Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Har utrolig med klær vi også, i alle fall i 56, 62 og 68. Har arvet mesteparten, så nå kan vi bare kjøpe de ekstra fine impulskjøpene med god samvittighet! ;) Syntes det var helt grusomt å måtte pakke bort klærne i str 50, det er liksom en påminnelse om at han kommer til å vokse fra meg en dag... :sjenert: Heldigvis en god stund til han flytter hjemmefra! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likte den nye tittelen på dagboka! :jepp:

Vi har også mye klær i de minste størrelsene, men til Turnerose brukte vi det faktisk, siden hun gulpet noe enormt og gjerne var gjennom 3 skift på en dag. Husker at jeg måtte ut etter mer smått, tilogmed! Så nå er det skikkelig rart at Snorkfrøken fint kan bruke samme antrekk i tre dager. :ler: Og nå må vi jamen ut og handle ull i str 70, for i 2009 var det faktisk sommer (da Turnerose brukte den størrelsen). Ikke lett, nei! ;)

Jeg er stort sett så sliten de kveldene begge jentene sovner greit, jeg, at jeg bare siger ned i en stol og strikker eller noe... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utrolig med klær vi også, i alle fall i 56, 62 og 68. Har arvet mesteparten, så nå kan vi bare kjøpe de ekstra fine impulskjøpene med god samvittighet! ;) Syntes det var helt grusomt å måtte pakke bort klærne i str 50, det er liksom en påminnelse om at han kommer til å vokse fra meg en dag... :sjenert: Heldigvis en god stund til han flytter hjemmefra! :fnise:

Det er de størrelsene vi også har masse klær i. Eneste vi må kjøpe er sånne typiske høst/vinterplagg når den tid kommer.

Ja, vi får håpe de vil bo hjemme ihvertfall til de er ferdige med videregående, og det er jo noen år til :fnise:

Likte den nye tittelen på dagboka! :jepp:

Vi har også mye klær i de minste størrelsene, men til Turnerose brukte vi det faktisk, siden hun gulpet noe enormt og gjerne var gjennom 3 skift på en dag. Husker at jeg måtte ut etter mer smått, tilogmed! Så nå er det skikkelig rart at Snorkfrøken fint kan bruke samme antrekk i tre dager. :ler: Og nå må vi jamen ut og handle ull i str 70, for i 2009 var det faktisk sommer (da Turnerose brukte den størrelsen). Ikke lett, nei! ;)

Jeg er stort sett så sliten de kveldene begge jentene sovner greit, jeg, at jeg bare siger ned i en stol og strikker eller noe... :fnise:

Må bare få bort "Haleys graviddagbok" :ler:

Frøken Fryd gulper jo en del, men jeg skifter ikke med mindre hun blir veldig våt eller flekkene synes godt, så vi klarer oss stort sett med samme klesskift eller et ekstra i løpet av en dag. Men vi må nesten bytte flere ganger om dagen (akkurat som de store stjernen som skifter kjole x antall ganger i løpet av en opptreden :fnise: ) hvis vi skal klare å bruke alt føles det ut som :tongue:

Det mest praktiske med nestemann hadde jo vært om det kom en mai/juni/juli-jentebaby sånn at vi fikk brukt alle klærne igjen, men vi får vel se hvordan det klaffer når den tid kommer. Kommer neste baby om vinteren eller høsten, og attpåtil er gutt, så må vi vel ratt kjøpe en (nesten) helt ny garderobe :lur:

Litt av problemet med noen av klærne i de neste str (62, 68, 74) er at de som har kjøpt dem har gjort det nå i sommer, og ikke tenkt på at når frøkna vokser inn i de størrelsene er det høst og vinter. Litt upraktisk med kortermede bodyer og shortser da.. Men, men, sånn er det bare. Og vi er jo selvsagt takknemlig for alt frøkna har fått! :nikker:

Bare det å kunne strikke, lese en bok, scrappe, eller rett og slett sløve foran TV'en hadde vært deilig, men når jeg går og bysser fra 19/20 til 00/01, så bærer det som regel rett til sengs en halvtimes tid etter at frøkna har sluknet. Ser frem til at hun begynner å roe seg tidligere på kvelden :nikker:

---

Da har vi vært hos manullterapeuten for tredje gang, og han sier at han merker bedring, men at det fremdeles er noen punkter i bakhodet som plager henne (er ikke bare bare å ha vært gjennom en relativt rask fødsel som antageligvis førte til litt ekstra press på hodet hennes - iflg. manuellterapeuten). Jeg spurte når han trodde det ville være "bra" igjen, og han mente at hun ville trenge 2-3 ganger til. For meg ser det ut som at det eneste han gjør egentlig er å holde på hodet/nakken hennes, men han gjør vel noe mer enn det som jeg ikke kan se med det blotte øyet fra mitt ståsted. Kanskje trykker litt på punktene eller noe sånt. Hadde egentlig tenkt å ikke gå dit mer, men han snakket om hvor viktig det var å få ting på plass fra begynnelsen av pga den enorme utviklingen de små går igjennom, og at det kan komme tilbake som plager senere, så da får vi bare fullføre. Vil jo kun det beste for Frøken Fryd :rodmer:

Når vi legger henne om kvelden så er det ofte at hun"skvetter til" og våkner etter 2-10 minutter slik at vi ofte legger henne 5-6 ganger før vi kommer i mål, og det mente manuellterapeuten var pga de triggerpunktene i bakhodet. Men vi har jo også prøvd å legge henne på siden og det samme skjer da. Vi vet at det er et lys i enden av tunnelen, men vi vet ikke helt når vi kommer dit. Litt frustrerende på de verste kveldene, men heldigvis fungerer hjernen sånn at det er "glemt" neste morgen. Og på den positive siden så har hun sovnet 23-23.30 de siste dagene i motsetning til kl. 01 som var vanlig inntil helgen. så noe er nok på gang.

Har endelig bestemt meg og bestilt en Beco Butterfly II i fargen Ever (lilla/fuglemønster), og gleder meg til å få den! Har ikke blitt så mye bæring i sjal som jeg hadde ønsket fordi frøkna har vært såpass kavete til tider og ikke gitt seg med det når hun kom oppi sjalet, pluss at hun skrek en del. Men nå blir det forhåpentligvis andre boller! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var som sagt på langtur i helgen og det gikk veldig fint! Så lenge frøkna hadde smokken i munnen når vi startet å kjøre så var hun fornøyd. Måtte snu meg x antall ganger for å putte den inn igjen når hun protesterte, og hun likte som sagt ikke at vi stoppet. Men når hun fikk pupp, ny bleie og kos, så var det ikke så verst ;)

Fredagskvelden var hun nok sliten av bilturen så det ble en del skriking og byssing, og vi var i seng kl. 01. I selskapet sov hun stort sett i vogna si og sa ikke et ord. Folk trodde oss nok ikke når vi sa at hun stort sett er rolig om dagen, men at det ofte bryter løs i 20-tiden :tongue: Men hun var utrolig snill også på kvelden, så hun sovnet i 23-tiden. Luksus for oss! Kl.01 er normalen...

I dag har Mannen begynt på jobb igjen etter ferien og hverdagen er i gang igjen. Litt deilig det også :jepp: Så snuppa og jeg har vært på trilletur. Det ble hele 8 km, og det gjorde veldig godt. Gikk i litt høyt tempo så det ikke bare ble kosetur. Tror kroppen likte det ;) Frøkna våknet halvveis og lå en stund og kikket og snudde på seg, men etterhvert ble det for kjedelig og hun begynte å sutre. Så da var det rett opp på mammas arm og kose noen minutter før hun godtok å legge seg i vogna igjen så vi fikk kommet oss hjem. Deilig å kunne bruke (sikkert en av de siste) en solskinnsdag på den måten. Første gang jeg har gått i shorts i år faktisk :hakeslepp: Litt unntakstilstand fordi jeg har vært gravid, men allikevel.. Sier litt om årets sommer.

I morgen er det tid for barselgruppetreff. Blir spennende å se hvem de andre damene er og håper vi kommer såpass godt overens at vi kan treffes også utenom de fastsatte møtene på helsestasjonen :jepp:

Frøkna ligger ved siden av meg på sofaen og spreller, mens mor selv håper at hun har tenkt til å sovne tidlig i dag.. Time will show...

Så bra at langturen gikk så fint! :) Er enig i at det er herlig når de sovner tidlig ;)

Hvis hun er sovner før kl 21 venter jeg med å legge meg til neste amming. Hun våkner jo hver 2-3 time uansett, og føles veldig tidlig å legge seg før kl 21. Så noen ganger er jeg i seng kl 22, andre ganger kl 01. Lillemor bestemmer! ;)

Herlig med lang trilletur! Jeg har ikke fått til noen lange turer, mest pga at hun våkner midt i turen og hylgråter. Da blir jeg så stressa..! Så nesten godt å vite at det er flere småtasser som vil opp av vogna under trilletur, kanskje jeg bare må godta det da. At jeg må stå midt i veien og bysse litt til hun roer seg igjen.. :sjenert:

Hvordan gikk det på barseltreff? Her har jeg ennå ikke fått noe info om det, men er spent på hvordan det bli når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de små må få bestemme :jepp: Og hun sover jo hele natten, kun avbrutt av amming 2-3 ganger, så jeg kan ikke klage.

Jeg blir også litt stressa når hun begynner å skrike ute på tur, på butikken og sånt. Redd folk skal tenke at jeg ikke klarer å roe babyen min/ikke klarer å ta meg av henne eller at det skal bli irritert pga støy. Men det er vel egentlig få som faktisk tenker sånn.

Helsesøstra var syk, så det blir barselgruppetreff i morgen istedenfor :) Fikk info om barselgruppa når vi hadde hjemmebesøk av helsesøster halvannen uke etter fødsel :nikker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... Uro blir det nok av til slutt uansett! ;) Kjøpte en vedlig fin og avansert en på salg, men den blir ikke brukt. Passer ikke på verken vogge eller stellebord, og jeg ser ikke det helt store behovet heller... Bomkjøp ja!

Herlig med liten jente med godt sovehjerte! Håper også at barselsgruppa deres vil fungere! Vi har det veldi trivelig i vær gruppe i alle fall! Og veldig greit å være eneste førstegangsfødende i gruppe med bare andre og tredjegangs - masse gode tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg ute etter et sånn vognoppheng som frøkna kan kikke på og leke med etterhvert, og jeg har litt dilla på ugler, så jeg kunne tenkt meg denne, men finner den ikke i lilla noe sted. Så jeg får kikke videre :)

I går sovnet hun uten noe styr kl 22.30! O' lykke! Ble lit kjærestetid på oss, og Mannen stilte opp med massasje. Det gjorde utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silly U har mye fint, og de uglene vurderer jeg sterkt. Evt. sjødyrene :)

---

Barselgruppetreffet i går var veldig kjekt! Ei som ikke hadde anledning til å komme, men hun kommer neste gang. Vi er 2 guttebabyer og 2 jentebabyer, og en av mødrene har barn fra før, mens vi andre er førstegangs. Det ble allerede på første møtet ytret ønske om kafè og trilleturer, så neste gang skal vi avtale nærmere. Koselig! :)

Og på trilletur senere på dagen traff jeg en kollega som har vært i permisjon og jobbet et annet sted i landet de siste to årene, men som nå har flyttet tilbake til byen, med mannen og sin 5 måneder gamle sønn! Kjekt å være flere i samme situasjon, og ikke minst at vi bor såpass nær hverandre at vi kan bare stikke innom :jepp:

Noe er i ferd med å skje med frøknas søvnrutiner tydeligvis, for natt til i går sovnet hun som sagt kl. 22.30, og i går sovnet hun 21.30! Så da ble det nok en tidlig kveld på meg, og det gjør så godt! I tillegg har det ingen innvirkning på morgensovingen, så hun sover fremdeles til 08-08.30 for å amme, og evt sover videre til 10 hvis ikke vi står opp etter morgenammingen. Flinke jenta vår! :rodmer:

Og den siste uka har jeg merket at hun har blitt mye mer observant på lekene i babygymmen (hun kikker intenst på det som henger ned og så bruker hun hånda si (litt ubevisst ennå?) til å slå borti dem slik at de beveger seg), og når vi skulle veie henne på helsestasjonen i går så kikket hun forundret på uroen som hang over vekta. "Prater" og smiler gjør hun stadig mer :hjerte: og jeg gleder meg til å høre henne le etterhvert. Så herlig å se utviklingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter spent på at Mannen skal komme hjem fra jobb, for han skal innom posten og hente Beco'en som har kommet! Gleder meg til å prøve den, og håper Frøken Fryd liker den!

Ellers er det høyre øyet mitt sårt og vondt, akkurat som at det er et fremmedlegeme på det. Men verken jeg eller Mannen kan se noe. Kom i går morges og er fremdeles ubehagelig. Regner med at det er en rift eller noe sånt som bare må få tid til å gro. Men det hemmer meg jo i den forstand at jeg ikke orker å gå ut i dagslyset (I går var det jo såååå nydelig vær og jeg hadde lyst til å gå en lang tur) og ihvertfall ikke kjøre bil (for å hente Beco'en). Får bare gi det litt tid til å gro.

Nå er det liste-tid. Har en ukesmeny som skal planlegges (Tar gjerne imo gode middagstips! Blir liksom det samme om igjen og om igjen..), en handleliste som må skrives, og en liten planleggingsliste for dåpen og litt annet småtteri. Jeg har alltid vært et liste-mennske, men med ammetåka så har det ihvertfall ikke blitt noe mindre behov for huskelister :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med øyevondt! Kanskje det er en begynnende øyebetennelse? Håper det bare er en rift!! En middagsrett som alltid er en slager her er kjøttsaus i pitabrød. Herlig grisete og smaker kjempegodt! :) Det er en rett vi bare har når det er dusjedag for tassene...! ;) Ellers er det jo veldig godt med stekt laks og potetsalat da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Quiche lorraine, skinke- og grønnsaksgrateng, ovnsbakt laks m/pesto og creme fraiche, torsk med bacon og ertepurè, pannekaker, quesadilla... Hmm.. Tror jammen jeg skal sette opp ukesmeny selv! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre i øyet idag?

Både sambo og jeg så for oss at når baby kom og jeg var i permisjon, skulle vi lage masse god mat, planlegge ukemenyer og handle inn engang i uka. Well, that has not happened! Yet! han kommer hjem fra jobb og spør hva det er til middag, og jeg bare "vet ikke"... hehe.. *skjerpings*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med øyevondt! Kanskje det er en begynnende øyebetennelse? Håper det bare er en rift!! En middagsrett som alltid er en slager her er kjøttsaus i pitabrød. Herlig grisete og smaker kjempegodt! :) Det er en rett vi bare har når det er dusjedag for tassene...! ;) Ellers er det jo veldig godt med stekt laks og potetsalat da!

Var nok bare en rift, heldigvis :)

:fnise: Kan se for meg det kalaset, ja! Laks (og ørret) er jeg ikke så glad i, men hvis den er ovnsbakt i alu.folie med diverse grønnsaker, litt smør, sitron og krydder så er det ikke så verst. Tror det blir søndagsmiddagen :jepp:

Quiche lorraine, skinke- og grønnsaksgrateng, ovnsbakt laks m/pesto og creme fraiche, torsk med bacon og ertepurè, pannekaker, quesadilla... Hmm.. Tror jammen jeg skal sette opp ukesmeny selv! :Nikke:

Nam, mange gode tips! Kom aldri så langt som til å lage den ukesmenyen, men nå har jeg jo mange idèer til neste uke. Ny uke, nye ukesmeny-muligheter ;)

Bedre i øyet idag?

Både sambo og jeg så for oss at når baby kom og jeg var i permisjon, skulle vi lage masse god mat, planlegge ukemenyer og handle inn engang i uka. Well, that has not happened! Yet! han kommer hjem fra jobb og spør hva det er til middag, og jeg bare "vet ikke"... hehe.. *skjerpings*

Øyet er bra igjen :)

Ting blir ikke alltid som man forventer, nei. Men det er aldri for sent å begynne. Jeg skulle jo lage ukesmeny denne uken, men det får bli neste uke istedenfor ;)

---

Neste gang skal jeg bestille en sovebaby :fnise: Soverutinene går litt opp og ned. Noen dager vil hun ikke til sengs før 01 (oftest hvis vi har vært borte i flere timer, hos familie. Kanskje hun har litt vansker med å roe ned? Eller så får hun ladet batteriene på bilturen (45 min - 1 time) hjem), og andre ganger legger hun seg mellom 20-21.30. Ikke lett å bli klok på, men hun er jo så liten enda at vi får bare ta en dag av gangen. Det vil jo gå seg til :Nikke:

Vi har jo hatt så fint vær de siste par dagene, men Frøken Fryd er nok litt utilpass i varmen. Har blitt noen stunder med sprelling i bare bleia. Da smiler hun og kommuniserer med hele kroppen :rodmer:

Ellers er det bordkort-produksjon til dåpen på gang når frøkna sover, litt klesvask, rydding og andre småtterier. Dagene går jo egentlig veldig fort, så det er ikke noe rart vi synes frøkna vokser og forandrer seg fra uke til uke. Har fått høre fra flere at hun ligner tydelig på mamma'n sin :hjerte: og det har jeg sett innimellom selv når jeg tenker på bildene jeg har sett fra jeg var baby. Men forrige uke på trilletur så jeg veldig godt Mannen sine trekk i øye/nese-regionen. Blir spennende å se etterhvert som hun vokser til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjenner frustrasjonen stiger i takt med lysten til å være kreativ, og enda sterkere blir frustrasjonen når jeg leser lekre blogger skrevet av folk som er superflinke til å fotografere og trikse med Photoshop, sy og strikke, bake og lage mat, dekorere hjemmene sine, scrappe kort og album, trene og være sunne, and so on! Og noen får til alt dette på en gang - i tillegg til at de har en liten eller to :overrasket:

Jeg blir ihvertfall inspirert og har tusen tanker i hodet og på bloggene som jeg må bokmerke for fremtidig bruk. Når jeg en gang blir et supermenneske jeg også :briller2:

Og imellomtiden så får jeg si meg fornøyd med å ha laget ferdig bordkortene til dåpen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne supermennesker finnes kun i cyberspace, i alle fall ikke i virkeligheten! Regner med at vesla di synes du er helt super til tross for Toro sjokoladekakeblanding, ferdigmaler for takkekort fra internett og hybelkaniner under sofaen (og på siden av sofaen og en og annen midt på golvet)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Plutselig vil hun sove kl 20 og da får du tid til mye, da! :tommelsmil:

Det med byssing.. Noen dager er lillemann svært bestemt og vil bare bæres frem og tilbake. Så lenge han ikke griner så tenker jeg at det får være greit. Om han fortsatt krever det om noen måneder så får jeg heller sette ned foten da.

Har forresten funnet ut at jeg knyter han på meg med en gang han viser tegn til uro på kvelden (ca 17) og så går jeg med ham sånn at han får kost og sovet litt før kveldsstell på badet litt over sju. Det har fungert supert de siste tre dagene. :Nikke:

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...