med luft (hun trekker beina oppunder seg bl.a.), men finner ikke helt ut hva hun evt. reagerer på at jeg får i meg. Selv om jeg også har fått mindre melk i den høyre puppen de siste par dagene (den blir aldri hard og "sprengt"), så oppfører hun seg likt på begge puppene. Så prøver vi å roe henne, få henne til å rape/gulpe (hun gulper en del, stort sett hele døgnet), stryker henne på ryggen/magen, bysser og prater rolig til henne, men allikevel kan hun skrike i lang tid. Hadde en 4 timers økt for noen kvelder siden og da ble spesielt mor frusrert og lei seg, og tenkte "kolikk" med en gang. Men etter dette har skrikeøktene vært atskillig kortere, men hun faller liksom ikke helt til ro med det første; gråter og kaver litt, roer seg en stund, og så begynner det på igjen. Noen ganger hjelper det med pupp, andre ganger med byssing, bæresjal, monoton dur fra pappa'ns PC, pappakos osv. Litt frustrerende å ikke ha en fast ting som fungerer (og bruke de siste par timene før leggetid med å gå rundt å bære, amme og fundere på hva som kan hjelpe), men disse små er vel ikke programmert på den måten ;)

Om natten/på morgenkvisten er vi stort sett våkne 2-3 ganger og da tar jeg henne opp i sengen vår for å amme, og så sovner hun gjerne ved puppen. Da løfter jeg henne stort sett tilbake i vuggen, og så sover hun videre til hun våkner igjen. En sjelden gang er vi oppe i 1-2 timer fordi hun ikke sovner igjen, men stort sett er nettene ganske greie, og det hjelper godt på!

De fleste (type mamma, svigermor, bestemor) sier at det er normalt at babyen skriker - og det er klart det er det! - men jeg kan jo ikke la være å tenke på om det er noe vi kan gjøre for å lette hennes plager. Så jeg har tenkt på manuellterapeut, og det er jo ikke verre enn å få en sjekk og i verste/beste fall få som svar at det er ikke noe å gjøre, for hun har ingen låsninger e.l. Men avventer over helgen nå og se hvordan det går.

Ellers har vi prøvd med smokk noen ganger, og av og til tar hun den og andre ganger ikke. Håper bare hun ikke blir sugeforvirret... Prøver å bruke den minst mulig foreløpig, men noen ganger trengs det litt avlastning.

Mange tanker og spørsmål når man er førstegangs, og jeg ser allerede frem til å ha mye mer kunnskap når nestemann kommer til :Nikke:

Men i det store og det hele kan vi ikke klage, for hun er jo så herlig! Stadig mer våken og følger med på ansiktene våre og prøver å kommunisere virker det som. Badingen likte hun ikke før, men nå synes hun det er ganske godt. Ingen skriking ihvertfall :)

Og så lukter hun så godt! Kan se på og lukte på henne i timesvis. Lille skatten vår :rodmer:

Vi skal passe på cocker spanielen til mamma og pappa i helgen, og det gikk veldig fint når hun fikk hilse på lille A forrige uke, så jeg regner med at det går bra. Håper på finvær så det blir trilletur med hund og Mann :)

Apropos Mannen, så hadde jeg ikke forventet å ha lyst på :sengekos: med det første, men jeg har allerede i en ukes tid gledet meg til det :sjenert: Har ikke tittet nedentil i speilet for å sjekke om stingene er borte, men jeg føler meg ihvertfall noenlunde normal der. Renselsen pågår jo, men det er veldig lite som kommer, så jeg ser ikke bort ifra at det blir litt :sengekos: om ikke så altfor lenge. Det blir kondom som prevensjonsmiddel her inntil videre, og egentlig har jeg ikke lyst til å putte i meg noen hormonpreparater, så hva som blir den endelige løsningen vet jeg ikke helt ennå. Fristende å prøve babycomp/ladycomp, men det er jo så dyrt :roll: Og fullamming stoler jeg ikke på som prevensjonsmiddel :fnise: Er ihvertfall ikke aktuelt med ny graviditet før om et års tid - tidligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha tatt en sjekk hos manuellterapeut, ja. Det trenger jo ikke å være låsninger, heller, men som hos Snorkfrøken, som "bare" var fryktelig stiv i rygg og nakke. Skrikingen ga seg fra en dag til den neste da vi hadde hatt henne til en sjekk og litt trykking. Og som du skriver selv, det "verste" som kan skje at manuellterapeuten ikke finner noe. Håper ihvertfall dere finner ut av det, ikke noe gøy med skriking, hverken for store eller små! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som gode dager, og jeg kjenner meg igjen. Hun lille fektet også med puppen her, det har jeg tolket som at da var hun fornøyd. Eller av og til ville ha andre puppen.

Flott at hun stort sett sover godt om nettene, og at ammingen går greit. Avslappende når de sover med puppen, av og til sover vel du også? Har begynt å ha henne mer opp i senga, da jeg sover veldig godt da.. men godt å få henne tilbake i vugga også av og til, for da ligger jeg nok hakket bedre i senga etterpå. (med henne tilstede så hender det ofte at jeg ligger litt skeivt og rart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Slitsomt med skriking. Vi har hatt lite av det, men det har vært fire kvelder med skriking de siste ukene. Tror han har vært overtrøtt.

Det er ikke tom pupp som er problemet, da? Eller rap/gulp som hun ikke får opp? Lillemann kaver, veiver på hodet og stikker hendene i munnen om han venter på en stor gulp.

Ellers høres jo hverdagen deres ganske kjent ut. Deilig at hun stort sett sovner igjen etter nattmat. :Nikke:

Jeg fikk også lyst på sex ganske raskt. Følte jeg hadde ganske mye overskudd sånn tre-fire uker etter fødsel, så det har sikkert noe med det å gjøre. Følte meg iallefall ikke sexy med slapp mage og enten sprengte eller slappe pupper som stadig vekk rant over.. :fnise: Ventet fire-fem dager etter at renselsen var helt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha tatt en sjekk hos manuellterapeut, ja. Det trenger jo ikke å være låsninger, heller, men som hos Snorkfrøken, som "bare" var fryktelig stiv i rygg og nakke. Skrikingen ga seg fra en dag til den neste da vi hadde hatt henne til en sjekk og litt trykking. Og som du skriver selv, det "verste" som kan skje at manuellterapeuten ikke finner noe. Håper ihvertfall dere finner ut av det, ikke noe gøy med skriking, hverken for store eller små! :klemmer:

Har hørt flere vellykkede historier om bruk av manuelltrapi på babyer, så det er veldig fristende. Har ikke luftet tanken for Mannen ennå, og vil jo helst ikke være en hysterisk førstegangsmamma (mamma og svigermor synes sikkert manuellterapi er teit og at vi bare skal se det an), men samtidig så er det sikkert lurt å få gjort noe med plagene hennes så fort som mulig hvis det er noe som kan gjøres.. Ikke bare lett å være nybakt mamma uten erfaring :sukk:

Høres ut som gode dager, og jeg kjenner meg igjen. Hun lille fektet også med puppen her, det har jeg tolket som at da var hun fornøyd. Eller av og til ville ha andre puppen.

Flott at hun stort sett sover godt om nettene, og at ammingen går greit. Avslappende når de sover med puppen, av og til sover vel du også? Har begynt å ha henne mer opp i senga, da jeg sover veldig godt da.. men godt å få henne tilbake i vugga også av og til, for da ligger jeg nok hakket bedre i senga etterpå. (med henne tilstede så hender det ofte at jeg ligger litt skeivt og rart)

Jeg tilbyr begge puppene, men det ser ikke ut til å være noe hjelp i det, desverre.

Kan sovne et lite øyeblikk mens hun ligger ved puppen på nattestid, men føler at jeg fremdeles er ganske "på alerten" så jeg våkner til på et blunk. Men ellers sover jeg godt om natta. På morgenkvisten nå som pappa'n er tilbake i jobb lar jeg henne gjerne bli liggende i senga vår og sover videre etter amming. Det er kos :hjerte:

Slitsomt med skriking. Vi har hatt lite av det, men det har vært fire kvelder med skriking de siste ukene. Tror han har vært overtrøtt.

Det er ikke tom pupp som er problemet, da? Eller rap/gulp som hun ikke får opp? Lillemann kaver, veiver på hodet og stikker hendene i munnen om han venter på en stor gulp.

Ellers høres jo hverdagen deres ganske kjent ut. Deilig at hun stort sett sovner igjen etter nattmat. :Nikke:

Jeg fikk også lyst på sex ganske raskt. Følte jeg hadde ganske mye overskudd sånn tre-fire uker etter fødsel, så det har sikkert noe med det å gjøre. Følte meg iallefall ikke sexy med slapp mage og enten sprengte eller slappe pupper som stadig vekk rant over.. :fnise: Ventet fire-fem dager etter at renselsen var helt over.

Det kan nok være en ond sirkel hvor hun først skriker fordi hun vil ha mer pupp, så vil hun gulpe, ha ny bleie, så er hun overtrøtt osv. Høres kjent ut med kaving, veiving og stikke hendene i munnen, og det resulterer ofte i en stor gulp. Desverre roer hun seg ikke alltid etter det heller. Vi får bare være litt tålmodige og bli mer kjent med henne :Nikke:

Blir nok sex med BH på, tror jeg :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Tar litt tid å bli kjent med de små. Man lærer nye ting hele tiden, men så dukker det opp andre problemer.

Hvorfor må ammeBHene være så innmari usexy? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...